Stammen als symbolen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3913
Lid geworden op: 25 sep 2013 14:56

Re: Stammen als symbolen?

Berichtdoor ineke-kitty » 18 okt 2013 11:29

Ezechiel 17:17
Doe gij ze dan naderen, het een tot het ander tot een enig hout; en zij zullen tot EEN worden in uw hand.

Deze twee stukken hout zullen tot EEN worden.
Dat betekent dat de 2 en de 10 stammen weer aan elkaar gevoegd en tot EEN volk gemaakt zullen worden.
Dat staat ook in Ezechiel 37:19-21.
19. Zo spreek tot hen: Alzo zegt de Heere HEERE: Ziet Ik zal het hout van Jozef, dat in Efraims hand geweest is, en van de stammen Israëls, zijn metgezellen, nemen, en Ik zal dezelve met hem voegen tot het hout van Juda, en zal ze maken tot een enig hout; en zij zullen EEN worden in Mijn land.
20. De houten nu, op dewelke gij zult geschreven hebben, zullen in uw hand zijn voor hunlieder ogen.
21. Spreek dan tot hen: Zo zegt de Heere HEERE: Ziet, Ik zal de kinderen Israëls halen uit het midden der heidenen waarheen zij getogen zijn, en zal ze vergaderen van rondom, en brengen in hun land.


ik heb dus nu met de Bijbel aangetoond dat de 2 stammen [Juda/Benjamin] en de 10 stammen [ waarvan Efraïm de vertegenwoordiger is] samengevoegd zullen worden tot EEN volk.

God Zelf zal de kinderen Israëls [= de 10 "verloren" stammen] uit het midden der heidenen terug verzamelen en hen brengen in hun Land.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Stammen als symbolen?

Berichtdoor Wilsophie » 18 okt 2013 14:27

Dat is precies wat er gevraagd wordt, de stammen als symbolen of v.v.
|:)|

Byte
Luitenant
Luitenant
Berichten: 745
Lid geworden op: 25 dec 2012 21:46

Re: Stammen als symbolen?

Berichtdoor Byte » 18 okt 2013 19:30

Wilsophie schreef:De namen van de stammen zijn doorgaans verdwenen al is één van de namen nog wel terug te vinden en dat is Dan.
Die komen we in heel Engeland tegen maar dan is het geschreven als "Deen". Aberdeen is de combinatie van Heber en Dan aan elkaar. Maar meer komen we de naam tegen in Scandanavië en Danmark.
Scyten is hetzelfde als Jutten of Schotten.
Deze volken zijn later naar West Europa vertrokken en daaruit zijn vnl de Angelen en de Saksen bekend, dat waren geen geen Kelten, maar zij vestigden zich ook in Engeland waar al sinds eeujwen de Kelten wonen.
Uiteindelijk hebben later ook de Normandiërs zich vermengd.
Zo werd het evangelie vanuit Jeruzalem direct na de opstanding gebracht naar Engeland. Vandaar weer terug naar Rome.
De gemeente in Rome schijnt niet door Paulus gesticht te zijn, maar waar hij zo graag naar toe wilde. Het blijkt gesticht te zijn door het Britse Koningshuis. Voordat Paulus maar één zendingsreis gemaakt had was het evangelie al in Brittanië. De vroege kerkgeschiedenis is al snel weer ingepikt door de roomse kerk en zij deden er alles aan om de bakermat van hun kerk in Rome te krijgen.
Vaststaat dat de gemeente in Rome gesticht is vanuit de Britse eilanden door het Britse koningshuis.
Een groot deel van aanwijzingen in de Bijbel omtrent de 10 stammen is te vinden in de typologie.
Er zou een volk van Abram afstammen een volk dat de Heer zou brengen naar een land wat Hij zou aanwijzen. Dat was niet alleen voor Abram maar later ook het volk Israël.
Abram werd immers uit Syrië weggevoerd , maar alle 12 stammen werden later weggevoerd naar datzelfde Syrië ongeveer naar hetzelfde gebied. De belofte is dat heel Israël daar weer vandaan gevoerd zal worden en alsnog gebracht zal worden naar een land.

een deel van de Kleten wordt aangeduid met Britten en Berith is de hebreeuwse naam voor "verbond".
Zo zouden de Britten een volk van verbond kunnen zijn.
In Genesis 12 vers 2 staat dat de Heer Abraham tot een groot volk zou maken, Daar staat niet het normale woord voor volk, "Am" maar "Goj"
Goj is het normale woord voor heidenen, het volk wat van Abraham afstamt en als de meerderheid van dat volk gevormd wordt door de 10 stammen betekent dat dat volk al meer dan 2500 jaar aangeduid wordt als "goj" of Lo-ammi".

Het joodse volk wordt in onze dagen ook gerekend tot "goj" of lo-ammi. Dat geldt dus nu voor alle 12 stammen. Het wordt dus niet specifiek aangeduid als uitverkoren, maar als een volk dat uit Abraham zou voortkomen. Van dat heidense volk wordt gezegd dat het een groot volk zou worden.
Zo zou je zelfs kunnen concluderen dat het hier niet over de 12 stammen gaat maar over de 10.
Er wordt gesproken van een bevoorrechte positie temidden van het overige "gojim" ( gajus).
Bron, de verloren 10 stammen.


Niet helemaal zuiver aan te tonen vanuit het Woord. Er zijn namelijk overleveringen dat Dan verviel in afgoderij.
Wodan is dan ook een afgod welke afgeleidt is van koning Dan I , Danmark.
Later kwamen ze wel in Engeland en zelfs in Centraal Amerika terecht maar dat is weer een ander verhaal.

Gr Byte
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Stammen als symbolen?

Berichtdoor Wilsophie » 18 okt 2013 21:44

Natuurlijk gaan er altijd verhalen die het weer ontkrachten.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3913
Lid geworden op: 25 sep 2013 14:56

Re: Stammen als symbolen?

Berichtdoor ineke-kitty » 18 okt 2013 22:01

Opmerkelijk is [over symbolen gesproken] dat Israel herkend zou worden aan twee nationale emblemen: de leeuw en de os of eenhoorn [ Numeri 24:8,9].
Deze identificatietekens worden slechts gevonden bij EEN volk.
Andere naties hebben misschien een of twee van deze kenmerken, maar alleen de Kelto-Saksische volkeren hebben ze allemaal.

De leeuw en de eenhoorn zijn de twee voornaamste emblemen van het Britse volk.
Al hun koninklijke en nationale emblemen ondersteunen dit feit.
De leeuw en de eenhoorn waren de nationale emblemen van Juda en Israel, de twee koninkrijken waarin het Israëlitische volk werd verdeeld na de dood van Salomo.

De gekroonde leeuw op het Britse wapen en de harp op het schild waren emblemen van het huis van David, de koninklijke familie van Israel.

Dit geldt ook voor de ineengestrengelde driehoeken op de zwaarden van alle officieren door geheel het gemenebest.

In de leeuw en de os of eenhoorn van de Britse heraldiek, en met de arend van de Verenigde Staten, vinden we drie van de originele vier brigade emblemen of banieren terug, waaronder de twaalf stammen van Israel marcheerden en hun kamp opsloegen, tijdens de 40 jaar van omzwervingen na de uittocht uit Egypte [ Numeri 2; Ezechiel 1:10; Openbaring 4:7].

bron: de geschiedenis van Kelto-Saksisch Israel.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Stammen als symbolen?

Berichtdoor Rozijn » 22 okt 2013 14:00

Het heeft me de nodige zelfkastijding gekost, maar ik heb dit topic helemaal doorgelezen.

Daarvan heb ik zoveel geleerd dat ik Janvvw gelijk begin te geven dat de in dit topic door mij opgeworpen vraag niet echt relevant is. Misschien vraagt iemand zich nog af wat ik geleerd heb dan. Juist, dat vraag ik mijzelf ook af... :)

Bambi

Re: Stammen als symbolen?

Berichtdoor Bambi » 22 okt 2013 14:22

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3913
Lid geworden op: 25 sep 2013 14:56

Re: Stammen als symbolen?

Berichtdoor ineke-kitty » 23 okt 2013 10:52

Bambi: "dan kun je als heiden maar beter niet in Engeland wonen, want dan loopt het slecht met je af".

Het gaat niet over heidenen in dit topic, hoewel de 10 stammen Israëls wel degelijk opgegaan zijn in de volkeren [heidenen], maar over wie, en waar die stammen zijn gebleven.

De stam Efraïm heeft zich bijv. gevestigd in Groot-Brittannië, en Manasse in de Verenigde staten, waarvan hun emblemen een getuigenis geven. moeilijker is het niet.

Jvslooten

Re: Stammen als symbolen?

Berichtdoor Jvslooten » 23 okt 2013 11:01

ineke-kitty schreef:De stam Efraïm heeft zich bijv. gevestigd in Groot-Brittannië, en Manasse in de Verenigde staten, waarvan hun emblemen een getuigenis geven. moeilijker is het niet.

Eigenlijk zou je hier eens moeten solliciteren.. ik weet zéker dat je er talent voor hebt. http://www.christelijkcabaret.nl/

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3913
Lid geworden op: 25 sep 2013 14:56

Re: Stammen als symbolen?

Berichtdoor ineke-kitty » 23 okt 2013 11:23

Jvslooten: "eigenlijk zou je hier een moeten solliciteren, ik weet zeker dat je er talent voor hebt".

Mijn talenten liggen elders . ik ben gospel-zangeres en heb een klassieke zangopleiding genoten, dus je bent "warm".

God zij dank hoef ik nooit meer te solliciteren, volgend jaar word ik 65. :D

Jvslooten

Re: Stammen als symbolen?

Berichtdoor Jvslooten » 23 okt 2013 11:24

ineke-kitty schreef:God zij dank hoef ik nooit meer te solliciteren, volgend jaar word ik 65. :D

Gefeliciteerd, ik moet nog minimaal 50 jaar :?

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3913
Lid geworden op: 25 sep 2013 14:56

Re: Stammen als symbolen?

Berichtdoor ineke-kitty » 23 okt 2013 11:48

Jvslooten: " gefeliciteerd, ik moet nog minimaal 50 jaar"

niet getreurd, het getal 5 spreekt van genade, en het getal 50 is een veelvoud van het getal 5.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3913
Lid geworden op: 25 sep 2013 14:56

Re: Stammen als symbolen?

Berichtdoor ineke-kitty » 23 okt 2013 13:44

Dat de 10 stammen opgegaan zijn in de Kelto-Saksische volkeren staat buiten kijf.

In Ierland is bijv. de harp een officieel embleem geworden.
In Wales is de harp het belangrijkste traditionele instrument .

"Scot" of "Scotia" is afgeleid van het Keltische woord Sgiotach, dat "land van de Verstrooiden" betekent. Israel bestond inderdaad uit de verstrooide stammen.
het Hebreeuwse woord "Succoth" , dat "tabernakelen" of "tenten" betekent .
Een gerelateerd woord "Scuth" betekent " tentbewoner" .
De Griekse vorm van dit woord was Scyth of Scythier, een naam die vereenzelvigd wordt met de Schotten en hun oorsprong.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3913
Lid geworden op: 25 sep 2013 14:56

Re: Stammen als symbolen?

Berichtdoor ineke-kitty » 24 okt 2013 10:26

Opvallend is ook dat de Kelten leefden onder de eikeboom. Ze werden bestuurd vanaf de eikeboom.
Daaronder hielden ze hun raad.

Genesis 13:18
En Abram sloeg tenten op, en kwam en woonde aan de eikenbossen van Mamre, die bij Hebron zijn; en hij bouwde aldaar den HEERE een altaar.

Er bestaat ook een anderhalf meter lang schilderij in olieverf, dat een voorstelling geeft van de "verloren" stammen van Israel.
Het is een uniek en schitterend gedetailleerd kunstwerk, waar veel onderzoek in is gaan zitten.
Het schilderij vertelt een verhaal dat gebaseerd is op degelijke, verifieerbare geschiedenis.
De details op het schilderij helpen ook het verhaal te vertellen van deze "verloren stammen" in onze hedendaagse wereld.

Op de voorgrond van het schilderij staat een soldaat in helder gekleurde kleding, die populair was bij het volk bekend onder de naam Scythen, de Griekse vorm van het Medo-Perzische woord SAKA.
Een latere vorm van dit woord is SAKSEN, van het Medo-Perzische " Sakai-suni" oftewel "Zonen van de Sakai".

De oorsprong van de woorden Scythen, Saka of Saksen wordt in het woord IZAK gevonden.

De kleurige kleding van de soldaat herinnert ons aan de beroemde "veelkleurige rok" van Jozef, beschreven in Gen. 37:3, 23 en 32.
De oorsprong en inspiratie voor de beroemde Schotse Tartan [ruit]patronen zouden ook terug te voeren zijn naar Jozef.
Het woord "tartan" zelf was een Semitisch woord voor een militaire officier of kapitein van een heirleger [ 2 Koningen 18:17; Jesaja 20:1].
In de riem van de soldaat steekt een voorhamer, een herkenningsteken van Israel, de natie die in de Schrift "Gods voorhamer" wordt genoemd.

wordt vervolgd

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3913
Lid geworden op: 25 sep 2013 14:56

Re: Stammen als symbolen?

Berichtdoor ineke-kitty » 25 okt 2013 10:13

Jeremia 51:20 zegt: "Gij zijt Mij een voorhamer, en krijgswapenen, en door u zal ik volken in stukken slaan, en door u zal Ik koninkrijken verderven".

De voorhamer - een symbool van Israel - symboliseerde ook haar nakomelingen, de "Saka" of "Saksen" , precies zoals de profeten voorspelden.

De soldaat draagt een kenmerkende puntige hoed die Harpers Bijbels Woordenboek omschrijft als een belangrijk onderdeel van de "Hebreeuwse koninklijke kleding".
Het wordt een "miter" genoemd en werd gedragen door de Israëlitische hogepriesters. [ Exodus 28:37].

De Scythische soldaat wordt afgebeeld met een banier van een klimmende rode leeuw, het embleem van de stam van Juda. Vele Judaieten werden, samen met de 10 stammen van het huis van Israel, gevangen genomen ten tijde van de Assyrische verovering.

Is het toeval dat de koninklijke banier van Engeland twee symbolen toont: de leeuw en de os [ of eenhoorn], de emblemen van zowel het huis van Israel als van Juda?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten