geloof kwijtraken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

geloof kwijtraken

Berichtdoor Lalage » 09 aug 2003 17:04

Zijn jullie ook weleens bang dat je je geloof kwijt zult raken?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 09 aug 2003 17:35

Jazekers, ik denk dat iedereen dat weleens denkt. Waarom? onzeker zijn misschien?

connie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor connie » 09 aug 2003 19:20

ik raak het geloof heel vaak kwijt als
ik de verkeerde weg weer op gaat
maar ik twijvel ook heel erg veel in het geloof

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 10 aug 2003 13:18

Laat ik het zo zeggen.
Ik ben mijn geloof kwijtgeraakt.
En ben daar heel erg tevreden over.
Het is maar hoe je het ziet. Als je het ziet als je geloof verliezen en daarom gaat treuren, misschien ben je het dan toch niet kwijt.
Maar als je je van je geloof afzet omdat je anders denkt, dan is dat ook niet erg, want dan kan je met je nieuwe geloof ook heel gelukkig zijn.

Liesl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Liesl » 11 aug 2003 09:10

Het geloof is een gave Gods.
Zou Hij het weer terug nemen?
Refoweb is van ons allemaal :p

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: geloof kwijtraken

Berichtdoor Calvin » 11 aug 2003 09:35

Lalage schreef:Zijn jullie ook weleens bang dat je je geloof kwijt zult raken?

Nee, zeer beslist niet. Ik kan alles kwijtraken maar mijn geloof nooit meer.

Mijn schapen horen Mijn stem, en Ik ken dezelve, en zij volgen Mij. En Ik geef hun het eeuwige leven; en zij zullen niet verloren gaan in der eeuwigheid, en niemand zal dezelve uit Mijn hand rukken. Mijn Vader, die ze Mij gegeven heeft, is meerder dan allen; en niemand kan ze rukken uit de hand Mijns Vaders.

de satan heeft ulieden zeer begeerd om te ziften als de tarwe; Maar Ik heb voor u gebeden, dat uw geloof niet ophoude

En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

Europeaan

Berichtdoor Europeaan » 11 aug 2003 13:59

Daar ben ik inderdaad niet zo bang voor. Maar het is wel heel belangrijk dagelijks met je geloof bezig te zijn.

Anders raak je het geloof misschien niet kwijt, maar het geloof jou.

Chloë

Re: geloof kwijtraken

Berichtdoor Chloë » 11 aug 2003 15:40

Lalage schreef:Zijn jullie ook weleens bang dat je je geloof kwijt zult raken?
Indien wij ontrouw zijn, God blijft getrouw. Zichzelf verloochenen kan Hij immers niet!

En dat is heerlijk, om in die wetenschap te leven. Als ik mijn geloof in God kwijtraak, dan raakt Hij zijn 'geloof' in mij nog niet kwijt. Als ik Hem niet meer liefheb, heeft Hij mij nog steeds lief. Ik mag in Zijn verbondstrouw leven.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 11 aug 2003 16:21

Ik ben het vertrouwen (geloof) in God bijna elke dag kwijt. Terwijl ik weet dat volkomen je vertrouwen op God te stellen het beste is.

Het Geloof dat Hij voor mij gestorven is, en dat geloof dat hij mij gegeven heeft raak ik niet kwijt!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 11 aug 2003 16:23

En dat is heerlijk, om in die wetenschap te leven. Als ik mijn geloof in God kwijtraak, dan raakt Hij zijn 'geloof' in mij nog niet kwijt. Als ik Hem niet meer liefheb, heeft Hij mij nog steeds lief. Ik mag in Zijn verbondstrouw leven.
dit is ook wat Allistair McGrath zegt. Hij adviseert om minder uit je gevoel te leven (=heel onbetrouwbaar en variabel) en meer uit de beloften van God.

joris

Berichtdoor joris » 13 aug 2003 11:51

surfer schreef:
dit is ook wat Allistair McGrath zegt. Hij adviseert om minder uit je gevoel te leven (=heel onbetrouwbaar en variabel) en meer uit de beloften van God.

daar zit wel wt in natuurlijk.

Ik vraag me af of ik mijn geloof zou kwijt raken. Ik merk dat ik steeds hard zondig, en dat ik die zonden ook steeds erger vindt. En dat overtuigd mij ervan dat God bezig is met mij.
Even je aandacht niet op God gericht hebben is lijtk mij niet hetzelfde als je geloof kwijt zijn.

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 13 aug 2003 14:02

Waarom kan je geloof niet kwijtraken?

Het gebeurt toch 'gewoon'?

Ok, dan kom je bij de discussie 'wat is geloof'

Ik denk dat geloof iets anders is dan 'relatie met God'

Als je een geloof hebt, maar geen relatie met God, tja, ik denk dat je het dan wel kwijt kunt raken (als je dan ooit begrepen hebt wat geloven eigenlijk is)
Maar God laat jou nooit los, dus als je echt wat met God hebt, houd je dat!

(trouwens, geloof, ik houd niet echt van die term. Het klinkt zo zweverig, alsof het een overtuiging is, die je kunt aanhangen, of niet. En als je niet in iets gelooft, is het er niet. M.i.z. is het gewoon een bewustzijn)
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

anne22
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor anne22 » 14 aug 2003 13:52

Geloof kwijtraken...

Itt tot vele anderen hier ben ik ontzettend bang dat je wel je geloof kan kwijtraken. Sterker nog, soms ben ik bang dat ik het werkelijk kwijtben. En elke dag die ik weer zonder Hem doorgebracht heb, laat mijn overtuiging sterker worden dat het kan: je geloof kwijtraken. :(

Twee jaar geleden kon ik bergen verzetten, en legde ik alles aan mijn trouwe Vader voor. En nu zijn er weken waarin ik niet eens bid. Soms heb ik er heel erg verdriet van. Soms laat het me bijna koud. En idd, in het begin dacht ik ook: God zal je vasthouden, je weer terugbrengen bij Hem, dit is alleen een tijdelijke beproeving. Nu kan ik dat niet meer geloven, zou het dan zooooo lang duren?!

Een tekst die mij in het begin veel vertroosting gaf: 'Doch Sion zegt: De HEERE heeft mij verlaten en de HEERE heeft mij vergeten. Kan een moeder haar zuigeling vergeten, dat zij zich niet ontferme over de vruchts haar buiks? Ofschoon zij ze vergate, Ik zal u niet vergeten. Zie Ik heb u in mijn handpalmen gegraveerd, uw muren zijn steeds voor mij' (Jesaja 49 uit het hoofd geciteerd)

En nu heb ik zelfs die troost moeten loslaten, en weet ik niet meer wat ik moet doen. En daarom doe ik het stomste wat er is: gewoon van de ene dag in de andere voortleven. Maar het heimwee naar de tijd met God is er nog wel.

Goed, wel een erg persoonlijk verhaal, ik hoop niet dat jullie je daaraan storen. Maar het is mijn antwoord op: kun je je geloof kwijtraken?

joris

Berichtdoor joris » 14 aug 2003 13:56

hoi anne,

dubbel gevoel hoor ik zo inje bericht. JE hebt verlangen om terug te gaan naar God. En aan de andere kant kan het je niets schelen.

Een tekst waaraan ik denken moeste,, msschien is ie voor jou:

Wees niet bang,
want ik koop je virij.
ik heb je geroepen,
je bent van mij.
waad door het waterik sta naast je
steek je rivieren over,
je wordt niet meegesleurd.
loop je door vuur
je zult niet verbranden,
de vlammen verschroeien je niet.
Want ik ben de Heer, je God,
de heilige God van Israel, je bevrijder.

jes 43:1-3
stuur gerust een pb''tje

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 14 aug 2003 15:15

Mij is het overkomen, maar een goede vriend van mij heeft samen met mij Romeinen 8 gelezen, ik moet zeggen dat ik daar door erg bemoedigd werd, omdat er fantastische beloftes in staan, als wij in Jezus Christus zijn.

Echt een aanrader als je het wat moeilijk hebt.

Terug naar “Archief”