Oudvaders - de discussie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Oudvaders - de discussie

Berichtdoor schelpje3 » 01 nov 2013 11:38

Speedy heeft gisteren een topic geopend, waarin meditaties van oudvaders en puriteinen geplaatst kunnen worden, ik dacht dat het goed zou zijn om een topic te openen, waarin met elkaar van gedachten kan worden gewisseld.
Onderstaand gedeelte komt van de site van de herv. gemeente te Driezum:

Waarom laat u in uw preken regelmatig namen van oudvaders vallen? De vraag wordt mij wel eens gesteld door gemeenteleden. Meestal probeer ik uit te leggen dat het vrij spontaan gebeurt: tijdens het preken komt me een citaat van deze of gene voor de geest, en omdat de gedachte die ik uitspreek niet van mezelf is, noem ik graag de bron ervan. Zo eenvoudig is het eigenlijk.

Er zit natuurlijk meer achter. Het heeft er ook mee te maken dat ik zelf regelmatig lees in de werken van hen die ons in de kerk voorgingen. De ene keer gaat het me gemakkelijker af dan de andere keer. Soms moet ik me er echt toe zetten, en ervaar ik er gaandeweg vreugde in. Soms begin ik er met vreugde aan en moet ik me even later echt inspannen om te blijven lezen. Meer dan eens sta ik versteld van de diep geestelijke inzichten die Godvrezende predikanten uit voorgaande eeuwen hadden in het Woord van God en het zielenleven van hun gemeenteleden. Dan ervaar ik het echt als een rijke, rijke zegen: al die boeken die vandaag de dag worden uitgegeven en op vele plaatsen in het land verkrijgbaar zijn. Voor een paar euro koop je al geestelijk goud waarvan de waarde zich niet in woorden laat weergeven.

De meeste “oudvaders” -boeken dus van predikanten uit voorgaande eeuwen- zijn honderden jaren oud, maar als je ze leest, lijkt het wel alsof ze schrijven voor mensen van nu. Overigens, bij sommigen kun je dat ook lezen: dat ze de overtuiging hebben dat hun werken ook voor de generaties na hen tot zegen zullen zijn.

Vele “oudvaders” geven er blijk van de vragen te kennen die oprijzen in het hart van ontwaakte zondaren die vrede met God zoeken. Zij zijn doordrongen van de ernst van het leven en van de eeuwigheid die wacht. Onvermoeibaar en met grote liefde voor onsterfelijke zielen wijzen zij op de enige Rots der behoudenis, Christus Jezus en Die gekruist. Op pastorale wijze gaan zij in op allerlei uitvluchten en tegenwerpingen die zondaren kunnen maken bij de aanbieding van de zaligheid in Christus.

Zelf kwam ik met “oudvaders” in aanraking toen ik zo’n 18 jaar was. De geestelijke vragen waaraan ik tot dan toe geheel aan voorbij leefde, gingen m’n hart bezetten. Nooit zal ik de preek vergeten die ik in die tijd las van Robert Murray McCheyne, een jonggestorven Schotse predikant. Het was de eerste “oudvader” die ik in handen kreeg. “Keert u tot Mijn bestraffing, ziet, Ik zal Mijn Geest ulieden overvloedig uitstorten.” Hoe rijk schetst McCheyne in die preek Christus’ gewilligheid om de grootste van alle zondaren te ontvangen. Persoonlijk ken ik diverse jonge mensen voor wie de Heere het lezen van “oudvaders” rijk heeft gezegend. Zij begonnen er aarzelend aan. “Oudvaders” had in hun oren een nogal bedompte klank. Was dat wel van deze tijd? Tot hun verrassing vonden zij in die boeken antwoorden op vragen die er leefden in hun hart. Ja, meer nog, zij stuitten in die boeken op de Parel van grote waarde, de Heere Jezus Christus.

Ik weet wel: je kunt met “oudvaders” verkeerd omgaan. Je kunt ze voor je eigen geestelijke karretje spannen. Je kunt met allerlei citaten aan de haal gaan en ze misbruiken om in discussies met anderen je eigen gelijk te halen. “Oudvaders” worden nogal eens tegen elkaar uitgespeeld: de één wordt in stelling gebracht tegen de ander. Alsof er een soort wedstrijd wordt gespeeld, waarbij wij als toeschouwers mogen bepalen wie het meest zuiver in de leer is. Terecht hebben mensen daar grote moeite mee. We moeten altijd op onze hoede zijn daaraan mee te doen.

“Oudvaders” hebben ook niet het laatste woord. Die indruk krijg je soms ook als je mensen over hen hoort spreken. Alsof ze belangrijker zijn dan het Woord van God. Zo is het niet. Gods Woord gaat boven alles uit. Dat is levend en krachtig. Maar we zien wel dat vele “oudvaders” zelf in dat Woord hebben geleefd. Hun boeken zijn doordrenkt met Bijbelteksten. De ene tekstverwijzing volgt na de andere.

De Heere wil het lezen van de boeken van deze Kruisgezanten tot rijke zegen stellen. Want er is nog iets. Er is ook de gemeenschap der heiligen: de geestelijke band die er is tussen Gods kinderen. Die gemeenschap is er niet alleen tussen de gelovigen hier en nu. O nee, die gemeenschap overstijgt de eeuwen. Dat is juist het wonderlijke ervan.

Hoe nauw kun je je verbonden voelen aan voorgangers uit het verleden die de schatten van de genade voor je ogen opdelven en uitstallen. Ik ben er zeker van dat de Heilige Geest tussen mensen van toen en mensen van nu een heilige band wil smeden en wil versterken: een band die er in Christus Jezus is onder de gelovigen van alle tijden en plaatsen.

ds. B.L.P. Tramper
==================================================================================
Kunnen wij ons hierin vinden?

Rozijn
Majoor
Majoor

Re: Oudvaders - de discussie

Berichtdoor Rozijn » 01 nov 2013 11:41

Het is me uit het hart gegrepen.

Wel moet je je afvragen of het goed is om preken van oudvaders in de erediensten te lezen. Op zich kan het wel, mits de preek hertaald is naar het huidige Nederlands. Daarbij zijn sommige voorbeelden gedateerd en ontstaat een begripsprobleem.
Zo lees ik zelf nog wel eens in de catechismusverklaring van Smytegelt in een oude druk. Prachtig, maar ik moet er niet aan denken dat dit in een leesdienst voorgelezen zou worden. Jongeren (en ouderen) zouden het echt niet volgen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 01 nov 2013 11:47

Rozijn schreef:Het is me uit het hart gegrepen.

Wel moet je je afvragen of het goed is om preken van oudvaders in de erediensten te lezen. Op zich kan het wel, mits de preek hertaald is naar het huidige Nederlands. Daarbij zijn sommige voorbeelden gedateerd en ontstaat een begripsprobleem.
Zo lees ik zelf nog wel eens in de catechismusverklaring van Smytegelt in een oude druk. Prachtig, maar ik moet er niet aan denken dat dit in een leesdienst voorgelezen zou worden. Jongeren (en ouderen) zouden het echt niet volgen.

Hele preken worden niet zo vaak gelezen, misschien in sommige zgn. rechtse gemeenten nog.
Maar wel citaten. Heel veel CGK predikanten raadplegen bijv. Matthew Henry, of Spurgeon.
Ik lees ook geregeld oudvaders, maar onze kinderen zie ik dat nog niet doen.
Ik vind het jammer dat er in sommige kringen zo'n vijandschap is, jegens oudvaders. :?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 01 nov 2013 11:56

schelpje3 schreef:Hele preken worden niet zo vaak gelezen, misschien in sommige zgn. rechtse gemeenten nog.
Maar wel citaten. Heel veel CGK predikanten raadplegen bijv. Matthew Henry, of Spurgeon.
Ik lees ook geregeld oudvaders, maar onze kinderen zie ik dat nog niet doen.
Ik vind het jammer dat er in sommige kringen zo'n vijandschap is, jegens oudvaders. :?

Iets van Spurgeon lezen lijkt me wel interessant. Een beknopte versie dan.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 01 nov 2013 11:56

Dat komt omdat ze niet gelezen worden en omdat ze door mensen voor een verkeerd karretje worden gespannen.

Zo zijn er mensen die een ruime Christusprediking voorstaan (en terecht) maar toch niet willen dat er oudvaders enz. gelezen worden.
Terwijl bijv. MacCheyne zo geweldig mooi de grootheid en gewilligheid van Christus kan beschrijven!
(Nu is hij geen oudvader, maar een Engelsman, ik weet nooit zo goed welk plakkertje bij wie hoort...)

Aan de andere kant hoorde ik ook juist uit een "rechtse" kring van een dominee die niet wilde dat er in leesdiensten oudvaders gelezen zouden worden. Daar konden mensen allerlei kanten mee op en dus ook de (te) ruime kant. :?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 01 nov 2013 13:10

schelpje3 schreef:Speedy heeft gisteren een topic geopend, waarin meditaties van oudvaders en puriteinen geplaatst kunnen worden, ik dacht dat het goed zou zijn om een topic te openen, waarin met elkaar van gedachten kan worden gewisseld.
Onderstaand gedeelte komt van de site van de herv. gemeente te Driezum:

Waarom laat u in uw preken regelmatig namen van oudvaders vallen? De vraag wordt mij wel eens gesteld door gemeenteleden. Meestal probeer ik uit te leggen dat het vrij spontaan gebeurt: tijdens het preken komt me een citaat van deze of gene voor de geest, en omdat de gedachte die ik uitspreek niet van mezelf is, noem ik graag de bron ervan. Zo eenvoudig is het eigenlijk.

Er zit natuurlijk meer achter. Het heeft er ook mee te maken dat ik zelf regelmatig lees in de werken van hen die ons in de kerk voorgingen. De ene keer gaat het me gemakkelijker af dan de andere keer. Soms moet ik me er echt toe zetten, en ervaar ik er gaandeweg vreugde in. Soms begin ik er met vreugde aan en moet ik me even later echt inspannen om te blijven lezen. Meer dan eens sta ik versteld van de diep geestelijke inzichten die Godvrezende predikanten uit voorgaande eeuwen hadden in het Woord van God en het zielenleven van hun gemeenteleden. Dan ervaar ik het echt als een rijke, rijke zegen: al die boeken die vandaag de dag worden uitgegeven en op vele plaatsen in het land verkrijgbaar zijn. Voor een paar euro koop je al geestelijk goud waarvan de waarde zich niet in woorden laat weergeven.

De meeste “oudvaders” -boeken dus van predikanten uit voorgaande eeuwen- zijn honderden jaren oud, maar als je ze leest, lijkt het wel alsof ze schrijven voor mensen van nu. Overigens, bij sommigen kun je dat ook lezen: dat ze de overtuiging hebben dat hun werken ook voor de generaties na hen tot zegen zullen zijn.

Vele “oudvaders” geven er blijk van de vragen te kennen die oprijzen in het hart van ontwaakte zondaren die vrede met God zoeken. Zij zijn doordrongen van de ernst van het leven en van de eeuwigheid die wacht. Onvermoeibaar en met grote liefde voor onsterfelijke zielen wijzen zij op de enige Rots der behoudenis, Christus Jezus en Die gekruist. Op pastorale wijze gaan zij in op allerlei uitvluchten en tegenwerpingen die zondaren kunnen maken bij de aanbieding van de zaligheid in Christus.

Zelf kwam ik met “oudvaders” in aanraking toen ik zo’n 18 jaar was. De geestelijke vragen waaraan ik tot dan toe geheel aan voorbij leefde, gingen m’n hart bezetten. Nooit zal ik de preek vergeten die ik in die tijd las van Robert Murray McCheyne, een jonggestorven Schotse predikant. Het was de eerste “oudvader” die ik in handen kreeg. “Keert u tot Mijn bestraffing, ziet, Ik zal Mijn Geest ulieden overvloedig uitstorten.” Hoe rijk schetst McCheyne in die preek Christus’ gewilligheid om de grootste van alle zondaren te ontvangen. Persoonlijk ken ik diverse jonge mensen voor wie de Heere het lezen van “oudvaders” rijk heeft gezegend. Zij begonnen er aarzelend aan. “Oudvaders” had in hun oren een nogal bedompte klank. Was dat wel van deze tijd? Tot hun verrassing vonden zij in die boeken antwoorden op vragen die er leefden in hun hart. Ja, meer nog, zij stuitten in die boeken op de Parel van grote waarde, de Heere Jezus Christus.

Ik weet wel: je kunt met “oudvaders” verkeerd omgaan. Je kunt ze voor je eigen geestelijke karretje spannen. Je kunt met allerlei citaten aan de haal gaan en ze misbruiken om in discussies met anderen je eigen gelijk te halen. “Oudvaders” worden nogal eens tegen elkaar uitgespeeld: de één wordt in stelling gebracht tegen de ander. Alsof er een soort wedstrijd wordt gespeeld, waarbij wij als toeschouwers mogen bepalen wie het meest zuiver in de leer is. Terecht hebben mensen daar grote moeite mee. We moeten altijd op onze hoede zijn daaraan mee te doen.

“Oudvaders” hebben ook niet het laatste woord. Die indruk krijg je soms ook als je mensen over hen hoort spreken. Alsof ze belangrijker zijn dan het Woord van God. Zo is het niet. Gods Woord gaat boven alles uit. Dat is levend en krachtig. Maar we zien wel dat vele “oudvaders” zelf in dat Woord hebben geleefd. Hun boeken zijn doordrenkt met Bijbelteksten. De ene tekstverwijzing volgt na de andere.

De Heere wil het lezen van de boeken van deze Kruisgezanten tot rijke zegen stellen. Want er is nog iets. Er is ook de gemeenschap der heiligen: de geestelijke band die er is tussen Gods kinderen. Die gemeenschap is er niet alleen tussen de gelovigen hier en nu. O nee, die gemeenschap overstijgt de eeuwen. Dat is juist het wonderlijke ervan.

Hoe nauw kun je je verbonden voelen aan voorgangers uit het verleden die de schatten van de genade voor je ogen opdelven en uitstallen. Ik ben er zeker van dat de Heilige Geest tussen mensen van toen en mensen van nu een heilige band wil smeden en wil versterken: een band die er in Christus Jezus is onder de gelovigen van alle tijden en plaatsen.

ds. B.L.P. Tramper
==================================================================================
Kunnen wij ons hierin vinden?

Nee,

“Keert u tot Mijn bestraffing, ziet, Ik zal Mijn Geest ulieden overvloedig uitstorten.”
(spr 1;22,23)

* verwijderd door moderator: we gaan het hier niet nog eens over de bedelingenleer hebben *
Laatst gewijzigd door mealybug op 01 nov 2013 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 nov 2013 14:00

Schelpje, in denk dat er op zich geen afkeer van oudvaders is. Wel kan ik me voorstellen dat men er niet positief over is als wat de oudvaders zeiden teveel nadruk krijgt, er selectief uit wordt geciteerd wanneer het uitkomt of als men alleen bepaalde oudvaders aanhaalt, ze op 1 lijn met de Bijbel worden gesteld, dat soort dingen. De verschillende oudvaders hebben waardevolle en rijke dingen gezegd en het is goed daar uit te putten. Tegelijkertijd moet het wel "sola scriptura" blijven, het Woord centraal, alles toetsen aan het Woord enz.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 01 nov 2013 14:28

Marnix schreef:Schelpje, in denk dat er op zich geen afkeer van oudvaders is. De verschillende oudvaders hebben waardevolle en rijke dingen gezegd en het is goed daar uit te putten. Tegelijkertijd moet het wel "sola scriptura" blijven, het Woord centraal, alles toetsen aan het Woord enz.

Ik denk het wel, want ze worden niet massaal gelezen door alle christenen.
Zegt een dominee dan het tegendeel, dat het niet sola scriptura moet blijven?
Nee, dat zegt hij niet!
En wanneer zien we jou daar nu eens uit putten?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 nov 2013 15:09

Dat zie je niet zo vaak. Ik lees niet zoveel oudvaders, dat is niet echt mijn hobby. Ik krijg er op forums wel een hoop van mee en ook in de kerk wordt het geregeld aangehaald en dan put ik er wel uit.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 01 nov 2013 15:46

Het is mijn hobby ook niet Marnix. Ik snuffelde vroeger ook nimmer in de boekenkast van mijn ouders. Ik erfde mijn eerste boek van een oudvader en ik heb er beleefdheidshalve even in gebladerd en weggezet in mijn boekenkast.
Je moet er ook rijp voor zijn denk ik.
En de één is dat op zn 20e (ik niet) en de ander pas vele jaren later.
Het is net als met gewone boeken. Je begint met een eenvoudig kinderboek, je eerste literatuurboek (een must vanwege boekenlijst) is soms ook niet om dóór te komen.
Totdat je "hoger" stijgt in de moeilijkheidsgraad.
Zo ook met oudvaders. Begin eens met een theologieboek van een hedendaagse predikant.
Meditaties, korte overdenkingen en dan wel breed gaan lezen. Dus niet alleen CGK, maar ook GerGem predikanten en Herst. Herv.
Dan kun je zien dat de leer van de oorspronkelijke CGK in grote lijnen overeenkomt met die van de andere kerken.
Op internet kun je dan zoeken op namen van oudvaders bij digibron of theologienet bijv.
Als je dat een tijdje doet, weet ik zeker dat jouw postings er heel anders gaan uitzien. :wink:

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 01 nov 2013 16:07

schelpje3 schreef:Het is net als met gewone boeken. Je begint met een eenvoudig kinderboek, je eerste literatuurboek (een must vanwege boekenlijst) is soms ook niet om dóór te komen.
Totdat je "hoger" stijgt in de moeilijkheidsgraad.
Zo ook met oudvaders. Begin eens met een theologieboek van een hedendaagse predikant....
Nu doe je net alsof een hedendaagse predikant (schrijver) nooit tegen de oudvaders opkan, alsof het vroeger allemaal beter was.
Ik heb van beide veel gelezen, en soms vind ik de één beter en soms de ander.
De moeilijkheidsgraad zit hem óók in de ellenlange zinnen en het ouderwetse taalgebruik.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 01 nov 2013 18:22

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 00:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 01 nov 2013 19:40

Ze zijn niet ingekort, wel hertaald. Ik kwam er niet meer aan toe toen wij mee konden luisteren via de kromgelegen, dus toen heb ik mijn abbo opgezegd. Er zitten heel mooie preken tussen!

Waren de oudvaders beter dan de huidige dominees? Nee! Wel denk ik dat ze vrijer zeiden wat ze dachten, omdat ze niet binnen een bepaald verband moesten passen.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 01 nov 2013 20:10

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 00:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 01 nov 2013 20:23

Je kan de preken van de reveilserie ook online lezen.

www.reveilserie.nl/onsdigitaalarchief.html
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Terug naar “Archief”