Waar komt kerstmis vandaan?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Teus
Majoor
Majoor

Waar komt kerstmis vandaan?

Berichtdoor Teus » 18 nov 2013 22:14

We weten waar kerstmis vandaan komt ......toch? of denken we te weten waar kerstmis vandaan komt?

Lieve mensen, ik heb een probleem en weet werkelijk niet wat ik er mee aan moet.
Ik kreeg een link naar een uitleg hoe kerstmis ontstaan is.
Het was uiterst verbaast toen ik het hoorde en nu zeer vertwijfeld. Het zou niets met de geboorte van Jezus te maken hebben maar alleen listen van satan.
Ik wil jullie niet met een probleem opzadelen, voor zover jullie het een probleem vinden, maar kan het ook niet achterwege houden en ben van mening dat iedereen dit moet zien en alle dominees en voorgangers het onder ogen moeten krijgen.
Heb het voor God gebracht en heb nog geen antwoordt gehad, ik verlang van jullie geen antwoord hierop, uiteraard mag je vertellen hoe je het ziet, graag zelfs. Misschien wil God jullie gebruiken mij antwoordt te geven, laten we voor elkaar bidden om een opmerkzaam hart, dit is echt ernstig.......of....wellicht zie ik het te zwaar, maar kan het zelf vooralsnog niet veranderen.

http://youtu.be/h2oTIK5Nou4
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Faramir

Re: Waar komt kerstmis vandaan?

Berichtdoor Faramir » 18 nov 2013 23:05

Een Youtube filmpje van extremisten. Heb het filmpje niet bekeken omdat het de gebruikelijke zooi is.
Het gaat er ook helemaal niet om waar kerstmis vandaan komt. Het gaat erom hoe jij er nu invulling aan geeft.
Deze huichelaars maken evengoed gewoon gebruik van de zonnekalender inclusief de maanden en dagen vernoemd naar allerlei heidense zaken.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 18 nov 2013 23:24

Dag Theus,

Ik hoop niet dat je je laat verwarren door het verhaal van deze man. Hij komt erg manipulatief over en 90% van de informatie is niet verifieerbaar en van de dingen die ik wel kon verifiëren zijn er verschillende onjuist of niet relevant. Ik heb ook even gekeken naar de organisatie die dit vertaald heeft, weguitbabylon.nl

Als je hun site bekijkt en even Googled op de namen die genoemd worden kom je al snel verschillende dwalingen tegen. Ik zou je er niet teveel mee in laten als ik jou was.

Veelsterkte en zegen toegewenst. Met vriendelijke groeten, Jvslooten.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 nov 2013 09:29

Zonder het filmpje gezien te hebben, bij mijn weten, was het een germaans feest met kaarsjes in bomen, bedoeld om geesten te verjagen of zo. Tijdens de opkomst van het christendom werd het een ander feest. De geboorte van Christus werd herdacht. De lichtjes in de boompjes zie je overigens nog steeds, dat heeft men uit die cultuur overgenomen, hoewel ik de geloof dat de meeste mensen dit niet meer doen om geesten te verjagen. :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 19 nov 2013 09:33

Jvslooten schreef:Dag Theus,

Ik hoop niet dat je je laat verwarren door het verhaal van deze man. Hij komt erg manipulatief over en 90% van de informatie is niet verifieerbaar en van de dingen die ik wel kon verifiëren zijn er verschillende onjuist of niet relevant. Ik heb ook even gekeken naar de organisatie die dit vertaald heeft, weguitbabylon.nl

Als je hun site bekijkt en even Googled op de namen die genoemd worden kom je al snel verschillende dwalingen tegen. Ik zou je er niet teveel mee in laten als ik jou was.

Veelsterkte en zegen toegewenst. Met vriendelijke groeten, Jvslooten.

Het kan natuurlijk weinig kwaad om de dwaasheid en dwaling van een kerstboom, de lampjes, de traditionele troep eromheen in te wisselen voor een leven waarin je niet 1 keer per jaar kerst, biddag,en dankdag per jaar hebt, maar deze zaken in de geest dagelijks gedenkt.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 19 nov 2013 09:37

mealybug schreef:Het kan natuurlijk weinig kwaad om de dwaasheid en dwaling van een kerstboom, de lampjes, de traditionele troep eromheen in te wisselen voor een leven waarin je niet 1 keer per jaar kerst, biddag,en dankdag per jaar hebt, maar deze zaken in de geest dagelijks gedenkt.

Kortom uiteindelijk een doods geestelijk leven zonder enige afwisseling.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 19 nov 2013 09:40

mealybug schreef:Het kan natuurlijk weinig kwaad om de dwaasheid en dwaling van een kerstboom, de lampjes, de traditionele troep eromheen in te wisselen voor een leven waarin je niet 1 keer per jaar kerst, biddag,en dankdag per jaar hebt, maar deze zaken in de geest dagelijks gedenkt.
Daar heb je helemaal gelijk in.. ik hou zelf ook niet van naaldbomen en paashazen. dat betekend natuurlijk niet een jaar zonder kerst, Passen, bid- en dankdagen, en dit soort paniekerige filmpjes zijn natuurlijk ook helemaal nergens goed voor.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 19 nov 2013 09:41

Faramir schreef:Kortom uiteindelijk een doods geestelijk leven zonder enige afwisseling.

Integendeel, iedere dag een levend besef van dankbaarheid en betrokkenheid.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 19 nov 2013 09:42

Jvslooten schreef:Daar heb je helemaal gelijk in.. ik hou zelf ook niet van naaldbomen en paashazen. dat betekend natuurlijk niet een jaar zonder kerst, Passen, bid- en dankdagen, en dit soort paniekerige filmpjes zijn natuurlijk ook helemaal nergens goed voor.

Tsjah, Wat uit Amerika komt is vrijwel altijd extreem of helemaal ontspoord. :-&

Faramir

Berichtdoor Faramir » 19 nov 2013 09:42

mealybug schreef:Integendeel, iedere dag een levend besef van dankbaarheid en betrokkenheid.

Dat kunnen mensen die kerst, pasen en hemelvaart uitbundig vieren ook hebben.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 nov 2013 09:46

Dat klopt. Aan de andere kant is ritme ook niet verkeerd en zie ik ook wel een hoop mooie kanten aan het kerstfeest. Het kan natuurlijk ook weinig kwaad om jaarlijks terugkerende zaken te hebben (de joden kenden dat ook, God stelde dat in, dus misschien is die structuur wel echt goed voor ons). Maar wat je terecht aanhaalt is dat het daar niet bij kan blijven. Je kan niet in een kerkelijk jaar alleen rond pasen denken aan het lijden, sterven en opstaan van Jezus Christus. Als het goed is doortrekt het je hele jaar. De structuur is dus prima, zolang je ook dagelijks bewust bent en gedenkt wat Hij voor ons deed.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 19 nov 2013 10:27

Marnix schreef:Het kan natuurlijk ook weinig kwaad om jaarlijks terugkerende zaken te hebben (de joden kenden dat ook, God stelde dat in

De betekenissen van de hoogtijdagen en feesten hadden/hebben allemaal een vooruitschaduwende betekenis,
Daarom staat er ook dat het Pinksterfeest vervuld werd.
Het Pesach was al vervuld in het lijden van Jezus en zijn Offer aan het kruis.
Zo zie ik de joodse feesten tenminste, allen vooruitziend en symbolisch weergaves van een toekomstige verwezenlijking

Bambi

Berichtdoor Bambi » 19 nov 2013 11:45

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 01:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 nov 2013 12:34

mealybug schreef:
De betekenissen van de hoogtijdagen en feesten hadden/hebben allemaal een vooruitschaduwende betekenis,
Daarom staat er ook dat het Pinksterfeest vervuld werd.
Het Pesach was al vervuld in het lijden van Jezus en zijn Offer aan het kruis.
Zo zie ik de joodse feesten tenminste, allen vooruitziend en symbolisch weergaves van een toekomstige verwezenlijking

Ik ook maar daarmee is het nog niet verkeerd om de nieuwe feesten (kerst, goede vrijdag, pasen, pinksteren en hemelvaart) jaarlijks op een dag bijzondere aandacht te geven, zolang dat maar niet ten koste gaat van wat jij noemt, het dagelijkse gedenken.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 19 nov 2013 12:41

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 01:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”