Lastig om mezelf te zijn

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Hoofd
Verkenner
Verkenner

Lastig om mezelf te zijn

Berichtdoor Hoofd » 16 okt 2013 14:43

Ik ben een meisje/vrouw van 21 jaar, doe een hbo-studie en loop hierin erg vaak tegen mijn persoonlijkheid/karakter aan. Ik vind het lastig mezelf te zijn, vind het heel erg belangrijk wat andere mensen van mij vinden, durf soms niet voor mijn mening op te komen (vooral bij mensen die een dominante indruk maken en ik niet goed ken), ik ben hierbij bang voor de reactie van de ander. Ik probeer het anderen ook vaak naar hun zin te maken, zodat ik maar leuk gevonden wordt. Eigenlijk ben ik continue bezig mezelf aan te passen aan anderen zodat zij mij leuk vinden. Wie ik zelf nou echt ben, weet ik niet. Eigenlijk weet ik dat wel, want in de privesituatie kan ik wel mij zelf zijn. Bij familie en goede vrienden voel ik me op mijn gemak en durf ik meestal wel mijn mening te geven. Maar ook dan vind ik het belangrijk wat ze van me vinden en kan ik me daar erg druk om maken. Vooral in wat onbekendere situaties kan ik mezelf niet laten zien, zoals bijvoorbeeld op school (nieuwe klas) of op stage. Dan ben ik (vooral in het begin) stil, teruggetrokken. Ik ben bang fouten te maken en vind het heel belangrijk wat mensen van mij vinden. Ik wil een goede indruk achterlaten. Ik wil graag leuk gevonden worden. Vaak heb ik er dan moeite mee dat ik een introvert persoon ben. Ik heb ervaren dat mensen mij dan snel zien als onzeker en zeggen geen hoogte van me te krijgen. Ik vind het lastig om hier mee om te gaan en ook lastig om dat te accepteren. Eerlijk gezegd was ik liever extravert: voor mijn gevoel begrijpen mensen je dan beter en trekken ze niet zo snel conclusies. Ook maak je dan vaker een goede eerste indruk (lekker spontaan) en veel mensen vinden je leuk. Bij mij komt dat later wel, maar ik heb de tijd nodig en ik weet uit ervaring dat mensen je die tijd niet altijd gunnen, helaas.

Wat bij mij ook nog een puntje is is dat ik snel dichtklap als iemand heftige dingen tegen mij zegt. Ik vind het heel lastig om daar tegen in te gaan en krijg op zo’n moment een black-out, ik weet echt even niet meer wat ik moet zeggen en wil het liefst weg. Terwijl ik het achteraf zo oneerlijk vind dat die ander alles tegen mij heeft kunnen zeggen en ik geen weerwoord heb gegeven: ik ben eigenlijk niet voor mezelf opgekomen op dat moment en dat had ik wel graag willen doen.

Ik wil aan dit alles graag werken, bijvoorbeeld door het volgen van een cursus of therapie of iets dergelijks. Ik ben benieuwd of er mensen zijn die zich hierin herkennen en hoe zij met dit om zijn gegaan. Ik vind het soms nogal een gevecht. Ik wil mijzelf accepteren zoals ik ben, maar wel het beste uit mezelf halen. Ik denk dat ik nog heel veel kan leren en mijzelf kan ontwikkelen ten aanzien van assertiviteit, communicatie ed.

Alvast bedankt :wink:

Bambi

Re: Lastig om mezelf te zijn

Berichtdoor Bambi » 16 okt 2013 15:19

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 21:21, 2 keer totaal gewijzigd.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 16 okt 2013 15:58

Je bent heel erg bezig met dingen voor andere mensen invullen.
Je denkt precies te weten wat iemand van je denkt of wat iemand van je vind als je een bepaalde opmerking maakt?

Denk jij ook over iedereen wat dan?
Mensen zijn toch echt vooral met zichzelf bezig.

Maar misschien is gewoon een assertiviteitstraining wat voor je?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 okt 2013 13:53

Ik had ooit een klasgenootje die vreselijk haar best deed te zijn zoals zij dacht dat ik wilde dat zij was. Het resultaat is dat ik me kapot ergerde en ik uiteindelijk heb gezegd: luister, ik vind JOU leuk, niet de jij die jij denkt te moeten zijn. Houd alsjeblieft op met je anders voordoen dan je bent. Resultaat: we zijn nog steeds goede vrienden en de echte persoon is sowieso veel interessanter.

Introvert-zijn hoeft geen beperking te zijn. Ja, je zult een extravert persoon soms moeten uitleggen dat jij nu eenmaal anders werkt dan hij of zij, maar introvert zijn heeft ook voordelen. Als iemand iets heftigs tegen je zegt, is weglopen volgens mij gewoon een zeer goede optie hoor. Dan escaleert het niet en heeft de ander tijd om af te koelen.

De meeste mensen zijn trouwens veel te druk met zichzelf bezig om iets van anderen te vinden. Maar als je er echt mee in de knoop zit, kun je kijken of een groepstherapie tegen sociale angst beschikbaar is in je omgeving. Die therapie werkt verrassend goed, kan ik je uit ervaring vertellen.

En fouten maken? Dat is erg als je open-hartoperaties aan het uitvoeren bent, of een hypotheek aan het afsluiten bent. Voor de rest valt het eigenlijk altijd gewoon ontzettend mee.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

noah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor noah » 17 okt 2013 23:33

misschien kun je jezelf de vraag stellen: vertrouw je andere mensen niet? Ben je bang pijn gedaan te worden? Neem je daarom afstand en kijk je de kat uit de boom?
Of stel je erg hoge normen aan jezelf en denk je al snel het niet goed te doen / niet goed genoeg te zijn?
Ik bedoel dus:
Is het je karakter? of ben je door omstandigheden zo gevormd.
Als je je altijd aanpast aan anderen begrijp ik wel dat je uiteindelijk denk: wie ben ik, heb ik wel een identiteit.
Misschien is het best goed om eens naar een psycholoog te gaan en haar / hem jou door het proces heen te laten coachen: wie ben ik, wat heeft me gevormd tot wie ik nu ben, en wie wil ik zijn. Als je 21 ben kan k me voorstellen dat het goed is om te ontdekken wie je bent en wat je wilt.
Als het alleen onzekerheid is dan kun je daar niet zomaar in één keer vanaf komen. Maar je groeit.
Ook al ervaar je het misschien niet zo, je groeit in zelfvertrouwen. Doordat je dingen leert, maar ook door positieve ervaringen in je studie, in contact met anderen, werk waar je goed in bent, waardering enz. Iedere dag is er dan één en als je over een jaar naar deze vraag kijkt zul je er misschien om kunnen glimlachen, dat hoop ik dan:-)

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 21 okt 2013 13:49

Hoofd schreef:Wat bij mij ook nog een puntje is is dat ik snel dichtklap als iemand heftige dingen tegen mij zegt. Ik vind het heel lastig om daar tegen in te gaan en krijg op zo’n moment een black-out, ik weet echt even niet meer wat ik moet zeggen en wil het liefst weg. Terwijl ik het achteraf zo oneerlijk vind dat die ander alles tegen mij heeft kunnen zeggen en ik geen weerwoord heb gegeven: ik ben eigenlijk niet voor mezelf opgekomen op dat moment en dat had ik wel graag willen doen.

Heb je verhaal gelezen, misschien scheelt het voor je als je weet dat je niet de enige bent die hier last van heeft. Extravert zijn lijkt misschien heel leuk, maar heeft ook minder leuke kanten. En jij hebt nu een aantal negatieve aspecten van je gedrag beschreven en vergeet niet dat er een positieve kant is: je bent misschien bedachtzaam en bescheiden en dat zijn mooie eigenschappen :)

Volgens mij wil je graag tips, dus hier komen ze:

De situatie dat je overvallen wordt doordat iemand heftige dingen zegt; je kunt het op z'n beloop laten met als gevolg dat jij onzeker wordt. Maar je kunt ook het volgende doen:
-zeggen wat je opmerkt: "Ik zie dat je boos/gefrustreerd/... bent"
-stel voor om er rustig over te praten: Vertel jouw kant van het verhaal eens, dan kan ik aanvullen/mijn verhaal vertellen.
-je hoeft het niet te accepteren als iemand tegen je tekeer gaat, in zo'n situatie stel ik voor om op een later moment te praten als er de mogelijkheid tot een normaal gesprek is.

Nou, dit lijken mij mooie oplossingen om je niet te laten overrulen. Je komt zo goed voor jezelf op en dat mag als hbo-proffesional toch ;)

En voor de rest; maak eens een opmerking over het weer, het weekend, het nieuws oid om een praatje met iemand aan te gaan. Lees grappig bedoelde dingen en ontwikkel een gevoel voor humor. Op die manier ben je dan in staat om misschien zelf wat grappigs te zeggen in bepaalde situaties?

EN wees voor de rest gewoon jezelf. DOe wat je leuk vindt. Je zult merken; hoe ouder je wordt hoe minder onzeker je bent.

Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt, succes.
Dus, dat.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 21 okt 2013 14:49

Hoofd schreef:Ik wil aan dit alles graag werken, bijvoorbeeld door het volgen van een cursus of therapie of iets dergelijks. Ik ben benieuwd of er mensen zijn die zich hierin herkennen en hoe zij met dit om zijn gegaan. Ik vind het soms nogal een gevecht. Ik wil mijzelf accepteren zoals ik ben, maar wel het beste uit mezelf halen. Ik denk dat ik nog heel veel kan leren en mijzelf kan ontwikkelen ten aanzien van assertiviteit, communicatie ed.

Alvast bedankt :wink:

Ik heb weleens een assertiviteitscursus gedaan bij Stichting Promise in Oudewater. Was wel goed.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 22 jun 2015 10:30

Het is een oud topic, dat weet ik, maar toch de moeite waard voor een balletje opwerpen.

Waarom jezelf zijn beter is voor je... Lees eens wat rond op de site van Sochicken, hier kan je echt een stukje vrolijker van worden!

1. Je trekt mensen aan die bij je passen

Soort zoekt soort. Simpel zat. Als jij je anders voordoet dan je bent, dan trek je mensen aan in je leven die simpelweg niet bij je passen.

Door jezelf te zijn, door jouw waarden te laten zien, omring je je bijna automatisch met mensen die bij je passen. Als jij druk bezig bent met het verbouwen van je eigen groente, en hier over praat op een feestje, dan zullen de mensen met dezelfde interesses blijven plakken. Dit zijn de mensen die (in ieder geval op dit gebied) bij je passen. Die waarschijnlijk gemeenschappelijke waarden en interesses hebben.

Als je je anders voordoet dan je bent, dan maak je je leven moeilijker. Want een leven vol met mensen waar je niet blij van wordt kan behoorlijk zwaar zijn.

2. Je zit lekkerder in je vel

Zodra je beseft dat je prima bent zoals je bent, kom je lekkerder in je vel. Je hoeft je veel minder druk te maken over wat andere mensen van je denken.

Jij bent jij. Met al je gekkigheden, met je talenten, je tekortkomingen en dromen.

Je mag gewoon zijn wie je bent. Je hoeft je niet anders voor te doen. En dat is heerlijk. Soms stoot je misschien mensen tegen het hoofd. Maar goed, dat doen we allemaal weleens. Je hoeft niet ieders vriend te zijn. Sterker nog, je kúnt niet ieders vriend zijn.

3. Je houdt energie over

Je anders voordoen dan je bent is uitputtend. Het kost ontzettend veel energie. Jezelf zijn is veel makkelijker. Het is natuurlijker.

Kies daarom voor de moeiteloze weg. Wees gewoon wie je bent. Je zult merken dat je rustiger wordt, en dat je energie overhoudt. Laat andere mensen denken wat zij willen denken. Als je je daar druk over moet maken, dan kun je net zo goed voor hun gaan leven. Je leeft voor jezelf. Jij bent verantwoordelijk voor je eigen geluk, en de mensen om je heen zijn verantwoordelijk voor hun geluk.

4. Je ontwikkelt je karakter

Als je meer en meer jezelf wordt, ontwikkel je je karakter. Je wordt minder onzeker, je ontwikkelt je eigen waarden en je eigen principes. Je slaat je eigen weg in, je ontwikkelt je in je eigen richting. En dat is ontzettend interessant.

Mensen die zichzelf ontwikkelen hebben niet alleen een leuker leven, ze zijn ook een stuk interessanter gezelschap. In de eerste plaats omdat ze vaak geweldige luisteraars zijn, en in de twee plaats omdat ze zelf een interessant verhaal te vertellen hebben.

Je wordt minder eenheidsworst, en meer authentiek. Meer uniek. Meer ’jij’, wat dat ook mag zijn. En dat maakt je leven leuker en makkelijker. Mensen weten wat ze wel en niet van je kunnen vragen, jij wordt beter in het stellen van grenzen en je voelt je sterk in je schoenen. Hierdoor kun je soms rechts gaan waar iedereen links gaat.

5. Je voorkomt talloze problemen

Jezelf zijn is geen luxe. Het is geen extraatje. Het is de enige manier om echt lekker in je vel te zitten. Mensen die zichzelf niet durven zijn ontwikkelen zich niet in de richting die ze graag in zouden slaan. En dat geeft allerlei problemen.
•Ze trekken mensen aan die niet bij ze passen, en dat geeft al snel veel gezeur.
•Ze hebben het gevoel dat ze niet waardevol zijn, dat ze er niet toe doen.
•Ze laten hun leven bepalen door de meningen van anderen.
•Ze doen zich anders voor dan ze zijn, en creëren uiteindelijk een leven dat niet bij hen past.
•Ze ontwikkelen psychische of lichamelijke klachten, omdat ze zo vaak gefrustreerd zijn.
•Ze hebben altijd het gevoel dat er ’meer’ in het leven moet zitten.

Door lekker jezelf te durven zijn maak je je leven leuker en makkelijker. Daarnaast is de ’echte’ jij een stuk waardevoller voor de wereld.

Terug naar “Archief”