L!anne schreef:Waar bidden jullie voor in je dagelijks gebed?
Ik stel deze vraag omdat ik het best lastig vind om te bidden.
Het wordt heel snel een 'wensenlijstje' voor jezelf.
Ik probeer ook wel oog te hebben voor mijn naaste, maar aan de andere kant heb ik er volgens mij geen idee van wat er werkelijk in de wereld speelt, ook al volg ik het nieuws wel redelijk. Er is zoveel verborgen leed: hoe kun je daar op een goede manier voor bidden?
Ook wordt het vaak zo'n 'standaardgebed', omdat ik steeds hetzelfde erin probeer aan te halen. Daarbij komt natuurlijk het gevaar van 'er niet meer bij nadenken' om de hoek kijken.
Ik bid ook wel vaak of de Heere mij wil leren bidden en dat is natuurlijk de beste weg. Toch wil ik aan jullie vragen hoe je je dagelijks gebed eigenlijk invult. Alvast bedankt!
Ik heb in mijn vorige gemeente een keer een paar verdiepingsavonden gehad over het gebed en daar heb ik wel heel veel over gehad. Teveel informatie om hier even te kunnen delen, maar dit kan misschien wel helpen: Een van de dingen die naar voren kwam is de "gebedshand". Dat is even een beeld zodat je het makkelijk kan onthouden. Daar denk ik nog vaak aan terug bij het bidden, omdat ik herken dat we makkelijk in een "wensenlijstje" vervallen. De hand bestaat uit 5 vingers en alle vingers staan ergens voor en geven ook de volgorde aan:
- De duim: Denk aan de opgestoken duim. God is goed. Begin je gebed met Hem te prijzen. Hij heeft alles gemaakt, Hij heeft jou gemaakt, Hij heeft alles in de hand. Als we Gods grootheid zien en benoemen worden onze problemen kleiner.... en kunnen we Hem ook vertrouwen als we dingen bij Hem neerleggen. Denk ook aan de Psalmen die vaak beginnen met het prijzen van Hem en daarna pas worden problemen voorgelegd.
- De wijsvinger: Wijzen op God. God wil een liefdesband met ons. Hij heeft alles in het werk gesteld zodat die band er kon komen. Aanbidt Hem, vertel Hem dat je van Hem houdt.
- De middelvinger: (geen link met de betekenis waar hij vaak voor gebruikt wordt: ) Schuldbelijdenis. Vertel Hem eerlijk wat er mis is gegaan en dat je daar spijt van hebt. God houdt van je en in Jezus Christus is er vergeving. Voor je gevoel kan de zonde je relatie met Hem in de weg staan... leg het voor Hem neer en weet dat Jezus Christus je zonden wegneemt en je schoonwast.
- De ringvinger (trouw): Voorbede. Bidt voor anderen. De Bijbel roept ons op tot dienstbaarheid, de ander uitnemender achten dan jezelf. Bidt eerst voor hen.
- De pink: (kleinste vinger) Je problemen. Leg ze bij Hem neer. Je hebt Hem groot gemaakt, geprezen, aanbeden, je liefde voor Hem verteld, sorry gezegd en voor andere gebeden.... en dan kan je in vertrouwen je problemen voor Hem neerleggen. Als je Hem groot maakt worden je eigen problemen vaak al kleiner.... Je weet dat Hij je hoort en je zal geven wat je nodig hebt.
Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Groeten,
Marnix