Huwelijkse voorwaarden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Huwelijkse voorwaarden

Berichtdoor Arco » 05 nov 2013 12:13

Vandaag hoorde ik op de radio dat er een voorstel gedaan wordt in de Tweede Kamer om de regels rondom het huwelijk te wijzigen. Iedereen die nu trouwt, trouwt automatisch in gemeenschap van goederen. Tenzij dit van tevoren geregeld wordt. Er werd beargumenteerd (op de radio) dat er mensen zijn die trouwen zonder dat ze weten dat hun partner schulden heeft. De presentatrice/journalist van de radio ging er niet op in, maar ik dacht: je gaat toch niet met iemand trouwen zonder dat je weet of die schulden heeft. Wat voor relatie heb je als dat niet deelt (bespreekbaar maakt)? En men had het ook over een scheiding tussen privé en gemeenschappelijk. Toen dacht ik dat het toch wel heel vreemd is. Mijn vrouw weet alles van mij en ik van haar. Het enige privé is mijn persoonlijke stille tijd met God. En zelfs dan weet mijn vrouw wat ik met Hem besproken heb.

Dus een paar vragen:
- Voor gehuwden: zijn jullie in gemeenschap van goederen getrouwd of onder voorwaarden? Waarom?
- Voor niet-gehuwden: zou je in gemeenschap van goederen trouwen of onder voorwaarden? Waarom?
- Voor gehuwden: hoe open en eerlijk zijn jullie naar elkaar als het gaat over geld (o.a. schulden) en gebedsleven?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3134
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Huwelijkse voorwaarden

Berichtdoor johannes1 » 05 nov 2013 12:18

Dus een paar vragen:
- Voor gehuwden: zijn jullie in gemeenschap van goederen getrouwd of onder voorwaarden? Waarom?
- Voor niet-gehuwden: zou je in gemeenschap van goederen trouwen of onder voorwaarden? Waarom?
- Voor gehuwden: hoe open en eerlijk zijn jullie naar elkaar als het gaat over geld (o.a. schulden) en gebedsleven?

Ik behoor tot de gehuwden. Wij zijn in gemeenschap van goederen getrouwd, omdat we weten dat we bij elkaar willen blijven tot de dood ons scheidt. Daarom hoeft voor ons niets beschreven te worden van wat wat is. Een huwelijk ga je toch niet zomaar aan met in je achterhoofd nou het kan wel eens op scheiden uitlopen. Want dan moet je er in beginsel niet eens aan beginnen, lijkt mij. Mijn vrouw wist in onze verkeringstijd al hoe ik er financieel voor stond en andersom ook.

Ik vond het stuk op de radio een beetje klinken als promotie van scheiden.

Frappant was wel dat de indiener al 43 jaar getrouwd is :mrgreen:
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Huwelijkse voorwaarden

Berichtdoor Boerin » 05 nov 2013 12:19

Arco schreef:Dus een paar vragen:
- Voor gehuwden: zijn jullie in gemeenschap van goederen getrouwd of onder voorwaarden? Waarom?
- Voor niet-gehuwden: zou je in gemeenschap van goederen trouwen of onder voorwaarden? Waarom?
- Voor gehuwden: hoe open en eerlijk zijn jullie naar elkaar als het gaat over geld (o.a. schulden) en gebedsleven?

Ik was in gemeenschap van goederen getrouwd, vind dat zoiets raars die huwelijkse voorwaarden. Maar als een een bedrijf heeft is het wel handig. Het is voornamelijk makkelijk met scheiden als je onder voorwaarden trouwt, daar zullen ze het wel voor doen, maar ja, waarom zou je dan eigenlijk gaan trouwen?
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

overdeheuvel
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 okt 2013 19:17

Re: Huwelijkse voorwaarden

Berichtdoor overdeheuvel » 05 nov 2013 12:42

Eind januari ga ik met mijn vriendin trouwen. We hebben geen enkele huwelijkse voorwaarden (Tenminste heb wel gezegd dat ik nooit spruitjes wil eten ;-) )

Mij persoonlijk lijkt het ook raar. Je maakt de keuze om te trouwen niet zomaar. Je moet elkaar 110% kunnen vertrouwen. Ik heb geen geheimen voor mijn vriendin en mijn vriendin niet voor mij.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Huwelijkse voorwaarden

Berichtdoor Marnix » 05 nov 2013 12:48

Wij zijn ook getrouwd in gemeenschap van goederen, ik zou niet weten waarom niet. Je belooft elkaar trouw en alles te delen tot het einde. Tegenwoordig doen mensen dit soms niet meer omdat veel relaties op de klippen lopen.... maar wat is je belofte dan nog waard? Elkaar trouw zijn en alles delen zolang het leuk is samen, zolang het goed gaat? En anders kijk je toch gewoon weer verder? Beetje een degradatie van het huwelijk op die manier.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Huwelijkse voorwaarden

Berichtdoor Evelien » 05 nov 2013 12:52

Gehuwd en wij zijn onder huwelijkse voorwaarden getrouwd.

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Berichten: 464
Lid geworden op: 31 okt 2012 13:17
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Huwelijkse voorwaarden

Berichtdoor Wim2600 » 05 nov 2013 13:12

In België geldt standaard (en dus ook voor ons, want we hebben er toen we trouwden geen uitzondering op gemaakt) de "scheiding van goederen met gemeenschap van aanwinsten", wat er in grote lijnen op neerkomt dat Partner A en Partner B elk eigenaar blijven van hun bezittingen (inclusief spaargelden en/of schulden) op het moment van hun huwelijk, maar dat alles wat ze verkrijgen VANAF hun huwelijk (inclusief loon en andere inkomsten) geacht wordt gemeenschappelijk te zijn.

Persoonlijk vind ik dat wel een fair systeem... en het sluit niet uit dat je als partners alsnog vrijwillig ervoor kan kiezen om alles met elkaar te delen.

Maar dankzij dit systeem voorkom je onder meer dat je plots mede-aansprakelijk blijkt voor schulden die je partner vóór jullie huwelijk gemaakt zou hebben en die hij of zij voor je verzwegen had (eerlijkheid is een mooi ideaal, maar helaas is de realiteit soms anders!).

Het maakt het ook minder makkelijk om louter "voor het geld" met iemand te trouwen... je wordt immers door het huwelijk niet vanzelf mede-eigenaar van elkaars spaargelden en bezittingen.

In ons geval maakte het nu niet zo héél veel uit, maar mijn echtgenoot was bijvoorbeeld vóór ons huwelijk wel al eigenaar van een stuk bouwgrond uit een erfenis, en daar ben ik dus (in mijn ogen terecht) geen mede-eigenaar van geworden door te trouwen.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Huwelijkse voorwaarden

Berichtdoor Arco » 05 nov 2013 13:53

overdeheuvel schreef:(Tenminste heb wel gezegd dat ik nooit spruitjes wil eten ;-) )


:lol:
Dat heb ik met vis.

Evelien schreef:Gehuwd en wij zijn onder huwelijkse voorwaarden getrouwd.


Mag ik vragen waarom?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Huwelijkse voorwaarden

Berichtdoor Evelien » 05 nov 2013 13:55

Dat hoeft niet iedereen te weten. Dat hou ik liever voor ons zelf. :wink:

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Huwelijkse voorwaarden

Berichtdoor Arco » 05 nov 2013 14:00

Prima :wink:

Wim2600 schreef:Maar dankzij dit systeem voorkom je onder meer dat je plots mede-aansprakelijk blijkt voor schulden die je partner vóór jullie huwelijk gemaakt zou hebben en die hij of zij voor je verzwegen had (eerlijkheid is een mooi ideaal, maar helaas is de realiteit soms anders!).


Eerlijk zijn is volgens mij geen ideaal, maar een basis voor een huwelijk. Eerlijkheid, vertrouwen en trouw. De fundamenten voor het huwelijk.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Berichten: 464
Lid geworden op: 31 okt 2012 13:17
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Huwelijkse voorwaarden

Berichtdoor Wim2600 » 05 nov 2013 14:15

Arco schreef:Eerlijk zijn is volgens mij geen ideaal, maar een basis voor een huwelijk. Eerlijkheid, vertrouwen en trouw. De fundamenten voor het huwelijk.


Helemaal met je eens... maar ik vrees dat de praktijk uitwijst dat niet iedereen er zo over denkt. Anders zouden er misschien minder huwelijken gesloten worden, maar waarschijnlijk ook minder op de klippen lopen.

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Re: Huwelijkse voorwaarden

Berichtdoor esli » 05 nov 2013 14:22

Eerlijkheid en trouw lijken mij ook voorwaarden voor het aangaan van een huwelijk. Helaas hebben sommige mensen een dubbelleven en denk je dat er eerlijkheid is, maar blijkt dat niet te kloppen.
Ik ben getrouwd in gemeenschap van goederen. Als een van ons een ondernemend type was geweest, waardoor er een reeele kans zou zijn dat er een eigen bedrijf opgestart zou worden, dan zouden we onder huwelijkse voorwaarden zijn getrouwd. Voor ons acht ik die kans echter verwaarloosbaar klein :wink: .
Ik heb gedurende ons hele huwelijk (nu ruim 6 jaar, wellicht worden de rollen nog weleens omgedraaid) minder geld verdiend dan mijn man. Dat vind ik wel het dubbele aan getrouwd zijn in gemeenschap van goederen. Het voelt voor mij niet altijd relaxed te leven op zijn geld (wat overigens niet terecht is aangezien ik ook mezelf zou kunnen onderhouden en mijn man geeft geen enkele aanleiding dat ik me daar zorgen om zou hoeven te maken).
Ik denk dat ik het wel goed vind dat de vanzelfsprekendheid van trouwen in gemeenschap van goederen verdwijnt. Je loopt met dat systeem namelijk het meeste risico om in financiele problemen te komen (bijv. schulden ed.). Het is dus belangrijk om goed na te denken over die stap. Als het niet meer automatisch gebeurd, moet je er wel over nadenken. Het systeem dat Wim beschrijft lijkt me eigenlijk wel goed. Je hebt natuurlijk altijd de keuze om wel in gemeenschap van goederen te trouwen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Huwelijkse voorwaarden

Berichtdoor schelpje3 » 05 nov 2013 14:37

esli schreef:Ik heb gedurende ons hele huwelijk (nu ruim 6 jaar, wellicht worden de rollen nog weleens omgedraaid) minder geld verdiend dan mijn man. Dat vind ik wel het dubbele aan getrouwd zijn in gemeenschap van goederen. Het voelt voor mij niet altijd relaxed te leven op zijn geld

Dat vind ik wel opmerkelijk, dat je dit zegt. Het voelt niet relaxed.
Mijn moeder heeft altijd van het geld dat mijn vader inbracht, ons gezin draaiende moeten houden. Je werd ontslagen, zodra je ging trouwen. Zo was dat.
Hieraan kun je dus zien hoe het huwelijk veranderd is.
Ik weet nog dat de AOW voor elke partner apart werd gestort, mijn ouders vonden het vreselijk.
Ze hebben ook nog meegemaakt dat op officiële documenten mijn moeder's eigen naam werd gedrukt.
Je hebt wel een punt aangaande het schulden maken. Hier woonde in de buurt een vrachtwagenchauffeur, zijn vrouw ging er op een dag vandoor, hem achterlatend met 40.000 euro schuld.
Maar als dat niet meer kan, hoe staan jullie dan tegenover een leuk meevallertje, zoals een schenking of erfenis? Die wordt dan ook niet meer automatisch gedeeld.

Ik voel veel voor het Belgisch model. Alles van vóór de trouwdag blijft zo, alles wat er na de trouwdag in en uitgaat, is voor samen.

Maar nu dit, wij bekijken het vanuit ons westers model, maar nu wat de Bijbel ons leert en daarna ook nog hoe het in andere culturen gaat. Misschien kunnen de forummers van over de grenzen daar iets over vertellen?

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Huwelijkse voorwaarden

Berichtdoor paprikameisje2 » 05 nov 2013 14:42

gemeenschap van goederen!

immers we bljven voor altijd bij elkaar....

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Huwelijkse voorwaarden

Berichtdoor LeChat » 05 nov 2013 16:49

Het gaat tot nu toe hier als ik het goed zie niet over de vraag van TS over openheid over financiën voor het huwelijk, en of het logisch is dat je daar wél open over bent en weet waar je aan begint. Zo hoort het inderdaad wel te zijn, maar als ik de praktijk zie bij mijn familierechtcollega's dan komt het heus vaker voor dan je denkt dat iemand achteraf blijkt allerlei schulden te hebben waar de ander niet vanaf wist, of waarbij de ene partner in al z'n goedgelovigheid heeft meegetekend 'want het loopt allemaal toch geen vaart' voor de schuld van de ander en er vervolgens mee blijft zitten (c.q. aangeschreven wordt etc omdat de schuldenmakende partner geen verhaal blijkt te bieden). Om dergelijke zielige situaties te voorkomen is er wel wat voor te zeggen het Belgische stelsel zoals dat beschreven werd in te voeren.

En ook echtscheidingssituaties komen (helaas) vaak voor - 1 op de 4 (gaat ri. 1 op de 3) huwelijken eindigt tegenwoordig op die manier, en iederéén zegt bij aanvang huwelijk dat het hen niet overkomt... dus ik snap (even los van allerlei ethische discussies over echtscheiding) wel dat dit mee zal spelen bij zo'n wetsvoorstel.

Vergeet ook niet de situatie van het eigen bedrijf, als al eerder geschetst. En wat je dan overigens wel ziet is dat partners in de huwelijkse voorwaarden afspreken bij scheiding of overlijden tussen hen onderling of richting nabestaanden af te rekenen alsof er sprake was van een algehele gemeenschap van goederen. Dan is het dus puur om schuldeisers weg te houden bij bijv. de echtelijke woning, mocht het bedrijf op de fles gaan.

Tot slot: als de een uit een vermogende familie komt en de ander niet (of ook in andere situaties) kan het ook zijn dat een schenking of erfenis wordt ontvangen waarbij uitdrukkelijk is vastgelegd dat deze níet in een gemeenschap van goederen mag vallen.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten