Jezus van Barabbas

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Jezus van Barabbas

Berichtdoor Teus » 26 sep 2013 21:33

Beste mensen,

Een tijdje terug kreeg ik een filmpje te zien en horen over Gods onuitsprekelijke liefde jegens de mens. Ik wil het graag met jullie delen.

Alleen…… ik zou het zeer op prijs stellen dat het niet tot een discussie leidt.
Enerzijds wil ik het graag delen en anderzijds ben ik bang voor discussie omdat het zo teer ligt, dat het zo…..k weet niet hoe ik het moet omschrijvend, kijk hem maar, ik denk dat je begrijpt wat ik bedoel
Het heeft mij erg geraakt en vele met mij en ik hoop dat nog meer mensen mogen zien hoe onbegrijpelijk God tegenover ons is.

Zeker kun je een menig geven maar laten we God er in Groot maken en anders, laat het alsjeblieft achterwege, Geef Hem de eer.

https://www.youtube.com/watch?v=oOmXqIwrbl8
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Bambi

Re: Jezus van Barabbas

Berichtdoor Bambi » 26 sep 2013 22:26

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Jezus van Barabbas

Berichtdoor coby » 26 sep 2013 22:36

Wauw geweldig
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: Jezus van Barabbas

Berichtdoor Janvanverweg » 27 sep 2013 05:29

wow!

bedankt voor de link
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Jezus van Barabbas

Berichtdoor gravo » 27 sep 2013 08:22

Ik ben altijd op m'n hoede wanneer ik om religieuze redenen een commando krijg. Het commando was in dit geval om geen discussie te beginnen naar aanleiding van de link. Het zou allemaal erg teer zijn.

Welnu, ik heb de link bekeken en eerlijk gezegd komt het filmpje me allesbehalve teer over. Ik hoor een opgewonden stem, die naar een climax toewerkt als hij het verhaal over Barabbas interpreteert. Ik zie de man zelf niet. Een donker, onheilspellend muziekje begeleidt witte Nederlandse pup-op teksten die tegen een volstrekt zwarte achtergrond de woorden van de spreker ondertitelen. Ik vind het opzwepend, theatraal en ruw. De boodschap moet vooral binnenkomen door de hevige vorm waarin het is gegoten. Misschien zijn er mensen die er door ontroerd worden, die het teer vinden, maar ik niet. Ik vind het erg dwingend, manipulatief en anoniem.

Ik laat me voor de goede orde niet uit over de inhoud van het filmpje, maar over de vorm. Die is wat mij betreft benauwend.
Net zo benauwend als de wens om op een forum een eigen afgebakend plekje te hebben, waar enige vorm van kritiek of discussie niet kan doordringen. Daar wilde ik met deze post ook even wat aan doen.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Jezus van Barabbas

Berichtdoor Rozijn » 27 sep 2013 10:01

Gravo, dank voor je beschrijving. Nu weet ik zeker dat ik niet ga kijken. Ik was nog in dubio.
Tip voor de topicopener: geef voortaan even een korte beschrijving van wat je te zien kunt krijgen.
En verder: Sola Scriptura! Voor het verstaan van het Woord heb ik geen filmpje nodig...

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Jezus van Barabbas

Berichtdoor Teus » 29 sep 2013 12:17

Beste Gravo

Deze reactie duurde even omdat ik niet wist wat ik er mee moest doen.
God liet me weten dat ik exact hetzelfde was voordat mij de Genade ten deel gevallen was.

Ik liep pontificaal de toenmalige kerk in, keek om me heen of iedereen me wel zag want ik vond mezelf best belangrijk en probeerde voorin te zitten.
Ik had commentaar op alles in mijn omgeving, Of het nu terecht was of niet.
De organist speelde beroerd, mensen waren dom gekleed, de koster deed het niet goed want het was te warm, het zingen te sloom en de preek duurde te lang.
De inhoud van de preek, waarvoor ik uiteindelijk naar de kerk ging, hield ik me niet bezig, het raakte me niet en zou me er ook niet over uitlaten, liet het zoals gezegd was.

Kortom, een manifestatie van onterechte onvrede volgens eigen visie, schoppen tegen mijn hele omgeving. Maar veel erger, duidelijk geen respect voor anderen en alles om mij heen dus tegen de wil van God in. Het getuigde niet een kind van God te zijn.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Jezus van Barabbas

Berichtdoor mealybug » 29 sep 2013 12:40

Rozijn schreef:Gravo, dank voor je beschrijving. Nu weet ik zeker dat ik niet ga kijken. Ik was nog in dubio.
Tip voor de topicopener: geef voortaan even een korte beschrijving van wat je te zien kunt krijgen.
En verder: Sola Scriptura! Voor het verstaan van het Woord heb ik geen filmpje nodig...


Dit is wel wat triest eigenlijk.
Jij durft niet eens een mening te vormen, lijkt het.
''Onderzoekt alles en behoudt het goede'', dat is ook Sola Scriptura.

De inhoud is inderdaad niet echt teer, maar confronterend , als een zwaard wat merg en been doorklieft.
Niet voor tere mensen.
En het verstaan van het Woord is fijn, maar Het te geloven en aan te nemen is iets heel anders.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Jezus van Barabbas

Berichtdoor gravo » 29 sep 2013 13:29

@mealybug

Ja, dat misverstand kom ik wel vaker tegen bij (vaak jonge) christenen, dat ze Jezus zien als een grote Held op een paard, die met een overwinningszwaard in zijn hand mensen redt door Zijn Woord en Geest. Een militante groep volgelingen draaft achter Hem aan. "Herstelt U in deze tijd het Koninkrijk, Heer?" Spreek uw machtswoord!
Het is een oude verleiding, dat beeld van de confrontatie. Of dat beeld dat Gods Woord niet voor tere, vermoeide en beladen mensen zou zijn. Dat de armen van Geest de snijdende woorden van de verkondiging niet aan zouden kunnen. Dat we in Jezus' naam in één oorverdovende klap.......etc. etc.

Maar dat is geheel bezijden de waarheid. Elia zat ook te wachten op een apocalyptische dreun op de vlakte, maar de Heer werd gevonden in het suizen van een zachte stilte.
"Niet door kracht noch door geweld, maar door mijn Geest, zegt de Heer."
Hij verbond het oor van Malchus.
Hij kwam in het vlees, het tere en zwakke lichaam, werd ons in alles gelijk en liet zich ondanks Zijn onschuld wegvoeren. Aan het kruis overwon hij Zijn vijanden. "Is dit, is dit uw Koning?".
Op aarde dragen wij het kruis achter Hem aan, niet het zwaard. Volgeling zijn betekent dezelfde weg bewandelen.
Met Hem sterven en met Hem opstaan.

Weet je wat pas een confrontatie was? Dat Zijn discipelen van Jezus hoorden dat Hij zou moeten lijden en sterven! ze hadden het heel wat heldhaftiger voor ogen gezien.

Maar die weg blijkt wel de weg naar het leven te zijn. Een weg van liefde, vergeving en verzoening.
Klinkt zwak, maar is sterk.
Sterker dan de dood.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Bambi

Re: Jezus van Barabbas

Berichtdoor Bambi » 29 sep 2013 13:42

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Jezus van Barabbas

Berichtdoor mealybug » 29 sep 2013 14:03

Bambi schreef:Ik denk toch niet dat Jezus zachtjes praatte tijdens zijn prediking, voor duizenden mensen, zonder microfoon.
De mensen die vooraan stonden, zullen het ook oorverdovend gehoord hebben.


Over het templeplein raasde Hij met een zweep, daar zal hij niet zo zachtjes gespoken hebben.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Jezus van Barabbas

Berichtdoor gravo » 29 sep 2013 17:24

@mealybug, @Bambi,

Tja, waar kies je voor. Als je actie wilt, harde actie, spektakel en toestanden, sluit je dan aan bij de schare die Hem koortsachtig volgt, Hem aan wil raken en om Hem heen dromt.
Tuk op een rel:
" Jezus, je weet wel, al gehoord wat ie daar allemaal in die tempel gedaan heeft....in één woord… FANTASTISCH!!!!"

Enthousiast, maar even onwetend als de zich bevoorrecht voelende discipelen, mannen van de voorhoede, mannen van het eerste uur, de insiders, de mannen die pal zouden staan en....ach laat ook maar, we weten hoe dapper ze wegvluchtten.

Kijk maar uit dat je ook niet net zo teleurgesteld raakt. Als het allemaal anders afloopt, wanneer je als christen niet langer deel bent van het grootste religieuze vuurwerk waarop je gehoopt had en aan de verliezende kant komt te staan.

Voor je het weet word je gedwongen tot dezelfde keus die de schare in Jeruzalem moest maken: tussen een van alle eer beroofde, geslagen en bebloede Messias (waar je vurig voor je huis uit was gerend) en een vitale, brutale, sluwe ritselaar die het volk, ondanks zijn gruweldaden op zijn hand weet te krijgen: Barabbas.

Wie het zwaard neemt, zal door het zwaard vergaan.
Daar ging het om in deze posting. Niet om het omgooien van een paar tafeltjes of om "zachtjes praten".

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Bambi

Re: Jezus van Barabbas

Berichtdoor Bambi » 29 sep 2013 17:30

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: Jezus van Barabbas

Berichtdoor Janvanverweg » 29 sep 2013 18:06

Gravo, ik herken wat je zegt, de stijl is alles behalve teer.
maar ik denk dat de topic opener door de inhoud geraakt werd en dat die inhoud iets in haar losmaakte dat teer en tender is.
als anderen daar overheen trappen dan zal het haar pijn doen en dat hoopte ze te voorkomen terwijl ze toch datgene wat haar zo aansprak wilde delen.

en, ook ik kon de stijl voorbij gan en naar de inhoud luisteren. ook mij raakte de inhoud. en daarom ben ik blij dat ze die link plaatste en hoop dat zij of anderen dit blijven doen. ook al leggen ze daarmee hun hart een beetje bloot en zijn ze bang dat er een trap op gegeven wordt.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Jezus van Barabbas

Berichtdoor coby » 29 sep 2013 18:11

Ik vond het een goede film, heb die vergelijking een keer eerder gehoord in de kerk: wij waren Barabbas die vrijuit ging.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten