Refowebkids deel 19

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Refowebkids deel 19

Berichtdoor meribel » 20 feb 2014 22:43

@ajl,
Ze wordt volgende week één inderdaad, en ze tijgert nu. Buik op de grond. Kan niet zelf gaan zitten maar sinds twee weken wel zelf van zitten naar liggen. Verder een heerlijke meid.

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Refowebkids deel 19

Berichtdoor paprikameisje2 » 20 feb 2014 23:37

juffiejuf: Idd.. cb heeft wel gelijk!! Onze M kwam het via het bloedprikken geen KA uit, terwijl een dubbele blind test dit dubbel en dwars bewees!!
Dus verwijzing vragen naar KA en je manneke door laten lichten

Overigens... kennen jullie onvoorwaardelijk ouderschap! Inmiddels veel gelezen tav straffen belonen en dit systeem! We zien bij onze grote dame een duidelijk verschil nu ze zelf soort van sturing heeft in de keus (dat doen wij haha!) dat ze zelf ook indenkt en ziet wat er is en gebeurd. Dat voelt goed!Ook bij de jongste zien we dit terug... stukje vertellen waarom en wat er kan gebeuren etc!
http://www.jmouders.nl/Themas/Opvoeding/Opvoeden/Interview-met-Alfie-Kohn-Stop-met-straffen-en-belonen.htm

en nog eentje

http://hetkind.org/2013/11/28/kinderen-gedragen-zich-niet-volgens-verwachtingen-en-prijzen-helpt-niets/

echt een leestip!

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Refowebkids deel 19

Berichtdoor meribel » 21 feb 2014 08:10

Ja ik herken veel in de artikelen, ik heb het idee dat ik ook zo ben opgevoed.
Ik probeer het op die manier ook door te geven,
Straf is hier zeer zelden, ik kan het me niet herinneren, wat absoluut niet betekent dat alles kan hoor!!
Maar ik wijd het altijd aan het feit dat ik meisjes heb dat het hier redelijk rustig is, ik denk bij jongens zal het wel anders zijn.

Gebruikersavatar
Saskia
Majoor
Majoor
Berichten: 1786
Lid geworden op: 01 nov 2003 13:08

Re: Refowebkids deel 19

Berichtdoor Saskia » 21 feb 2014 10:48

Wat een hoop bij te lezen ineens.

Hier een meisje van bijna 2, 12 kg, 85 cm. Best tenger, maar wel een heel dikke buik. Volgens de dokter komt dit door ondervoeding in d'r eerste levensjaar, maar dat zou nu toch wel verdwenen moeten zijn...

Zo te lezen missen we hier dus niks aan een consultatiebureau. Hier op het werk hebben we een soortgelijk iets, maar alleen voor mensen die zich zelf aangemeld hebben, dus dat scheelt ook al wel. Het CB zoals in NL bestaat hier niet, mensen rennen voor alles naar huisarts of kinderarts, maar da's ook niet altijd een optie. Die schrijft medicijnen voor om ervan af te zijn en daar kun je dan weer mee naar huis.

Ze praat nog weinig voor een kind van bijna 2, maar dat komt ook door de twee talen. Ik heb het NL de laatste tijd een beetje laten zitten, omdat ik de indruk had dat ze helemaal niet meer vooruit ging. Nu praat ze zelf wel steeds meer Roemeens, NL begrijpt ze ook wel, maar ze zegt maar een paar woordjes.
Heel af en toe een zinnetje van twee Roemeense woorden, maar dat is eigenlijk alleen ontkennend: niet eten, niet slapen, niet heet. En 'ga weg' tegen alle honden die ze tegen komt.

Leest LauraC hier nog mee? Hoe doe jij dat met tweetalig opvoeden?

Straffen is hier ook best vaak nodig, ze is gewoon niet zo gevoelig voor belonen... Straf geven doe ik trouwens wel in het NL, dat maakt op de een of andere manier meer indruk :)
Op de gang zitten vind ze verschrikkelijk, er zitten ramen in de deuren naar de woonkamer en daar staat ze dan heel zielig voor te huilen. Ze kan alleen de deur open krijgen, dus op een gegeven moment komt ze ijverig ja-knikkend naar binnen, dus ik hoef niet eens meer te vragen of ze weer lief gaat doen ;)

Oja, verhuizen, hier was het best lastig. De eerste weken heeft ze iedere avond liggen krijsen, echt zielig. Overdag was ze echt wel vaak in het nieuwe huis geweest, dus ze kende het wel, maar slapen was toch echt wat anders.
Ik weet ook niet goed hoe ik ze voor had moeten bereiden, ze was toen 1j9mnd, dus net ff te klein, denk ik, om het te snappen.

@juffiejuf: wat naar van je kleine mannetje. Hopelijk hou je het zelf nog vol!
@TJ: veel succes!

Gebruikersavatar
LauraC
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3818
Lid geworden op: 16 mar 2007 14:14
Locatie: Metheringham

Re: Refowebkids deel 19

Berichtdoor LauraC » 21 feb 2014 14:08

Saskia, ja ik lees nog mee :-)
Michael is in principe tweetalig maar zal nooit uit zichzelf NL praten. Hij begrijpt wel alles. Hij was erg laat met praten maar dat schreef ik toe aan het tweetalig.
De meiden voeden we niet tweetalig op ivm een bepaalde reden dus ik praat nu ook wel steeds minder NL met M. Wel jammer eigenlijk maar goed. Misschien als er het eea duidelijker is bij de tweeling dat ik toch wel ga beginnen. Met name Elinor kan al goed praten, zeker vergeleken bij M op die leeftijd, dus misschien pakt zij het wel snel op ook.

Gebruikersavatar
Maneah
Sergeant
Sergeant
Berichten: 367
Lid geworden op: 02 mei 2008 18:37

Re: Refowebkids deel 19

Berichtdoor Maneah » 21 feb 2014 14:33

paprikameisje2 schreef:En... cb met een korreltje nemen. Ik prijs me zo rijk met mijn super CB.!!

Inderdaad, we hebben echt een super CB! Ik hoef voorlopig niet heen tot M.ilan 2 is.
Maar ik vond 't echt geen straf, al die bezoekjes. De arts en vpk zijn beiden heel fijn!

Juffiejuf: sterkte met je kleine mannetje. Ik hoop voor jullie dat ze snel de oorzaak vinden!
Dit lijkt me echt moeilijk, kan me voorstellen dat je hem wel groot wil kijken.

TrijntjeJohanna: ik hoop voor jullie zo dat het eens stopt, alle problemen. Sterkte er mee!

Met ons ventje gaat het uitstekend! Die groeit goed, ontwikkelt goed.. perfect dus :-)
M.ilan is nu 1 jaar en 5 maanden, babbelt de hele dag door en is erg ondernemend.
Ik kom soms ogen te kort, hij klimt werkelijk overal in en op. Wat straffen en belonen betreft, je hebt hem nergens mee. Ik vraag me soms wel eens af hoe ik 'm aan moet pakken, want hij ziet in alles een lolletje. Dus, tips zijn welkom! Ik wil graag een foto plaatsen, de laatste is al zó lang geleden.
Maar ik krijg dat niet voor elkaar. Ik heb het volgens mij al eens eerder gevraagd, hoe doen jullie dat vanaf een IPad?
'Elk mens heeft zijn eigen waarde, zijn eigen glans, zijn eigen geheim...'

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Refowebkids deel 19

Berichtdoor Evelien » 21 feb 2014 16:00

Maneah, alsof je mijn zoon omschrijft. Gelukkig begint hij nu wel te luisteren. Hij heeft ook een periode gehad waarin alles grappig was. En soms heeft hij dat nog wel. Maar gelukkig is dat veel minder geworden.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Refowebkids deel 19

Berichtdoor ajl » 21 feb 2014 16:13

@ missf ik denk eigenlijk dat je al snel meer regels hebt dan je eigenlijk denkt. denk bv aan gezamenlijk aan tafel eten, niet springen op de meubels, niet met moddervoeten door het huis lopen, beperkt snoepen etc. etc.

Ik denk dat wij best wel streng zijn. Misschien scheelt het als je 'maar'2 kinderen hebt waar wat leeftijdsverschil tussen zit of 4 zo kort op elkaar als wij hebben. Het voorbeeld wordt namelijk zonder nadenken gevolgd. En 3 knullen scheelt misschien ook wel, het competitieve hanengedrag zit er al vroeg in :wink: . Jongens komen toch op het idee om met een doos de trap af te glijden of met een bal de glazen lamp in de gang te raken, knikkers of prikpennen met een elastiekje door de kamer te schieten enz enz. En wat denk je van met 4 kinderen de wekelijkse boodschappen te doen. Ik doe het niet vaak, maar soms moet het. Dan 'bedreig' ik ze echt alle 3 ( en straks 4)voordat wij de auto uitstappen, anders is het einde zoek.

Gebruikersavatar
Saskia
Majoor
Majoor
Berichten: 1786
Lid geworden op: 01 nov 2003 13:08

Re: Refowebkids deel 19

Berichtdoor Saskia » 21 feb 2014 18:09

Dat kan ik me voorstellen, ajl, dat ze elkaar na gaan doen. Dan is inderdaad het einde zoek als je er niet een beetje paal en perk aan stelt. Het heeft misschien ook een positief effect, als je de een straft, dan weet de ander ook dat het niet mag. Of die probeert het ook nog even, dat kan natuurlijk ook... ;)

@Laura: ik denk dat het idd door het tweetalige komt, dat ze zo laat praat. En aangezien ze het afgelopen jaar al genoeg in heeft moeten halen, doe ik het nu maar even rustig aan en houd ik het voorlopig bij een taal.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal
Berichten: 5718
Lid geworden op: 24 sep 2002 08:24

Re: Refowebkids deel 19

Berichtdoor trijntjejohanna » 21 feb 2014 18:43

en toen belde vanmiddag het UMCG .. de afspraak maandag gaat niet door.. de uitslagen zijn nog niet binnen.. bah.. al maanden leefden we naar komende maandag toe.. en dan dit... ](*,) ze weten ook niet wanneer het wel komt

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Refowebkids deel 19

Berichtdoor schelpje3 » 21 feb 2014 20:24

ajl schreef:enz. Ik doe het niet vaak, maar soms moet het. Dan 'bedreig' ik ze echt alle 3 ( en straks 4)voordat wij de auto uitstappen, anders is het einde zoek.

Pas maar op wat je op dit forum zet :mrgreen:
Er zijn hier deskundigen. :wink:

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Refowebkids deel 19

Berichtdoor Boerin » 21 feb 2014 20:39

ajl schreef: Jongens komen toch op het idee om met een doos de trap af te glijden of met een bal de glazen lamp in de gang te raken, knikkers of prikpennen met een elastiekje door de kamer te schieten enz enz.

Of met een touw van de trap gaan bergbeklimmen, zo blij dat ik geen trap meer heb.
Soms zeg ik weleens: Waarom gaan jullie nou niet even zoet als een stel meisjes met je poppen spelen en spirographen? Maar ja, dat werkt niet. :lol:
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
LauraC
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3818
Lid geworden op: 16 mar 2007 14:14
Locatie: Metheringham

Re: Refowebkids deel 19

Berichtdoor LauraC » 21 feb 2014 20:42

Boerin schreef:Waarom gaan jullie nou niet even zoet als een stel meisjes met je poppen spelen en spirographen? Maar ja, dat werkt niet. :lol:

Haha, dan heb ik de verkeerde meisjes gekregen! Of misschien ligt het aan de manier waarop ik ze opvoed :mrgreen: 8-[

zomaar
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 02 mei 2007 13:54

Re: Refowebkids deel 19

Berichtdoor zomaar » 21 feb 2014 20:54

Meiden en poppen gaat toch echt niet zo op als ik altijd dacht, hier twee meiden die allebei niets met poppen hebben, waarvan één erg gericht op jongens is en ook dat soort kattenkwaad heeft. Terwijl de jongens wel echt weer jongens waren en veel met auto's en de werkbank spelen.

Hier vanmorgen nog met vier kids (1jr10mnd- 7 jaar) op stap geweest moest naar de markt, en 3 winkels langs waarvan één voor de grote boodschappen, en inderdaad vooraf duidelijke instructie, alleen kijken nergens aanzitten, en niet zeuren of je iets mag, alleen als je denkt dat mama iets vergeet mag je dat vragen, en er wordt niet gerend. En het ging perfect, kreeg in de stoffenzaak zelfs compliment dat ik vier nette kinderen had :) , dat zag ze wel eens anders, ja ik zie ze ook wel eens anders maar vond toch wel leuk om dit ook eens te horen.

Hier zit de vakantie er weer op, helaas meer ziek geweest dan er op uit met elkaar, zelfs weinig energie om thuis nog wat te ondernemen, nog niet vaak zo'n vakantie gehad, niets aan.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Refowebkids deel 19

Berichtdoor MissF » 21 feb 2014 21:02

Dat geloof ik ook zeker, ajl. Wij hebben een echte knul (auto's, lego, anti-roze, klimmen in bomen, veel rennen) en een echte meid (zoveel mogelijk roze, knuffels, af en toe een pop, duplo en lego kijkt ze niet naar om), dus elkaar echt nadoen zal niet zo snel gebeuren. Sowieso zijn het totale tegenpolen, oudste is lichamelijk enthousiast, beweeglijk, hoort amper wat ik zeg, jongste is rustig, doet alles op zijn elf-en-dertigst, hoort álles wat iedereen zegt en luistert over het algemeen dan ook gelijk. Soms rent ze hem achterna, maar na een paar meter jammert ze al dat ze moe is en niet wil rennen ;)

Met 4 een winkel in, pff, moedig hoor. Ik doe het nu al bijna nooit meer, zeker niet alleen. Vandaag met mijn moeder wel gedaan, maar dan hebben ze al een paar dagen op elkaars lip gezeten in huis i.v.m. de vakantie, en dan is het eind soms zoek. Ben dan blij dat mijn moeder erbij is met haar engelengeduld die de rust weer een beetje terugbrengt. Ook grote boodschappen doe ik onder schooltijd, alleen met de jongste, en áls ik ze allebei meeneem, dan laat ik de oudste van alles opzoeken, en de jongste verplicht in de kar.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 98 gasten