Johannes 20:17

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Johannes 20:17

Berichtdoor mealybug » 10 okt 2013 21:35

Wilsophie schreef:Nee we herdenken geen lichaam, we gedenken Zijn Leven. Bloed is altijd leven ook in de medische wereld.
Bloed is een orgaan leerde ik al vroeg tijdens mijn opleiding.

Ik zeg juist dat we met Zijn bloed Zijn leven gedenken na de opstanding en niet Zijn kruisdood, maar de kerken leren dat zij dan "verkondigen de dood des Heeren"> Bloed is altijd een symbool van het Leven.
Nooit van de dood.
Bovendien bevat de wijn spirit en zou het brood ongezuurd moeten zijn.
Alles spreekt van het nieuwe verbond. ( zuurdesem is de zonde van de vorige dag , maar dan moet je weer in de restitutieleer geloven anders snap je niet wat de vorig dat is. Maar dat is de dag toen de aarde woest en ledig werd vanwege de zonde).


''19 En Hij nam brood, en als Hij gedankt had, brak Hij het, en gaf het hun, zeggende: Dat is Mijn lichaam, hetwelk voor u gegeven wordt; doet dat tot Mijn gedachtenis.
20 Desgelijks ook den drinkbeker na het avondmaal, zeggende: Deze drinkbeker is het nieuwe testament in Mijn bloed, hetwelk voor u vergoten wordt.''


het brood dus als zijn verbroken lichaam en de wijn als ..nieuw leven??

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Johannes 20:17

Berichtdoor mealybug » 10 okt 2013 21:41

Wilsophie schreef:Nee we herdenken geen lichaam, we gedenken Zijn Leven. Bloed is altijd leven ook in de medische wereld.
Bloed is een orgaan leerde ik al vroeg tijdens mijn opleiding.

Ik zeg juist dat we met Zijn bloed Zijn leven gedenken na de opstanding en niet Zijn kruisdood, maar de kerken leren dat zij dan "verkondigen de dood des Heeren"> Bloed is altijd een symbool van het Leven.
Nooit van de dood.
Bovendien bevat de wijn spirit en zou het brood ongezuurd moeten zijn.
Alles spreekt van het nieuwe verbond. ( zuurdesem is de zonde van de vorige dag , maar dan moet je weer in de restitutieleer geloven anders snap je niet wat de vorig dat is. Maar dat is de dag toen de aarde woest en ledig werd vanwege de zonde).


En wat van die vrouw die zuurdesem verstopte in het deeg, in de gelijkenis?

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Johannes 20:17

Berichtdoor Wilsophie » 10 okt 2013 21:44

Kijk, dat zou in strijd zijn met de uitspraak dat wij "een brood deelachtig zijn" en wij zijn het Lichaam en delen in Hem omdat Hij het brood des levens is.
Dat is niet verbroken.
Ik heb er wat moeite mee dat men dat breken toepast op Zijn lijden en Zijn lichaam.
Je kunt ook lezen dat het over het Lichaam van Hem gaat dus over ons.
En om het te breken heeft maar 1 reden en dat is om uit te delen.
Zo wordt het in onze gemeente ook uitgelegd, de wijn overigens is een prachtig verhaal als je het proces van wijn kent, maar dan dwaal ik af, het belangrijkste is dat wijn gegist heeft en alcohol bevat en alcohol is de geest in de fles toch?
En alcohol is goed voor de maag en Spreuken zegt, geef een weinig sterke drank aan degene die verloren gaan en Paulus adviseert wat wijn voor de maag. Dus LÇhaim. Ik neem een slokje. :wink: :wink:

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Johannes 20:17

Berichtdoor Wilsophie » 10 okt 2013 21:44

En wat van die vrouw die zuurdesem verstopte in het deeg, in de gelijkenis?
Kun je even het Bijbelgedeelte aangeven, dan kan ik het lezen.

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Johannes 20:17

Berichtdoor coby » 10 okt 2013 22:19

Wilsophie schreef:Ja Coby dat is best moeilijk te begrijpen, ik vind het nog steeds moeilijk. Dat zou je aan Ineke moeten vragen, maar zij kan hier niet posten.
Als wij wijn drinken dan gedenken wij het bloed ( het leven) van het nieuwe verbond, maar je wordt op het verkeerde been gezet als je leest dat men zegt "wij gedenken de dood des Heeren", want dat is gewoon niet zo.
De Heer was in de Opperkamer toen Hij brood en beker deelde en ook met de Emmausgangers en dat was na Zijn dood.
Want ik kwam in de knoop dat als je denkt aan de dood des Heeren ( ik ben daarmee opgevoed) dat wijn een beeld is van de Heilige Geest, d.w.z. het leven onder het nieuwe verbond.
Bij ons was destijds brood en beker letterlijk een doodse bedoening, nu is het LÇhaim ( proost op het eeuwige leven).
Het is geen doodse bedoening ,maar een daad van herdenking aan Zijn leven. Eeuwig leven.
De Heer ging volgens Hebr. met Zijn bloed ( leven) de hemelen door, ik zie dat voor me alsof het besprenkeld is van de ingang tot de troon van God net als bij Klein Duimpje.

Matteüs 26:26-29
En terwijl zij aten, nam Jezus een brood, sprak de zegen uit, brak het en gaf het aan zijn discipelen en zeide: Neemt, eet, dit is mijn lichaam. 27 En Hij nam een beker, sprak de dankzegging uit en gaf hun die en zeide: Drinkt allen daaruit. 28 Want dit is het bloed van mijn verbond, dat voor velen vergoten wordt tot vergeving van zonden. 29 Doch Ik zeg u, Ik zal van nu aan voorzeker niet meer van deze vrucht van de wijnstok drinken, tot op die dag, dat Ik haar met u nieuw zal drinken in het Koninkrijk mijns Vaders.
Je gedenkt wel dat Hij Zijn bloed gegeven heeft toen Hij stierf, maar dat ze daar een doodse bedoening van maken, tja, daar heb ik niks mee te maken. Het leven is in het bloed. Wij zijn gestorven en opgewekt met Hem door dat offer, dat mag je erbij denken. Bij de doop denk je toch ook niet alleen aan Zijn dood? Je staat weer op. En waar het bloed is zal de zalving zijn: de Heilige Geest.
In het oude testament werden ook de priesters gezalfd bij de inwijding van hun ambt. Eerst werden zij dan gereinigd door het aanbrengen van het bloed van het offerdier, en op het bloed werd de zalving aangebracht. Vandaar de uistspaak "de zalving komt op het bloed" - Eerst verzoening en dan zalving. Zie Leviticus 8:23-30.

De wijn nieuw drinken verwijst ook naar nieuwe wijn denk ik, leven door de Geest.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Johannes 20:17

Berichtdoor Wilsophie » 10 okt 2013 22:26

Helemaal eens Coby.


Even een reactie op Mattheus 13 waar die vrouw door de 3 maten meel zuurdesem gooit. Zuurdesem is of een beeld van de zonde of van religie. Ook gebruikt bij de leer van de Sadduceeën en de Farizeeërs. En ik denk dat het koninkrijk toch nog wordt tegengewerkt door dat zuurdesem

En waar dat allemaal toe leidt, zien we vandaag de dag om ons heen gebeuren. De diverse stromingen zoeken steeds meer toenadering en samenwerking met elkaar en met b.v.Rome. Allemaal ten koste van de Waarheid! Dit onderstreept dat we in de eindtijd van de grote afval van het geloof leven! Dit onderstreept de valsheid van het gros van de hedendaagse Theologie, ik denk dat het zo bedoeld is. Laten we ook niet vergeten dat de gelijkenissen bestemd zijn voor de gelovigen. Daarom sprak Hij in gelijkenissen.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Johannes 20:17

Berichtdoor mealybug » 10 okt 2013 22:34

Wilsophie schreef: Kun je even het Bijbelgedeelte aangeven, dan kan ik het lezen.

met alle plezier,

Mattheüs 13:33
Een andere gelijkenis sprak Hij tot hen, zeggende: Het Koninkrijk der hemelen is gelijk aan een zuurdesem, welken een vrouw nam en verborg in drie maten meels, totdat het geheel gezuurd was.

Bambi

Re: Johannes 20:17

Berichtdoor Bambi » 10 okt 2013 22:48

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Johannes 20:17

Berichtdoor Wilsophie » 10 okt 2013 23:05

Die uitleg is niet juist.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Johannes 20:17

Berichtdoor Wilsophie » 10 okt 2013 23:09

Zuurdesem bolt op , gebakken lucht altijd een beeld van de zonde of religieus gedoe, en zeker geen beeld van genade zoals de uitleg van de gereformeerde Bambi.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Johannes 20:17

Berichtdoor mealybug » 10 okt 2013 23:12

Bambi schreef:Hier staat het kort en krachtig verklaard:

http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... /zuurdesem


Dat kan niet waar zijn, de bijbel leert altijd dat het zuurdesem van farizeers, van herodes etc etc fout is.
het staat voor opgeblazenheid, verrotting.
De vrouw verborg het dan ook.
Niemand heeft het door, iedereen trapt erin.

Bambi

Re: Johannes 20:17

Berichtdoor Bambi » 10 okt 2013 23:24

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 20:59, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Johannes 20:17

Berichtdoor mealybug » 10 okt 2013 23:32

Ieder spoortje zuurdesem verwijderen de joden uit hun huis, voor pesach, want het beeldt de zonde uit!!!
NOOIT zou Jezus dat goedje als symbool,gebruiken voor iets dat goed, positief is.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Johannes 20:17

Berichtdoor Wilsophie » 10 okt 2013 23:45

Er is geen enkele uitleg zoals deze gereformeerde onbijbelse benadering Bambi , het was zelfs verboden door GOD onder het oude verbond. Zuurdesem is een beeld van valse leer binnen de religie dus ook binnen de kerken , wat jij beweert is een bedenksel van Augustinus.
De valse leer zal zich net zo uitbreiden als de verderfelijke gist. Opgeblazen en misleidend. De uitlegger zit er faliekant naast en het is een dwaling maar hoppa samen op weg naar een wereldkerk en staat samen met satan aan het hoofd, hoe blind kun je zijn .

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Johannes 20:17

Berichtdoor Wilsophie » 10 okt 2013 23:46

mealybug schreef:Ieder spoortje zuurdesem verwijderen de joden uit hun huis, voor pesach, want het beeldt de zonde uit!!!
NOOIT zou Jezus dat goedje als symbool,gebruiken voor iets dat goed, positief is.

Exact! !


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten