Verbondsleer

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Petertje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 304
Lid geworden op: 12 jul 2003 01:59

Verbondsleer

Berichtdoor Petertje » 07 aug 2003 14:08

Omdat de verbondsleer op zoveel verschillende manieren wordt uitgelegd, zou ik graag willen wie de eerste persoon was die dit op papier gezet heeft en wat de eerste bewoordingen van de verbondsleer zijn.

Gebruikersavatar
FV
Sergeant
Sergeant
Berichten: 449
Lid geworden op: 01 jul 2003 14:30
Locatie: Zeist

Berichtdoor FV » 09 aug 2003 18:10

Oei, daar vraag je wat. Ik weet wel dat bij de drieverbondenleer de twee aspecten van het genadeverbond uit elkaar gehaald zijn, nl de genade die God aanbied, en heel bijzonder Gods genade in het leven van mensen die Hem kennen / bekeerd zijn.
Tenminste, volgens mij heb ik het zo goed verwoord (kheb m'n oude catechisatieboekje niet bij de hand)

joris

Berichtdoor joris » 13 aug 2003 11:56

lees gewoon de bijbel. De sleutel ligt in 1 kor 11:25: deze beker is het nieuwe verbond, een verbond dat bekrachtigd wordt door mijn bloed.

De rest was dus het oude verbond.

Petertje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 304
Lid geworden op: 12 jul 2003 01:59

Berichtdoor Petertje » 13 aug 2003 14:35

joris schreef:lees gewoon de bijbel. De sleutel ligt in 1 kor 11:25: deze beker is het nieuwe verbond, een verbond dat bekrachtigd wordt door mijn bloed.

De rest was dus het oude verbond.


Dank je wel voor je reactie. Ik ben het hier helemaal mee eens. Toch prikkelt het mijn nieuwsgierigheid wie, waar en wanneer de verbondsgedachte is opgesteld. :?: :?: :?:

joris

Berichtdoor joris » 13 aug 2003 15:31

Petertje schreef:
joris schreef:lees gewoon de bijbel. De sleutel ligt in 1 kor 11:25: deze beker is het nieuwe verbond, een verbond dat bekrachtigd wordt door mijn bloed.

De rest was dus het oude verbond.


Dank je wel voor je reactie. Ik ben het hier helemaal mee eens. Toch prikkelt het mijn nieuwsgierigheid wie, waar en wanneer de verbondsgedachte is opgesteld. :?: :?: :?:

volgens mij moet je dan gewoon wat kerkgeschiedenis gaan lezen, want er komt steeds een stukje bij. Als je begint bij Augustinus zit je aardig goed denk ik.

Gebruikersavatar
@mic
Majoor
Majoor
Berichten: 1620
Lid geworden op: 10 aug 2003 14:07
Locatie: Krabbendijke/ Delft
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 13 aug 2003 19:20

op heavenlyquality.nl > forum > geloof inside geloof ik dat er een vrij diepzinnige topic over dit onderwerp staat
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Petertje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 304
Lid geworden op: 12 jul 2003 01:59

Berichtdoor Petertje » 14 aug 2003 12:52

@mic schreef:op heavenlyquality.nl > forum > geloof inside geloof ik dat er een vrij diepzinnige topic over dit onderwerp staat


Dank je!! Dat soort stof zocht ik. Weet iemand nog meer websites die me verder kunnen helpen? Ik hou me van harte aanbevolen!!

Gebruikersavatar
Hydro
Sergeant
Sergeant
Berichten: 429
Lid geworden op: 20 sep 2002 19:16
Locatie: Tapijtstad Genemuiden
Contacteer:

Re: Verbondsleer

Berichtdoor Hydro » 16 aug 2003 13:03

Petertje schreef:Omdat de verbondsleer op zoveel verschillende manieren wordt uitgelegd, zou ik graag willen wie de eerste persoon was die dit op papier gezet heeft en wat de eerste bewoordingen van de verbondsleer zijn.


Bij mijn weten is ongeveer in de tijd van de ballingschap alles op papier gezet. Dus alles wat tussen Genesis 1 en de ballingschap in de Bijbels staat werd eerst mondeling overgedragen van ouder op kind. Dus de bewoording die we nu tegenkomen in de Bijbel als God een verbond aangaat met Abraham, zal de schriftelijke versie zijn van wat de Joden altijd mondeling doorgaven. Ik neem tenminste niet aan dat je twijfelt aan wat er in de Bijbels staat. Dus mag je aannemen dat die verwoording ook de juiste is. En anders zou je een Hebreeuws geschrift op moeten zoeken, waar het in staat en dan (laten) vertalen :lol:
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

Petertje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 304
Lid geworden op: 12 jul 2003 01:59

Re: Verbondsleer

Berichtdoor Petertje » 16 aug 2003 19:15

Gandalf schreef:
Petertje schreef:Omdat de verbondsleer op zoveel verschillende manieren wordt uitgelegd, zou ik graag willen wie de eerste persoon was die dit op papier gezet heeft en wat de eerste bewoordingen van de verbondsleer zijn.


Bij mijn weten is ongeveer in de tijd van de ballingschap alles op papier gezet. Dus alles wat tussen Genesis 1 en de ballingschap in de Bijbels staat werd eerst mondeling overgedragen van ouder op kind. Dus de bewoording die we nu tegenkomen in de Bijbel als God een verbond aangaat met Abraham, zal de schriftelijke versie zijn van wat de Joden altijd mondeling doorgaven. Ik neem tenminste niet aan dat je twijfelt aan wat er in de Bijbels staat. Dus mag je aannemen dat die verwoording ook de juiste is. En anders zou je een Hebreeuws geschrift op moeten zoeken, waar het in staat en dan (laten) vertalen :lol:


Tja, daar leg je een vinger op de zere plek. Ik ben bang dat we inmiddels een 'verbondsleer/gedachte' hebben die zo vaak een correctie gehad heeft, dat ie niet bijbels meer is. Dus ik ben niet op zoek naar Genesis, ik ben op zoek naar degene die de eerste keer met de verbondsleer gekomen is (ik kan verschillende dingen zoals het werkverbond niet in de bijbel vinden, als jij dat wel kunt, dan hou ik me aanbevolen)

Petertje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 304
Lid geworden op: 12 jul 2003 01:59

Berichtdoor Petertje » 21 aug 2003 21:00

FV schreef:Oei, daar vraag je wat. Ik weet wel dat bij de drieverbondenleer de twee aspecten van het genadeverbond uit elkaar gehaald zijn, nl de genade die God aanbied, en heel bijzonder Gods genade in het leven van mensen die Hem kennen / bekeerd zijn.
Tenminste, volgens mij heb ik het zo goed verwoord (kheb m'n oude catechisatieboekje niet bij de hand)


Ik zou heel blij zijn als je me wat verder zou kunnen helpen!! Alvast bedankt voor de moeite!!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten