Lukas 15

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1554
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Lukas 15

Berichtdoor Rozijn » 25 sep 2013 10:11

Het verloren schaap
1 En al de tollenaars en de zondaars naderden tot Hem, om Hem te horen.
2 En de farizeeën en de schriftgeleerden murmureerden, zeggende: Deze ontvangt de zondaars, en eet met hen.
3 En Hij sprak tot hen deze gelijkenis, zeggende:
4 Wat mens onder u, hebbende honderd schapen; en één van die verliezende, verlaat niet de negen en negentig in de woestijn, en gaat naar het verlorene, totdat hij hetzelve vinde?
5 En als hij het gevonden heeft, legt hij het op zijn schouders, verblijd zijnde.
6 En te huis komende, roept hij de vrienden en de geburen samen, zeggende tot hen: Weest blijde met mij; want ik heb mijn schaap gevonden, dat verloren was.
7 Ik zeg ulieden, dat er alzo blijdschap zal zijn in den hemel over één zondaar, die zich bekeert, meer dan over negen en negentig rechtvaardigen, die de bekering niet van node hebben.
De verloren penning
8 Of wat vrouw, hebbende tien penningen, indien zij één penning verliest, ontsteekt niet een kaars, en keert het huis met bezemen, en zoekt naarstiglijk, totdat zij dien vindt?
9 En als zij dien gevonden heeft, roept zij de vriendinnen en de geburinnen samen, zeggende: Weest blijde met mij; want ik heb den penning gevonden, dien ik verloren had.
10 Alzo, zeg Ik ulieden, is er blijdschap voor de engelen Gods over één zondaar, die zich bekeert.
De verloren zoon
11 En Hij zeide: Een zeker mens had twee zonen.
12 En de jongste van hen zeide tot den vader: Vader, geef mij het deel des goeds, dat mij toekomt. En hij deelde hun het goed.
13 En niet vele dagen daarna, de jongste zoon, alles bijeenvergaderd hebbende, is weggereisd in een vergelegen land, en heeft aldaar zijn goed doorgebracht, levende overdadiglijk.
14 En als hij het alles verteerd had, werd er een grote hongersnood in datzelve land, en hij begon gebrek te lijden.
15 En hij ging heen, en voegde zich bij een van de burgers deszelven lands; en die zond hem op zijn land om de zwijnen te weiden.
16 En hij begeerde zijn buik te vullen met den draf, dien de zwijnen aten; en niemand gaf hem dien.
17 En tot zichzelven gekomen zijnde, zeide hij: Hoe vele huurlingen mijns vaders hebben overvloed van brood, en ik verga van honger!
18 Ik zal opstaan en tot mijn vader gaan, en ik zal tot hem zeggen: Vader, ik heb gezondigd tegen den Hemel, en voor u;
19 En ik ben niet meer waardig uw zoon genaamd te worden; maak mij als een van uw huurlingen.
20 En opstaande ging hij naar zijn vader. En als hij nog ver van hem was, zag hem zijn vader, en werd met innerlijke ontferming bewogen; en toelopende, viel hem om zijn hals, en kuste hem.
21 En de zoon zeide tot hem: Vader, ik heb gezondigd tegen den Hemel, en voor u, en ben niet meer waardig uw zoon genaamd te worden.
22 Maar de vader zeide tot zijn dienstknechten: Brengt hier voor het beste kleed, en doet het hem aan, en geeft hem een ring aan zijn hand, en schoenen aan de voeten;
23 En brengt het gemeste kalf, en slacht het; en laat ons eten en vrolijk zijn.
24 Want deze mijn zoon was dood, en is weder levend geworden; en hij was verloren, en is gevonden! En zij begonnen vrolijk te zijn.
25 En zijn oudste zoon was in het veld; en als hij kwam, en het huis genaakte, hoorde hij het gezang en het gerei,
26 En tot zich geroepen hebbende een van de knechten, vraagde, wat dat mocht zijn.
27 En deze zeide tot hem: Uw broeder is gekomen, en uw vader heeft het gemeste kalf geslacht, omdat hij hem gezond weder ontvangen heeft.
28 Maar hij werd toornig, en wilde niet ingaan. Zo ging dan zijn vader uit, en bad hem.
29 Doch hij, antwoordende, zeide tot den vader: Zie, ik dien u nu zo vele jaren, en heb nooit uw gebod overtreden, en gij hebt mij nooit een bokje gegeven, opdat ik met mijn vrienden mocht vrolijk zijn.
30 Maar als deze uw zoon gekomen is, die uw goed met hoeren doorgebracht heeft, zo hebt gij hem het gemeste kalf geslacht.
31 En hij zeide tot hem: Kind, gij zijt altijd bij mij, en al het mijne is uwe.
32 Men behoorde dan vrolijk en blijde te zijn; want deze uw broeder was dood, en is weder levend geworden; en hij was verloren, en is gevonden.
Uit: Statenvertaling (Jongbloed-editie)
De cursieve kopjes heb ik laten staan, maar maken natuurlijk geen onderdeel uit van de oorspronkelijke tekst.

