Preken kopiëren van internet? Veel dominees doen het...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

kopieren of plagiaat?

Berichtdoor mealybug » 27 aug 2013 20:13

schaapje
Generaal
Generaal

Re: kopieren of plagiaat?

Berichtdoor schaapje » 27 aug 2013 23:29

Het was trouwens op TV Gelderland, de predikanten waren het er mee eens dat plagiaat/kopiëren
niet kan, ook niet hoeft, de Bijbel geeft genoeg inspiratie om steeds weer opnieuw daar uit te preken.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Preken kopiëren van internet? Veel dominees doen het...

Berichtdoor JeeWee » 28 aug 2013 09:15

De Haamstede-conferentie is altijd wel iets bijzonders omdat predikanten uit verschillende kerkgenootschappen daar als mannen onder elkaar debatteren en nadenken over uiteenlopende onderwerpen.

Prof. dr. Henk van den Belt raakte een gevoelige snaar door te waarschuwen tegen het kopiëren van soms grote delen van hun preken van het internet.
Van den Belt gaf een sprekend voorbeeld: 'Ik hoorde onlangs dat in een gemeente kort na elkaar dezelfde preek werd gehouden. Niet door een ouderling die zich bij het preeklezen vergiste, maar door twee predikanten die dezelfde preek van internet hadden gedownload'.

Het is ook geen sinecure om keer op keer een nieuwe preek te maken. Ook predikanten komen in tijdnood, ze hebben ook te maken met leegte in het hart zodat geen tekst voorhanden lijkt. Je zult maar last hebben van een 'preachersblok'.

Van den Belt noemt het plagiaat, zelfs van een halve preek of van een paragraaf. Letterlijk zegt Van den Belt: "Het is diefstal. Voorspelbaarheid en plagiaat zijn symptomen, niet alleen van luiheid, maar ook van geestelijke armoede, van onvermogen om de stem van God te horen".

Hoe zie jij dat?
Is het beter slecht bedacht dan goed gejat, of andersom?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Rosada

Re: Preken kopiëren van internet? Veel dominees doen het...

Berichtdoor Rosada » 28 aug 2013 09:46

Deden dominees dat voor internet ook al niet?
De oudvaders worden nog al eens geciteerd.
Maar misschien gaat het hier over het overnemen van héle preken en dat is natuurlijk niet echt koosjer.
Met internet is de wereld best doorzichtig geworden. Een dominee kan zelf al eigenlijk niet meer twee keer dezelfde preek houden op verschillende plaatsen.
Ik vind het eigenlijk al niet lekker als een dominee de hele preek uitschreeft en eigenlijk voorleest.
Je geeft dan ook niet zo veel ruimte meer aan de Heilige Geest.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 28 aug 2013 10:19

Op de universiteit wordt je gewoon weggestuurd als je plagiaat pleegt...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Bambi

Berichtdoor Bambi » 28 aug 2013 10:21

==
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 28 aug 2013 10:29

Mortlach schreef:Op de universiteit wordt je gewoon weggestuurd als je plagiaat pleegt...

Van de Bijbel mag je ook maar hoogstens een paar zinnetjes kopieren uit bv de HSV anders krijg je de copyright mensjes achter je aan toch?
Verder was de opdracht het Evangelie te brengen, maar copyright maakt dat wat moeilijker, dus.

Rosada

Berichtdoor Rosada » 28 aug 2013 10:36

De HSV mag je citeren zoveel je wilt.
Maar het overnemen van hele preken, met hier en daar een kleine wijziging is natuurlijk not done.

Ik kan me wel voorstellen dat je soms echt helemaal leeg bent en niets kunt vinden.
En het is ook wel verleidelijk om dan iets op te pakken wat een ander mooi heeft gebracht.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 28 aug 2013 10:47

Je mag in mijn ogen gedachtegangen of redenaties overnemen. Maar een opbouw van een preek moet je niet over nemen van anderen. Dat is gewoon luiheid in het vak. Een predikant krijgt niet voor niets centjes. Dan maar een kortere preek of minder goed voorbereid, of je moet meer in andere gemeentes voorgaan en dan kun je preken van jezelf enigzins recyclen, hoewel een preek hopelijk niet alleen voorgelezen wordt, maar ook deels geimproviseerd, vertrouwend op Gods leiding.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 28 aug 2013 11:00

Oei Alexander, natuurlijk heb je wel gelijk, maar heb je enig idee wat het is als je totaal leeg bent en uit die hele dikke bijbel niets kunt vinden, er niets open gaat waar je een preek uit kunt maken?
Totale 'preachers block'.

Het is mij een paar keer overkomen en dat is echt beangstigend. Het moment van de waarheid komt steeds dichterbij en er is nog niks.
Dat heeft in veel gevallen niets met luiheid te maken

Ik ben het met je eens dat het goed is om een preek ook op de kansel verder te laten rijpen en ook daar ruimte aan de Geest te geven, i.p.v. alles van te voren dicht te timmeren...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 28 aug 2013 11:04

mealybug schreef:Ik dacht dat het vrij duidelijk was dat mijn vraagstelling dus was: is dit kopieren of plagiaat?

