Johannes 20:17

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Johannes 20:17

Berichtdoor mealybug » 11 okt 2013 11:14

Wilsophie schreef:
Dat is juist, maar als je bij Mattheus bent dan gaat de SChrift ervan uit dat je Exodus al gehad hebt.
En daar staat alles over de betekenis van het ongezuurd zijn.
En niet ALLE zuurdesem.???
Kom op Marnix, zuurdesem is zuurdesem en dat is niet onderverdeeld in soorten.
Zuurdesem heeft onder het nieuwe verbond zeker alles van doen met een valse leer en dat was toen zo en dat is nu ook zo. Je redeneert nu heel krom. Zuurdesem in zijn algemeenheid. Kom beste man. Ik heb het wel eens gemaakt en gist is gist hoor met dezelfde effecten. Het mag overigens niet in aanraking komen met zout en dat is duidelijk want Zout is een Beeld van de Heilige Geest.
Een bakker zal dat goed begrijpen en deze huisvrouw ook. #-o

Zout gaat bederf tegen en olie is het teken van de heilige Geest.
Die ontbreekt ook in het deeg waar de vrouw het zuurdesem stiekum in verbergt.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Johannes 20:17

Berichtdoor Wilsophie » 11 okt 2013 11:23

Maar geloof jij dan dat er meer soort zuurdesem zijn want dat haal ik nergens uit.

V.Slooten, ik weet niets van Augustinus, maar las ergens in een betoog over dit onderwerp dat hij het is die de kerken op het verkeerde been heeft gezet t.a.v. dit onderwerp. Dus zo wist ik waar de gedachte vandaan kwam, want ik heb er in mijn hele leven niets over gehoord. Zuurdesem is nooit positief. Dus kan het het niet het evangelie zijn wat de wereld door gaat en zich uitbreidt. Zo ontdekte ik dat dat typisch iets is van bepaalde kerken.
In de vrijere kringen kent men die gedachte niet. Lees maar eens bij JaapfijnvanDraad. En bij www.levenswater.org en hetlichtdeslevens, dan pik ik er even drie stromingen uit, die het hier over eens zijn.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3913
Lid geworden op: 25 sep 2013 14:56

Re: Johannes 20:17

Berichtdoor ineke-kitty » 11 okt 2013 11:25

met belangstelling alle reacties gelezen.

kennelijk is men "overgestapt" van Joh. 20:17 naar de "gelijkenissen".

toevallig volg ik nu een studie over de gelijkenissen, die allemaal een verborgen betekenis inhouden.
het Joodse volk "verstond" het dan ook niet, het was voor hen verborgen.

zo is de verdorde vijgeboom een beeld van het volk Israel.
Matth. 21:18-22.

De twee zonen zijn een beeld van de 10 en de 2 stammen Israëls
vers 28-32.

De boze wijngaardeniers een beeld van het ongelovige Joodse volk, die De Steen [= Christus Jezus] hebben verworpen.
vers. 33-46.

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Johannes 20:17

Berichtdoor alexander91 » 11 okt 2013 11:34

Wilsophie schreef:Maar geloof jij dan dat er meer soort zuurdesem zijn want dat haal ik nergens uit.

Ja, minstens 2: het zuurdesem van de farizeers en het zuurdesem van Herodus. q.e.d.
En het staat overduidelijk in de Bijbel.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Jvslooten

Re: Johannes 20:17

Berichtdoor Jvslooten » 11 okt 2013 11:44

@Wilsophie

Als je consequent bent eet je ook geen ongezuurd brood meer.. ik kan me namelijk niet voorstellen dat jij, als bijbelgetrouwe Christen, je willens en wetens zou voeden met iets wat in de bijbel ALTIJD als verwerpelijk wordt beschouwd.

Jvslooten

Re: Johannes 20:17

Berichtdoor Jvslooten » 11 okt 2013 11:45

ineke-kitty schreef:toevallig volg ik nu een studie over de gelijkenissen, die allemaal een verborgen betekenis inhouden.
het Joodse volk "verstond" het dan ook niet, het was voor hen verborgen.

Hoi, Ineke, leg jij deze gelijkenis eens uit dan, ben benieuwd naar je lichtend licht over deze zaak:)

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Johannes 20:17

Berichtdoor Wilsophie » 11 okt 2013 13:37

Ik zit niet helemaal goed met mijn idee over het koninkrijk der hemelen, ik kom er niet helemaal uit. Dat nodigt uit tot een verdere zoektocht.
Wij delen brood en beker v. Slooten met ongezuurd brood. Niet elke zondag, maar wel eens in de zoveel tijd.
Ik leef niet onder de wet van het jodendom, dus hoef of moet helemaal niets. Ik sta in de vrijheid om Hem te dienen en daar horen geen voorschriften in thuis.
Bij mijn vader aan het avondmaal at men matzes, die verkocht destijds alleen Ah.
Bij "ons" bakken zusters het zelf. En dat is lekker brood. De kinderen mogen het daarna opeten.
Laten de Roomsen dat maar niet horen. :P

Maar J. v. Slooten ik acht het als een groot compliment dat je mij een Bijbelgetrouwe Christen noemt.
:8> zon10

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Johannes 20:17

Berichtdoor Wilsophie » 11 okt 2013 13:39

alexander91 schreef:Ja, minstens 2: het zuurdesem van de farizeers en het zuurdesem van Herodus. q.e.d.
En het staat overduidelijk in de Bijbel.


Weet je dan wel wat de leer van de Herodianen is?

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Johannes 20:17

Berichtdoor alexander91 » 11 okt 2013 13:50

alexander91 schreef:Ja, minstens 2: het zuurdesem van de farizeers en het zuurdesem van Herodus. q.e.d.
En het staat overduidelijk in de Bijbel.
Wilsophie schreef:
Weet je dan wel wat de leer van de Herodianen is?

Is dat van belang bij dit vraagstuk? Volgens mij niet. In de tekst worden ze letterlijk naast elkaar genoemd. Laten we eerst dit vraagstuk oplossen voor we verder gaan...
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Johannes 20:17

Berichtdoor Wilsophie » 11 okt 2013 13:53

Natuurlijk is dat belangrijk als jij het zuurdesem van Herodus noemt, want een antwoord op de vraag verklaart waarom er 1 soort zuurdesem is.
Geen vragen wegredeneren dat is heel flauw. Als je het niet weet zeg het dan gewoon. ](*,)

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Johannes 20:17

Berichtdoor Wilsophie » 11 okt 2013 14:15

Op verzoek dan maar het antwoord...

Ik denk dat het alles te maken heeft met de tijd van het aanbreken van het koninkrijk waar Israël zal regeren en dan met name de redenen van de vertraging.

Eén van die redenen is dus het zuurdesem
De Heer bedoelt dan het desem van de F en de S en dat Hij daarmee hun leer bedoelde (Matth. 16 : 11 en 12). “Wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeeën, gij geveinsden, want gij eet de huizen der weduwen op, en dat onder de schijn van lang te bidden; daarom zult gij te zwaarder oordeel ontvangen”. Zij leren om lange gewaden te dragen. In Matth. 23 : 5 lezen we: “En al hun werken doen zij, om door de mensen gezien te worden; want zij maken hun gedenkcedels breed, en maken de zomen van hun klederen groot” (zie ook Mark. 12 : 38). De Heere Jezus berispt de Farizeeën om dat zij hun eigen regeltjes, de inzettingen der mensen, belangrijker vinden dan Gods Woord (Mark. 7 : 6 – 13). Zo lezen we in Mark. 7 : 9 het volgende: “En Hij zeide tot hen: Gij doet zeker Gods gebod wel te niet, opdat gij uw inzettingen zoudt onderhouden”. En zo zien we hoe de Sadduceeën het bestaan van de Opstanding en het bestaan van engelen loochenen (Hand. 23 : 8).

Men stelt regeltjes voor het volk op, maar houdt zich er zelf niet aan! Vandaar ook dat de Heere Jezus hen als volgt beschrijft: “Wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeeën, gij geveinsden, want gij zijt aan de witgepleisterde graven gelijk, die van buiten wel schoon schijnen, maar van binnen zijn zij vol doodsbeenderen en ongerechtigheid” (Matth. 23 : 27). Ook hier waarschuwt de Heere Jezus tegen.

Herkent u de wetmatigheid en onderdrukking van bepaalde kerken? En hun schijnheiligheid?


Het zuurdeeg van Hérodes: vermenging

Dus twee groepen dwaalleer. De eerste (van de Farizeeën) vindt de eigen regeltjes belangrijker dan Gods Woord, en is daarbij nog eens hypocriet ook. De tweede (van de Sadduceeën) gelooft Gods Woord niet letterlijk. Maar dan noemt de Bijbel nog een derde dwaalleer. In Mark. 8 : 15 staat geschreven: “En Hij gebood hun, zeggende: Ziet toe, wacht u van de zuurdesem van Hérodes”. Hérodes had blijkbaar ook volgelingen die samen met de andere Schriftgeleerden optrokken om Jezus te vangen, zoals onder andere blijkt uit Matth. 22 : 16: “En zij (de Farizeeën, vers 15) zonden uit tot Hem hun discipelen, met de Herodianen, zeggende: Meester! Wij weten, dat Gij waarachtig zijt, en de weg Gods in waarheid leert, en naar niemand vraagt; want Gij ziet de persoon der mensen niet aan”. Hierin zien we de wereldgelijkvormigheid van een groep Joden die hun heil heeft gezocht bij de Romeinse staat.

Ik zei al eerder dat er een vermenging van “kerk” en “geloof of religie” en "de staat" zal komen . (Openb. 2 : 12 – 17).

Herkent u hoe men heult met de politiek en met de staat. En dat neemt meer en meer toe nu de islam oprukt.
Heus het gevaar komt uit die hoek. Er komt immers een tien staten verbond in het Midden_ Oosten of Marnix geloof je dat niet?


De Bijbel laat zien “dat een weinig zuudesem het gehele deeg zuur maakt” (1 Kor. 5 : 6). Valse leer vermengen met Gods Woord heeft desastreuze gevolgen. De drie vermengingen die plaatsvonden bij het Joodse volk hebben we gezien in het zuurdesem der Farizeeën, der Sadduceeën en der Herodianen.

De valse leer van de Farizeeën, de Sadduceeën en de Herodianen heeft ertoe geleid dat het volk Israël de Heere Jezus verworpen heeft. En met de Koning verwierpen zij het Koninkrijk! Maar: het Koninkrijk wordt niet te niet gedaan, maar uitgesteld, want de Heere laat in Zijn Woord zien dat Israël uiteindelijk tot bekering zal komen.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 11 okt 2013 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Johannes 20:17

Berichtdoor coby » 11 okt 2013 14:18

Bambi schreef:Voordat jullie nu een gat in de holle aarde springen (en in China uitkomen), stel dat jullie verklaring de juiste is:
Als het zuurdesem voor onrein staat, in deze gelijkenis, dan trekt dat in al het meel.
Dan wordt dus al het meel gezuurd en dus onrein en moet het allemaal weggegooid worden.
Doorgetrokken naar het Koninkrijk der Hemelen, zou dat dus betekenen:
Dan is er niets meer van over.
Lees de Bijbeltekst nog maar eens goed:
Mattheüs 13:33 Een andere gelijkenis sprak Hij tot hen, zeggende: Het Koninkrijk der hemelen is gelijk aan een zuurdesem, welken een vrouw nam en verborg in drie maten meels, totdat het geheel gezuurd was.
Dus als dit meel het Koninkrijk de Hemelen is, is het in zijn geheel gezuurd, dus in zijn geheel onrein en waardeloos!!!

Als je nu alle gelijkenissen eens op een rijtje zet, zie je overeenkomsten:
*Het mosterdzaadje, dat is klein en wordt verborgen in de grond, maar groeit uit tot iets moois en groots.
*De zaadjes in de goede aarde van de zaaier, verbergen zich ook in de grond, om tot iets goeds uit te groeien.
*De goede zaadjes van de andere verbergen zich ook in de grond. En ze zijn terwijl ze groeien, ook nog gedeeltelijk verborgen, tussen het onkruid.
*De schat in de akker, is al van veel waarde en zit ook verborgen in de grond. De man koopt zelfs de grond, waar het in verborgen zit.
*De parels die de koopman koopt, zijn ook van veel waarde en parels groeien verborgen in een oesterschaal.
*De goede vissen zitten verborgen onder water en in de netten verborgen tussen de kwaden.
*Het zuurdesem, wordt verborgen in het meel en het verzuurd het meel en laat de broden tijdens het bakken groeien.

Van het deeg werd een stukje deeg bewaard.
Dat werd zuur. Dat zuurdesem (zuurdeeg) werd de volgende dag, in het nieuwe deeg gebruikt. En zo werd iedere dag een stukje van de vorige dag gebruikt.
Het zuurdesem was op zichzelf dus niet verkeerd.
Maar als het zuurdesem ergens mee besmet was, dan werd het brood van de volgende dag dus ook verontreinigd en van die dag erop ook, enz.

Om dat te voorkomen werd ieder jaar met het Paasfeest, (waarbij de nieuwe gerstenoogst begon), alle zuurdesem uit huis verbannen en het huis gereingd tot de laatste kruimel brood.
En daar moest strikt aan gehouden worden, om de verontreiniging tegen te gaan en begon men met nieuw vers meel, van de nieuwe oogst.
En aten ze met het Paasfeest ongezuurde broden.
Na die week lieten ze weer deeg zuur worden en begon de cyclus weer opnieuw.

Als het zuurdesem niet verontreinigd was, staat het dus voor vernieuwing en groei. En ook voor een nieuwe cyclus, die ieder jaar na het Paasfeest begon.

Grappig hè, dat er met het Paasfeest het huis gereinigd werd van het oude zuurdesem?
En laat de Heere Jezus nu net met Pasen, voor de reiniging van onze zonden zijn gestorven en opgestaan.

Na het Paasfeest, begon weer een nieuwe cyclus van het zuurdesem, waarin het oude deeg in het nieuwe overgaat, om het te laten groeien.
Na de reiniging van onze zonden met Pasen, kunnen wij een nieuwe levenscyclus ingaan, waarin de oude mens in de nieuwe mens overgaat, om zo verder te groeien.

En wat zei Jezus in Mattheüs 13:52 En Hij zeide tot hen: Daarom, een iegelijk Schriftgeleerde, in het Koninkrijk der hemelen onderwezen, is gelijk aan een heer des huizes, die uit zijn schat nieuwe en oude dingen voortbrengt.

En waar moet de mens als 1e vernieuwen?
In het hart, dat in het lichaam, verborgen zit.
Kwam dat verborgene, niet in alle gelijkenissen over het Koninkrijk van God, voor?

d:)b
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Johannes 20:17

Berichtdoor Wilsophie » 11 okt 2013 14:21

Als het zuurdesem niet verontreinigd was, staat het dus voor vernieuwing en groei. En ook voor een nieuwe cyclus, die ieder jaar na het Paasfeest begon.


Geloof je dit echt Coby, Zuurdesem staat voor vernieuwing als het niet verontreinigd is?
Zuurdesem kan niet verontreinigd worden dat is zelf een zuur wat schade aanbrengt in de Bijbel. Jammer dat je deze onzin gelooft , het is weer iets wat vlak naast de waarheid loopt. Maar het toch niet is.
Je waait toch niet met elke wind van leer?

Al draagt de aap een gouden ring , het is en blijft een lelijk ding.

Jvslooten

Re: Johannes 20:17

Berichtdoor Jvslooten » 11 okt 2013 15:55

Wilsophie schreef:Weet je dan wel wat de leer van de Herodianen is?

Deze kwam voor een groot deel overheen met de leer van de Sadduceeën.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Johannes 20:17

Berichtdoor Wilsophie » 11 okt 2013 16:01

Absoluut, dus toch maar 1 soort van zuurdesem en niet meerdere?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 103 gasten