Refowebkids deel 19

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
LauraC
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3818
Lid geworden op: 16 mar 2007 14:14
Locatie: Metheringham

Re: Refowebkids deel 19

Berichtdoor LauraC » 03 feb 2014 22:15

Sabra schreef:Ja, gezellig. Als het hier te dol wordt, dan krijg ik opeens de behoefte te reageren.

Gelukkig weet ik wie het zegt. Water off a duck's back. Maar blijf gezellig input geven!

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: Refowebkids deel 19

Berichtdoor Sabra » 03 feb 2014 22:27

LauraC schreef:Gelukkig weet ik wie het zegt. Water off a duck's back. Maar blijf gezellig input geven!


Ik heb niet de illusie dat je van mening verandert omdat ik vind dat door het handhaven van de traditionele visie ten aanzien van de zondag kinderen enorm beperkt worden in hun sociale en sportieve ontwikkeling. Je zou jezelf de vraag kunnen stellen waarom slechts een zeer klein gedeelte van de christenen een dergelijke strikte interpretatie van de zondagsrust propageren en ten uitvoering brengen.

Gebruikersavatar
LauraC
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3818
Lid geworden op: 16 mar 2007 14:14
Locatie: Metheringham

Re: Refowebkids deel 19

Berichtdoor LauraC » 03 feb 2014 22:32

Sabra schreef:Ik heb niet de illusie dat je van mening verandert omdat ik vind dat door het handhaven van de traditionele visie ten aanzien van de zondag kinderen enorm beperkt worden in hun sociale en sportieve ontwikkeling. Je zou jezelf de vraag kunnen stellen waarom slechts een zeer klein gedeelte van de christenen een dergelijke strikte interpretatie van de zondagsrust propageren en ten uitvoering brengen.

Ik wil daar best met jou van mening over verwisselen maar niet in het openbaar (aangezien het dan te persoonlijk wordt). Als je vragen hebt mag je me best pb-en hoor, ik zal je zeker antwoorden. Ik vind het alleen jammer dat jij ervan uitgaat dat ik mijn kinderen 'beperk in hun sociale en sportieve ontwikkeling' zonder dat je mijn complete dagschema weet.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Refowebkids deel 19

Berichtdoor schelpje3 » 03 feb 2014 22:39

Evelien schreef:Nou het eten van tegenwoordig is niet zo puur als vroeger hoor. Al die kant en klaar rotzooi. ](*,)
Vroeger dronk men rauwe melk, wat nu officieel verboden is (bij de boer moet er een bordje hangen dat de melk eerst gekookt moet worden).
Er word tegenwoordig overal geraffineerde suikers toegevoegd (ja zelfs in vlees).
Dat is echt van de laatste tijd.

Van kinds af aan had ik altijd buikpijn, men kon er maar niet achter komen waar het vandaan kwam. Nu weet ik het, als ik maar iets van melk wat van een dier afkomstig is buikpijn.
geraffineerde suiker idem dito.

Zo kan ik nog wel verder gaan.

Doe gewoon waar jij je prettig bij voelt toch? Niemand verplicht je iets.

Volg je hart en een klein beetje je verstand. :wink:

Sla kwam inderdaad gewoon uit het tuintje, net als de krop andijvie, kompleet met wormpjes en al. :wink:
Maar ik word een beetje moe van het doorslaan naar de andere kant. Ik was in het reformhuis vanmiddag en opeens moeten we allemaal superfoods gaan eten.
Besjes van heel ver weg, en duurrrrrr :shock:
Gewone granen zijn opeens niet meer gezond.
Dan denk ik: doe ff normaal zeg. Ik bijt in een lekker sappige appel, knabbel een peentje weg en smeer mijn beschuitje met bosbessenjam.
En gras eten laat ik aan de koeien over. :mrgreen:

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: Refowebkids deel 19

Berichtdoor Sabra » 03 feb 2014 22:44

LauraC schreef:Ik wil daar best met jou van mening over verwisselen maar niet in het openbaar (aangezien het dan te persoonlijk wordt). Als je vragen hebt mag je me best pb-en hoor, ik zal je zeker antwoorden. Ik vind het alleen jammer dat jij ervan uitgaat dat ik mijn kinderen 'beperk in hun sociale en sportieve ontwikkeling' zonder dat je mijn complete dagschema weet.


Ik houd het graag wat algemener dan specifiek op iemands persoonlijke omstandigheden in te gaan. Ik zie je stellen dat sociale en sportieve activiteiten vooral op zondag plaatsvinden en dat kinderen dan helaas niet kunnen deelnemen vanwege bepaalde religieuze opvattingen over de zondagsrust. Ik vind dan de conclusie gerechtvaardigd dat kinderen vanwege een traditionele, onder christenen weinig voorkomende opvatting beperkt worden in hun sociale en sportieve ontwikkeling.

Vandaar mijn oproep om na te denken over jouw interpretatie van de zondagsrust.

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: Refowebkids deel 19

Berichtdoor Sabra » 03 feb 2014 22:46

schelpje3 schreef:Gewone granen zijn opeens niet meer gezond.
Dan denk ik: doe ff normaal zeg. Ik bijt in een lekker sappige appel, knabbel een peentje weg en smeer mijn beschuitje met bosbessenjam.
En gras eten laat ik aan de koeien over. :mrgreen:


Het appelleert aan bepaalde gevoelens en dan worden rationele argumenten opeens minder belangrijk. Niks mis met jouw dieet, zo lijkt me.

Gebruikersavatar
LauraC
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3818
Lid geworden op: 16 mar 2007 14:14
Locatie: Metheringham

Re: Refowebkids deel 19

Berichtdoor LauraC » 03 feb 2014 22:54

Sabra schreef:Ik houd het graag wat algemener dan specifiek op iemands persoonlijke omstandigheden in te gaan. Ik zie je stellen dat sociale en sportieve activiteiten vooral op zondag plaatsvinden en dat kinderen dan helaas niet kunnen deelnemen vanwege bepaalde religieuze opvattingen over de zondagsrust. Ik vind dan de conclusie gerechtvaardigd dat kinderen vanwege een traditionele, onder christenen weinig voorkomende opvatting beperkt worden in hun sociale en sportieve ontwikkeling.

Vandaar mijn oproep om na te denken over jouw interpretatie van de zondagsrust.

Ik neem aan dat jij denkt dat mijn man en ik zo zijn opgevoed? Dat is absoluut niet zo. Wij pas relatief laat met het geloof in aanraking gekomen en (aangezien wij allebei goed zijn opgeleid) zijn daardoor erg goed in staat om onze eigen keuzes te maken zonder daarbij door iemand anders geleid te worden. Mijn zoon mag sporten (wat hij overigens niet interessant vindt maar dat buiten beschouwing gelaten) op elke andere dag van de week. Mijn zoon krijgt minstens 3 keer per week vriendjes over de vloer en gaat naar feestjes op zaterdag. Als er een feestje is op zondag zeggen we beleefd 'bedankt voor de uitnodiging maar helaas deze keer niet'. Ik zie het probleem niet. Wat ik dan weer intriest vind is dat kinderen die dag in/dag uit op een kdv icm school zitten alles op zondag MOETEN doen, omdat pa en ma de rest van de week geen tijd hebben :P Het is maar net hoe je het bekijkt.
Slaap lekker.

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: Refowebkids deel 19

Berichtdoor Sabra » 03 feb 2014 23:02

LauraC schreef:Ik neem aan dat jij denkt dat mijn man en ik zo zijn opgevoed? Dat is absoluut niet zo. Wij pas relatief laat met het geloof in aanraking gekomen en (aangezien wij allebei goed zijn opgeleid) zijn daardoor erg goed in staat om onze eigen keuzes te maken zonder daarbij door iemand anders geleid te worden.


Ik neem helemaal niets aan en twijfel niet aan het feit dat je zelfstandig in staat bent keuze te maken. Dat doet ook niet ter zake lijkt me.

In feite stel ik je slechts de vraag waarom je een strikte handhaving van de zondagsrust propageert, wetende dat je onder de christenen een kleine minderheid vormt met deze opvatting.

Wat ik dan weer intriest vind is dat kinderen die dag in/dag uit op een kdv icm school zitten alles op zondag MOETEN doen, omdat pa en ma de rest van de week geen tijd hebben :P Het is maar net hoe je het bekijkt. Slaap lekker.


Dat is een totaal andere discussie.

Gebruikersavatar
LauraC
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3818
Lid geworden op: 16 mar 2007 14:14
Locatie: Metheringham

Re: Refowebkids deel 19

Berichtdoor LauraC » 03 feb 2014 23:13

Moeten we altijd met de menigte meelopen dan? Als iedereen in het water springt, moet ik dan ook springen? Of liever, mijn kinderen erin duwen ;-)?
Sabra, echt waar, ik snap jouw punt echt wel. Ik ben niet dom. Ik snap zelfs dat jij denkt dat mijn kinderen eronder lijden. Zoals je weet hebben we onze 3 kinderen geadopteerd en zijn we uitvoerig door de mangel gehaald door de Britse Social Services, maar gek genoeg werd de zondagsrust niet als een 'red flag' opgebracht.
Hou ik me strikt aan de zondagsrust? Vergeleken bij de meeste refo's absoluut niet. Vergeleken bij jou? Absoluut wel. Worden mijn kinderen met onvoorwaardelijke liefde in een veilig huis en alle hoop voor de toekomst opgevoed? Perspectief vriend, perspectief.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Refowebkids deel 19

Berichtdoor meribel » 04 feb 2014 00:10

trijntjejohanna schreef:het belemmerd wel de kerkgang meribel, want het is onder kerktijd


dan zou ik het niet doen.



Dit soort zaken, leg het neer bij Hem. Dan komt er vast een oplossing.
Laatst gewijzigd door meribel op 04 feb 2014 08:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Re: Refowebkids deel 19

Berichtdoor jamillah » 04 feb 2014 00:33

Sabra schreef:In feite stel ik je slechts de vraag waarom je een strikte handhaving van de zondagsrust propageert, wetende dat je onder de christenen een kleine minderheid vormt met deze opvatting.


Strikte handhaving van de zondagsrust is niet het invoeren van allerlei 'verboden'. Wat mag je nou allemaal niet op deze dag? Nee, het is als het goed is de dag invullen zoals de Heere het in de schepping Zelf al heeft ingevoerd. Te lezen in de 10 geboden die ik je uiteraard niet hoef voor te kauwen. ;-)

Rustdag. En met rusten bedoelde de Heere uiteraard niet dat je dan de hele dag maar op je bed blijft liggen. Of je bezig moet gaan houden met sport is echter ook een grote vraag. Stel jezelf de vraag of je de Heere er mee kan dienen. Vaak is er doordeweeks al zoveel wat je ervan weerhoud God te dienen en te eren. Hij zette de zondag/ sabbatdag apart, (heiligde dezelve) van alle andere dagen. Niet zodat wij schepselen ons eigen ding lekker eens even kunnen doen, nee, om Hem groot te maken en er nu echt een hele dag voor hebben om daaraan te wijden. Je kunt je kinderen daarom van alles verbieden of je kan ze vertellen hoe fijn het is om met de dingen van God bezig te zijn.

Daarnaast wijst de sabbatdag ook terug naar de verlossing van het volk Israël uit Egypte en naar Christus opstanding. Eigenlijk elke zondag Bevrijdingsdag. Feestdag dus! En als je daar iets van mag gaan beseffen dan wil je deze bijzondere dag niet meer invullen met verjaardagsvisites of feestjes of allerlei andere dingen die je doordeweeks ook prima kunt afhandelen. Dan ga je graag naar de kerk en heb je eindelijk na een drukke werkweek eens tijd om dat ene goede boek eens rustig te lezen. En kun je met je kinderen eens rustig na praten over het verhaal wat verteld is op de zondagsschool zonder dat ze haastje repje weer naar een of andere verplichting moeten rennen. En dan mijn beste Sabra, is het voor mij niet zo belangrijk of ze topatleten worden of verschrikkelijk veel sociale contacten hebben. Mijn kinderen kreeg ik te leen, om ze op te voeden tot eer en roem van hun Schepper. Dát is mij belangrijker, dat is waar ik voor ga, en dat is iets wat volgens mij op een refoforum gepropageerd MAG, nee MOET worden ;-)

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: Refowebkids deel 19

Berichtdoor Sabra » 04 feb 2014 08:26

jamillah schreef:
Strikte handhaving van de zondagsrust is niet het invoeren van allerlei 'verboden'. Wat mag je nou allemaal niet op deze dag? Nee, het is als het goed is de dag invullen zoals de Heere het in de schepping Zelf al heeft ingevoerd. Te lezen in de 10 geboden die ik je uiteraard niet hoef voor te kauwen.


Die ken ik nog wel. Als je de bijbel leest, met name het O.T., dan mag er slechts één ding niet op de sabbat, en dat is werken. Dat is ook de reden dat Jezus wordt aangevallen omdat hij o.a. mensen geneest op sabbat, omdat Hij werkt. Er wordt nergens in de bijbel gesproken over het afzien van sociale activiteiten of je louter focussen op religieuze oefening. Jezus ondernam zelf ook sociale activiteiten op zondag, Hij ging bij mensen langs om te eten en wandelde met zijn mensen.

Handhaving van de zondagsrust is in de reformatorische gezindte naar mijn mening dus een stuk strikter dan handhaving van de sabbatsrust in de Bijbel. Vrijheid van mensen is beperkt door invoering van allerlei verboden.

Niet zodat wij schepselen ons eigen ding lekker eens even kunnen doen, nee, om Hem groot te maken en er nu echt een hele dag voor hebben om daaraan te wijden. Je kunt je kinderen daarom van alles verbieden of je kan ze vertellen hoe fijn het is om met de dingen van God bezig te zijn.


Dat kun je volgens mij niet letterlijk in de Bijbel lezen, maar is een interpretatie.

Dát is mij belangrijker, dat is waar ik voor ga, en dat is iets wat volgens mij op een refoforum gepropageerd MAG, nee MOET worden ;-)


LauraC had het over perspectief, plaats je opvatting eens in het perspectief van het wereldwijde christendom en probeer dan eens te bepalen of de meeste geloofsgenoten eenzelfde wijze van het interpreteren van de zondagsrust voorstaan.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Refowebkids deel 19

Berichtdoor ajl » 04 feb 2014 08:40

Lastige situatie TJ! Ik zou het ook heel moeilijk vinden, helemaal als je kind zich erop verheugd. Ik denk dat ik het niet zo doen.
Heb je al gebeld met het zwembad en de situatie ( niet willen/kunnen zwemmen op zondag) uitgelegd?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Refowebkids deel 19

Berichtdoor Evelien » 04 feb 2014 08:43

Ik zelf zou het niet erg vinden. Wij zwemmen geregeld op zondagochtend. Het is ook heel erg persoonlijk. Wij geloven niet zo in traditie die met de paplepel zijn in gegoten.
Misschien ben ik ook wel niet echt gelovig, meer religieus.

Als jij het persoonlijk niet wil, dan zou ik het niet doen. Je zoon uitleggen waarom. En dat jullie het ook niet leuk vinden dat het niet door gaat. Succes met je keuze's maken.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Refowebkids deel 19

Berichtdoor meribel » 04 feb 2014 09:00

@evelien,

Gelovig betekent voor mij dat ik geloof in Gods bestaan en zijn reddingsplan met deze wereld.

Wat versta jij dan onder gelovig en wat is precies religieus?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 46 gasten