One happy family

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jokesloten
Verkenner
Verkenner

One happy family

Berichtdoor jokesloten » 02 sep 2013 09:29

Mijn zwager en schoonzusje houden vaak op zondag hun verjaardag.
Daar gaan wij als gezin ook naar toe 's middags.
Ze willen dan dat graag dat je blijft eten en hebben dit dan ook met zorg klaargemaakt.
De laatste keer hadden ze een afhaalmenu gehaald. Nu is dat hun huis en hun verantwoordelijkheid. Maar het eten smaakte me niet. Nu de kinderen groter worden en meer dingen snappen wil ik eigenlijk niet blijven en voor het eten al weg gaan.

Nu weet ik niet of er begrip voor word getoond of heel erg over word gezeurd.
Iemand ervaring hierin hoe hier mee om te gaan..
Als je 's avonds niet kunt slapen moet je geen schaapjes tellen maar de Herder zoeken. drs. Els van Dijk

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: One happy family

Berichtdoor schelpje3 » 02 sep 2013 09:38

Wij gaan nooit op zondag naar een verjaardag. Hebben vanaf het begin geweigerd, sommige familieleden bleven heeeeel lang aandringen, maar ze gaven het uiteindelijk op.
Maar bij jullie is het een ander verhaal, omdat je tot nu toe wel ging.
Ik zou het gewoon zeggen. Altijd eerlijk zijn en je bezwaren op tafel leggen.
Kies daarvoor een geschikt moment, niet vlak voor een verjaardag!
Anderzijds, je bent toch niet verplicht om zo lang te blijven?

Weet je, het gevaar is er dat je van het één in het ander komt. Een verjaardag vieren op zich is niet bezwaarlijk, maar nu wordt er afhaal eten geserveerd, de volgende keer wordt je genodigd op een terrasje of restaurant.

Ik wens je veel wijsheid!

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 02 sep 2013 10:04

Ik ken je zwager en schoonzus niet dus tsja..

Mijn kerkelijke schoonfamilie haalt ook weleens chinees op zondag. Ik heb er zelf geen enkel probleem mee.

Zelf heb ik familie die het niet leuk vind, ze zullen wel eten maar het smaakt dan minder, ik zorg dus dat ik verjaardagen vier op zaterdag.

Zou je het zelf een probleem vinden om bijv koosjer of halal te gaan koken als familie ineens moslim of joods wordt? Gewoon eerlijk zeggen lijkt me.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 02 sep 2013 10:05

Gewoon doen waar jij je prettig bij voelt. En idd. gewoon eerlijk zijn.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 02 sep 2013 10:06

Ik heb geen bezwaar tegen een verjaardag op zondag, maar ik/wij letten wel op waar die verjaardag gevierd wordt. Bij de fam van mijn man gaat men sowieso uit eten of haalt men wat op zondag. Wij hebben toen de keuze gemaakt om een andere keer te gaan.
Gelukkig wonen ze niet naast de deur, dus je kan er wat makkelijker onderuit komen.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 02 sep 2013 10:21

Ik zou idd aangeven dat je er moeite mee hebt en waarom. En mogelijk kun je aanbieden om te helpen met klaarmaken van het eten, gewoon in huis. Dan heb je naast je 'kritiek' ook nog wat leuks te melden zeg maar ;)

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 02 sep 2013 14:57

Ehmm wat is het probleem? Je houdt niet van kant en klaar hap of mag dat niet op zondag? Als het het tweede is zou ik ze dat vriendelijk uitleggen, want ik denk niet dat ze op het idee gekomen waren dat je daarmee zou kunnen zitten.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Wim2600 » 02 sep 2013 15:10

coby schreef:Ehmm wat is het probleem? Je houdt niet van kant en klaar hap of mag dat niet op zondag? Als het het tweede is zou ik ze dat vriendelijk uitleggen, want ik denk niet dat ze op het idee gekomen waren dat je daarmee zou kunnen zitten.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook het issue niet goed snap... als het gaat om "zondag = rustdag", dan lijkt het me juist logischer dat je je die dag niet gaat lopen uitsloven in de keuken, maar lekker handig iets bestelt of naar een restaurant gaat. Dan heb je toch net een boel minder werk, en dus meer "rust" om tijd met elkaar door te brengen?

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 02 sep 2013 15:49

Het zal er waarschijnlijk om gaan dat op zondag alleen 'werken van noodzakelijkheid' gedaan mogen worden en dat daarom bijv. wel een verpleegkundige op zondag mag werken maar een restaurantskok/ober niet want het is niet noodzakelijk om op zondag uit eten te gaan, en dus ook niet om op zondag eten af te halen. Door dat laatste te doen werk je eraan mee dat op zondag mensen in het restaurant aan het werk zijn.
En ja, de meeste mensen koken wel op zondag hun eigen potje, maar vroeger werd dat dus op zaterdag gedaan en werd op zondag alleen het eten opgewarmd (en de afwas bleef voor de maandag) - alleen wat echt noodzakelijk is werd gedaan dus. Weet niet of er nog mensen zijn die dit nu zo doen.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 02 sep 2013 15:49

Tja Wim2600 als ik het goed begrijp laat je dan een ander voor je werken.
En dat was voor Isreäl verboden ook de slaven en knechten mochten niet op de sabbath werken.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 02 sep 2013 15:59

schaapje schreef:Tja Wim2600 als ik het goed begrijp laat je dan een ander voor je werken.
En dat was voor Isreäl verboden ook de slaven en knechten mochten niet op de sabbath werken.

Jezus was indertijd een heel stuk vrijzinniger in zijn opvattingen over de regels tijdens Sabbat dan de schriftgeleerden. De sabbatsviering was van een liefdedienst verworden tot een wettisch ritueel. De onderliggende houding was er niet een van liefde tot God en de medemens, maar van pietluttigheid en muggenzifterij. Jezus wilde de sabbat herstellen in zijn oorspronkelijke bedoeling.
Zie ook Marcus 2:27 En Hij zei tot hen: De sabbat is gemaakt om de mens, en niet de mens om de sabbat.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 02 sep 2013 16:08

hubert schreef:
Jezus was indertijd een heel stuk vrijzinniger in zijn opvattingen over de regels tijdens Sabbat dan de schriftgeleerden. De sabbatsviering was van een liefdedienst verworden tot een wettisch ritueel. De onderliggende houding was er niet een van liefde tot God en de medemens, maar van pietluttigheid en muggenzifterij. Jezus wilde de sabbat herstellen in zijn oorspronkelijke bedoeling.
Zie ook Marcus 2:27 En Hij zei tot hen: De sabbat is gemaakt om de mens, en niet de mens om de sabbat.

We zijn er inmiddels aan gewend dat jij alles zo draait dat het allemaal goedgepraat kan worden. :?
De Heere Jezus was niet vrijzinnig, dan begrijp jij het niet.
Zoals LeChat goed opmerkt, het gaat om de werken der noodzakelijkheid, dus iemand van noodzakelijke verzorging en behandeling voorzien bijv.
Als je eten gaat halen, laat je iemand anders voor je werken.
De zondag hoort in het teken te staan van kerkgang, bezinning en overpeinzing. En niet om het "vlees te behagen".

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Wim2600 » 02 sep 2013 16:13

schaapje schreef:Tja Wim2600 als ik het goed begrijp laat je dan een ander voor je werken.

De afhaalchinees om de hoek kiest er toch helemaal zelf voor om open te zijn op zondag? De onze is trouwens wel op maandag dicht, dus het principe van een wekelijkse rustdag houdt-ie wel aan.

Zou je er ook een probleem mee hebben om op zondag eten te bestellen in een restaurant uitgebaat door joden, die de zaterdag gesloten zijn vanwege de sabbath?

Ik begrijp je achterliggende redenering van een ander ook z'n rustdag te gunnen, maar als die ander er nu een andere rustdag op na houdt, is dat dan niet goed genoeg?

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 02 sep 2013 16:13

Je zou het kunnen combineren: ziel en lichaam beide.
Het één is niet zonder het andere te verkrijgen.
En ik durf de stelling wel aan dat Jezus veel vrijer in zijn denken was dan menig refo en schriftgeleerde.
Hij ging heel zinnig met zaken om en daarom: vrijzinnig!
Echt niks mis mee!

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 02 sep 2013 16:46

Wim2600 schreef:
De afhaalchinees om de hoek kiest er toch helemaal zelf voor om open te zijn op zondag? De onze is trouwens wel op maandag dicht, dus het principe van een wekelijkse rustdag houdt-ie wel aan.

Zou je er ook een probleem mee hebben om op zondag eten te bestellen in een restaurant uitgebaat door joden, die de zaterdag gesloten zijn vanwege de sabbath?

Ik begrijp je achterliggende redenering van een ander ook z'n rustdag te gunnen, maar als die ander er nu een andere rustdag op na houdt, is dat dan niet goed genoeg?

Even voor de goede orde Wim...het zijn niet mijn achterliggende redeneringen :wink:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Terug naar “Archief”