Dit topic open ik omdat Wilsophie ergens anders vroeg hoe ik de gelijkenis van de "verloren zoon" zag.
Nu ben ik geen theoloog, maar ik wil best een stukje uitleg hierover proberen te geven. Mijn uitleg is gebaseerd op:
a. wat ik lees
b. ik heb het boek van Tim Keller over deze gelijkenis weleens gelezen, niet dat ik precies meer weet wat daar in staat, maar ik geloof zeker dat dat invloed heeft op hoe ik nu naar deze gelijkenis kijk
c. uitleg die je zo in de loop der jaren heb gehoord.

Het eerste is goed controleerbaar voor iedereen, dat lijkt me dus ook het uitgangspunt waarover geen tegenspraak kan bestaan.

Goed, wat gedachten over deze gelijkenis.
1. Waarom spreekt Jezus deze gelijkenissen (de drie horen bij elkaar!) uit?
In vers 1 lezen we over het uitschot van de maatschappij dat komt luisteren naar Jezus. De geestelijke leiders vinden dat niet zo'n fijne gebeurtenis en beschimpen Jezus "deze ontvangt de zondaars, en Hij eet met hen". Even tussendoor: wat een geweldig evangelie brengen zij hier!.
Jezus antwoord op deze als sneer bedoelde opmerking met drie gelijkenissen.
Het verband tussen deze drie is niet het onderwerp alhier, een regelmatig gehoorde uitleg is dat de eerste (over het schaap) gaat over het werk van de Zoon, de tweede, over de penning, gaat over de Heilige Geest en de laatste zou gaan over de Vader. Ik laat het even in het midden.

2. Wat is de boodschap van de derde gelijkenis?
De farizeërs wilden met hun doen en laten en levensheiliging, maar dan wel uitwendig, laten zien hoe toegewijd hun leven was. Ze meenden ook er iets mee te zijn en mee te verdienen. God zou wel tevreden zijn met zulke ijveraars. Zij worden afgebeeld in de oudste zoon.
De tollenaars, zondaren (zoals ze worden genoemd) enzovoorts hadden een ander leven. Leven voor het hier en nu, God is niet nodig. Terwijl zij kinderen van Jakob waren, Joden, God had hen zoveel gegeven. Maar zij hebben Hem openlijk de rug toegekeerd. Zij zijn de jongste zoon.
Nu komt Jezus, en zij, die slechterikken, worden door Hem ontvangen en welkom geheten.
De farizeërs staan op hun achterste benen. Wat een schandaal! Zij dienen God zoals het moet, en de slechterikken zijn welkom? Ze hebben geen oog voor Gods genade, waarbij niet het doen en laten van de mens gewicht in de schaal legt, maar Gods liefde voor gevallen zondaren.

De gelijkenis eindigt open. Komt de oudste zoon ook binnen of niet? Het antwoord wordt niet gegeven, de farizeërs mogen zelf nadenken.

3. En wij?
Binnen de bevindelijke kring ligt vaak de nadruk om de jongste zoon. En daar zijn mooie lessen uit te trekken over Gods liefde voor verloren zondaren! En zeker zijn er parallellen te vinden tussen de terugkeer van de jongste zoon en een weg van bekering uit een zondig leven. Maar het is geen bekeringsvoorschrift.
Voor wie binnen een kerk/geloofsgemeenschap is opgegroeid komt de vraag veel sterker naar voren: en wij. Hoe kijken wij naar teruggekeerde zondaren? Hoe kijken wij naar het karakter van Gods genade? Zijn we een oudste zoon die met werken, werken, werken de gunst van de Vader willen verdienen? Of kennen we dat karakter van genade?

"Jezus niet mijn eigen kracht,
niet het werk door mij volbracht,
niet het offer dat ik breng,
niet de tranen die ik pleng,
schoon ik ganse nachten ween,
kunnen redden, Gij alleen!"

(ds. Toplady, vertaling door, hoe heet ze ook alweer, van "Wat de toekomst brenge moge")

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 24421
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Lukas 15

Berichtdoor Marnix » 25 sep 2013 10:27

Mooi topic. Inderdaad ligt de nadruk vaak op de verloren zoon. Zo heet de gelijkenis ook. Maar we kunnen het beter "de verloren zonen" noemen. De nadruk mag wel wat meer op de oudste zoon liggen aangezien er veel oudste zonen zijn die denken door hun handelen gered te worden... de Farizeeers van nu, die netjes 2 keer naar de kerk gaan maar denken door wetmatig te leven, iets te kunnen verdienen, die neerbuigend doen richting zondaren, zelfs als ze terugkeren, die altijd met hun oordeel over de ander klaarstaan en ondertussen ten koste van de ander zichzelf ophemelen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Lukas 15

Berichtdoor alexander91 » 25 sep 2013 18:38

Een vraag die ik heb bij de oudste zoon: is deze behouden?
Zijn gedrag laat er niet veel van zien, hoewel hij wel bij de vader blijft. Dat laatste is echter wel een punt: hij is niet weggelopen, maar bij zijn vader gebleven.

Is de boodschap dan niet ook aan kinderen die in een kerk opgroeien: verlaat de kerk, want alleen dan kun je gered worden als de verloren zoon.

Het werd wat meer dan 1 vraag ;P
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 24421
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Lukas 15

Berichtdoor Marnix » 26 sep 2013 07:07

Nee. Van nature zijn we allemaal verloren zonen. Daarvoor hoeven we de kerk niet te verlaten.
We moeten het alleen wel inzien.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: Lukas 15

Berichtdoor Janvanverweg » 26 sep 2013 07:40

ik vind de term de verloren zoon, niet zo goed. laten we het "de wachtende vader" noemen. :)

in alle drie de gelijkenisen is er iemand die wat kwijt raakt(herder, vader, vrouw), er is iets kwijt (schaap, zoon, penning) en het komt terug (de herder zoekt en vindt, de vader wacht en de vrouw maakt schoon)

waarom is het schaap verloren? onwil? ongewild afdwalen, ongeluk? een schaap is een kudde dier en zal niet snel de veiligheid van de kudde verlaten om op avontuur te gaan. maar al grazend kan het wel afdwalen en de weg terug kwijt raken.
de herder zoekt het schaap.
de jongste zoon kiest ervoor om zijn ouderlijk huis te verlaten. en wel voorgoed. de erfenis wil hij nu al hebben; banden verbroken.
de vader gaat de zoon niet achterna. hij laat hem de wereld ingaan. maar de vader wacht wel en verheugt zich in de terugkomst.
de vrouw raakt het geld kwijt omdat ze haar huis niet op orde heeft, het is er donker en onder het stof.
de vrouw moet de olilamp aansteken en de bezem erdoor halen

er zijn hier meerdere beelden te vinden ( de herder = Jezus, de Vader is God, de lamp = de Heilige Geest, de vrouw is de gemeente) die elders in de bijbel terug te vinden zijn. dit wil niet zeggen dat het hier dus zo is, maar het ondersteund de beeldspraak wel.
in de beeldspraak (gelijkenis) is er drie keer dat de gemeente (kudde, gezin, vrouw) iets kwijtraken, maar de reakties zijn anders 9zoeken afwachten schoon schip maken & Heilige Geest binnenbrengen)
met de leegloop van de kerken is het goed om deze gelijkenissen eens goed te doordenken. waarom raakt de kerk leden kwijt en hoe daar mee om te gaan? wie raakt kwijt 'vanwege het leven' (b.v. studie, vriendinnetje et
c.) wie gooit de kop in de wind en wie raakt kwijt omdat de kerk onder het stof en donker is?
vervolgens kan je na denken hoe je het verlorenen terug kunt winnen.

p.s. markant is het dat in geen van de gevallen voorkomemn wordt dat iets kwijt kan raken. de schapen worden niet blijvend opgesloten in de kooi, de zoon wordt niets in de weg gelegd bij zijn vertrek en de vrouw reageert niet dat het geld toch nog ergens in het huis ligt en dat het dus wel goed is.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Matthea

Re: Lukas 15

Berichtdoor Matthea » 26 sep 2013 10:34

Hier is een aardig boek over geschreven, "eindelijk thuis" van Henri Nouwen.

Hij stelt inderdaad dat de broer ook een verloren zoon was. Hij dacht door hard werken de gunst van zijn vader te verdienen. Daarnaast was hij jaloers op zijn broer en vergaf de vader te makkelijk volgens hem.
Op het schilderij van Rembrandt zie je dit mooi vertolkt: de broer staat in het donker en de zoon in het licht aan de voeten van de vader.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1554
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Lukas 15

Berichtdoor Rozijn » 26 sep 2013 11:52

Zoals ik al eerder schreef heeft de gelijkenis een open einde. Er staat niet wat de oudste zoon uiteindelijk doet. Gaat hij binnen, of blijft hij buiten?
Farizeër, wat doe je? Buig je voor Gods genade, of volhard je in je hoogmoed?

Lezer van deze gelijkenis, keurig kerkmens, wat doe je?

Jvslooten

Re: Lukas 15

Berichtdoor Jvslooten » 26 sep 2013 12:26

alexander91 schreef:Een vraag die ik heb bij de oudste zoon: is deze behouden?


Dat staat er toch: ´´Kind, gij zijt altijd bij mij, en al het mijne is uwe.´´. Verder kun je het opmaken uit de laatste tekst: de vader zegt ´´wij zouden vrolijk en blij moeten zijn´´ (waarom blij zijn als je zelf verloren gaat?) en ´´want deze broer van jou was dood en is weer levend geworden. (terwijl hij in niets boven de oudste broer staat; je kan dus zonder inlegkunde ook deze voor levend houden)

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1554
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Lukas 15

Berichtdoor Rozijn » 26 sep 2013 13:32

Ging hij dan binnen? Deelde hij in de vreugde? Hij mocht binnenkomen, niets stond in de weg. Zo zegt de Heere tegen het volk Israël: "Ik ben de HEERE, Uw God." Niets stond aan Gods kant in de weg. Maar toch lezen we dat sommigen niet in Kanaän kwamen vanwege hun ongeloof...

Daarom blijf ik erbij: over de oudste zoon wordt in de gelijkenis geen uitspraak gedaan. Als hij niet binnenkwam, deelde hij niet in de vreugde, als hij wel binnenkwam, dan wel. Maar dat betekende dat hij de liefde van zijn vader moest erkennen en blij zou zijn met de terugkeer van zijn broer.

En juist dat is de boodschap van deze gelijkenis, gericht aan de opstandige farizeërs.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Lukas 15

Berichtdoor Wilsophie » 03 nov 2013 18:37

Ik ken geen geschiedenis die zo duidelijk aangeeft het onderscheid tussen de 2 en de 10 stammen.
En hun verzameling of samenkomen in de toekomst.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Lukas 15

Berichtdoor Wilsophie » 03 nov 2013 18:44

Een vraag die ik heb bij de oudste zoon: is deze behouden?
Zijn gedrag laat er niet veel van zien, hoewel hij wel bij de vader blijft. Dat laatste is echter wel een punt: hij is niet weggelopen, maar bij zijn vader gebleven.

Is de boodschap dan niet ook aan kinderen die in een kerk opgroeien: verlaat de kerk, want alleen dan kun je gered worden als de verloren zoon.

Het werd wat meer dan 1 vraag ;P



De zoon die in huis bleef was denk ik de zoon die onder wet bleef en meende dat hij daar goed aan deed.
De zoon die dood was en weer opstond is een beeld van een gelovige.

De zoon die onder wet bleef werd toornig toen hij bemerkte dat het hem niets meer opleverde dan de zoon die naar een ver land was gegaan. Buiten het jodendom dus. Buiten de religie.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3913
Lid geworden op: 25 sep 2013 14:56

Re: Lukas 15

Berichtdoor ineke-kitty » 03 nov 2013 18:54

Wilsophie

"De zoon die onder de wet bleef" is zoals je weet een beeld van de 2 stammen, namelijk Juda/Benjamin die onder de wet is gebleven tot op vandaag de dag.

de " verloren zoon" is een beeld van de verloren 10 stammen Israëls, die terug ZULLEN keren in de toekomst naar de Vader, namelijk als zij tot bekering zullen komen.

De oudste zoon was altijd al bij zijn Vader, omdat aan HEN als eerste het Evangelie is gebracht, echter verwierpen zij de Christus door te weigeren "binnen te gaan" in het heiligdom, dat is Christus Jezus.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Lukas 15

Berichtdoor Wilsophie » 03 nov 2013 18:55

Ok dank voor je aanvulling.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Lukas 15

Berichtdoor mona » 12 nov 2013 18:14

Rozijn schreef:(ds. Toplady, vertaling door, hoe heet ze ook alweer, van "Wat de toekomst brenge moge")

Jacqueline vd Waals.
Rozijn schreef:6 En te huis komende, roept hij de vrienden en de geburen samen, zeggende tot hen: Weest blijde met mij; want ik heb mijn schaap gevonden, dat verloren was.

Dat woordje MIJN schaap, is zo mooi in deze gelijkenis!
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Lukas 15

Berichtdoor rotterdam » 12 nov 2013 19:18

Janvanverweg schreef:waarom is het schaap verloren? onwil? ongewild afdwalen, ongeluk? een schaap is een kudde dier en zal niet snel de veiligheid van de kudde verlaten om op avontuur te gaan. maar al grazend kan het wel afdwalen en de weg terug kwijt raken.


Zo is het inderdaad Janvanverweg, Dominees die preken over het verloren schaap gaan zich soms te buiten aan de meest fantastische versprekingen. Goede theologen maar slechte biologen.

Het schaap in deze gelijkenis is niet weggelopen maar verdwaald.
Wanneer verdwalen schapen ? Het ontbreken van voedsel op de weidegronden, ze dwalen af op zoek naar voedsel.

Dat is anders bij Christus ;

De Heer is mijn herder!
'k Heb al wat mij lust;
Hij zal mij geleiden
naar grazige weiden.
Hij voert mij al zachtkens
aan waat'ren der rust.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten