‘De Torah: dat is zo gek nog niet’

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

‘De Torah: dat is zo gek nog niet’

Berichtdoor Arco » 01 nov 2013 09:53

Beste heiligen,

In de afgelopen tijd is in verschillende topics gesproken over de Torah. In dit topic zou ik niet willen ingaan of de Torah nog van kracht is en wat wij, christenen, met de Torah nog aan moeten.

‘De Torah: dat is zo gek nog niet’

Met deze titel zou ik graag het gesprek willen aangaan over de uitleg van de Torah. Er bestaan behoorlijk wat misvattingen over de Torah, vooral omdat de Torah bij voorbaat al afgewezen wordt en niet bestudeerd wordt. Terwijl, na bestudering, ik toch moet concluderen dat het lang niet zo gek is, die Torah.

Onderdeel van gesprek, wat mij betreft, is wat de Heere Jezus zegt over de Torah. Ik geloof namelijk niet dat Hij dingen anders zou uitleggen, maar juist dat Hij de bedoeling van Torah verklaard. Hij ageerde tegen de traditie die gevormd was om de Torah heen.

Allereerst een link naar de 613 Torah ge- en verboden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/613_mitswot

Mag ik een ieder vragen die meedoet aan dit gesprek in dit topic om eerst tekst met tekst te vergelijken, vorens te reageren. Ik merk dat mensen snel komen met uitspraken als ‘oog om oog’, zonder het in de Torah op te zoeken en te lezen.

Enkele vragen ter voorlegging:
1. ‘Weet dat God bestaat’ Waarom zouden wij eraan moeten twijfelen?
2. ‘Ontheilig Gods Naam niet’ In de meeste Reformatorische kerken wordt de Naam van God niet eens genoemd. Men zegt telkens ‘Heere’ of ‘God’. Is het niet gebruiken van de Naam van God wel goed? Of is het de bedoeling om Gods Naam wel te gebruiken?
3. ‘Voeg niets aan de Thora toe.’ en ‘Laat ook niets van de Thora weg’, dat zien we in Openbaring 22:19 terug. Waarom is het zo belangrijk?
4. ‘Iedereen dient een rol van de Thora voor zichzelf te schrijven’ Wie heeft er een keer een Torah-rol overgeschreven?
5. ‘Lees de geboden iedere morgen en iedere nacht’ Wie doet dit?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Faramir

Re: ‘De Torah: dat is zo gek nog niet’

Berichtdoor Faramir » 01 nov 2013 10:02

Arco schreef:3. ‘Voeg niets aan de Thora toe.’ en ‘Laat ook niets van de Thora weg’, dat zien we in Openbaring 22:19 terug. Waarom is het zo belangrijk?

Ik ben dan wel niet reformatorisch, en geen heilige maar toch vond ik bovenstaand citaat wel interessant.

Openbaring 22
19 en als iemand iets afneemt van wat in het boek van deze profetie staat, zal God hem zijn deel afnemen van de levensboom en van de heilige stad, zoals die in dit boek beschreven zijn.

Het boek van deze profetie slaat op het boek Openbaring. Wat geen onderdeel van de Thora is.
Daarnaast zeg je eerst niets toe te voegen aan of weg te laten van de Thora om vervolgens een citaat uit een ander werk te pakken. Dat lijkt me toevoegen.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: ‘De Torah: dat is zo gek nog niet’

Berichtdoor Boerin » 01 nov 2013 10:10

Arco schreef:Enkele vragen ter voorlegging:
4. ‘Iedereen dient een rol van de Thora voor zichzelf te schrijven’ Wie heeft er een keer een Torah-rol overgeschreven?
5. ‘Lees de geboden iedere morgen en iedere nacht’ Wie doet dit?

4. Oh dat doe ik elk jaar opnieuw. Nee ik ben blij dat Hij Zijn wetten in mijn hart heeft geschreven. Vind het wel fascinerend dat er mensen zijn die echt de Torah bestuderen en er nog blij van worden ook.

5. Ja, dat wel, de hele dag door herinnert Hij mij eraan.
Geboden
8 Zijt niemand iets schuldig dan elkander lief te hebben; want wie de ander liefheeft, heeft de wet vervuld. 9 Want de geboden: gij zult niet echtbreken, gij zult niet doodslaan, gij zult niet stelen, gij zult niet begeren en welk ander gebod er ook zij, worden samengevat in dit woord: gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. 10 De liefde doet de naaste geen kwaad; daarom is de liefde de vervulling der wet.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: ‘De Torah: dat is zo gek nog niet’

Berichtdoor Wilsophie » 02 nov 2013 10:08

Bedoel je met de Torah de 5 boeken van Mozes die allen een verschillende auteur hebben of bedoel je wat Wikepedia zegt, de 613 Midwots.
Want ik ben geen Jood en leef onder het nieuwe verbond en heb alles met de boeken van de Bijbel maar niets met allerlei wetten die spreken over Christus , maar vervuld zijn in Hem.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: ‘De Torah: dat is zo gek nog niet’

Berichtdoor mealybug » 02 nov 2013 10:27

Faramir schreef:Ik ben dan wel niet reformatorisch, en geen heilige maar toch vond ik bovenstaand citaat wel interessant.

Openbaring 22
19 en als iemand iets afneemt van wat in het boek van deze profetie staat, zal God hem zijn deel afnemen van de levensboom en van de heilige stad, zoals die in dit boek beschreven zijn.

Het boek van deze profetie slaat op het boek Openbaring. Wat geen onderdeel van de Thora is.
Daarnaast zeg je eerst niets toe te voegen aan of weg te laten van de Thora om vervolgens een citaat uit een ander werk te pakken. Dat lijkt me toevoegen.


Thora:
Deut 4:2
deut 12:32

Jvslooten

Re: ‘De Torah: dat is zo gek nog niet’

Berichtdoor Jvslooten » 02 nov 2013 10:29

Wilsophie schreef:Bedoel je met de Torah de 5 boeken van Mozes die allen een verschillende auteur hebben of bedoel je ...

...Exodus, Leviticus, Numeri en Deuteronomium -waarvan de CHRISTUS zelf gezegd heeft dat ze van Mozes zijn, maar waarvan Wilsophie vind dat ze allemaal verschillende auteurs hebben- en Genesis, wat al sinds jaar en dag aan Mozes wordt toegeschreven?

Wilsophie schreef:Want ik ben geen Jood en leef onder het nieuwe verbond en heb alles met de boeken van de Bijbel maar niets met allerlei wetten die spreken over Christus , maar vervuld zijn in Hem.

Oke, dat was dus vers 17. En vers 18 t/m 20?

"18 Want, voorwaar, Ik zeg u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota of één tittel van de Wet voorbijgaan, totdat het alles geschied is.
19 Wie dan een van deze geringste geboden afschaft en de mensen zo onderwijst, zal de geringste genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar wie ze doet en onderwijst, die zal groot genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen.
20 Want Ik zeg u: Als uw gerechtigheid niet overvloediger is dan die van de schriftgeleerden en de Farizeeën, zult u het Koninkrijk der hemelen beslist niet binnengaan."

Cahier
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 aug 2007 09:38

Re: ‘De Torah: dat is zo gek nog niet’

Berichtdoor Cahier » 02 nov 2013 10:42

Waar in de bijbel staat of waar in de bijbel leert God dat er 613 ge- en verboden bestaan? Hoewel je zegt dat Jezus zich tegen de traditie keerde en de torah verklaarde, toch put je met die 613 mitswot letterlijk uit dezelfde put als de Pharizeeën.

Op punt twee moet ik antwoorden dat als we de naam JHWH zouden willen uitspreken, dat we het altijd met een reconstructie moeten doen die er naast kan zitten. Eveneens moet worden opgemerkt dat die naam in het NT met Kurios oftewel Heer (dan wel Heere) wordt weergegeven.

In de link die je gaf is jouw punt vier gelijk aan wikipedia’s punt 16. De tekst die zou bewijzen dat ieder voor zich de torah moet overschrijven is Deut. 31: 19. Kun je mij uitleggen waar in dat vers staat dat iedereen de torah moet overschrijven?

Bij punt 5 gaat dit over alle 5 boeken van Mozes of over die 613 ge- en verboden? Het lijkt me sterk dat je voor of na het werk genoeg tijd hebt om alle vijf boeken te lezen. Het meest logisch zou daarom zijn dat dit gaat over die 613 ge- en verboden. Maar ik kan nergens in mijn bijbel vinden dat we dagelijks zo'n lijstje zouden moeten lezen. En als een samenvatting in de vorm van 613 geboden wordt bedoeld, dan is het beter om in je toilet de samenvatting te hangen die Jezus ons heeft gegeven van de Wet en de Propheten.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: ‘De Torah: dat is zo gek nog niet’

Berichtdoor Wilsophie » 02 nov 2013 10:51

.Exodus, Leviticus, Numeri en Deuteronomium -waarvan de CHRISTUS zelf gezegd heeft dat ze van Mozes zijn, maar waarvan Wilsophie vind dat ze allemaal verschillende auteurs hebben- en Genesis, wat al sinds jaar en dag aan Mozes wordt toegeschreven?


Ja daar heb je het wil. Genesis zelf heeft al meerdere auteurs en die zijn ook bekend. Maar waar staat in de Bijbel dat deze boeken door Mozes zijn geschreven???
Dat de Duitsers het de 5 boeken van Mozes noemen is toch geen bewijs, mag ik hopen.

Het is niet ontopic, maar je kunt zo nagaan wie deze boeken hebben geschreven in Genesis. En met boeken bedoel ik net als bij de Psalmen een onderverdeling waardoor er 5 boeken bestaan en de Bijbel dus 70 boeken bevat en niet 66.

waarvan de CHRISTUS zelf gezegd heeft
Waar staat dat?

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: ‘De Torah: dat is zo gek nog niet’

Berichtdoor Wilsophie » 02 nov 2013 10:53

wat al sinds jaar en dag aan Mozes wordt toegeschreven?


Ja dat is het probleem, iedereen praat elkaar na.

Jvslooten

Re: ‘De Torah: dat is zo gek nog niet’

Berichtdoor Jvslooten » 02 nov 2013 11:25

Wilsophie schreef:Waar staat dat?

Wauw, zelfs Genesis wordt genoemd. Bedankt, zo leer ik zelf ook nog eens wat! over Numeri kon ik trouwens niets vinden, alhoewel wel Paulus in o.a. Hebreeën 7:14 dit boek aan Mozes toeschrijft.

Genesis
Joh 6:46

Exodus
Mar 7:10, Mar 12:26, Joh. 7:19

Leviticus
Mat. 8:4, Mar 1:44, Mar 7:10, Luk 5:14

Numeri
-

Deuteronomium
Mat 19:7-8, Mat 22:24, Mar 7:10, Mar 10:3-4, Joh 6:46

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: ‘De Torah: dat is zo gek nog niet’

Berichtdoor Wilsophie » 02 nov 2013 11:54

Jvslooten schreef:Wauw, zelfs Genesis wordt genoemd. Bedankt, zo leer ik zelf ook nog eens wat! over Numeri kon ik trouwens niets vinden, alhoewel wel Paulus in o.a. Hebreeën 7:14 dit boek aan Mozes toeschrijft.



Mozes sprak dus niets van Juda in relatie tot het priesterschap lees ik daar met een verwijs naar Jesaja, en natuurlijk heeft Mozes een grote rol gespeeld zeker t.a.v. de wet want die wordt toegeschreven aan Mozes. Maar dat wil niet zeggen dat hij al die boeken zelf geschreven heeft. Dat kan namelijk niet, je kunt je eigen dood toch niet beschrijven o.a. en dan klopt er meer niet. Want Noach en Ezau en Ismaël en de zonen van Noach enz...hebben allemaal geschreven over de toldot dus over de geslachten en uiteraard via overlevering, ik denk mondeling.

Genesis
Joh 6:46 Deze tekst begrijp ik niet goed, er staat daar : "Niet, dat iemand de Vader gezien heeft dan Die van God is, Die heeft de Vader gezien," ?? Het gaat hier niet over Mozes, maar over de Here Jezus.

Exodus
Mar 7:10, Mar 12:26, Joh. 7:19 Marcus 7 vers 10, eert uw vader en uw moeder en dat zei ik al dat gaat over de wet.
12 vers 26 , gaat over "het boek van Mozes" en ook hier staat niet de 5 boeken van Mozes.
Joh. 7 vers 19 Weer de wet die door Mozes is gegeven, is mij bekend. Maar het gaat niet over de 5 boeken van Mozes.

Leviticus
Mat. 8:4, Mar 1:44, Mar 7:10, Luk 5:14
Matth 8 vers 4 Ook over een gave die Mozes geboden heeft dus de wet...
Marcus 1 vers 44 idem
Marcus 7 vers 10 idem
Lucas 5 vers 14 idem

Numeri
-

Deuteronomium
Mat 19:7-8, Mat 22:24, Mar 7:10, Mar 10:3-4, Joh 6:46[/quote]
Matth 19 vers 7-8 de wet dus...
Matth 22 vers 24 Over de wet voor de Joden
Marcus 7 vers 10 hadden we al genoemd
Joh 6 vers 46 hadden we ook al.

Mozes heeft alles met de wet te maken en is uiteraard één van de auteurs door het door God geinspireerde Woord, daar geen misverstand over. Maar geen tekst bewijst dat hij alle 5 de boeken heeft geschreven en dat kan ook niet.

Faramir

Re: ‘De Torah: dat is zo gek nog niet’

Berichtdoor Faramir » 02 nov 2013 11:57

mealybug schreef:Thora:
Deut 4:2
deut 12:32

Heel leuk en aardig, maar is verre een antwoord op mijn opmerkingen.

Jvslooten

Re: ‘De Torah: dat is zo gek nog niet’

Berichtdoor Jvslooten » 02 nov 2013 12:03

Wilsophie schreef:Joh 6:46 Deze tekst begrijp ik niet goed, er staat daar :"Niet, dat iemand de Vader gezien heeft dan Die van God is, Die heeft de Vader gezien," ?? Het gaat hier niet over Mozes, maar over de Here Jezus.

Excuses, dat was een typefout. Het ging om Johannes vijf v. 46:
Want als u Mozes geloofde, zou u Mij geloven; want hij heeft over Mij geschreven. Maar als u zijn Schriften niet gelooft, hoe zult u Mijn woorden geloven?


En dan verwijs ik graag door naar o.a. de volgende teksten:

Genesis 3:15
En Ik zal
vijandschap teweegbrengen tussen u en de vrouw,
en tussen uw nageslacht en haar Nageslacht;
Dat zal u de kop vermorzelen,
en u zult Het de hiel vermorzelen.

Genesis 22:18
En in uw Nageslacht zullen alle volken van de aarde gezegend worden, omdat u Mijn stem gehoorzaam geweest bent.

Deuteronomium 18:18
Ik zal een Profeet voor hen doen opstaan uit het midden van hun broeders, zoals u. Ik zal Mijn woorden in Zijn mond geven,
en alles wat Ik Hem gebied, zal Hij tot hen spreken.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: ‘De Torah: dat is zo gek nog niet’

Berichtdoor Wilsophie » 02 nov 2013 12:25

[quote="Jvslooten]

Excuses, dat was een typefout. Het ging om Johannes vijf v. 46:
Want als u Mozes geloofde, zou u Mij geloven; want hij heeft over Mij geschreven. Maar als u zijn Schriften niet gelooft, hoe zult u Mijn woorden geloven?


Pff, ja zijn schriften gaan over de wet, dat zei

En dan verwijs ik graag door naar o.a. de volgende teksten:

Genesis 3:15
En Ik zal
vijandschap teweegbrengen tussen u en de vrouw,
en tussen uw nageslacht en haar Nageslacht;
Dat zal u de kop vermorzelen,
en u zult Het de hiel vermorzelen.

Genesis 22:18
En in uw Nageslacht zullen alle volken van de aarde gezegend worden, omdat u Mijn stem gehoorzaam geweest bent.

Deuteronomium 18:18
Ik zal een Profeet voor hen doen opstaan uit het midden van hun broeders, zoals u. Ik zal Mijn woorden in Zijn mond geven,
en alles wat Ik Hem gebied, zal Hij tot hen spreken.[/quote]
Nu haal je Abraham erbij en het Zaad van Abraham die d kop van satan zal vermorzelen, maar daar gaat het niet over.
Wie is die Profeet dan? Dat gaat toch niet over Mozes?
De belofte van een groot Profeet geeft God via Mozes aan Zijn volk. Joh 4 vers 25.

Nog steeds geen antwoord op mijn vraag waar staat dat de 5 boeken van de Bijbel van het begin allen door Mozes zijn geschreven.

Jvslooten

Re: ‘De Torah: dat is zo gek nog niet’

Berichtdoor Jvslooten » 02 nov 2013 13:00

Wilsophie schreef:Nog steeds geen antwoord op mijn vraag waar staat dat de 5 boeken van de Bijbel van het begin allen door Mozes zijn geschreven.
Volgens mij had ik dat al wel duidelijk gemaakt.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten