Vraagje over Sint en Piet

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Faramir

Re: Vraagje over Sint en Piet

Berichtdoor Faramir » 23 okt 2013 10:09

mealybug schreef:Ben dan wel benieuwd uit welke bijbeltekst zou blijken dat we Christus' geboortedag zouden moeten vieren, en dat, maanden na dato, want de herdertjes liggen eind december echt niet in het veld ook, ook in Israel niet.

Ik ben nog nooit in de bijbel tegengekomen dat alles wat wij doen/vieren uit een bijbeltekst zou moeten komen.
Maar dat wij kerst moeten vieren staat niet in de bijbel. Desalniettemin is het gewoon een erg fijn feest om te vieren zowel met de familie als met de geloofsgemeenschap. En de gebeurtenis is het zeker waard om eens per jaar goed bij stil te staan en op welk moment dat is moet je zelf weten. Ik doe dat met kerst omdat het dan wel zo prettig vieren is met de geloofsgemeenschap aangezien die dat op hetzelfde moment doen.

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Berichten: 464
Lid geworden op: 31 okt 2012 13:17
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Vraagje over Sint en Piet

Berichtdoor Wim2600 » 23 okt 2013 11:06

schelpje3 schreef:Hoe iets onschuldigs, als een jaarlijks terugkerend kinderfeest van honderden jaren oud, opgeblazen wordt tot een wereldprobleem.
Als zwarte piet weg moet, moet dat verschrikkelijke halloween helemaal weg.
Want dat wordt ons door de strot geduwd. Daar voel ik me, en vele andere christenen, enorm door gekwetst.
Kinderen een feestje wat met de doden en geesten te maken heeft, daarmee vergiftigen.
Dat is kwalijker dan zo'n onschuldig pietje. Geen kind of volwassene, heeft ooit die link gelegd met slaven.
De verandering gaat vanzelf wel. Piet stopt allang geen kinderen meer in de zak, er zijn inmiddels vrouwelijke pietjes. Er zullen waarschijnlijk wel gekleurde pietjes bijkomen.
De roze - voor de homo's
De groene - voor de milieufreaks
En verdere kleur nader aan te vullen :mrgreen:


Precies... sommigen struikelen over Zwarte Piet, jij hebt het dan weer moeilijk met halloween (wat ik overigens ook een vreselijk gebeuren vind), en ik ben zeker dat er ook wel tegenstanders te vinden zullen zijn van Kerstmis, Pasen, enzovoort... moeten we dan maar meteen elke feestdag en elke traditie afschaffen van zodra een handvol mondige mensen zich eraan ergeren?

Ik heb zoals hierboven al gezegd helemaal niets met dat hele halloween... ik vind het een wansmakelijk, kitscherig gedrocht van een "feest", enkel en alleen uit de VS geïmporteerd uit commerciële overwegingen (extra omzet op snoep en andere merchandising). Maar ik ga heus niet bij de VN klagen, of lopen eisen dat het wordt afgeschaft of verboden. Ik doe er gewoon niet aan mee, en daarmee is de kous af. En als een ander er wél aan wil meedoen, dan is dat zijn of haar zaak.

FrankB
Sergeant
Sergeant
Berichten: 443
Lid geworden op: 13 sep 2002 22:19

Re: Vraagje over Sint en Piet

Berichtdoor FrankB » 23 okt 2013 11:41

Natuurlijk was mijn eerdere berichtje bedoeld om een beetje te provoceren. Zoals uit mijn stukje al blijkt is slavernij een afschuwelijk iets. Maar nogmaals, zonder de actieve hulp van diverse West-Afrikaanse stammen was die slavenhandel nooit van de grond gekomen.

En al die zeurpieten :D die het constant over die slavernij hebben. Zij zijn de nakomelingen, van nakomelingen, van nakomelingen van nakomelingen waarvan de ouders wellicht slaaf waren. Als je daar nog elke dag pijn van voelt (zoals de voorzitster van het slavernijplatform zegt in het AD van vandaag) dan kun je beter een afspraak maken met een psycholoog.

Mijn opa zat in een Duits krijgsgevangenenkamp in de oorlog. Denk je dat ik pijn voel als ik Duits hoor praten of Duitsers zie?
mvg, Frank
WAR IS OVER! If you want it.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Vraagje over Sint en Piet

Berichtdoor schelpje3 » 23 okt 2013 12:58

De PIETITIE op FB loopt i.i.g. als een tierelier.
Het is de snelst groeiende FB actie ooit, nl. 200 likes per seconde!
http://www.ad.nl/ad/nl/5595/Digitaal/ar ... Piet.dhtml
Voor wie op FB zit en sympathie heeft voor het behoud van de zwarte pietjes.

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Vraagje over Sint en Piet

Berichtdoor alexander91 » 23 okt 2013 13:13

1. Kinderen zien zwarte piet niet als slaaf, maar vinden zwarte piet te gek (positieve discriminatie dus eerder)
2. Nederlanders zijn niet opvallend meer racistisch of vreemdelingenhatend dan mensen in andere landen. Misschien zelfs wel minder. Suggereren dmv zwarte piet dat Nederlanders dus racistisch zijn is dus behoorlijk kortzichtig.
3. Waarom moet zwarte piet een negatieve uitstraling hebben. Als je het goed aanpakt, kun je er juist iets heel positiefs van maken. Kinderen bewust maken dat er vroeger racisme had, maar dat dat nu niet meer is en dat we beide respecteren en waarderen.
4. Als je over zwarte piet valt, waarom dan niet over de elfjes van de kerstman? Als ik kortzicht ben kan ik dat nogal beledigend vinden richting mensen met dwerggroei.
5. Moeten we de lijn dan niet doortrekken en alle vormen van discriminatie uit sinterklaas halen? Dan moet dus ook het roomse accent van de kleding weg. Geen mijter en roomse mantel. Of wel, en elk jaar wisselen. Ene jaar bisschop, volgende jaar protestantse dominee, dan een imam, dan een boedha-figuur, dan een rapper, dan een voetballer etc. Voor iedere religie wat wils.
6. Tenslotte het is bekend: wat de boer niet weet, dat eet die niet. Of breder, alles wat voor een mens vreemd is en tegen de eigen gewoontes ingaat, wordt vaak meteen al geplaatst in het hoekje fout. Zo werkt een mens: hij beoordeelt zaken vanuit de eigen referentiekader. En voila, daar hebben we de klassieke cultuurbotsing. Want wie bepaalt welke cultuur de enige waar is? Vanuit een dergelijk perspectief wordt echter beredeneerd door mensen die anti-Piet zijn. Niet erg ontwikkeld of beschaafd dus.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Berichten: 464
Lid geworden op: 31 okt 2012 13:17
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Vraagje over Sint en Piet

Berichtdoor Wim2600 » 23 okt 2013 13:45

alexander91 schreef:1. Kinderen zien zwarte piet niet als slaaf, maar vinden zwarte piet te gek (positieve discriminatie dus eerder)
2. Nederlanders zijn niet opvallend meer racistisch of vreemdelingenhatend dan mensen in andere landen. Misschien zelfs wel minder. Suggereren dmv zwarte piet dat Nederlanders dus racistisch zijn is dus behoorlijk kortzichtig.
3. Waarom moet zwarte piet een negatieve uitstraling hebben. Als je het goed aanpakt, kun je er juist iets heel positiefs van maken. Kinderen bewust maken dat er vroeger racisme had, maar dat dat nu niet meer is en dat we beide respecteren en waarderen.
4. Als je over zwarte piet valt, waarom dan niet over de elfjes van de kerstman? Als ik kortzicht ben kan ik dat nogal beledigend vinden richting mensen met dwerggroei.
5. Moeten we de lijn dan niet doortrekken en alle vormen van discriminatie uit sinterklaas halen? Dan moet dus ook het roomse accent van de kleding weg. Geen mijter en roomse mantel. Of wel, en elk jaar wisselen. Ene jaar bisschop, volgende jaar protestantse dominee, dan een imam, dan een boedha-figuur, dan een rapper, dan een voetballer etc. Voor iedere religie wat wils.
6. Tenslotte het is bekend: wat de boer niet weet, dat eet die niet. Of breder, alles wat voor een mens vreemd is en tegen de eigen gewoontes ingaat, wordt vaak meteen al geplaatst in het hoekje fout. Zo werkt een mens: hij beoordeelt zaken vanuit de eigen referentiekader. En voila, daar hebben we de klassieke cultuurbotsing. Want wie bepaalt welke cultuur de enige waar is? Vanuit een dergelijk perspectief wordt echter beredeneerd door mensen die anti-Piet zijn. Niet erg ontwikkeld of beschaafd dus.


Ik ben het met je eens... maar wat puntje 5 betreft, zie je inderdaad al wel subtiele verschuivingen - zo heeft de Sint, wanneer hij hier in Antwerpen elk jaar officieel door de burgemeester wordt ontvangen, sinds een paar jaar geen kruis meer op zijn mijter, maar een "neutraler" ontwerp met de letter S erin... je zou kunnen zeggen dat de Sint wat minder religieus geworden is ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Vraagje over Sint en Piet

Berichtdoor mealybug » 23 okt 2013 13:54

schelpje3 schreef:De PIETITIE op FB loopt i.i.g. als een tierelier.
Het is de snelst groeiende FB actie ooit, nl. 200 likes per seconde!
http://www.ad.nl/ad/nl/5595/Digitaal/ar ... Piet.dhtml
Voor wie op FB zit en sympathie heeft voor het behoud van de zwarte pietjes.

ja, en wie op FB zit, kan alleen de LIKE button gebruiken, een UNLIKE button is er niet eens.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Vraagje over Sint en Piet

Berichtdoor mealybug » 23 okt 2013 14:03


bakvis
Mineur
Mineur
Berichten: 138
Lid geworden op: 16 jun 2010 15:58

Re: Vraagje over Sint en Piet

Berichtdoor bakvis » 23 okt 2013 16:46

wat een gezeur over die pieten zeg! Al kan ik me heerlijk verkneuteren over al die leuke woordspelingen die er nu gemaakt worden!
Kwam bv deze tegen
"zwarte piet niet mee laten doen aan het sint feest omdat hij zwart is? Dát is pas discriminatie!"
:lol:

sinterklaas is gewoon eem heerlijk NL traditie en als je er niks mee hebt vier je het gewoon niet, punt uit klaar!

Faramir

Re: Vraagje over Sint en Piet

Berichtdoor Faramir » 23 okt 2013 17:21

mealybug schreef:ja, en wie op FB zit, kan alleen de LIKE button gebruiken, een UNLIKE button is er niet eens.

Jazekers is die er wel. Als je eerst liked kan je vervolgens op unlike drukken om je like ongedaan te maken.
Daarnaast is er al sinds 2011 een Facebook pagina tegen de vermeende discriminatie van het Sinterklaasfeest.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Vraagje over Sint en Piet

Berichtdoor mealybug » 23 okt 2013 17:38

[quote="Faramir"]

Whahahaha, eerst iets liken om het te kunnen unliken..
Dan staan we weer op nul dus,
Ik zoek de -1 button, zeg maar.

Faramir

Re: Vraagje over Sint en Piet

Berichtdoor Faramir » 23 okt 2013 17:41

mealybug schreef:Whahahaha, eerst iets liken om het te kunnen unliken..
Dan staan we weer op nul dus,
Ik zoek de -1 button, zeg maar.

Die is er niet omdat Facebook voornamelijk gericht is op het positieve. Maar het staat je geheel vrij om een Facebook pagina op te zetten tegen sinterklaas, daar kunnen mensen het dan ook enkel liken.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Vraagje over Sint en Piet

Berichtdoor mealybug » 23 okt 2013 17:58

Faramir schreef:Die is er niet omdat Facebook voornamelijk gericht is op het positieve.


+ kan niet bestaan zonder -

Faramir

Re: Vraagje over Sint en Piet

Berichtdoor Faramir » 23 okt 2013 18:07

mealybug schreef:+ kan niet bestaan zonder -

De 1+ miljard leden van Facebook denken daar schijnbaar anders over. We hebben het over een sociale netwerk site.

Bambi

Re: Vraagje over Sint en Piet

Berichtdoor Bambi » 23 okt 2013 18:31

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 128 gasten