Johannes 20:17

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Johannes 20:17

Berichtdoor alexander91 » 10 okt 2013 17:18

Ik zie het er echt niet staan hoor. En nogmaals: waarom spreekt Johannes niet van de hemelvaart na 40 dagen? Was dat niet interessant? Zou je die vraag kunnen beantwoorden voor mij?
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Johannes 20:17

Berichtdoor mealybug » 10 okt 2013 19:19

Rozijn schreef:O ja, dat zeker. Maar ik zie niet in waarom je de parallellen tussen het oudtestamentische paaslam en het Lam Gods dat de zonde der wereld wegneemt zo ver door zou moeten en kunnen trekken dat Jezus niet met een verheerlijkt lichaam is opgewekt. Dat staat voor mij namelijk haaks op 1 Kor. 15:42 en omstreken.

1Kor 15;20 moet je hebben, daar staat letterlijk dat Jezus' Opstanding the ''firstfruit'' was van hen die ontsliepen.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Johannes 20:17

Berichtdoor Rozijn » 10 okt 2013 20:16

Ik bedoelde vers 42, over hoe het lichaam op zal staan.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Johannes 20:17

Berichtdoor Wilsophie » 10 okt 2013 20:29

Dat staat ook in 1 Kor. 15. Kort gezegd, wij zullen Hem gelijk zijn. En dat geestelijke lichaam heeft in ieder geval mogelijkheden om door deuren en ramen te komen. Ik denk ook dat we snel verplaatsbaar zijn.
Als je nagaat dat we in Petra in Jordanië waar het volk t.z.t. heen vlucht de gelovigen een taak krijgen om deze gelovigen die uit Jeruzalem zijn gevlucht te voeden en het Woord te verkondigen en wij als gemeente allang zijn opgenomen en een veranderd lichaam hebben om dergelijke taken te kunnen uitvoeren.

Omdat ik geloof in een holle aarde met als grenzen de hemelen denk ik dat de opname naar de Heer toe dichterbij is qua afstand dan wij denken, maar hoe het zal gaan weet ik niet.

Bambi

Re: Johannes 20:17

Berichtdoor Bambi » 10 okt 2013 20:32

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Johannes 20:17

Berichtdoor Wilsophie » 10 okt 2013 20:53

Nee hoor een draaideur is genoeg.

Bambi

Re: Johannes 20:17

Berichtdoor Bambi » 10 okt 2013 20:57

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 20:58, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Johannes 20:17

Berichtdoor coby » 10 okt 2013 21:00

Wilsophie schreef:En dat bloed was niet het bloed wat wegstroomde op Golgotha, maar het was het bloed van het Nieuwe Verbond, daar is Hij mee de hemelen doorgegaan en toen bood Hij ook de Gemeente aan als Zijn Lichaam, Hij offreerde dat aan de Vader als Hogepriester naar een nieuwe ordening.

Je bedoelt dat het net als Zijn Lichaam vernieuwd was of zo? Geen idee, ik dacht gewoon het bloed van Golgotha. Hij had vlees en beenderen staat er.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Johannes 20:17

Berichtdoor Wilsophie » 10 okt 2013 21:10

Ja Coby dat is best moeilijk te begrijpen, ik vind het nog steeds moeilijk. Dat zou je aan Ineke moeten vragen, maar zij kan hier niet posten.
Als wij wijn drinken dan gedenken wij het bloed ( het leven) van het nieuwe verbond, maar je wordt op het verkeerde been gezet als je leest dat men zegt "wij gedenken de dood des Heeren", want dat is gewoon niet zo.
De Heer was in de Opperkamer toen Hij brood en beker deelde en ook met de Emmausgangers en dat was na Zijn dood.
Want ik kwam in de knoop dat als je denkt aan de dood des Heeren ( ik ben daarmee opgevoed) dat wijn een beeld is van de Heilige Geest, d.w.z. het leven onder het nieuwe verbond.
Bij ons was destijds brood en beker letterlijk een doodse bedoening, nu is het LÇhaim ( proost op het eeuwige leven).
Het is geen doodse bedoening ,maar een daad van herdenking aan Zijn leven. Eeuwig leven.
De Heer ging volgens Hebr. met Zijn bloed ( leven) de hemelen door, ik zie dat voor me alsof het besprenkeld is van de ingang tot de troon van God net als bij Klein Duimpje.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Johannes 20:17

Berichtdoor mealybug » 10 okt 2013 21:14

Rozijn schreef:Ik bedoelde vers 42, over hoe het lichaam op zal staan.

Maar fdat is het onderwerp dus niet.
Het onderwerpo is, waarom mocht Maria Hem niet aanraken en Thomas een paar uur later wel, terwijl volgens sommigen de reden was dat hij op zou varen naar zijn Vader over 40 dagen en volgens anderen op dat ogenblik.
Omdat het 'Ik vaar op naar mijn Vader en uw vader, naar Mijn God en naar Uw God' in tegenwoordige tijd staat denk ik dat het toen gebeurd is.
Jezus was toch ook al naar de Onderwereld geweest (of ''nedergedaald in de hel, zoals het verkeerd gezegd wordt ergens) ?

Maar goed, jezus heeft de lentefeesten, zoals Pascha, het beweegoffer en Pinksteren allen vervuld, en zal o0ok de herfstfeesten vervullen.
Dat zijn we hopelijkng wel met elkaar eens ;-)

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Johannes 20:17

Berichtdoor Wilsophie » 10 okt 2013 21:19

Was Thomas er een paar uur later dan? In de opperzaal?

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Johannes 20:17

Berichtdoor mealybug » 10 okt 2013 21:19

Wilsophie schreef:Ja Coby dat is best moeilijk te begrijpen, ik vind het nog steeds moeilijk. Dat zou je aan Ineke moeten vragen, maar zij kan hier niet posten.
Als wij wijn drinken dan gedenken wij het bloed ( het leven) van het nieuwe verbond, maar je wordt op het verkeerde been gezet als je leest dat men zegt "wij gedenken de dood des Heeren", want dat is gewoon niet zo.


Wij gedenken Zijn lichaam, zegt de Bijbel toch?
Waar lees je dat we met het bloed zijn dood gedenken?
En het bloed is niet het symbool van leven,(ja misschen ook wel, maar niet hier) maar het staat voor de verzoening, Hij is het verzoendeksel dat tussen de mens en God stond in stoffelijke vorm toen nog.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Johannes 20:17

Berichtdoor Wilsophie » 10 okt 2013 21:23

Er staat in vers 24 "En Thomas een van de twaalven gezegd Didymus was met hen niet toen Jezus kwam.

Eerder heb ik dat ook gezegd dat Thomas een type is van Israël die op de 8e dag er wel bij was.
Eerder zei ik 7 dagen in dit topic maar dat is dus niet goed. De Heer groette toen heel duidelijk met de Joodse groet. "Shalom" het gaat ook over het Joodse volk in de toekomst. Zij immer zullen aan het einde van de 70e wk van Daniël zien Wie zij doorstoken hebben.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Johannes 20:17

Berichtdoor Wilsophie » 10 okt 2013 21:27

Wij gedenken Zijn lichaam, zegt de Bijbel toch?
Waar lees je dat we met het bloed zijn dood gedenken?
En het bloed is niet het symbool van leven,(ja misschen ook wel, maar niet hier) maar het staat voor de verzoening, Hij is het verzoendeksel dat tussen de mens en God stond in stoffelijke vorm toen nog.

Nee we herdenken geen lichaam, we gedenken Zijn Leven. Bloed is altijd leven ook in de medische wereld.
Bloed is een orgaan leerde ik al vroeg tijdens mijn opleiding.

Ik zeg juist dat we met Zijn bloed Zijn leven gedenken na de opstanding en niet Zijn kruisdood, maar de kerken leren dat zij dan "verkondigen de dood des Heeren"> Bloed is altijd een symbool van het Leven.
Nooit van de dood.
Bovendien bevat de wijn spirit en zou het brood ongezuurd moeten zijn.
Alles spreekt van het nieuwe verbond. ( zuurdesem is de zonde van de vorige dag , maar dan moet je weer in de restitutieleer geloven anders snap je niet wat de vorig dat is. Maar dat is de dag toen de aarde woest en ledig werd vanwege de zonde).

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Johannes 20:17

Berichtdoor Wilsophie » 10 okt 2013 21:32

Als je het over verzoening hebt dan kom je bij de offers. En er is verzoening tot stand gebracht door de Here Jezus door te lijden en te sterven, dat is het bloed onder het oude verbond, de Here Jezus stierf onder het oude verbond, het voorhangsel scheurde, het nieuwe brak aan , dus Hij stond op onder het nieuwe verbond. En voer op naar Zijn Vader om met Zijn leven, Zijn bloed onder dat nieuwe verbond, de Gemeente als Zijn lichaam aan te bieden of te offeren, maar dat is aanbieden aan de Vader. Moeilijker is het niet.
Hij werd ook toen pas Hogepriester want Hij was niet uit Levi, maar uit Juda , dus een ordening van iemand die brood en wijn voortbracht bij Abraham. Hoe mooi wil je de symboliek hebben van de Koning van Salem of de Vredevorst Die brood en wijn voortbracht. En daarom zei de Heer toen Thomas erbij was na 8 dagen, Vrede, de joodse groet, Shalom. Want dan pas komt het volk tot geloof.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 48 gasten