Waarom is de Bijbel zo moeilijk om te lezen? Wat te doen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Waarom is de Bijbel zo moeilijk om te lezen? Wat te doen

Berichtdoor Rozijn » 23 okt 2013 20:14

1a2b3c schreef:Rozijn:1. Te naïef met de Bijbel om gaan. Dit las ik in bijdragen van Janvvw. Als je iets niet snapt, nu ja, dan zoek je een stuk wat je wel begrijpt en ga je aan de slag. Enerzijds zie ik hier de waarde van in! Pas las ik met een groep jongeren uit Amos. Niet helemaal het eenvoudigste Bijbelboek. Maar één van de teksten die we lazen was: "Zoek de Heere en leef." Dan kun je je druk maken om allerlei details uit het hoofdstuk, maar deze tekst is in ieder geval te begrijpen!
Maar als je deze methode te ver doorvoert, wordt het een valkuil. Je leert namelijk niets meer bij...
einde citaat Rozijn

Naïef zou ik dit advies niet willen noemen, al wil ik wel het belang van Bijbelstudie benadrukken. Je moet er wel eens moeite voor doen: onderzoek de schriften ....
Ik vind het een waardevol advies van Jvvw. Ik heb de volgende vergelijking wel eens gehoord of gelezen:
Je hebt een fruitschaal vol vruchten rijp, onrijp en verder alles wat daar tussenin zit door elkaar.
Je begint met een rijpe vrucht en daar wordt je door gevoed en versterkt. Na een tijdje zijn de minder rijpe vruchten vanzelf rijp geworden, en dan kun je daar aan beginnen enz. Als je met de on-of halfrijpe begint krijg je er buikpijn van.
De vergelijking gaat niet helemaal op, want in feite zijn wij het die nog niet 'rijp' zijn voor de moeilijker gedeeltes van de Bijbel. Maar de strekking lijkt me duidelijk. Geen vast voedsel als je nog melk nodig hebt.

Een helder beeld waar ik mee in kan stemmen. Om mijn "waarschuwing" in het verhaal in te passen: ik vrees alleen dat mensen die een keer in een onrijpe peer hebben gehapt de peer in het vervolg maar helemaal gaan mijden, in plaats van nog een keer te proberen of de peer rijp is.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Waarom is de Bijbel zo moeilijk om te lezen? Wat te doen

Berichtdoor Wilsophie » 29 okt 2013 14:36

Ik merk in vele discussies dat de vertaling geen probleem is, daar komen we wel uit, maar er zijn wat hardnekkige theorieën die een blokkade vormen in wederzijds verstaan van de Schrift.
Als iemand alles, maar dan ook alles toepast op de Gemeente uit de heidenen van deze dagen en geen onderscheid leest in Israél, de volkeren en de kerk van Christus dan lopen we al vast.
Als men niet begrijpt dat de apostel Paulus een speciale bediening en ook een speciale doelgroep benadert, dan plakt men heel het boek Openbaringen op de kerk van nu.

NIets wil men weten van bedelingen, terwijl het een Bijbels begrip is., En men verwerpt de beloften aan Israël en past alles op zichzelf toen.
Men begrijpt ook niet wat "De Gemeente " voor een ding is.
Dat werpt in mijn beleving van jaren forumervaring de grootste blokkade.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten