Wat betekenen deze teksten voor jou?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jvslooten

Wat betekenen deze teksten voor jou?

Berichtdoor Jvslooten » 18 okt 2013 22:02

Exodus 32:32
Nu dan, of U toch hun zonden wilde vergeven! Maar indien niet, schrap mij alstublieft uit Uw boek, dat U geschreven hebt.

Romeinen 9:3
Want ik zou zelf wel wensen vervloekt te zijn, weg van Christus, ten gunste van mijn broeders, mijn familieleden wat het vlees betreft.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Wat betekenen deze teksten voor jou?

Berichtdoor Boerin » 18 okt 2013 22:04

Dat ik niet helemaal op dat nivo zit.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Wat betekenen deze teksten voor jou?

Berichtdoor mealybug » 18 okt 2013 22:20

Jvslooten schreef:Exodus 32:32
Nu dan, of U toch hun zonden wilde vergeven! Maar indien niet, schrap mij alstublieft uit Uw boek, dat U geschreven hebt.

Romeinen 9:3
Want ik zou zelf wel wensen vervloekt te zijn, weg van Christus, ten gunste van mijn broeders, mijn familieleden wat het vlees betreft.


Wat het vers in Rom betreft:
Dat Paulus' houding tegenover zijn joodse volk zo ongeveer tegenovergsteld was aan dat van de kerk, sinds Nicea.

Jvslooten

Re: Wat betekenen deze teksten voor jou?

Berichtdoor Jvslooten » 18 okt 2013 22:24

mealybug schreef:Wat het vers in Rom betreft:
Dat Paulus' houding tegenover zijn joodse volk zo ongeveer tegenovergsteld was aan dat van de kerk, sinds Nicea.

Pardon, ik vrees dat je de vraag niet goed begrepen hebt. De vraag is in ieder geval niet: "hoe kan ik in deze teksten een aanleiding vinden om tegen de kerk aan te schoppen?"

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Wat betekenen deze teksten voor jou?

Berichtdoor mealybug » 18 okt 2013 22:29

Jvslooten schreef:Pardon, ik vrees dat je de vraag niet goed begrepen hebt. De vraag is in ieder geval niet: "hoe kan ik in deze teksten een aanleiding vinden om tegen de kerk aan te schoppen?"

Als je vraagt wat de tekst mij zegt, krijg je eeen antwoord.
Je hoeft je niet aangesproken te voelen, hoor.
ENige zelfreflexie kan trouwens nooit kwaad.
Of wou je zeggen dat de pogroms, holocaust, inquisitie en gedwongen dopen en verboden joodse feesten in het verleden een aanleiding waren voor het joodse volk, om jaloers te worden op de gemeente?
nee toch?

Jvslooten

Re: Wat betekenen deze teksten voor jou?

Berichtdoor Jvslooten » 18 okt 2013 22:38

mealybug schreef:Als je vraagt wat de tekst mij zegt, krijg je eeen antwoord.

Gelukkig maar, daar ben ik blij om. Dat mag ook. Of, om het anders te zeggen: Alle dingen zijn geoorloofd, maar niet alle dingen zijn nuttig. Alle dingen zijn geoorloofd, maar niet alle dingen bouwen op.

..en als we dan èèn vers verder lezen zitten we weer direct in het hart van Exodus 32 vers 32 en Romeinen 9 vers 3: "Laat niemand zijn eigen voordeel zoeken, maar ieder dat van de ander."

mealybug schreef:Of wou je zeggen dat de pogroms, holocaust, inquisitie en gedwongen dopen en verboden joodse feesten in het verleden een aanleiding waren voor het joodse volk, om jaloers te worden op de gemeente?
nee toch?

Ik ga er maar ten goeder trouw vanuit dat dit een retorische vraag is. :?

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: Wat betekenen deze teksten voor jou?

Berichtdoor Janvanverweg » 19 okt 2013 04:49

voor mij betekent hetdat Mozes en Paulus het hart van God heel goed aanvoelden en zich Gods grote liefde eigen gemaakt hadden (vereenzelviging).

ik denk ook dat het vnl een emotionele uitspraak is om hun hart te luchten, niet dat ze leterlijk dachten dat ze zo'n deal met God konden sluiten of zo.
hoevaak doen wijzelf geen emotionele uitspraken om een sterk gevoel te uiten.
"ach kind als ik een arm of been kon geven om jou gelukkig te maken..."
"al mo9et ik bergen verzetten, ik zal op je trouwerij zijn"

in het normaal taalgebruik weten we emotionele uitspraken prima te plaatsen.
Mozes lucht zijn hart to God, in die context past zo'n passie volle uitspraak prima
Paulus 'wenst' omdat het lot van zijn broeders hem zo terharte gaat.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wat betekenen deze teksten voor jou?

Berichtdoor Marnix » 21 okt 2013 10:09

Ik vind het mooi om te lezen, maar niets iets wat voor mezelf leeft. Paulus' liefde voor het volk Israel is zo groot dat hij wel zelf het heil wil missen ten koste van hen. En voor Mozes geldt het zelfde. Een prachtige verwijzing naar de opofferende liefde van Jezus Christus. Aan de andere kant, en gelukkig maar, werkt het niet zo dat dergelijke opoffering mogelijk is. Wie zichzelf vernedert zal verhoogd worden. De wens van Paulus, van Mozes, ging niet in vervulling maar het tekent wel hun liefde. Toch zou ik niet durven roepen dat ik het heil zou willen missen als daarmee de rest van Nederland behouden zou worden. Dat laatste zou ik graag willen.... maar ik zou zelf niet van Hem gescheiden willen worden. Maar goed, misschien is het makkelijker dat te roepen als we mogen weten dat God dat nooit zou doen?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Jvslooten

Re: Wat betekenen deze teksten voor jou?

Berichtdoor Jvslooten » 21 okt 2013 10:30

Marnix schreef:(...) De wens van Paulus, van Mozes, ging niet in vervulling maar het tekent wel hun liefde. Toch zou ik niet durven roepen dat ik het heil zou willen missen als daarmee de rest van Nederland behouden zou worden. Dat laatste zou ik graag willen.... maar ik zou zelf niet van Hem gescheiden willen worden. Maar goed, misschien is het makkelijker dat te roepen als we mogen weten dat God dat nooit zou doen?


Ik moest zelf denken aan wat God in Numeri 30 gebied, maar misschien zie ik wel verbanden die er niet zijn. Ik vond het in ieder geval een mooie gedachte.
Maar wanneer een vrouw (de gemeente? Zie bijv. Jer 2:32, Hos 2:1, 2 Joh 1:2) de HEERE een gelofte doet, en (...) een verplichting op zich neemt, (...) dan zijn al haar geloften en elke verplichting die zij op zich genomen heeft, van kracht. Maar als haar vader (Zie ook bijv. Deut 32:6) haar ervan afhoudt, op de dag dat hij van al haar geloften hoort en van de verplichtingen die zij op zich genomen heeft, dan is het niet van kracht. De HEERE zal het haar vergeven (niet toerekenen, סלח), want haar vader heeft haar ervan afgehouden.
(Num 30 v. 3-5)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten