alexander91 schreef:Ok, dus voor mij heeft de genade dus geen persoonlijke betekenis?
benefietdiner schreef: Nee dat zeg ik niet. Ik zei een ‘
dieper’ of '
echte' betekenis. Als je constateert dat je door de doop (geloofsdoop en een symbolische betekenis) bent ingeplant in de edele olijfboom Israël krijgt ook Israël weer de juist plaats die God zelf aan Israël heeft toebedeeld namelijk ‘Zijn Volk’. Voor de kerk is dat niet meer belangrijk (hoewel het aan het veranderen is) omdat zij belijd (door de kinderdoop) daar voor in de plaats gekomen is en dat is een misvatting.
Ja, dus voor mij heeft de genade dus een neppe persoonlijke betekenis, en dus geen persoonlijke betekenis. Daar komt het op neer wat je nu zegt.
Ik geloof netzogoed als jij dat gedoopte volwassenen en kinderen zijn ingeent in de edele olijfboom. De kerk belijdt niet in plaats van Israel te zijn gekomen.
Als dit jouw bezwaarpunten zijn dan lijkt het mij dat jij gewoon niet snapt wat de kerk belijdt, en dat je de kerk veroordeelt op basis van dit soort misvattingen.
De kerk belijdt dat zij zich geestelijk nageslacht mag noemen van Abraham ("
Daarbij is het niet van belang dat men Jood is of Griek; daarbij is het niet van belang dat men slaaf is of vrije; daarbij is het niet van belang dat men man is of vrouw; want allen bent u één in Christus Jezus.
29 En als u van Christus bent, dan bent u Abrahams nageslacht en overeenkomstig de belofte erfgenamen").
Daarnaast is niet alles wat zich Israel noemt, daadwerkelijk Israel. Door het ongeloof zijn vele joden uit de edele olijf gevallen.
Misschien is het goed ipv de andere kerk te beschuldigen van bepaalde leringen, gewoon je op de mensen te richten en te vragen wat zij geloven, en dan zul je erachter komen dat de vooroordelen die je uit niet kloppen. Als je blijft staren op jouw beeld van de kerk als geheel, dan zul je er niet uit komen denk ik, en dan doe je veel christenen te kort. Misschien helpt het je om aan bepaalde dogma's vast te kunnen houden, maar volgens mij wil je liever mensen persoonlijk benaderen en niet als instituut.
PS, sorry, ik zal vanaf nu weer ontopic blijven
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin