"Ik ken u niet..." (Matth 25:12)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rozijn
Majoor
Majoor

"Ik ken u niet..." (Matth 25:12)

Berichtdoor Rozijn » 27 nov 2013 09:11

Vanmorgen las ik:
Matth. 25:12 En hij, antwoordende, zeide: Voorwaar zeg ik u: Ik ken u niet.

Twee gedeelten die een soortgelijke boodschap hebben:
Matth. 7:
13 Gaat in door de enge poort; want wijd is de poort, en breed is de weg, die tot het verderf leidt, en velen zijn er, die door dezelve ingaan;
14 Want de poort is eng, en de weg is nauw, die tot het leven leidt, en weinigen zijn er, die denzelven vinden.
15 Maar wacht u van de valse profeten, dewelke in schaapsklederen tot u komen, maar van binnen zijn zij grijpende wolven.
16 Aan hun vruchten zult gij hen kennen. Leest men ook een druif van doornen, of vijgen van distelen?
17 Alzo een ieder goede boom brengt voort goede vruchten, en een kwade boom brengt voort kwade vruchten.
18 Een goede boom kan geen kwade vruchten voortbrengen, noch een kwade boom goede vruchten voortbrengen.
19 Een ieder boom, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen.
20 Zo zult gij dan dezelve aan hun vruchten kennen.
21 Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is.
22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?
23 En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!

Lukas 13:
22 En Hij reisde van de ene stad en vlek tot de andere, lerende, en richtende Zijn reis naar Jeruzalem.
23 En er zeide een tot Hem: Heere, zijn er ook weinigen, die zalig worden? En Hij zeide tot hen:
24 Strijdt om in te gaan door de enge poort; want velen, zeg Ik u, zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen;
25 Namelijk nadat de Heer des huizes zal opgestaan zijn, en de deur zal gesloten hebben, en gij zult beginnen buiten te staan, en aan de deur te kloppen, zeggende: Heere, Heere, doe ons open! en Hij zal antwoorden en tot u zeggen: Ik ken u niet, van waar gij zijt.
26 Alsdan zult gij beginnen te zeggen: Wij hebben in Uw tegenwoordigheid gegeten en gedronken, en Gij hebt in onze straten geleerd.
27 En Hij zal zeggen: Ik zeg u, Ik ken u niet, van waar gij zijt; wijkt van Mij af, alle gij werkers der ongerechtigheid!
28 Aldaar zal zijn wening en knersing der tanden, wanneer gij zult zien Abraham, en Izak, en Jakob, en al de profeten in het Koninkrijk Gods, maar ulieden buiten uitgeworpen.
29 En daar zullen er komen van Oosten en Westen, en van Noorden en Zuiden, en zullen aanzitten in het Koninkrijk Gods.
30 En ziet, er zijn laatsten, die de eersten zullen zijn; en er zijn eersten, die de laatsten zullen zijn.

Brengen mij bij de vraag:
Wie zijn toch die mensen, die menen in te gaan, maar tot hun schrik zal de hemelpoort dicht zijn?
In Lukas 13 zou je nog kunnen zeggen, dat het mensen zijn die genoegen hebben genomen met een bij Jezus zijn.
Maar als je dan Matth. 7 er bij leest, dan blijkt dat er zijn die hebben geprofeteerd, ja ze hebben wonderen in Gods Naam gedaan.

Wie zijn zij? Hoe kan zo iemand er nu, in dit leven, achter komen dat het bij hem of haar niet goed zit, opdat hij of zij nu nog tot bekering komt?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: "Ik ken u niet..." (Matth 25:12)

Berichtdoor Marnix » 27 nov 2013 09:47

Matthew Henry zegt er dit over:

2. They put in their plea with great importunity, Lord, Lord; and with great confidence, appealing to Christ concerning it; Lord, does thou not know,

(1.) That we have prophesied in thy name? Yes, it may be so; Balaam and Caiaphas were overruled to prophesy, and Saul was against his will among the prophets, yet that did not save them. These prophesied in his name, but he did not send them; they only made use of his name to serve a turn. Note, A man may be a preacher, may have gifts for the ministry, and an external call to it, and perhaps some success in it, and yet be a wicked man; may help others to heaven, and yet come short himself.

(2.) That in thy name we have cast out devils? That may be too; Judas cast out devils, and yet was a son of perdition. Origen says, that in his time so prevalent was the name of Christ to cast out devils, that sometimes it availed when named by wicked Christians. A man might cast devils out of others, and yet have a devil, nay, be a devil himself. (3.) That in thy name we have done many wonderful works. There may be a faith of miracles, where there is no justifying faith; none of that faith which works by love and obedience. Gifts of tongues and healing would recommend men to the world, but it is real holiness or sanctification that is accepted of God. Grace and love are a more excellent way than removing mountains, or speaking with the tongues of men and of angels, 1 Co. 13:1, 1 Co. 13:2 . Grace will bring a man to heaven without working miracles, but working miracles will never bring a man to heaven without grace.

Observe, That which their heart was upon, in doing these works, and which they confided in, was the wonderfulness of them. Simon Magus wondered at the miracles (Acts. 8:13 ), and therefore would give any money for power to do the like. Observe, They had not many good works to plead: they could not pretend to have done many gracious works of piety and charity; one such would have passed better in their account than many wonderful works, which availed not at all, while they persisted in disobedience. Miracles have now ceased, and with them this plea; but do not carnal hearts still encourage themselves in their groundless hopes, with the like vain supports? They think they shall go to heaven, because they have been of good repute among professors of religion, have kept fasts, and given alms, and have been preferred in the church; as if this would atone for their reigning pride, worldliness, and sensuality; and want of love to God and man. Bethel is their confidence (Jer. 48:13 ), they are haughty because of the holy mountain (Zep. 3:11 ); and boast that they are the temple of the Lord, Jer. 7:4 . Let us take heed of resting in external privileges and performances, lest we deceive ourselves, and perish eternally, as multitudes do, with a lie in our right hand.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 27 nov 2013 09:56

Het zijn de werkers der ongerechtigheid, zoals dat er staat. In de HSV staat in Mat. 7:23 ...u die de wetteloosheid werkt!

Over deze wetteloosheid valt best wel veel te zeggen.. Jezus brengt het in verband met huichelarij (Mat. 23:28) en met verkilling van de liefde (Mat. 24:12). Johannes schrijft dat eenieder die de zonde doet, ook de wetteloosheid werkt; want de zonde is de wetteloosheid. Paulus tenslotte, in de brief aan Titus, schrijft dat Christus Zichzelf voor ons heeft gegeven, opdat Hij ons zou vrijkopen van alle wetteloosheid en voor Zichzelf een eigen volk zou reinigen, ijverig in goede werken. Zo zult gij dan dezelve aan hun vruchten kennen.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 27 nov 2013 10:28

@Marnix: zowaar, ik begrijp het Engels. :)

Maar toch... Het blijkt mogelijk te zijn dat mensen werkelijk menen in de hemel te komen, maar er staat een bittere, afgrijselijke, teleurstelling te wachten.

Alleen de wetenschap dat dit mogelijk is, doet mij huiveren. En het roept de vraag op: ben ik het?
Of komt die vraag bij jullie niet boven?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 27 nov 2013 10:55

Zo vaak en ik heb dit een aantal malen in een posting gezegd.
Ik huiver er van als mensen zo ogenschijnlijk gemakkelijk zeggen, bekeerd te zijn, of uitzien naar de wederkomst.
Ik hoor regelmatig vanaf de kansel: onderzoek u nauw, ja, zeer nauw.
De term: met een ingebeelde hemel verloren gaan, is niet forumvriendelijk en er wordt veelal agressief op gereageerd.
En een dergelijke reactie, is dat niet kenmerkend?
Als Gods Volk het wordt aangezegd, van binnen, komen ze in de schuld, ootmoed.
Ze weten van: ben ik het Heere?
Dan gaat het er niet om om de maat te nemen bij de ander, te twijfelen aan de geestelijke staat van de ander, dan heb je aan jezelf meer dan genoeg.
Hoe zal het zijn als je tijdens dit leven je als een bekeerde gevoeld hebt, maar de Heere kent je niet!
Laten wij hier toch niet al te licht over denken.
Leef niet in een valse rust.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 nov 2013 11:13

Het gaat over valse profeten (vers 15). Het is goed om je op dit punt te onderzoeken.

15 Pas op voor valse profeten, die in schaapskleren op jullie afkomen maar eigenlijk roofzuchtige wolven zijn.

De vraag is dus hoe je handelt. Ben je een roofzuchtige wolf? Waar gaat het je om? Om Gods eer of om je eigen eer? Vertel je mensen het Woord van God of je eigen woorden, je eigen uitleg, je eigen interpretaties.

Jezus geeft handvaten om je te onderzoeken:

1. Je kan het aan de vruchten herkennen (vers 16-19). Kijk naar de vrucht, bij jezelf en bij anderen. Op basis daarvan zie of het echt is of vals.

16 Aan hun vruchten zul je hen herkennen. Men plukt toch geen druiven van doornstruiken of vijgen van distels? 17 Zo draagt elke goede boom goede vruchten, maar een slechte boom draagt slechte vruchten. 18 Een goede boom kan geen slechte vruchten dragen, evenmin als een slechte boom goede vruchten dragen kan. 19 Elke boom die geen goede vruchten draagt, wordt omgehakt en in het vuur geworpen. 20 Zo kunnen jullie hen dus aan hun vruchten herkennen.

2. Kijk naar of je Gods wil doet. Jezus maakt het onderscheid helder: 21 Niet iedereen die “Heer, Heer” tegen mij zegt, zal het koninkrijk van de hemel binnengaan, alleen wie handelt naar de wil van mijn hemelse Vader.
Als mensen zich opwerpen als profeet maar Gods regels aan hun laars lappen zijn het valse profeten. Ze kunnen dan profeteren, zelfs wonderen doen.... maar het zijn valse profeten. Jezus werkt dat aan het eind van het hoofdstuk uit. Wie Zijn woorden hoort en ze doet... en wie Zijn woorden hoort en ze niet doet.

3. Jezus noemt ze wetsverkrachters. Het zijn dus mensen die de regels die God geeft aan hun laars lappen, verkrachten, verdraaien, mensen andere wetten opleggen enz. Mensen die dingen toevoegen of weglaten uit de Bijbel.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 nov 2013 11:17

schelpje3 schreef:Zo vaak en ik heb dit een aantal malen in een posting gezegd.
Ik huiver er van als mensen zo ogenschijnlijk gemakkelijk zeggen, bekeerd te zijn, of uitzien naar de wederkomst.
Ik hoor regelmatig vanaf de kansel: onderzoek u nauw, ja, zeer nauw.
De term: met een ingebeelde hemel verloren gaan, is niet forumvriendelijk en er wordt veelal agressief op gereageerd.
En een dergelijke reactie, is dat niet kenmerkend?
Als Gods Volk het wordt aangezegd, van binnen, komen ze in de schuld, ootmoed.
Ze weten van: ben ik het Heere?
Dan gaat het er niet om om de maat te nemen bij de ander, te twijfelen aan de geestelijke staat van de ander, dan heb je aan jezelf meer dan genoeg.
Hoe zal het zijn als je tijdens dit leven je als een bekeerde gevoeld hebt, maar de Heere kent je niet!
Laten wij hier toch niet al te licht over denken.
Leef niet in een valse rust.

Je onderzoeken is heel belangrijk. Aan de andere kant, als mensen dat doet en ze mogen zich van Christus weten, dan mag je daar ook met zekerheid van getuigen. Kijk eens hoe overtuigd Paulus de gemeenten (met alle misstanden en zonden) toch aanspreekt als geheiligden in Christus. We mogen niet in valse rust leven maar het geloof geeft wel degelijk grote zekerheid aan de gelovigen. Niet omdat ze zelf zo goed leven maar omdat ze alles van Christus verwachten. De term "met een ingebeelde hemel naar de hel gaan" wordt te vaak gebruikt als mensen zwak zijn en fouten maken.... maar het is Christus die redt, niet onze goede manier van leven.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 27 nov 2013 12:42

Nee Marnix, deze term wordt sowieso al vrijwel niet meer gebruikt. Het wekt wrevel.
Terwijl het bedoeld is als ernstige waarschuwing.
En ik weet niet zeker of we de christenen uit de eerste gemeentes kunnen vergelijken met de huidige kerken. :-k

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 27 nov 2013 12:58

schelpje3 schreef:En ik weet niet zeker of we de christenen uit de eerste gemeentes kunnen vergelijken met de huidige kerken. :-k

Je schijnt er anders weinig moeite mee te hebben. :wink:

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 27 nov 2013 13:01

schelpje3 schreef:En ik weet niet zeker of we de christenen uit de eerste gemeentes kunnen vergelijken met de huidige kerken. :-k
Leg eens uit, als je wil :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 nov 2013 13:08

Als ik voor Schelpje mag spreken: De eerste gemeenten bestonden uit allemaal mensen die eerst niet in Jezus Christus geloofden en zich bekeerden. Tegenwoordig bestaan de kerken voor het overgrote deel uit mensen die met het geloof zijn opgevoed. Niet dat dat verkeerd is, God werkt door de generaties en geslachten heen. Maar het kan natuurlijk wel zijn dat er mensen in de kerk zitten die met het evangelie zijn opgegroeid maar voor wie het niet leeft, die meer uit gewoonte gaan, het er misschien niet mee eens zijn of het niet geloven. Ik heb zelf ook wel zo'n fase gehad. Dat is wel een verschil tussen de eerste gemeenten en de kerken van nu. De oproep tot zelfonderzoek is daarom denk ik wel goed, hoewel je er ook mee moet oppassen dat er geen twijfel wordt gezaaid onder de oprechte gelovigen, een keerzijde die helaas ook vaak genoeg voorkomt. Dan krijg je bomvolle kerken en lege avondmaalstafels. Maar die oproep tot zelfonderzoek is zeker wel goed mits het zorgvuldig wordt gedaan.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 27 nov 2013 13:11

Marnix schreef:Als ik voor Schelpje mag spreken: De eerste gemeenten bestonden uit allemaal mensen die eerst niet in Jezus Christus geloofden en zich bekeerden. Tegenwoordig bestaan de kerken voor het overgrote deel uit mensen die met het geloof zijn opgevoed. Niet dat dat verkeerd is, God werkt door de generaties en geslachten heen. Maar het kan natuurlijk wel zijn dat er mensen in de kerk zitten die met het evangelie zijn opgegroeid maar voor wie het niet leeft, die meer uit gewoonte gaan, het er misschien niet mee eens zijn of het niet geloven. Ik heb zelf ook wel zo'n fase gehad. Dat is wel een verschil tussen de eerste gemeenten en de kerken van nu. De oproep tot zelfonderzoek is daarom denk ik wel goed, hoewel je er ook mee moet oppassen dat er geen twijfel wordt gezaaid onder de oprechte gelovigen, een keerzijde die helaas ook vaak genoeg voorkomt. Dan krijg je bomvolle kerken en lege avondmaalstafels. Maar die oproep tot zelfonderzoek is zeker wel goed mits het zorgvuldig wordt gedaan.

Bijna goed Marnix d:)b
Die mensen kregen out of the blue, een Evangelie te horen van iemand die de grootste christenvervolger was!
Marnix: is dat bevindelijk of niet? :wink:
Net als de mensen die onder het gehoor van de Heere Jezus Zelf mochten zitten.
EN... kwamen zij allen tot geloof?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 27 nov 2013 18:45

Rozijn schreef:Brengen mij bij de vraag:
Wie zijn toch die mensen, die menen in te gaan, maar tot hun schrik zal de hemelpoort dicht zijn?
In Lukas 13 zou je nog kunnen zeggen, dat het mensen zijn die genoegen hebben genomen met een bij Jezus zijn.
Maar als je dan Matth. 7 er bij leest, dan blijkt dat er zijn die hebben geprofeteerd, ja ze hebben wonderen in Gods Naam gedaan.

Wie zijn zij? Hoe kan zo iemand er nu, in dit leven, achter komen dat het bij hem of haar niet goed zit, opdat hij of zij nu nog tot bekering komt?

Werkers der wetteloosheid, dwaze maagden, de dwaas bouwde zijn huis op het zand: hij deed niet wat God zei. De wet is God liefhebben en je naaste en alles wat daaruit voortvloeit en als je je broeder haat, ben je in de duisternis tot nu toe. Dan zullen velen geërgerd worden en elkaar overleveren en elkaar haten en omdat de wetsverachting toeneemt (Gods wet) zal de agape liefde van de meesten verkillen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 27 nov 2013 18:48

Marnix en Schelpje, bedankt!

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 27 nov 2013 21:15

Dank voor alle bijdragen tot nu toe.
Er blijft toch nog een vraag hangen: die mensen die nemen naar de hemel te gaan, maar straks voor een dichte deur staan, ware baseren zij op dat het wel goed met hen zit? Met andere woorden, waarom rekenen zij op toegang in de hemel?
Het zijn werkers der ongerechtigheid, maar zelf zien ze dat niet zo.

Terug naar “Archief”