aanschaf caravan

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

aanschaf caravan

Berichtdoor pol » 31 aug 2013 08:25

Wij zijn een beetje aan het denken over aanschaf van een caravan. Gezin met 3 kids. Een stacaravan huren met 3 slk is best moeilijk. Niet veel keus of heel erg duur. We willen voor zoiets niet meer kwijt zijn dan 550 per week en dat is altijd nog gelukt met veel zoeken. Nu willen we eigenlijk een eigen caravan maar we weten niet wat we dan aan kosten hebben. Dus caravanliefhebbers... laat je horen!

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Re: aanschaf caravan

Berichtdoor cornelia77 » 31 aug 2013 11:06

Wij hebben geen caravan, maar een vouwwagen. Wel een beetje anders, dus.
Ik heb eigenlijk geen idee wat de aanschaf van een caravan is. Dat ligt ws. helemaal aan je wensen. Voor stalling zijn wij 150 euro per jaar kwijt. Een camping kost ongeveer 40 euro per nacht. Maar dat is ook wel weer afhankelijk van je wensen, qua luxe en entertainment.
Het is vooral even de aanschaf van de spullen als je voor de eerste keer gaat kamperen. Je zou kunnen proberen om van iemand een caravan te lenen, zodat je het een jaar kunt proberen.

Merisja
Luitenant
Luitenant
Berichten: 652
Lid geworden op: 15 feb 2008 19:10

Re: aanschaf caravan

Berichtdoor Merisja » 31 aug 2013 13:46

Wij hebben sinds drie jaar een caravan en zijn er super blij mee. We gebruiken hem vaak: het voorseizoen staan we altijd op een camping in Nederland, in de zomer gaan we drie weken naar Frankrijk. De aanschaf is idd het grootste kostenplaatje. Wij hebben een tweedehands en die kostte zeven duizend euro, incl voortent en luifel. We zijn met z'n vieren. M'n man, 1 dochter en ik slapen in de caravan en de oudste slaapt buiten in een tentje. Heel goed te doen!

Je betaalt op een camping niet veel voor een nacht, maar je moet er wel bij nadenken dat als je ver weg gaat, je behoorlijk wat extra geld kwijt bent aan tol en benzine. Dat komt er dan wel bij.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: aanschaf caravan

Berichtdoor schelpje3 » 31 aug 2013 13:54

Vergeet niet dat je aan winterstalling ook een behoorlijk bedrag kwijt bent.
Vrienden van ons hadden een mooie grote nieuwe caravan gekocht, de vakantie op zich beviel prima, maar ze hadden hem slechts 2 weken per jaar in gebruik, de rest stond hij in een speciale loods.
Ze hadden zich dat niet zo gerealiseerd.
En ik denk ook dat een auto veel meer benzine verbruikt, ook niet onbelangrijk met de huidige prijs!
Je kunt natuurlijk ook een sta-caravan op een camping huren. Dan kun je er zo vaak heen als je wilt. Ik hoorde op TV Rijnmond sommige prijzen, 4000 - 6000 per jaar, daar komt gas en licht dan nog bij!
Het viel mij eerlijk gezegd tegen. Maar deze mensen gaan vaak niet op vakantie naar het buitenland, zo'n camping is dan a way of life. En echt niet allemaal bejaarden, maar zeker ook gezinnen, die meestal uit de stad komen zonder tuintje of buitenspeelmogelijkheid.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: aanschaf caravan

Berichtdoor MissF » 31 aug 2013 15:56

Ik weet niet of je sowieso graag op een camping wilt staan?
Wij hebben een tent, 6 persoons. Dit jaar via marktplaats gekocht voor 140 euro. Prima ding, met een enorme voorruimte. Dus met regen kun je zo met een man of 10 binnen zitten.
Uiteindelijk waren we voor de camping zo'n 350 euro kwijt voor 2 weken. En dan hebben we geen heel goedkope campings uitgezocht, maar wel met speeltuintje enzo voor de kids.
Opzetten kost een half uurtje, afbreken inclusief alle troep opruimen anderhalf uur. Tent ligt de rest van het jaar op zolder (en elk jaar zijn we van plan ook in het voorjaar en najaar te gaan kamperen, maar dat doen we dan weer niet, maar je pakt een tent net zo snel van de zolder als dat je een caravan uit de stalling haalt).

al met al een stuk goedkoper dan de aanschaf van een caravan, en wij vinden het heerlijk.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Merisja
Luitenant
Luitenant
Berichten: 652
Lid geworden op: 15 feb 2008 19:10

Re: aanschaf caravan

Berichtdoor Merisja » 31 aug 2013 16:18

Wij hadden eerst ook een tent, maar we merken nu wel dat we, nu we een caravan hebben, juist wél sneller de caravan pakken, vooral als we in Nederland blijven. Met de tent hebben we nog nooit een voorseizoensplek gehad in Nederland, veel te koud. Met de caravan doen we dit nu wel elk jaar, kacheltje aan, lekker warm slapen in de caravan, ideaal.

Benzinekosten zijn idd veel hoger met een caravan, maar dan is de totaalprijs tóch nog goedkoper dan dat je een accommodatie huurt! Is onze ervaring tenminste.

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Re: aanschaf caravan

Berichtdoor Acire » 31 aug 2013 18:59

Iemand gaf de tip om het eerst eens te proberen. Dat lijkt me wel belangrijk voor je tot aanschaf over gaat. Misschien wel een paar keer proberen om uit te vinden wat je een fijne caravan vindt. Er zijn zoveel soorten en maten en leeftijden van die dingen.
En als het kan het hele plaatje uitproberen. Dus inclusief zelf rijden, neerzetten enz. Om te testen of het bij jullie past.

Met een tent of caravan gaan is echt een enorm verschil. Ik heb het allebei gedaan. Met een caravan (of camper in ons geval) ben je veel flexibeler. Het is wel een stuk duurder, voornamelijk de brandstofkosten. De kosten voor een plaats voor tent of caravan zijn meestal gelijk. Wij gaan in het voor of na seizoen en dan betaal ik echt geen 40 euro per nacht. De goedkoopste was 11, de duurste 26.

Als ik erover zit te typen en te denken krijg ik er zo weer zin in. ;/

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: aanschaf caravan

Berichtdoor MissF » 31 aug 2013 19:04

Maar ook in het hoogseizoen is 40 niet nodig, hoor. Wij waren 25 euro per nacht kwijt, en dan reken veel campings dus op 4 personen. 2 volwassenen en 2 kinderen. Sommige campings betaal je niet voor de kinderen, dat scheelt best wel.
Toen wij samen gingen, deden we regelmatig campings voor 9 euro per nacht, dat lukt nu echt niet meer, omdat de kids geld kosten en we nu de luxe hebben ervaren van stroom erbij, voor de koelbox, en dat toch wel erg fijn vinden. maar samen deden we het gewoon zonder stroom, ging prima :)

Uitproberen van een caravan is inderdaad wel een goed plan, dan weet je wat je fijn vindt en wat niet.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
Het_Bureau
Mineur
Mineur
Berichten: 190
Lid geworden op: 10 jan 2005 20:06
Locatie: Aan den Hollandschen IJssel

Re: aanschaf caravan

Berichtdoor Het_Bureau » 03 sep 2013 20:37

Wij hebben sinds dit jaar een eigen stacaravan en zijn er erg blij mee! Per jaar zijn we aan de camping zo'n 1700 euro kwijt incl gas, water en electriciteit. We verhuren de caravan zelf niet, maar mensen die dit wel doen, halen het stageld er ongeveer wel uit.

Er is erg veel keuze in goede stacaravans bij diverse bedrijven, inclusief transport in Nederland.

Nadeel kan zijn dat je altijd op dezelfde plek staat, maar wij vinden zo'n eigen plekje juist erg leuk!
Het hart van de wijze is rechts, maar het hart van de zot links.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten