Bijbel - betrouwbaarder dan we denken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Bijbel - betrouwbaarder dan we denken

Berichtdoor schelpje3 » 02 sep 2013 12:03

Op Refdag staat dit te lezen:

De Bijbel is betrouwbaarder dan we denken. Dat stelden diverse sprekers zaterdag in Assen tijdens de eerste bijeenkomst in een reeks over de betrouwbaarheid van de Bijbel.

Lees verder op Refdag: http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_765365
===================================

Ik dacht altijd al dat de Bijbel als zeer betrouwbaar mocht worden geacht. Maar kennelijk zijn er veel mensen die hiervoor toch een bewijs willen zien.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Bijbel - betrouwbaarder dan we denken

Berichtdoor schaapje » 02 sep 2013 12:33

Ja natuurlijk is de Bijbel betrouwbaar en als er nog eens bewijs gevonden wordt dan kan ik daar wel heel blij om zijn, maar dan wordt er nog gezegd...hoezo betrouwbaar, het NT is gewoon aangepast naar de profetieën in het OT. ?:|
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Bijbel - betrouwbaarder dan we denken

Berichtdoor Boaz » 02 sep 2013 13:02

Schelpje3 schreef:
Ik dacht altijd al dat de Bijbel als zeer betrouwbaar mocht worden geacht. Maar kennelijk zijn er veel mensen die hiervoor toch een bewijs willen zien.


In de loop der jaren heb ik keer op keer mogen merken dat Gods woord inderdaad betrouwbaar is, maar ik vind het altijd weer prachtig wanneer ik daar wederom een bewijs van vind. Ik denk niet dat je moet stellen dat mensen daar per se bewijs voor nodig hebben, maar het kan je bemoedigen. Net zoals een verhoord gebed dat soms doet.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2018
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Bijbel - betrouwbaarder dan we denken

Berichtdoor gravo » 04 sep 2013 16:50

Schelpje3,

Het wordt zo makkelijk in de topic-titel gezet: "Bijbel - betrouwbaarder dan we denken", maar ik vind het wel een heel vreemd zinnetje!

Wie zijn die "we"?
Zijn wij dat, christenen? Of zijn dat alle refoweb-gebruikers? Of zijn wij dat, omdat wij per slot van rekening deel uitmaken van de hele mensheid?

En dan, is er een reden om aan te nemen dat er hier vooral veel mensen zijn die de Bijbel niet betrouwbaar vinden? Ik zelf vind de Bijbel door en door betrouwbaar. Ik wil niet graag aangesproken worden als iemand die moet horen dat de Bijbel betrouwbaarder is dan ik denk. Dat kan bijna niet.

Wie worden hier aangesproken? Sluit je jezelf in bij het "we" van de topic-titel? Daar lijkt het zogezegd wel op.
Maar als jij daar ook toe behoort, dan wordt het wel heel scheef om tegen jezelf te zeggen, dat je de betrouwbaarheid van de Bijbel zelf te laag hebt ingeschat!

Dat weet jij meer dan jij!

Vreemd,

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
refo
Mineur
Mineur
Berichten: 179
Lid geworden op: 19 nov 2002 21:04
Locatie: Gouda

Re: Bijbel - betrouwbaarder dan we denken

Berichtdoor refo » 04 sep 2013 21:34

Het krantenbericht ging over een lezing n.a.v. de tentoonstelling in het Drents Museum over de Dode-Zeerollen.
Na de ontdekking in grotten bij Qumran (1948) en nog later de teksten eenmaal ontcijferd waren bleek dat de tekst van het OT helemaal niet zo onbetrouwbaar aan ons overgeleverd was als gedacht werd. We hebben ook tot 1948 een 'betrouwbare Bijbel' gehad.
De kop zet bijbelgetrouwe christenen wel een beetje op het verkeerde been.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1930
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Bijbel - betrouwbaarder dan we denken

Berichtdoor Pcrtje » 05 sep 2013 07:41

schelpje3 schreef:Ik dacht altijd al dat de Bijbel als zeer betrouwbaar mocht worden geacht. Maar kennelijk zijn er veel mensen die hiervoor toch een bewijs willen zien.
Dit snap ik niet helemaal. Bewijs is toch altijd nodig om iets te 'geloven'? Ik bedoel: we geloven ook niet dat de sprookjes van Grimm, toch? En we geloven hetgeen een rechter zegt juist wel omdat daar bewijs voor is, toch?

Waarom zou het onnodig zijn om (meer) bewijs te willen zien voor de betrouwbaarheid van de Bijbel?
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Bijbel - betrouwbaarder dan we denken

Berichtdoor alexander91 » 05 sep 2013 08:13

Ik denk dat twijfel erbij hoort, als we de mens in ogenschouw nemen. Als je de evangelien leest, dan zie je eigenlijk overal dat de discipelen twijfelen en continu tekenen en bewijzen van macht willen zien. Als we goed en eerlijk naar onszelf kijken, dan willen wij dat het liefste ook. Maar hoe meer we God in Zijn Woord leren kennen, hoe meer die twijfel gestild wordt. Ik zeg overigens niet dat twijfel dan goed is, want dat is het niet. Je moet er wel wat mee doen. Maar als je je met je twijfel tot jezelf of de wetenschap richt, dan kom je er niet zomaar. God wil dat we die twijfel bij Hem uitstorten, zoals ook de profeten in de Bijbel dat deden.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Bijbel - betrouwbaarder dan we denken

Berichtdoor 1a2b3c » 08 sep 2013 14:30

Twijfel is ongeloof...
Klopt, maar laatst hoorde ik de volgende uitspraak: waar twijfel is, daar is ook geloof want anders zou er geen twijfel zijn.
Niet bedoelt om twijfel als positief weg te zetten, maar volgens mij zit er toch wel iets in.

]Ik geloof ook absoluut dat Gods woord betrouwbaar is, maar ik heb soms wel eens twijfel of er in de Bijbel -zoals wij die hebben- geen dingen terecht zijn gekomen die er niet in horen, en andersom of geen dingen zijn die er eigenlijk wel in horen.
Verder heb ik ook wel eens mijn twijfels over de betrouwbaarheid van de vertalingen, daar is nogal wat verschil van mening over. En sommige dingen zijn inhoudelijk echt belangrijk.
En dan heb ik veel steun aan het feit dat de Heilige Geest - die in de gelovige woont- ons in alle waarheid zal leiden.
In principe neem ik de Bijbel zoals wij die hebben aan als Gods Woord, gewoon van kaft tot kaft. Zelf gebruik ik liefst de HSV en soms de Naardense vertaling.
Als iets vragen bij me oproept ga ik op zoek naar wat er in de grondtaal staat. En vaak wordt het me dan duidelijk, dus denk ik dat de grondtaal heel betrouwbaar is.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Bijbel - betrouwbaarder dan we denken

Berichtdoor rotterdam » 08 sep 2013 15:47

alexander91 schreef:Ik denk dat twijfel erbij hoort, als we de mens in ogenschouw nemen.


Natuurlijk hoort de twijfel bij het geloof, alle "grote namen" in de bijbel twijfelen.

Zelfs, Johannes de Doper, waarvan Christus zegt "van vrouwe geboren geen groter mens dan hij" stuurt zijn volgelingen naar Jezus met de vraag "bent U de Christus of moeten wij een ander verwachten?"

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Bijbel - betrouwbaarder dan we denken

Berichtdoor mealybug » 08 sep 2013 16:54

rotterdam schreef:
Natuurlijk hoort de twijfel bij het geloof, alle "grote namen" in de bijbel twijfelen.

Zelfs, Johannes de Doper, waarvan Christus zegt "van vrouwe geboren geen groter mens dan hij" stuurt zijn volgelingen naar Jezus met de vraag "bent U de Christus of moeten wij een ander verwachten?"


Twijfel komt voor als er een verwachting is of je wacht op Iets, dat gaat gebeuren, wat is beloofd.
(nog tijdens de oude bedeling, tijdens welke Johannes de Doper inderdaad de grootste was)
dat Iets is inmiddels Waarheid geworden, waardoor twijfel geenszins meer op zijn plaats is.
''Daarom moet het voor U vaststaan..''.zegt Paulus dan ook telkens.
Ik weet niet voor wie de schrijver van het artikel spreekt wanneer hij zegt ''betrouwbaarder dan WE denken'', maar dat is niet de ware gelovige, die weet zeker dat Christus een Beloner is van hen die Hem zoeken.
Die 4 woorden spreken eigenlijk boekdelen..(en dat boek is niet Paulus Evangelie)
Laatst gewijzigd door mealybug op 08 sep 2013 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Bijbel - betrouwbaarder dan we denken

Berichtdoor schelpje3 » 13 feb 2014 11:10

Ik wist niet goed waar ik onderstaand stukje van Trouw.nl moest zetten. Vanwege het zinnetje "Bijbelboek kan nog steeds historische waarde hebben" toch maar in dit topic.

De bijbelse verhalen over Abraham, Jakob en Isaak bevatten onterecht kamelen. In de regio's waar de verhalen zich afspelen kwamen de dieren destijds helemaal niet voor.
Lees verder in Trouw: http://www.trouw.nl/tr/nl/4716/Christen ... niet.dhtml

Jvslooten

Re: Bijbel - betrouwbaarder dan we denken

Berichtdoor Jvslooten » 13 feb 2014 11:21

Wat raar, volgens andere bronnen kwam de gedomesticeerde kameel al in het huidige Iran 2500 jaar v. Christus; 500 Jaar later ook al in Mesopotamië (bron: Encyclopædia Britannica. 2007. Encyclopædia Britannica Online. accessed 11 February 2007.) , rond de tijd van Abraham dus. De dromedariscameel kwam volgens sommige bronnen zelfs al twee- tot vierduizend jaar voor Christus voor in Arabië (Bron:Al-Swailem, et al. Classification of Saudi Arabian camel (Camelus dromedarius) subtypes based on RAPD technique., Journal of Food, Agriculture and Environment, Vol.5 (1) : 143–148. 2007.)


Byte
Luitenant
Luitenant
Berichten: 745
Lid geworden op: 25 dec 2012 21:46

Re: Bijbel - betrouwbaarder dan we denken

Berichtdoor Byte » 13 feb 2014 21:29



Thx 4 sharing. interessant!
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Bijbel - betrouwbaarder dan we denken

Berichtdoor Spreeuw » 08 mar 2014 12:03

schelpje3 schreef:Op Refdag staat dit te lezen:

De Bijbel is betrouwbaarder dan we denken. Dat stelden diverse sprekers zaterdag in Assen tijdens de eerste bijeenkomst in een reeks over de betrouwbaarheid van de Bijbel.

Lees verder op Refdag: http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_765365
===================================

Ik dacht altijd al dat de Bijbel als zeer betrouwbaar mocht worden geacht. Maar kennelijk zijn er veel mensen die hiervoor toch een bewijs willen zien.


Inderdaad, sommige atheïsten begrijpen nog steeds niets van het verband tussen Bijbelteksten onderling. Als ik boeken van atheïsten lees, valt het me vooral op dat er losse Bijbelteksten worden geciteerd, die vervolgens uit zijn verband gerukt worden. Bijvoorbeeld als God in het OT oproept tot uitroeiing van de volken, wordt vaak gedacht dat God dan immoreel zou zijn, en dat mensen dus ook immoreel gemaakt worden. Terwijl het overkoepelende thema van de Schrift de liefde tot God en tot de naaste is (in zowel OT als NT). Zie Deut. 6:4-5 en Matth. 22:37-40. Zo zijn er nog talloze voorbeelden meer te noemen.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 100 gasten