Gods naam

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Gods naam

Berichtdoor essieee » 08 aug 2003 10:18

Omdat ik in een andere discussie zoveel reacties kreeg over de benaming naar God toe stel ik hier even mijn vraag.
Hoe vinden jullie dat je God aan moet/mag spreken?
Is gabber, maatje enz niet een beetje te? Doe je dan God niet te kort?Ik meen van wel omdat hij ons in de bijbel al zoveel namen heeft gegeven die inhoud hebben. Vader, Christus, God, Jezus ed

Gebruikersavatar
Gershwin
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2002 20:25
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 08 aug 2003 10:54

Moeilijk. Ik denk dat je God enerzijds wel eerbiedig moet aanspreken, anderzijds ook als Iemand met wie je een intieme relatie hebt. God staat boven én naast je.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Gebruikersavatar
Willempie
Mineur
Mineur
Berichten: 113
Lid geworden op: 30 mei 2003 12:50
Locatie: in het midden van het land

Berichtdoor Willempie » 08 aug 2003 11:08

ja maar, je moet wel met eerbied over en met God spreken.
Ik geloof, Heere! Kom mijn ongelovigheid te hulp.
Markus 9:24

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 08 aug 2003 18:28

Persoonlijk heb ik er geen moeite mee als vriend. Vriend heeft voor mij een hele hechte relatie. Mij vrienden betekenen net zoveel voor mij als een vriend. Het is wel belangrijk dat Jezus ziet als de zaligmaker die voor al jouwn zonden betaalt heeft. En dat je hem daarvoor eeuwig dankbaar wilt zijn. Daarom zou ik zelf nooit: gabber of maatje gebruiken. Voor mij zijn deze 2 woorden veel te minderwaardig voor Hem die onze zonde heeft gedragen.

Persoonlijk vindt ik de mooiste benaming Schuldvergever, maar dat is waarschijnlijk voor iedereen verschillend.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Gebruikersavatar
quantum
Verkenner
Verkenner
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 jul 2003 19:36
Locatie: Midden Nederland

Berichtdoor quantum » 08 aug 2003 21:34

GOD is niet zomaar iemand zoals kennissen of vrienden. Als je de BIJBEL leest en zeker de psalmen dan kom je daar veel eerbied tegen en ontzag. Ook Mozes bij de braambos is een voorbeeld, vanwege het feit dat de HEERE aanwezig was bij de braambos, was die plaats heilig, en moest Mozes zijn schoenen uittrekken.

Verder vind ik de naam SCHULDVERGEVER ook mooi. Niet eerder zo gehoord. Wel BORG of ZALIGMAKER ed.
gr.

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 08 aug 2003 23:36

quantum schreef:GOD is niet zomaar iemand zoals kennissen of vrienden. Als je de BIJBEL leest en zeker de psalmen dan kom je daar veel eerbied tegen en ontzag. Ook Mozes bij de braambos is een voorbeeld, vanwege het feit dat de HEERE aanwezig was bij de braambos, was die plaats heilig, en moest Mozes zijn schoenen uittrekken.

Verder vind ik de naam SCHULDVERGEVER ook mooi. Niet eerder zo gehoord. Wel BORG of ZALIGMAKER ed.
gr.


God is zeker niet zomaar iemand. Hij is alles!
Het feit dat je God ziet als je Vader heeft meer met je persoonlijke relatie te maken. God wil dat jij hem zijn vader noemt, hij komt daarmee dichterbij ons. Jezus wordt net zo goed vaak een vriend van tolenaren en zondaren genoemt. Dus kan niet begrijpen wat er fout zal zijn aan de benaming vriend.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Gebruikersavatar
Cor
Mineur
Mineur
Berichten: 216
Lid geworden op: 03 feb 2003 15:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 09 aug 2003 14:31

k' Vind dat je over God met eerbied en ontzag moet spreken, Hij is wel de gene die voor onze zonden is gestorven.
En als je Hem dan namen gaat geven als: gabber, maatje, vriend exetra, dan maak je in mijn ogen echt een grote fout, ik denk dat God te groot en te goed voor ons is om Hem zulke namen toe te schrijven.

Er zijn genoeg namen in de Bijbel, voor de persoon van God, en Jezus.
Ik denk dat als je die namen gebruikt, dat je dan zeker weet dat je goed ziet.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 09 aug 2003 14:46

Zoals Jezus deed: Vader. Ik zeg zelf meestal: Here God.

