Christenen dreigen tweederangsburgers te worden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Christenen dreigen tweederangsburgers te worden?

Berichtdoor schelpje3 » 11 nov 2013 14:11

Op CIP.nl las ik onderstaand artikel, dat een interessant discussieonderwerp kan worden denk ik.

"Nederlanders die de Heere Jezus willen volgen, dreigen tweederangsburgers te worden. Dat gaat heel snel." Piet Vergunst reageerde vrijdag tijdens de predikantenbijeenkomst van Stichting De Ondergrondse Kerk (SDOK) in Doorn op een onderzoek naar christenvervolging. Desondanks wil de algemeen secretaris van de Gereformeerde Bond waken voor negativisme. "Ik wil niet kritisch of cynisch zijn over het leven hier."

Het onderzoek gaat over de betrokkenheid van Nederlandse predikanten en voorgangers bij de vervolgde kerk. Daarbij kwam ook de stelling 'christenen in Nederland worden de laatste jaren steeds meer beperkt in hun geloofsvrijheid' aan bod. Van de ondervraagde christenen is 66 % het met die stelling eens, terwijl 27 % zich hier niet in kan vinden. "Het begrip voor het christelijk geloof is in rap tempo uit de samenleving verdwenen," vertelde ds. A. Th. Olst hierover. "Het is daarom terecht als we ons bezinnen op diverse gradaties van verdrukking in onze maatschappij. Maar soms wordt te snel gezegd dat we last hebben van beginnende vervolging," voegt de christelijk-gereformeerde predikant toe.

Daarnaast was er de stelling: 'In mijn ambt als predikant/voorganger ervaar ik een toenemende aversie vanuit de samenleving tegen christenen'. Met die stelling was minder dan de helft van de ruim 300 ondervraagden het eens: 45 %. Verder is 41 procent % het er niet mee eens. De overige 14 % staat er neutraal in of heeft geen mening. Aan het onderzoek namen predikanten uit allerlei diverse denominaties deel, zowel gereformeerd, hervormd als evangelisch.

Vergunst schrok van het weinige aantal predikanten dat op het onderzoek heeft gereageerd. Slechts 25 % besloot de enquête in te vullen. "De respons noem ik verontrustend laag," laat hij weten. "En dat terwijl SDOK heeft aangegeven hoe belangrijk het is om naast de vervolgde christenen te staan en op te roepen tot blijvende verbondenheid. Dat 75 % niet bereid was om niet enkele minuten aan dit onderzoek te besteden, geeft betrokkenheid met de vervolgde kerk weer." Verder is Vergunst blijf met het feit dat 90 % wekelijks of maandelijks bidt voor de vervolgde kerk. "Laten we ons leven delen met hen die verdrukt worden," moedigt de hoofdredacteur van De Waarheidsvriend zijn toehoorders aan.

Van Olst: "Het is onze roeping om de gemeente voor te houden dat het volgen van Jezus kan rekenen op weerstand in deze wereld. Zijn we bereid in de navolging van Jezus smaad en hoon te verdragen omwille van Hem?," aldus de dominee. Ter illustratie wijst Vergunst op een situatie omtrent voorganger Orlando Bottenbley. Hij ontving onlangs een koninklijke onderscheiding na het 25-jarig jubileum van zijn kerkelijke gemeente in Drachten. Een PvdA-raadslid uitte daarop kritiek vanwege zijn "dubieuze opvatting" over homoseksualiteit en samenwonen. "Nederlanders die de Heere Jezus willen volgen, dreigen tweederangsburgers te worden," constateert Vergunst.
==================================================================================
Mee eens?
Oneens?

Bambi

Re: Christenen dreigen tweederangsburgers te worden?

Berichtdoor Bambi » 11 nov 2013 14:26

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 00:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Christenen dreigen tweederangsburgers te worden?

Berichtdoor Rozijn » 11 nov 2013 19:58

Dat idee herken ik wel. De gehele groep van christenen wordt op diverse podia door het slijk gehaald. Maar bij nadere beschouwing van een christelijk individu blijkt dat gewoon een mens te zijn, hooguit met wat bijzondere ideeën.

Een soort Ahasveroshouding... Zegt Haman dat het Joodse volk kwaadaardig is? Moord ze maar uit. O... Maar Esther, mijn lieve Esther, is ook een Joodse...

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3913
Lid geworden op: 25 sep 2013 14:56

Re: Christenen dreigen tweederangsburgers te worden?

Berichtdoor ineke-kitty » 12 nov 2013 03:36

Heeft de Here Jezus Zelf niet gezegd: " "Deze dingen heb Ik tot u gesproken, opdat gij in Mij vrede hebt. In de wereld zult gij verdrukking hebben; maar hebt goeden moed, Ik heb de wereld overwonnen". [Joh. 16:33].


Wij weten toch al lang dat we "tweederangsburgers" zijn?
"Indien u de wereld haat, zo weet dat zij Mij eer dan u gehaat heeft" [Joh.15:18].

De wereld haat gelovigen in Christus Jezus, omdat zij Hem niet kennen.

Progton777
Verkenner
Verkenner
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:13
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Christenen dreigen tweederangsburgers te worden?

Berichtdoor Progton777 » 12 nov 2013 14:30

Ja en nee, denk dat dit heel plaatsbepalend is, want hier in Kampen heb ik daar niet zon last van.

Wel verandert het hier ook omdat hier het aantal kerkgangers rap achteruit gaat, daarnaast hebben we denk ik zelf als kerken ook wel schuld. Er is zoveel verscheidenheid. De ene stroming is tolerant richting andersgeaarden, de andere weer neit. Die stroming kent wel vrouwen in het ambt die weer niet. Denk dat veel burgers/kerkgangers zich niet altijd even serieus genomen voelen.

Verder veranderd de cultuur in Nederland rap de laate tijd, steeds meer wordt het prestatiegericht, en daar past een geloof in een God niet bij, "zeker niet als Hij ook nog niet eens mensen geneest, of een eind maakt aan het lijden van een famlielid" dan is men ineens kwaad op God, denk ik bij mijzelf maar je geloofd toch niet een God..?

Over de radicalisering Islam in Nederland merk ik al helemaal niks, de enige die daar vuur over spuwt is Wilders, en die heeft dat gebaseerd op een percentage van 3 tot 6 procent van de moslims.

Meer eenheid/tolerantie zou al heel wat oplossen, pluraliteit dus


Dan hebben we nog welvaart/individualisering, allemaal motieven

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Christenen dreigen tweederangsburgers te worden?

Berichtdoor mona » 12 nov 2013 18:07

Progton777 schreef:Meer eenheid/tolerantie zou al heel wat oplossen

Als er meer tolerantie komt is dat niet ten gunste van de christenen.
Er is al zoveel gepleit voor tolerantie, en iedereen moet tolerant worden, en respect hebben voor elkaar.
Maar bereid je als christen maar voor op meer tegenstand, beter zal het voor ons niet worden.
Waarom zouden we ons niet voorbereiden? We weten toch dat onze positie in de maatschappij steeds kleiner wordt? Of we daar nu al wel, of nog geen last van hebben, het staat eraan te komen.
Daar hoeven we niet verbaast over te zijn. Je ziet het overal om je heen, en de bijbel is er duidelijk over.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Christenen dreigen tweederangsburgers te worden?

Berichtdoor Rozijn » 12 nov 2013 18:29

Hoe bereid je je voor op komende tegenstand of zelfs verdrukking? Dat lijkt me dan een relevante vraag.
Ooit las ik in een boek over een jeugdkamp waar ze vast Bijbelgedeeltes uit het.hoofd gingen leren...

Wat voor mij helder is, is dat we elke dag bereid moeten zijn om God te ontmoeten.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Christenen dreigen tweederangsburgers te worden?

Berichtdoor mona » 12 nov 2013 19:44

Rozijn schreef:Hoe bereid je je voor op komende tegenstand of zelfs verdrukking

De tegenstand is een geestelijke strijd. Die in onze samenleving zichtbaar is, en steeds meer zichtbaar zal worden.
Daarom is het belangrijk je te wapenen met de geestelijke wapenrusting.
Efeze 6, vers 11 t/m 17.
11Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels.
12 Want wij hebben den strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de geweldhebbers der wereld, der duisternis dezer eeuw, tegen de geestelijke boosheden in de lucht.
13 Daarom neemt aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt wederstaan in den bozen dag, en alles verricht hebbende, staande blijven.

Die wapenrusting bestaat uit:
14 Staat dan, uw lenden omgord hebbende met de waarheid, en aangedaan hebbende het borstwapen der gerechtigheid;
15 En de voeten geschoeid hebbende met bereidheid van het Evangelie des vredes;
16 Bovenal aangenomen hebbende het schild des geloofs, met hetwelk gij al de vurige pijlen des bozen zult kunnen uitblussen.
17 En neemt den helm der zaligheid, en het zwaard des Geestes, hetwelk is Gods Woord.

En daarnaast is het gebed onmisbaar:
18 Met alle bidding en smeking, biddende te allen tijd in den Geest, en tot hetzelve wakende met alle gedurigheid en smeking voor al de heiligen;

Ik denk ook dat het goed is van onze broeders en zusters te leren die nu al vervolgd worden.
wij hebben het hier nu nog goed, laten we deze tijd kostbaar achten!
En ons levenshuis bouwen op het Vaste Fundament, als de storm komt, dat wij in Hem verankert zijn.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Christenen dreigen tweederangsburgers te worden?

Berichtdoor Rozijn » 12 nov 2013 19:57

Met dat laatste ben ik het helemaal eens! Toch heb ik een maar... Want als er nu geen tegenstand komt? Dan moet dat toch nog steeds?

Psalm 23
1 Een psalm van David. De HEERE is mijn Herder, mij zal niets ontbreken.
2 Hij doet mij nederliggen in grazige weiden; Hij voert mij zachtjes aan zeer stille wateren.
3 Hij verkwikt mijn ziel; Hij leidt mij in het spoor der gerechtigheid, om Zijns Naams wil.
4 Al ging ik ook in een dal der schaduw des doods, ik zou geen kwaad vrezen, want Gij zijt met mij; Uw stok en Uw staf, die vertroosten mij.
5 Gij richt de tafel toe voor mijn aangezicht, tegenover mijn tegenpartijders; Gij maakt mijn hoofd vet met olie, mijn beker is overvloeiende.
6 Immers zullen mij het goede en de weldadigheid volgen al de dagen mijns levens; en ik zal in het huis des HEEREN blijven in lengte van dagen.

In vers 2 en 3 gaat het goed met David, de HEERE is zijn Herder.
In vers 4 en 5 getuigt hij dat de HEERE nog steeds zorgt als er tegenstand komt.

Wat ik wil zeggen: in voor- en tegenspoed zal het goed gaan als de HEERE onze Herder is en als wij volgen mogen.
Anders wordt de voorspoed een valstrik en zal de tegenspoed verbitteren.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Christenen dreigen tweederangsburgers te worden?

Berichtdoor mona » 12 nov 2013 20:54

Rozijn schreef: Toch heb ik een maar... Want als er nu geen tegenstand komt?

Zodra men geloofd in de Heere Jezus, is er ook tegenstand.
Als er voor een christen voorspoed is, dan betekent dat nog niet dat er geen (geestelijke) tegenstand is.
Er zijn tijden dat je als Christen over een vlakke weg gaat, en mag je genieten van Hem en van Zijn weldaden.
Maar David wist het ook: zo zal het niet altijd blijven.
En hij wist ook: in moeilijke tijden en in aanvechting, zijn Zijn stok en Zijn staf bij mij, om mij te vertroosten.

Het is dus zo wat je zegt:
in voor en tegenspoed zal het goed gaan, als de Heere onze Herder is, en als wij volgen mogen.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23689
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Christenen dreigen tweederangsburgers te worden?

Berichtdoor Marnix » 13 nov 2013 12:53

Ik denk dat het wel eens een positieve ontwikkeling kan zijn. Wereldwijd zie je een tendens dat de Kerk waar verdrukking is groeit en waar geen verdrukking is vaak niet groeit. We zijn zo gewend geraakt aan de luxe dat het christelijke geloof lang de staatsgodsdienst is geweest en daarna dat men er heel tolerant tegenover stond. En wat heeft men met de vrijheid gedaan? De kerk is nergens zo versnipperd als in Nederland, we staan snel met ons vingertje te zwaaien bij alles wat niet goed is. Er is recent in Amerika een onderzoek gedaan waarbij mensen werd gevraagd de eerste 10 dingen op te noemen die bij ze opkwamen als het gaat over christenen. Er stonden vooral dingen in de top 10 als Anti-Gay (1), veroordelend enzovoorts. Niet zo vreemd dat we steeds minder geaccepteerd worden.... als we onze naaste al niet liefhebben en accepteren, zelfs als christenen elkaar voor rotte vis uitmaken, is het niet zo raar dat we geen liefde en acceptatie terugkrijgen. Zoals u de mensen behandeld, zo zullen ze ook u behandelen. Waar verdrukking is zoekt men elkaar, eenheid, is men met essentiele zaken bezig.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Christenen dreigen tweederangsburgers te worden?

Berichtdoor Wilsophie » 13 nov 2013 22:53

Ooit las ik in een boek over een jeugdkamp waar ze vast Bijbelgedeeltes uit het.hoofd gingen leren...


Dat is nog steeds zo, is daar wat mis mee?

Ik ben overigens een hemelburger. En of ik hier in deze wereld op de achterste rij zit maakt me niets uit.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Christenen dreigen tweederangsburgers te worden?

Berichtdoor schelpje3 » 13 nov 2013 22:57

Wilsophie schreef:Ik ben overigens een hemelburger.

Zolang je nog in je holle aarde woont, ben je nog steeds een wereldburger.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3144
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Christenen dreigen tweederangsburgers te worden?

Berichtdoor johannes1 » 14 nov 2013 13:28

Als belastingbetaler, ambtenaar en moderator zal ik jullie er op willen wijzen dat dit topic over iets anders gaat dan belasting betalen en de werkzaamheden van een ambtenaar.

Terug on-topic graag
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 67 gasten