Kopieren. Ik hoorde van een prediker die les geeft over kerken die bestaan uit huisgroepen, dat al zijn materiaal vrij gebruikt mocht worden. Er zat geen copyright op. Volgens mij hebben ze er websites voor om preken uit te wisselen. Mooi toch? Een beetje van jezelf en een beetje van maggi. Wij deden dat met de kinderdiensten: uit het Engels vertalen. Handig als je net begint en geen idee hebt waarover je het moet hebben.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Rosada

Berichtdoor Rosada » 28 aug 2013 11:14

Een hele preek kopiëren is wel even wat anders dat citaten en mooi vondsten van anderen weer te geven. Dat gebeurt vaak en als je dan gewoon vermeldt waar het vandaan komt, is er niks aan de hand toch. Hoe vaak hoor je niet in een preek dat een dominee zegt dat die en die dominee of schrijver dat of dat heeft gezegd. En er zijn best wel veel bijbelcommentaren geschreven die je kunt citeren.
Op deze conferentie ging het volgens mij echt over heel preken of stukken daarvan overnemen.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 28 aug 2013 11:51

Bambi schreef:
Ik heb vroeger altijd geleerd, dat de preken van de dominee geïnspireerd werden door de Heilige Geest?!
Als ze die preken van een ander gaan kopiëren, wat is dan de meerwaarde van het hebben van een dominee?
Dan kunnen ze net zo goed een leesdienst laten houden, door een ouderling.

Inderdaad.
Mij werd ook geleerd dat de dominee geinspireerd zou zijn.
Des te schokkender is de gewaarwording dat er veel te weinig direkt uit het Woord wordt gepredikt.
Hier is weer zo'n voorbeeld:

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... t_1_763971

Ons wordt onkunde verweten maar lees de laatste alinea van het stuk, en lees de toevoegingen van de predikant;

''De hervormde predikant riep ertoe op om navolgers van Christus te zijn. Jezus „zong” Zich door de aanvechtingen van de boze heen met de psalmen van Israël. „Wat zong Hij Zich door Gethsémané heen, daar de angst der hel Hem alle troost deed missen.''

Jezus zong Zich helemaal niet door Gethsémané heen en Hij had geen angst voor de hel, want de hel ,( de poel des verderfs) komt nog, tot die tijd was er het dodenrijk.
Jezus zong geen psalmen, maar zweette bloed van angst in de tuin van Gethsémané.
Hij vervulde de psalmen, dat is heel wat anders.
En wat de eredienst betreft, dat was een OT begrip, het NT is er duidelijk over, wat een en ander nu inhoudt:
1 Ik vermaan u dan, broeders, met beroep op de barmhartigheden Gods, dat gij uw lichamen stelt tot een levend, heilig en Gode welgevallig offer: dit is uw redelijke eredienst.

2  En wordt niet gelijkvormig aan deze wereld, maar wordt hervormd door de vernieuwing van uw denken, opdat gij moogt erkennen wat de wil van God is, het goede, welgevallige en volkomene.

(Rom. 12: 1- 2) 

ELKE dag, niet alleen op zondag.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 28 aug 2013 12:13

==
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 28 aug 2013 13:05

JeeWee schreef:Oei Alexander, natuurlijk heb je wel gelijk, maar heb je enig idee wat het is als je totaal leeg bent en uit die hele dikke bijbel niets kunt vinden, er niets open gaat waar je een preek uit kunt maken?
Totale 'preachers block'.

Het is mij een paar keer overkomen en dat is echt beangstigend. Het moment van de waarheid komt steeds dichterbij en er is nog niks.
Dat heeft in veel gevallen niets met luiheid te maken

Ik ben het met je eens dat het goed is om een preek ook op de kansel verder te laten rijpen en ook daar ruimte aan de Geest te geven, i.p.v. alles van te voren dicht te timmeren...
Ik zou een aantal mogelijke oplossingen kunnen bedenken voor zo'n preacher's block:

1. Doe inspiratie op uit andere preken. Andermans preek in eigen woorden opschrijven moet niet heel lastig zijn, en vanzelf zal de nadruk wat verschuiven en zullen nieuwe ideeen komen denk ik om er een eigen draai aan te geven. Moet dan zowieso niet een preek van iemand uit een buurstad nemen, maar die veel verder weg woont. En op basis van 1 tekst kun je ook meerdere preken gebruiken en die combineren. Dan moet je meteen bijbelstudie doen en dan komt de eigen inbreng ook vanzelf aangezien je moet beslissen wat belangrijker is dan het andere en welke uitleg beter is.

2. Ga de preacher's block te lijf door over dit onderwerp te preken. Hoe komt deze block er? Waar komt die leegte vandaan. Is dat in ander werk ook te vinden, en dus bij andere mensen? Uit de Bijbel kun je dan een mooie oplossing vinden.

3. Als je het echt niet weet, waarom niet een heel groot stuk van de Bijbel voorlezen? De brieven van Paulus werden denk ik ook in het geheel voorgelezen voor de gemeente. Zo zie je vaak andere bedoelingen en verbanden dan wanneer de focus ligt op een zin of vers.

4. Als je een preacher's block hebt, dan weet je toch wel nog wat er speelt in je gemeente: bv met welk onderwerp uit de Bijbel of in het leven hebben mensen in de gemeente moeite. Er zijn er in elke gemeente altijd wel een aantal. En als je er geen weet, dan lijkt mij dat je als predikant wat meer moeite mag doen om die te identificeren. Als je mensen iets kunt leren op het gebied van datgene waar ze moeite mee hebben, dan kun je ze echt als een herder vooruit helpen met je preek. De brieven van Paulus kwamen ook niet uit de lucht vallen, maar waren het gevolg van het observeren van hoe zaken stonden in bepaalde gemeentes en daar waar vragen over waren.

Een preacher's block is inderdaad geen teken van luiheid of een vals geloof, maar is juist een aansporing tot zelfreflectie met als doel het verbeteren van het eigen werk, en ook een werking om afhankelijk te blijven van God.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Terug naar “Archief”