Dagelijks gebed

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

L!anne
Verkenner
Verkenner

Dagelijks gebed

Berichtdoor L!anne » 23 dec 2013 13:43

Waar bidden jullie voor in je dagelijks gebed?
Ik stel deze vraag omdat ik het best lastig vind om te bidden.
Het wordt heel snel een 'wensenlijstje' voor jezelf.
Ik probeer ook wel oog te hebben voor mijn naaste, maar aan de andere kant heb ik er volgens mij geen idee van wat er werkelijk in de wereld speelt, ook al volg ik het nieuws wel redelijk. Er is zoveel verborgen leed: hoe kun je daar op een goede manier voor bidden?
Ook wordt het vaak zo'n 'standaardgebed', omdat ik steeds hetzelfde erin probeer aan te halen. Daarbij komt natuurlijk het gevaar van 'er niet meer bij nadenken' om de hoek kijken.
Ik bid ook wel vaak of de Heere mij wil leren bidden en dat is natuurlijk de beste weg. Toch wil ik aan jullie vragen hoe je je dagelijks gebed eigenlijk invult. Alvast bedankt!
Keep your eyes on the stars and your feet on the ground. - Theodore Roosevelt

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Dagelijks gebed

Berichtdoor schelpje3 » 23 dec 2013 13:51

Hoi L!anne,

Mooie vraag. Net wat je zegt, gebed is niet God ons wensenlijstje voorleggen. We mogen, nee moeten, dagelijks tot Hem gaan in gebed. En dat kan soms met een geleerd gebed, maar ook met eigen gekozen woorden.
Ik heb eens gelezen dat het gebed voor het geloof is, wat de adem is voor het leven.
Niemand kan zonder lucht, adem, dus een gelovige kan niet zonder gebed!
Je mag al je zorgen, maar ook je blijde dingen, voor de Heere brengen en Hem danken hiervoor.
Goed is om je gebed altijd te beëindigen met: Om Jezus' Wil of Om Christus' Wil.
Niet onze wil, maar Zijn wil geschiede.
sMorgens bid ik zelf altijd voor bewaring en of de Heere mij kracht en wijsheid zou willen schenken.
En sAvonds dank ik voor Zijn bewarende Hand, vraag vergeving van mijn zonden, die mij aankleven, en of Hij ons een goede nachtrust zou willen schenken.
Gelukkig gaat het niet om mooie woorden Lianne, de Heere hoort altijd.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 23 dec 2013 13:55

Ik praat de hele dag door tegen God en betrek Hem zo in alles van mijn leven.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 23 dec 2013 15:48

L!anne schreef:Waar bidden jullie voor in je dagelijks gebed?
Ik probeer ook wel oog te hebben voor mijn naaste, maar aan de andere kant heb ik er volgens mij geen idee van wat er werkelijk in de wereld speelt, ook al volg ik het nieuws wel redelijk. Er is zoveel verborgen leed: hoe kun je daar op een goede manier voor bidden?
Ook wordt het vaak zo'n 'standaardgebed', omdat ik steeds hetzelfde erin probeer aan te halen. Daarbij komt natuurlijk het gevaar van 'er niet meer bij nadenken' om de hoek kijken.
Ik bid ook wel vaak of de Heere mij wil leren bidden en dat is natuurlijk de beste weg. Toch wil ik aan jullie vragen hoe je je dagelijks gebed eigenlijk invult. Alvast bedankt!

Bidden is voor mij allereerst een moment van danken. God danken voor al zijn goede gaven, Zijn overvloedige genade, die Hij aan mij bewezen heeft en nog steeds bewijst. Ik dank Hem dat Hij mij draagt, altijd en overal, en soms dank ik gewoon dat Hij is wie Hij is, en Wie Hij voor mij wil zijn en wou worden. Hij werd mens, om mijn schuld weg te dragen. Bidden is ook een moment van verootmoediging. Want als ik stil sta bij Wie God is, dan wordt ik ook bepaald bij wie ik zelf ben. Keer op keer leer ik inzien wie ik ben tegenover een heilig God. En tóch mag ik met vrijmoedigheid naderen tot de troon der genade, omdat wij een Hogepriester hebben die in alles net als ons verzocht werd, maar zonder zonde bleef. Omdat wij een Hogepriester hebben, een voorspraak, Die voor ons bid. Uiteindelijk is het bidden ook gewoon bidden. Bidden voor Zijn Kerk, bidden voor Zijn Volk. Bidden voor al het verborgen leed, bidden om kracht, en om wijsheid en sterkte. Geloof en liefde, de gaven van de Geest. En weetje, je mag ook gewoon vragen of God wil leren bidden, en of Hij door zijn engelen het eigenwillige en het onreine uit onze gebeden wil zuiveren, zodat ze als een welaangename reuk voor de HEERE mogen zijn ( zie ook Openbaring 8 ). Alles mag je bij Hem brengen, ook gewoon de kleine, dagelijkse dingen. Juist die dingen, zegt Jezus in Zijn bede: geef ons heden het dagelijkse brood. En soms dan heb je ook gewoon geen woorden nodig. Dan wordt net als David je ziel stil tot God.. dan vallen vragen weg.. dan leg ik alles in Zijn hand en mag ik opzien naar omhoog.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 15 jan 2014 11:51

Voor de momenten waarop het moeilijk is om te bidden, gebruiik ik vaak de "volgorde" van het Onze Vader.

Dat begint met
"Onze Vader, Die in de hemelen zijt."
Daar bij stil staan geeft al een bron van overdenking. Hij, de Grote, de Verhevene, de Heilige God, Bewoner van de hemelen, wil nochtans onze Vader zijn.
(Misschien zeg je: ik durf dat niet te zeggen, dat Hij mijn Vader is. Dan heb je meteen ook een punt in je gebed: "Heere, maak mij dan toch tot Uw kind, opdat ik in waarheid U mijn Vader noemen mag.")

Na de aanhef van het Onze Vader, volgen de bedes over Gods eer, Gods Koninkrijk en Gods wil. Die drie onderdelen geven ieder toch ook aanleiding voor gebed?

Nadat de geestelijke zaken aan de orde zijn geweest, komt het leven van elke dag. Het levensonderhoud, maar ook de geestelijke strijd. Let daarbij ook op het woordje "ons" dat telkens terugkomt. Je bidt niet alleen voor jezelf, maar ook voor je medemens. Daar opent zich vaak ook een bron aan gedachten die ik voor de Heere neer mag leggen.

Maar het gebed eindigt niet voor onszelf, maar met een lofprijzing:
"Want van U is het Koninkrijk, en de kracht, en de heerlijkheid, in der eeuwigheid, amen."
De grote God, van Wie alles is, is aller eer en lof waardig. Om Wie Hij is, maar ook omdat Hij naar ons luisteren wil.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 16 jan 2014 23:09

Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 jan 2014 11:42

L!anne schreef:Waar bidden jullie voor in je dagelijks gebed?

Ik heb in mijn vorige gemeente een keer een paar verdiepingsavonden gehad over het gebed en daar heb ik wel heel veel over gehad. Teveel informatie om hier even te kunnen delen, maar dit kan misschien wel helpen: Een van de dingen die naar voren kwam is de "gebedshand". Dat is even een beeld zodat je het makkelijk kan onthouden. Daar denk ik nog vaak aan terug bij het bidden, omdat ik herken dat we makkelijk in een "wensenlijstje" vervallen. De hand bestaat uit 5 vingers en alle vingers staan ergens voor en geven ook de volgorde aan:

- De duim: Denk aan de opgestoken duim. God is goed. Begin je gebed met Hem te prijzen. Hij heeft alles gemaakt, Hij heeft jou gemaakt, Hij heeft alles in de hand. Als we Gods grootheid zien en benoemen worden onze problemen kleiner.... en kunnen we Hem ook vertrouwen als we dingen bij Hem neerleggen. Denk ook aan de Psalmen die vaak beginnen met het prijzen van Hem en daarna pas worden problemen voorgelegd.

- De wijsvinger: Wijzen op God. God wil een liefdesband met ons. Hij heeft alles in het werk gesteld zodat die band er kon komen. Aanbidt Hem, vertel Hem dat je van Hem houdt.

- De middelvinger: (geen link met de betekenis waar hij vaak voor gebruikt wordt: ) Schuldbelijdenis. Vertel Hem eerlijk wat er mis is gegaan en dat je daar spijt van hebt. God houdt van je en in Jezus Christus is er vergeving. Voor je gevoel kan de zonde je relatie met Hem in de weg staan... leg het voor Hem neer en weet dat Jezus Christus je zonden wegneemt en je schoonwast.

- De ringvinger (trouw): Voorbede. Bidt voor anderen. De Bijbel roept ons op tot dienstbaarheid, de ander uitnemender achten dan jezelf. Bidt eerst voor hen.

- De pink: (kleinste vinger) Je problemen. Leg ze bij Hem neer. Je hebt Hem groot gemaakt, geprezen, aanbeden, je liefde voor Hem verteld, sorry gezegd en voor andere gebeden.... en dan kan je in vertrouwen je problemen voor Hem neerleggen. Als je Hem groot maakt worden je eigen problemen vaak al kleiner.... Je weet dat Hij je hoort en je zal geven wat je nodig hebt.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Groeten,

Marnix
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

L!anne
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor L!anne » 21 jan 2014 10:01

Heel erg bedankt iedereen, jullie hebben mij zeker geholpen! :)
Keep your eyes on the stars and your feet on the ground. - Theodore Roosevelt

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 jan 2014 10:28

Tegenwoordig bid ik dagelijks zonder woorden... ik probeer zo stil mogelijk te worden. In de bijbel staat ook dat je niet met omhaal van woorden moet bidden en dat de Heilige Geest zelf in je bidt. Als je stil wordt, kan je proberen je open te stellen voor wat God jou te te zeggen heeft. Vaak lukt het niet zo goed, maar ik heb wel meegemaakt dat ik ineens inzicht in iets kreeg. Verder geeft het me vooral rust door de dingen bewust los te laten.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 jan 2014 10:45

Klinkt mooi naast het praten. Volgens mij zegt Jezus niet dat je niet moet praten als alternatief voor het gebruiken van een "omhaal van woorden" maar leert Hij vervolgens het Onze Vader bidden.

Ik denk dat stilte een onderdeel van het gebed is die in protestantse kringen vaak erg ondergesneeuwd is. Ik denk dat je tot Hem mag praten.... en daarnaast ook stil moet zijn om naar Hem te luisteren.

Aan de andere kant vind ik dat ook wel weer lastig. Want hoe spreekt Hij dan? Hoor je een stem in je hoofd? En zijn dat niet ook je eigen gedachten? En daarnaast reageert Hij vaak ook op andere manieren. Via mensen, via muziek, via de Bijbel, via andere boeken enz.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”