Eerst bekering dan verkering

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jvslooten

Eerst bekering dan verkering

Berichtdoor Jvslooten » 17 sep 2013 15:15

Ben je het eens of oneens met de stelling ´´Eerst bekering dan verkering´´ en waarom wel of waarom niet? Hoe zie je dit in relatie tot het huwelijk?

meribel
Kolonel
Kolonel

Re: Eerst bekering dan verkering

Berichtdoor meribel » 17 sep 2013 15:21

Eerst bekering dan verkering?

Hoe stel je dat precies voor?
Lijkt me een zeer persoonlijk ding. Als jij dat vind dan wacht je.

Maar ja, je kan zomaar iemand tegenkomen en de vlam slaat in de pan.

En waar wil je eigenlijk op wachten? Op bekering? Dat is toch niet iets om op te wachten? Als je vind dat je niet bekeerd ben dan is er sowieso werk aan de winkel lijkt me?

Ruth2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ruth2 » 17 sep 2013 15:26

Ja maar...............................
Dat gaat zomaar niet Meribel, dat moet je ook maar gegeven worden en niet iedereen word zalig!

Sorry voor m'n cynisme

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 17 sep 2013 15:32

Jvslooten schreef:Ben je het eens of oneens met de stelling ´´Eerst bekering dan verkering´´ en waarom wel of waarom niet? Hoe zie je dit in relatie tot het huwelijk?

Die stelling heb je niet van jezelf :wink: maar van een bekende dominee.
Als dit de volgorde is, zullen er heel wat minder huwelijken stranden!

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 17 sep 2013 15:32

@Meribel

De vraag kwam eigenlijk naar aanleiding van o.a. eerdere vragen hierover op refoweb, een discussie een tijdje terug op een ander christelijk forum (http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=2493) en mijn persoonlijke visie. Ik ben eigenlijk gewoon benieuwd:)

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 17 sep 2013 15:40

schelpje3 schreef:Die stelling heb je niet van jezelf :wink: maar van een bekende dominee.
Als dit de volgorde is, zullen er heel wat minder huwelijken stranden!

De stelling is inderdaad niet van mijzelf.. van wie ie wel is weet ik niet, maar daar gaat het tenslotte ook niet om.. ik hoop gewoon een heldere discussie te krijgen met eerlijke voors- en tegens:)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 sep 2013 15:46

Ik denk dat dit erg per situatie verschilt.

Laten we beginnen met het eerste: Liefde is sterk. Je kan als buitenstaander dit soort dingen makkelijk roepen. Maar als je echt verliefd wordt op iemand is het een stuk lastiger om heel rationeel te gaan redeneren, aangezien liefde je ratio soms ook een beetje buitenspel zet. Daarnaast ken ik ook genoeg mensen die een relatie kregen met een ongelovige waarbij die persoon later tot geloof kwam. Ik ken ook situaties waarbij dat niet gebeurde overigens. Soms werkt dat prima, soms ook niet. Ik denk dat je de situatie met God moet bespreken en moet luisteren naar wat Zijn wil is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 17 sep 2013 15:48

Jvslooten schreef:Ben je het eens of oneens met de stelling ´´Eerst bekering dan verkering´´ en waarom wel of waarom niet? Hoe zie je dit in relatie tot het huwelijk?

Zou een hele goeie zijn en een garantie voor een levenslange honeymoon, als ik sommige predikers mag geloven. Maar ja, elkaar bijten en vereten en ijzer met ijzer scherpen en even een scheidinkje tussendoor brengt je op den duur ook wel tot bekering. Overigens heb ik het dan niet over gelovig/ongelovig, maar bekering in de zin van je eigen wil opgeven en die van Hem willen doen. Maar ja als we dat volmaakt doen is het ondertussen tijd voor Zijn bruiloft.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 17 sep 2013 15:49

Jvslooten schreef:
De stelling is inderdaad niet van mijzelf.. van wie ie wel is weet ik niet, maar daar gaat het tenslotte ook niet om.. ik hoop gewoon een heldere discussie te krijgen met eerlijke voors- en tegens:)

Het is nogal een stelling he? Ik denk dat velen dit niet zullen begrijpen en er grote moeite mee zullen hebben.
Ik moest er ook heel erg over nadenken, toen ik m voor het eerst hoorde.
Toch kan ik het goed begrijpen, waarom dominee dit zegt.
Het is immers: zoekt eerst het Koninkrijk van God? Haast en spoedt u om des levens wil.
En dan zullen de tijdelijke dingen u toegeworpen worden.
We mogen de Heere om alles bidden, dus zeker om een lieve man of vrouw.
En zal hij dan een ongelovige op je pad brengen?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 17 sep 2013 16:15

schelpje3 schreef:Het is nogal een stelling he? Ik denk dat velen dit niet zullen begrijpen en er grote moeite mee zullen hebben.
Ik moest er ook heel erg over nadenken, toen ik m voor het eerst hoorde.

Dat ben ik 100% met je eens.. maar het is toch juist goed om mensen aan het nadenken te zetten?

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 17 sep 2013 18:05

In de gkv mag je pas trouwen als je belijdenis heb gedaan.

Die regel lijkt erop vind je niet?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 17 sep 2013 18:24

schelpje3 schreef:We mogen de Heere om alles bidden, dus zeker om een lieve man of vrouw.
En zal hij dan een ongelovige op je pad brengen?

Goeie vraag schelpje3, weet jij het antwoord ?

Ruth2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ruth2 » 17 sep 2013 19:02

meribel schreef:In de gkv mag je pas trouwen als je belijdenis heb gedaan.

Dat is een goede zaak!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 sep 2013 21:29

Schelpje, ik denk dat Hij dan een ongelovige op je pad kan brengen. Denk aan Ruth.

Overigens ken ik best mensen in de GKV die getrouwd zijn met een ongelovige. Ook met kerkelijk huwelijk. Lijkt me vreemd om dat dan te boycotten of te stellen dan Gods zegen daar per definitie niet op kan rusten.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 17 sep 2013 22:29

Ik moet wel nadenken hoe dat gaat?
Ik ken wel dat mensen voornemens zijn belijdenis te doen, daar is dan in kr mee gesproken, het is een regel maar er zijn uiteraard uitzonderingen mogelijk.
Maar bedoel je iemand die overtuigd atheist is? Die trouwen dan niet in de kerk zover ik weet, wel wordt er dan in de zondag erna om inzegening gevraagd in het gebed,

En bij dopen als een ouder niet geloofd en dat ook niet voornemend is dan wordt het ja woord aan de gelovige ouder gevraagd, wel wordt er gesproken met de andere ouder hoe hij/zij er tegenover staat en de beslissing steunt en niet in de weg staat enz.

Maar dit is hoe ik het tot nu toe heb meegemaakt hoor.

Terug naar “Archief”