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 09 aug 2003 14:56

Lalage schreef:Zoals Jezus deed: Vader. Ik zeg zelf meestal: Here God.


Wat voor band zouden de disipelen hebben gehad met Jezus? Ik denk dat ze hem allemaal als allebeste vriend zagen. Maar wel een vriend van God gezonden. Om voor hun zonden te betalen.

ehh nog ff wat:
Mischien kunnen jullie een bijbelgedeelte aanhalen: Waar door de disipelen gesproken wordt over Jezus tegen andere mensen. Ik zoek ook ff.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Fons

Berichtdoor Fons » 09 aug 2003 15:23

hijwel schreef:Wat voor band zouden de disipelen hebben gehad met Jezus? Ik denk dat ze hem allemaal als allebeste vriend zagen. Maar wel een vriend van God gezonden. Om voor hun zonden te betalen.


Volgens mij hadden de discipelen een vriendschapsband met hun Meester. Gevoelsmatig ligt dat voor mij anders dan een vriendschapsband met je buurjongen. De discipelen worden ook aangeduid als discipelen (volgelingen) en niet als vrienden. Volgens mij ben ik nu niet duidelijk, maar ik ff niet hoe ik het anders moet omschrijven.

Ik heb alleen gezocht naar de discipelen die Jezus aanspreken. Het lijkt erop dat de discipelen Jezus vooral aanspraken met Meester (Mark 4:38, 9:38, 10:35, 13:1 Luk. 8:24 etc)

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 09 aug 2003 16:33

Fons schreef:
hijwel schreef:Wat voor band zouden de disipelen hebben gehad met Jezus? Ik denk dat ze hem allemaal als allebeste vriend zagen. Maar wel een vriend van God gezonden. Om voor hun zonden te betalen.


Volgens mij hadden de discipelen een vriendschapsband met hun Meester. Gevoelsmatig ligt dat voor mij anders dan een vriendschapsband met je buurjongen. De discipelen worden ook aangeduid als discipelen (volgelingen) en niet als vrienden. Volgens mij ben ik nu niet duidelijk, maar ik ff niet hoe ik het anders moet omschrijven.

Ik heb alleen gezocht naar de discipelen die Jezus aanspreken. Het lijkt erop dat de discipelen Jezus vooral aanspraken met Meester (Mark 4:38, 9:38, 10:35, 13:1 Luk. 8:24 etc)


Tuurlijk licht dat anders dan een vriendschapsband met je buurjongen. Maar ik denk dat je Jezus wel mag zien als jou beste vriend, Die zijn leven heeft gegeven voor jou. En echte vriend dus!
Je mag God de vader ook zijn Als jou vader, terwijl hij zo ongelovelijke heilig is. Hij wil dicht bij ons komen.

Ik bedoelde eigenlijk niet de texten die jij aanhaalt. Maar meer in het verband dat de disipelen spreken over Jezus tegen andere mensen.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Gebruikersavatar
FV
Sergeant
Sergeant
Berichten: 449
Lid geworden op: 01 jul 2003 14:30
Locatie: Zeist

Berichtdoor FV » 09 aug 2003 18:01

hijwel schreef:Ik bedoelde eigenlijk niet de texten die jij aanhaalt. Maar meer in het verband dat de disipelen spreken over Jezus tegen andere mensen.


Volgens mij hebben de discipelen het dan vooral over Hem als 'onze Heere Jezus Christus' en dat soort namen. Dan zou je er denk ik Handelingen op na moeten lezen, als je het precies wilt weten.

Gebruikersavatar
Afat82
Mineur
Mineur
Berichten: 212
Lid geworden op: 18 jun 2003 19:21
Locatie: Utrecht

Berichtdoor Afat82 » 11 aug 2003 07:44

Ik heb ooit een krantenartikel over het Flevo-festival gelezen, er kwamen daarin jongeren aan het woord met opmerkingen als: 'Jezus was gewoon een hele toffe goser' etc., ik vond dit ronduit oneerbiedig.
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 21 aug 2003 16:16

Dus het is vrij duidelijk, niet zoals mij verweten werd, ook hier vind men dat Jezus niet genoemd mag worden met maatje of gabber!
Ik schrok er namelijk van.

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 21 aug 2003 22:08

essieee schreef:Dus het is vrij duidelijk, niet zoals mij verweten werd, ook hier vind men dat Jezus niet genoemd mag worden met maatje of gabber!
Ik schrok er namelijk van.

En vriend?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten