Huwelijk en computerwachtwoorden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Huwelijk en computerwachtwoorden

Berichtdoor Mortlach » 03 dec 2013 11:46

Zojuist verscheen DEZE vraag in de vragenrubriek, met een voor mij zeer opvallend antwoord. Helaas is de mogelijkheid tot reageren afgesloten (waarom toch?) dus wil ik het hier graag bespreken.

Het gaat over of wachtwoorden voor zaken als e-mail en facebook 'mogen' als je getrouwd bent, omdat je elkaar dan niet kunt controleren en dat tot spanningen kan leiden. Het antwoord is een eenduidig 'Nee', dit mag niet.
Zoals ik al zei, dit vind ik een zeer vreemd antwoord, maar Stalin zei het al: Vertrouwen is goed, maar controle is beter.

Mijn partner en ik hebben gewoon onze eigen e-mailaccounts met wachtwoorden en dat leidt totaal niet tot spanning. Wij houden namelijk van elkaar en kunnen er dus op vertrouwen dat we geen rare fratsen uithalen via e-mail. Elkaars email controleren komt op mij een beetje over als in elkaars dagboek lezen; zelfs binnen een huwelijk heb je toch nog wel recht op iets voor jezelf?

Als mijn partner iets wil weten, dan vraagt ze dat en dan geef ik eerlijk antwoord. Het is zelfs wel eens voorgekomen dat ze zag dat er een 'vreemd' mailtje binnenkwam waarvan ze alleen de header zag - een automatisch spam mailtje van een al lang vergeten periode dat ik op dating sites zat. Ja, dat is raar als je dat ziet binnenkomen, dus hebben we daar gewoon over gepraat. En toen was dat opgelost, omdat we elkaar vertrouwen.

Als ik zou proberen haar e-mail te hacken, of andersom, dan zouden we de poppen pas echt aan het dansen hebben.

Dus: het panellid zegt: als er geen 100% openheid is, is er een gebrek aan vertrouwen. Ik zeg: als je 100% openheid EIST, is er gebrek aan vertrouwen.

Wat denken jullie?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Huwelijk en computerwachtwoorden

Berichtdoor ajl » 03 dec 2013 11:54

Ik was ook wat verbaasd over de stelligheid van het antwoord. Aan de andere kant zit er wel wat in. Hoe vaak hoor je niet dat mensen een dubbelleven leiden met hun email? Mijn man en ik weten elkaars wachtwoorden van de mail en kijken daar soms ook op. Niet om te controleren, maar meer als er bij de ander een bepaalde mail verwacht wordt van bv huiselijke aangelegenheden.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1925
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Huwelijk en computerwachtwoorden

Berichtdoor Pcrtje » 03 dec 2013 11:56

Ik denk dat de predikant de vraag niet volledig begrepen heeft want ik kan me niet voorstellen dat hij dit in álle situaties bedoelt...
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Huwelijk en computerwachtwoorden

Berichtdoor StillAwake » 03 dec 2013 11:57

Mortlach schreef:Zojuist verscheen DEZE vraag in de vragenrubriek, met een voor mij zeer opvallend antwoord. Helaas is de mogelijkheid tot reageren afgesloten (waarom toch?) dus wil ik het hier graag bespreken.

Het gaat over of wachtwoorden voor zaken als e-mail en facebook 'mogen' als je getrouwd bent, omdat je elkaar dan niet kunt controleren en dat tot spanningen kan leiden. Het antwoord is een eenduidig 'Nee', dit mag niet.
Zoals ik al zei, dit vind ik een zeer vreemd antwoord, maar Stalin zei het al: Vertrouwen is goed, maar controle is beter.

Mijn partner en ik hebben gewoon onze eigen e-mailaccounts met wachtwoorden en dat leidt totaal niet tot spanning. Wij houden namelijk van elkaar en kunnen er dus op vertrouwen dat we geen rare fratsen uithalen via e-mail. Elkaars email controleren komt op mij een beetje over als in elkaars dagboek lezen; zelfs binnen een huwelijk heb je toch nog wel recht op iets voor jezelf?

Als mijn partner iets wil weten, dan vraagt ze dat en dan geef ik eerlijk antwoord. Het is zelfs wel eens voorgekomen dat ze zag dat er een 'vreemd' mailtje binnenkwam waarvan ze alleen de header zag - een automatisch spam mailtje van een al lang vergeten periode dat ik op dating sites zat. Ja, dat is raar als je dat ziet binnenkomen, dus hebben we daar gewoon over gepraat. En toen was dat opgelost, omdat we elkaar vertrouwen.

Als ik zou proberen haar e-mail te hacken, of andersom, dan zouden we de poppen pas echt aan het dansen hebben.

Dus: het panellid zegt: als er geen 100% openheid is, is er een gebrek aan vertrouwen. Ik zeg: als je 100% openheid EIST, is er gebrek aan vertrouwen.

Wat denken jullie?


Mijn vrouw en ik hebben allebei ons eigen mailaccount, maar ze komen in hetzelfde mailprogramma binnen (in verschillende mappen).
Ze hoeft niks van mij te lezen, en ik hoef niks van haar te lezen. Toch kan het, en daar voel ik me prettig bij.
Het enige vervelende is dat je wel eens een mail stuurt vanaf het adres van de ander, gewoon omdat je niet oplet.
Als ze haar mail achter een wachtwoord wil zetten vind ik dat prima, maar blijkbaar leeft die behoefte niet.
Overigens gaat mijn zakelijke mail wel in een voor haar onbereikbare mailbox (ik zou zelf niet eens weten hoe ik er vanaf mijn privécomputer in kom).

Je stelling "Als je 100% openheid EIST, is er gebrek aan vertrouwen." is volgens mij zo verschrikkelijk waar!
Kan me persoonlijk dan ook meer in jouw stelling vinden dan in die van het panellid...

Bovendien, wat interesseren de verhalen van haar vriendinnen mij nou. Als we op de koffie gaan weet ik graag de datum, maar verder heeft mijn echtgenote recht op een stuk privacy.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Huwelijk en computerwachtwoorden

Berichtdoor Mortlach » 03 dec 2013 11:58

ajl schreef:Ik was ook wat verbaasd over de stelligheid van het antwoord. Aan de andere kant zit er wel wat in. Hoe vaak hoor je niet dat mensen een dubbelleven leiden met hun email? Mijn man en ik weten elkaars wachtwoorden van de mail en kijken daar soms ook op. Niet om te controleren, maar meer als er bij de ander een bepaalde mail verwacht wordt van bv huiselijke aangelegenheden.



Dat laatste is ook wat anders. Als ze het me vraagt, mag mijn partner best mijn mails zien, maar dus niet automatisch. We maken ook elkaars post niet open, bijvoorbeeld.

Als je vermoed dat je partner een dubbelleven heeft, zit er wel iets meer mis. Sterker nog, door wachtwoorden te eisen, impliceer je dat je vermoed dat je partner dingen doet die niet goed zijn. Gebrek aan vertrouwen dus.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Huwelijk en computerwachtwoorden

Berichtdoor StillAwake » 03 dec 2013 11:59

ajl schreef:Ik was ook wat verbaasd over de stelligheid van het antwoord. Aan de andere kant zit er wel wat in. Hoe vaak hoor je niet dat mensen een dubbelleven leiden met hun email? Mijn man en ik weten elkaars wachtwoorden van de mail en kijken daar soms ook op. Niet om te controleren, maar meer als er bij de ander een bepaalde mail verwacht wordt van bv huiselijke aangelegenheden.

Ik heb wel eens naar huis gebeld om aan mijn vrouw te vragen in mijn mailbox te kijken...
En dat argument van dat dubbelleven is ook niet zo heel sterk. Als je een dubbelleven via de email wilt leiden maak je toch gewoon een "geheim" mailaccount aan? (niet opvatten als een tip hé?)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Huwelijk en computerwachtwoorden

Berichtdoor StillAwake » 03 dec 2013 12:02

Mortlach schreef: Als je vermoed dat je partner een dubbelleven heeft, zit er wel iets meer mis. Sterker nog, door wachtwoorden te eisen, impliceer je dat je vermoed dat je partner dingen doet die niet goed zijn. Gebrek aan vertrouwen dus.

Als je dat vermoeden hebt (en dus inderdaad met een beschadigd vertrouwen te maken hebt) is het wellicht wel verstandig om het vertrouwen terug te winnen door openheid te geven.
Maar, zoals ik al zei: ook openheid is te faken....

De stelligheid van het (in mijn ogen onjuiste) antwoord heeft ook mij verbaasd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Huwelijk en computerwachtwoorden

Berichtdoor schelpje3 » 03 dec 2013 12:38

Mijn man en ik zitten nog maar samen op de home pc, omdat de kinderen allemaal een eigen laptop hebben inmiddels, en we hebben als gezin ook een I pad.
Wij hebben beiden een eigen account, ik had het mijne altijd afgesloten met een wachtwoord, vanwege het feit dat er wel eens vriendjes en vriendinnetjes meekwamen, ze achter onze home pc gingen en ik had geen zin erin dat ze dan mijn mail zouden kunnen lezen.
Maar mijn man, als administrator, kan ten allen tijde in mijn account, wachtwoord of niet.
Ik snap nooit zo goed waarom echtparen een gezamenlijk mailadres hebben en altijd, echt altijd hun beider namen onder de mail zetten.
Soms wil je alleen naar de vrouw of man iets mailen, maar je aanhef moet dan ook altijd zijn:
beste Peppi en Kokki.
Op een gegeven moment kun je wel zien aan de stijl dat het Kokki was die schreef.
Toch blijf ik het vreemd vinden. Ook al ben je een echtpaar, je blijft toch 2 individuen?
En vriendinnen willen hun hart wel eens luchten, daar heeft mijn man dan toch niets mee te maken?
Man en vrouw hoeven echt niet alles te weten, als het gaat om bijv. hun resp. vriend/vriendin.
Verder vertrouw ik mijn man volledig, 100%, pas als hij dit vertrouwen beschaamd heeft, komt bij mij wantrouwen om de hoek kijken, eerder niet.
Dingen lijken soms niet wat ze zijn, dus dan kun je overal wel iets achter zoeken.
In zijn mobiel staan diverse nummers onder een vrouwennaam opgeslagen. Dat zijn collega's. (zegtie :lol: )

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Huwelijk en computerwachtwoorden

Berichtdoor StillAwake » 03 dec 2013 12:39

schelpje3 schreef:Mijn man en ik zitten nog maar samen op de home pc, omdat de kinderen allemaal een eigen laptop hebben inmiddels, en we hebben als gezin ook een I pad.
Wij hebben beiden een eigen account, ik had het mijne altijd afgesloten met een wachtwoord, vanwege het feit dat er wel eens vriendjes en vriendinnetjes meekwamen, ze achter onze home pc gingen en ik had geen zin erin dat ze dan mijn mail zouden kunnen lezen.
Maar mijn man, als administrator, kan ten allen tijde in mijn account, wachtwoord of niet.
Ik snap nooit zo goed waarom echtparen een gezamenlijk mailadres hebben en altijd, echt altijd hun beider namen onder de mail zetten.
Soms wil je alleen naar de vrouw of man iets mailen, maar je aanhef moet dan ook altijd zijn:
beste Peppi en Kokki.
Op een gegeven moment kun je wel zien aan de stijl dat het Kokki was die schreef.
Toch blijf ik het vreemd vinden. Ook al ben je een echtpaar, je blijft toch 2 individuen?
En vriendinnen willen hun hart wel eens luchten, daar heeft mijn man dan toch niets mee te maken?
Man en vrouw hoeven echt niet alles te weten, als het gaat om bijv. hun resp. vriend/vriendin.
Verder vertrouw ik mijn man volledig, 100%, pas als hij dit vertrouwen beschaamd heeft, komt bij mij wantrouwen om de hoek kijken, eerder niet.
Dingen lijken soms niet wat ze zijn, dus dan kun je overal wel iets achter zoeken.
In zijn mobiel staan diverse nummers onder een vrouwennaam opgeslagen. Dat zijn collega's. (zegtie :lol: )

Zijn Peppi en Kokki kennissen van je?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Huwelijk en computerwachtwoorden

Berichtdoor schelpje3 » 03 dec 2013 12:40

Ik had er ook Henk en Ingrid van kunnen maken.
Volgens mij is peppi overleden. Of was het toch kokki? :-k

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Huwelijk en computerwachtwoorden

Berichtdoor StillAwake » 03 dec 2013 12:48

schelpje3 schreef:Ik had er ook Henk en Ingrid van kunnen maken.
Volgens mij is peppi overleden. Of was het toch kokki? :-k

Dat kun je waarschijnlijk zien aan hun mailadres. Ik kan me voorstellen dat het dan nu alleen nog Peppi (of juist Kokki) is.

Maar de clou is duidelijk. Heb ik ook een hekel aan.
Kennissen van ons mailen met als afzender alle namen van het gezin. Dat zijn er 6... Ongelofelijk irritant!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

jokesloten
Verkenner
Verkenner
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 nov 2012 19:46

Re: Huwelijk en computerwachtwoorden

Berichtdoor jokesloten » 03 dec 2013 13:53

Nu weten wij van elkaar de wachtwoorden van de mail en kunnen we in elkaars mail kijken.
Dit gebeurd soms ook wel omdat er dan word gebeld om ff snel wat info op te zoeken bijv.

Nu weet mijn man dat ik een geheim nick name mailadres heb. Zelfs onder welke naam dat is. Wat ik er mee doe weet hij niet precies. Dat ik via email contact heb en om de paar dagen iemand mail weet hij niet.
Als je 's avonds niet kunt slapen moet je geen schaapjes tellen maar de Herder zoeken. drs. Els van Dijk

visje36

Re: Huwelijk en computerwachtwoorden

Berichtdoor visje36 » 03 dec 2013 14:05

Zou gewoon eigen emailadres en account + eigen wachtwoord willen houden. Komt een beetje over als controle drang/dwang. Partner mag er best op kijken maar dan ben ik wel bij/zit ik er naast.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Huwelijk en computerwachtwoorden

Berichtdoor meribel » 03 dec 2013 16:10

Raar antwoord van de dominee vind ik ook, maar wellicht dat hij ook niet helemaal overziet waar hij het over heeft, dat kan ook natuurlijk,

Hier hebben we een email adres gezamenlijk, maar elk een eigen werk mail en een paar spam adressen. Ik zou die van mijn man niet uit mijn hoofd weten maar als ik het 'nodig ' zou hebben prima zou hij het meteen geven natuurlijk, en vice versa. Kan alleen niet bedenken waarom.


Eens met mortlach dus, als je van elkaar je paswoorden gaat eisen mist er al vertrouwen.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Huwelijk en computerwachtwoorden

Berichtdoor Rozijn » 03 dec 2013 16:24

Wij hebben samen een mailbox, maar ondertekenen met eigen naam als dat handiger is.
Heb me wel verbaasd over het antwoord. Mijn vrouw weet dat ik hier kom, maar PB's leest ze ook niet. Of ik laat ze haar lezen, als ik daar behoefte aan heb.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 37 gasten