Hoe moet een gelovige over zijn zonde denken en spreken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

maaarten

Hoe moet een gelovige over zijn zonde denken en spreken?

Berichtdoor maaarten » 12 nov 2013 21:20

Door een ludiek bedoelde (denk ik?) opmerking in het topic over homoseksualiteit werd hierover het een en ander gezegd. Daar het nogal of-topic was kon die discussie door niet echt voorgezet worden, dus daarom zou ik daar hier graag nog wat verder over praten.

Om eerlijk te zijn vond ik het bijna schokkend hoe hier door sommigen over gepraat werd. We moesten maar vooral niet te zwaar doen, we leven toch onder de genade, Jezus heeft toch de straf gedragen, iedereen zondigt toch etc. Mijns inziens spreken we dan niet alleen te licht over onze zonde, maar ook over het offer van de Heere Jezus. Hoe spreekt de Bijbel tot nieuwtestamentische gelovigen over hun zonde?

Dan denk ik bijvoorbeeld aan deze passage uit de Hebreeëbrief:
"Want indien wij opzettelijk zondigen, nadat wij tot erkentenis der waarheid gekomen zijn, blijft er geen offer voor de zonden meer over, maar een vreselijk uitzicht op het oordeel en de felheid van een vuur, dat de wederspannigen zal verteren. Indien iemand de wet van Mozes terzijde heeft gesteld, wordt hij zonder mededogen gedood op het getuigenis van twee of drie personen. Hoeveel zwaarder straf, meent gij, zal híj verdienen, die de Zoon van God met voeten heeft getreden, het bloed des verbonds, waardoor hij geheiligd was, onrein geacht en de Geest der genade gesmaad heeft? Want wij weten, wie gezegd heeft: Mij komt de wraak toe, Ik zal het vergelden! En wederom: De Here zal zijn volk oordelen. Vreselijk is het, te vallen in de handen van de levende God!"

Beseffen we wel wat Jezus voor de zonde van de gelovigen heeft doorgemaakt als wij er zo licht over spreken? 1a2b3c zei dit volgens mij juist over de opmerking dat iemand het de zonde wel waard vind (ludiek bedoelt hoop ik, al is het bijzonder ongepast): "Dat is de zonde wel waard, tjonge! Dus jij vind -achteraf na alles wat je weet- dat voor jouw egoïstische vleselijke lust Jezus wel even Zijn hele lijdensweg kon maken?" Als we zondigen, beseffen we dan wel wat voor lijden dit voor de Heere Jezus heeft betekend? Als we daar bij stilstaan, zijn nuancerende opmerkingen in de trant van 'iedereen zondigt toch wel eens' of 'ach, Jezus is toch voor mijn zonde gestorven, dus nu hoef ik me mooi niet meer druk te maken over het oordeel!' dan wel gepast? Als we echt zo'n sterk besef hebben van Zijn genade voor onze zonden, zouden we ons dan niet voor God verootmoedigen, onze zonde belijden en Hem van harte danken voor Zijn genade, in plaats van onze zonde te nuanceren?

Verder proef ik in die nuancerende opmerkingen dat het probleem vooral zou zijn dat we geoordeeld worden als we zondigen, maar nu God genadig is en Zijn Zoon gezonden heeft om het oordeel te dragen, hoeven we ons er dus niet zo druk meer om te maken. Deze gedachte is echt absurd en vreselijk egoïstisch. Zo van, als ik er geen last van heb, dan maakt het niet uit. Alsof het grootste probleem niet is dat God er last van heeft! Dat zou ons tot ootmoed en berouw moeten stemmen en dankbaarheid voor Zijn genade. God heeft ons toch geen genade gegeven om in onze zonde te blijven leven? God heeft ons genade gegeven, om als Zijn kinderen met Hem te wandelen, daartoe worden we geroepen in het Evangelie. We sluiten onszelf buiten van de belofte van het Evangelie en we verachten het bloed van de Heere Jezus door Hem ongehoorzaam te blijven, dus als we zondigen. Dat zou toch tot verdriet en berouw over onze zonde moeten stemmen?

Gewoon even een vergelijking: denk eens aan iemand van wie je heel veel houdt, laten we zeggen je echtgenot(e). Bedenk je eens hoe het zou zijn als je die persoon vreselijk zou kwetsen en die persoon bedriegen, bijvoorbeeld, je pleegt overspel. Stel je voor dat je partner ondanks alles na veel strijd bereid is je te vergeven, zeg je dan ook lichtahartig "nou mooi zo, dan zijn we ook weer van dat probleem af!" en doe je dan verder alsof er niets gebeurt is? Ik mag toch hopen van niet, maar zo behandel je God als je zo licht met over je zonde denkt en spreekt!

Jvslooten

Re: Hoe moet een gelovige over zijn zonde denken en spreken?

Berichtdoor Jvslooten » 12 nov 2013 21:54

En zo is het maar net. Mooi omschreven Maaarten!

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 12 nov 2013 22:13

Ik kan niet anders zeggen als ja zo is het maar net wat een verdriet hebben en doen wij Hem aan , hoe groot is Zijn liefde voor ons mensen.

Maar in Hem zijn we meer dan overwinnaars !!

Dank U bovenal dat U naar ons omziet en dank je Maaarten voor het delen.
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 12 nov 2013 22:33

Wat is zonde? Er wordt nogal eens gesproken van zonde dit en zonde dat, maar het is nogal een algemene term nietwaar?

Paulus schreef dat wie: '...twijfelt als hij eet, is veroordeeld, omdat hij het niet uit geloof doet. En alles wat niet uit geloof is, is zonde..' (Rom 14,23b). Bezield door de Geest zei apostel Jakobus: 'laat hij er in geloof om vragen en daarbij niet twijfelen. Immers, wie twijfelt, lijkt op een golf van de zee, die door de wind voortgestuwd en op- en neergeworpen wordt.

Wat is dus zonde? Alles wat we doen met twijfel. Een behoorlijke waslijst denk ik, of zou een flinke portie bluf voor zekerheid kunnen doorgaan?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 nov 2013 22:37

Misschien is het goed om in je inleiding mee te nemen wat zonde en zonden zijn in de Bijbel?
Want daar werd dus in dat bewuste topic verschillende over gedacht t.a.v. seks, als ik goed begrepen heb, wat de één normaal vindt, vindt de ander een zonde zo heb ik begrepen.

Het werk wat de Here Jezus heeft gedaan t.a.v. een zondige wereld lijkt me overduidelijk en bij iedereen bekend en dat zal iedereen ook erkennen en geloven op dit forum.

Ik lees in de opening citaten uit de Hebr. brief die verwijst naar de wet van Mozes en dus citaten over straf t.a.v. het volk Israël en als we blijven geloven dat de kerk i.p.v. Israël is gekomen dan begin ik niet aan deze discussie want dat is zinloos.

Met name de Hebr. brief leert juist de positie van de Here Jezus als Hogepriester en dat is een belangrijk issue. Weer lees ik termen als het bloed des verbonds. Weer lees ik dat de Here Zijn volk zal oordelen welnu ik ben geen volk dus vind ik dit al een tekst die niet van toepassing is op een individue uit deze bedeling. Het gaat over iemand die de wet van Mozes terzijde heeft gesteld en gedood wordt op getuigenis van 2 of 3 personen. Ook dat voert God niet uit.
Voor mij geen uitgangspunt voor het denken of spreken over zonden, wat men daarmee ook op het oog heeft. Ik houd het ervoor dat mijn oude mens inclusief al mijn zonden met de Here Jezus in de dood is gebracht. Ik ben een wedergeboren gelovige en uit God geboren en wat uit God geboren is kan niet zondigen.

Er was iemand die zei zo ongeveer, precies kan ik het niet citeren. Ik ben niet angstig voor de zonden want dan ga ik ze gewoon belijden en dan ben ik er van af.
Welnu deze gedachte herken ik ook niet.
Dus ik denk dat er vanuit mijzelf weinig te melden is.
Ik spreek niet over mijn zonde en ik denk er misschien ook niet aan. In ieder geval., God houdt het voor dood en ziet mij aan in Christus en waarom zou ik mijn gedachten en mijn tong besmeuren met zinloze dingen over iets wat niet gerekend wordt.
Het lijkt me zinvoller om te spreken over Christus en te bedenken de Dingen Die Boven zijn waar Christus is en waar ik ook ben.
Dat is makkelijk misschien, maar dat is ook de bedoeling want we zouden de rust ingaan.
En die ben ik ingegaan.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 12 nov 2013 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 12 nov 2013 22:39

mohamed schreef:Wat is zonde? Er wordt nogal eens gesproken van zonde dit en zonde dat, maar het is nogal een algemene term nietwaar?

Paulus schreef dat wie: '...twijfelt als hij eet, is veroordeeld, omdat hij het niet uit geloof doet. En alles wat niet uit geloof is, is zonde..' (Rom 14,23b). Bezield door de Geest zei apostel Jakobus: 'laat hij er in geloof om vragen en daarbij niet twijfelen. Immers, wie twijfelt, lijkt op een golf van de zee, die door de wind voortgestuwd en op- en neergeworpen wordt.

Wat is dus zonde? Alles wat we doen met twijfel. Een behoorlijke waslijst denk ik, of zou een flinke portie bluf voor zekerheid kunnen doorgaan?

Ja inderdaad en wie in zijn spreken niet struikelt is een volmaakt man. Daarom bedenk ik liever wat boven is dan me de hele dag met zonde bezig te houden, die God niet meer gedenkt en weggedaan heeft.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 nov 2013 22:42

Amen!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 12 nov 2013 22:53

mohamed schreef:Wat is zonde? Er wordt nogal eens gesproken van zonde dit en zonde dat, maar het is nogal een algemene term nietwaar?

Boerin schreef:Ja inderdaad en wie in zijn spreken niet struikelt is een volmaakt man. Daarom bedenk ik liever wat boven is dan me de hele dag met zonde bezig te houden, die God niet meer gedenkt en weggedaan heeft.

d:)b

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 nov 2013 23:07

Gewoon even een vergelijking: denk eens aan iemand van wie je heel veel houdt, laten we zeggen je echtgenot(e). Bedenk je eens hoe het zou zijn als je die persoon vreselijk zou kwetsen en die persoon bedriegen, bijvoorbeeld, je pleegt overspel. Stel je voor dat je partner ondanks alles na veel strijd bereid is je te vergeven, zeg je dan ook lichtahartig "nou mooi zo, dan zijn we ook weer van dat probleem af!" en doe je dan verder alsof er niets gebeurt is? Ik mag toch hopen van niet, maar zo behandel je God als je zo licht met over je zonde denkt en spreekt!

God had een huwelijksverbond gesloten met Zijn volk en er werd overspel gepleegd doordat zij andere goden dienden. De 10 stammen zijn weggezonden met een scheidbrief.
Niets nieuws onder de zon en toch zal God straks in de toekomst zijn vrouw terugnemen zoals Hosea ook deed. Hij zal alsnog Zich over hen ontfermen en na een wedergeboren Israël van 12 stammen zal Hij alsnog opnieuw een huwelijksverbond aangaan en vieren wij de Bruiloft des Lams.
Het is een heel laag niveau van denken om te stellen dat wij God op een bepaalde wijze zouden moeten "behandelen" want vlees en bloed kunnen Hem niet behagen.
Wij kunnen Hem niet verhogen, maar wij kunnen Hem danken en loven en prijzen wat Hij ons gaf in Christus Jezus. We kunnen niet genoeg danken en daarom is mijn dagelijks gebed dat ik Hem dank.
Het "danken" is een onderdeel van mijn "denken".

Bambi

Berichtdoor Bambi » 13 nov 2013 02:44

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 00:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 13 nov 2013 02:52

Bambi schreef:
Wat hier door sommigen gesteld wordt over de zonde, gaat nog een stapje verder.
Die zouden in het voorbeeld niet alleen denken: "Nou mooi zo, dan zijn we van het probleem af!" en verder doen alsof er niets gebeurd is.
Die plegen dan aan de lopende band overspel en denken: "Je hebt me toch al vergeven en er voor geboet, dus ik mag het blijven doen, want ik ben nu heilig, nu heet het geen zonde meer."

Nou nee hoor. Mogen wij bij de zonde blijven opdat de genade toeneemt? Je bekeert je, dat betekent dat je je er dan ook vanaf keert. His grace leads to repentance. Maar als je dat hebt gedaan, hoef je er niet nog jarenlang tranen met tuiten om te huilen als had Hij het niet vergeven. Dat zou Hem meer verdriet doen. En als je een fout maakt, vraag je vergeving en ga je door. Niet elke fout die je maakt is overspel. Ga je elke dag huilen bij je partner als je iets simpels verkeerd hebt gedaan of zeg je dan gewoon sorry?
Hier een goeie over dit onderwerp van Frogster:
originally upon conversion, or if a christian goes in the wrong direction, but some people turn repenting into a lifelong habit, over repenting, bound in guilt.
Repenting is turning away. 1. Neither do I condemn you. 2. Go and sin no more. (2 kan niet als je 1 niet vat)
it's a principle, think about it, if one has a habit of repenting, it means the repenting is not working.
it's just a sin law cycle, romans 7.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 13 nov 2013 10:55

Degenen die dat denken Boerin, leggen zichzelf en anderen een last of een wet op, want dat is hetzelfde, en kunnen niet hebben dat een gelovige mag staan in de vrijheid en dat men dan denkt dat je overspel mag plegen is natuurlijk belachelijk en zegt iets over hun denken. Wij zijn 45 jaar getrouwd en bij overspel denk ik aan vreemdgaan, het komt niet voor mijn denken, het is puur projectie van zulke mensen en zij kennen zelf de grenzen niet denk ik.
Vrijheid, echte vrijheid zit van binnen.
Maar ik ben me bewust dat ik een gevangene ben in en van Christus. Ik ben immers Zijn eigendom. En wordt straks aangesteld tot het zoonschap. Geweldig uitzicht.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 nov 2013 10:59

Er zijn mensen die Gods genade misbruiken. Ze zeggen: "Laten we zondigen, opdat de genade overvloediger zij. Laten we het kwade doen, opdat het goede daaruit zal voortkomen".

Satan legt erop toe tegen hen die zich de genade aanmatigen te zeggen dat het goed met hen is. Maar Gods kinderen maakt hij wijs dat zij onbeschaamd en brutaal zijn tegenover God. Ik heb nog nooit iemand die zich het geloof aanmatigde horen zeggen dat hij bang was dat hij een gestolen geloof had.
Maar vaak heb ik oprechte en nederige zielen horen zeggen dat zij zo bang waren dat hun geloof niet het ware geloof uit God was.
Ach, waarom zou satan ook de mensen lastig vallen waarvan hij weet dat ze in het einde hem toch zullen toevallen?
Hij maakt zich druk met hen die door genade de juiste weg mogen bewandelen om aan zijn helse strikken te ontkomen. Dat is vanzelf de reden waarom Gods kinderen zoveel moeilijkheden van hem ondervinden. De schijngelovigen laat hij met rust, maar de ware nederigen haat hij.

John Bunyan

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 13 nov 2013 11:03

Wat hier door sommigen gesteld wordt over de zonde, gaat nog een stapje verder.
Die zouden in het voorbeeld niet alleen denken: "Nou mooi zo, dan zijn we van het probleem af!" en verder doen alsof er niets gebeurd is.
Die plegen dan aan de lopende band overspel en denken: "Je hebt me toch al vergeven en er voor geboet, dus ik mag het blijven doen, want ik ben nu heilig, nu heet het geen zonde meer."

Je begrijpt het echt niet. Ik vind dat echt heel zielig en triest, want dan heb je het offer van de Here Jezus Christus met al haar consequenties nooit aanvaard.
Je maakt er een eigen verhaal van die volstrekt tegen de beloften Gods ingaan.
Ik ben blij dat de genade Gods verschenen is aan alle mensen en ik ben heel blij dat ik mag roemen in Hem, want het is Zijn werk.
Nee Heer, U deed het allemaal voor mij.
In uw genade mag ik roemen.
U kocht mij vrij.
Geen slaaf meer van de zonden.
Leven tot Zijn eer,
Ik ben ook blij dat mijn verlossing niet afhangt van de beoordeling van andere mensen, die dit misschien niet kennen.
Overigens gun ik iedereen de vrijheid en de rust die er is in Christus Jezus, zonden hebben daar geen plaats, we zouden ze ook negeren.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 13 nov 2013 11:07

Als er één spreekt over de last die hij moet afleggen is het Bunyan wel.
Dus een citaat eruit pikken is heel gevaarlijk en misleidend.
Inderdaad de ware nederigen haat hij.
En dat doet hij omdat zij roemen in Christus.
Als je dergelijke toepassingen weglaat, krijg je een vertekend beeld van wat Bunyan wil zeggen.

Ik roem niet in mezelf maar in Christus. IN Zijn genade mag ik roemen en Hem prijzen.
Genade kocht mij vrij, ik begrijp dat men daar jaloers op is, maar het is voor elke gelovige die vertrouwt op Zijn beloften en Hij belooft het. Heel eenvoudig, ook al zijn wij ontrouw, Hij is getrouw.

Terug naar “Archief”