wielrennen of home trainer

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

wielrennen of home trainer

Berichtdoor johannes1 » 24 aug 2013 16:09

Na eindelijk toe te hebben gegeven dat mijn conditie cq gewicht uitermate teleurstellend is ben ik tot de conclusie gekomen dat ik moet gaan sporten cq bewegen. Nu is binnen de familie een verschil van mening over wat het beste is voor je gezondheid. Nu de vraag dus aan jullie.

Wat is beter: wielrennen of fietsen op de hometrainer.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: wielrennen of home trainer

Berichtdoor Kvinna » 24 aug 2013 16:27

Een apparaat (zij het een loopband of een fiets) is makkelijker omdat je niet afhankelijk van het weer bent. En een groot voordeel is dat je zowel de hoeveelheid inspanning en de resultaten beter kan meten. Ik zou graag een loopband in huis hebben om te kunnen trainen. Je maakt een plan om te trainen, hartslagmeter er bij, en je kunt aan de slag. Je mist alleen de frisse lucht.
Ik weet niet wat duurder is, de racefiets of de hometrainer.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: wielrennen of home trainer

Berichtdoor Mortlach » 24 aug 2013 20:34

Kvinna schreef:Een apparaat (zij het een loopband of een fiets) is makkelijker omdat je niet afhankelijk van het weer bent. En een groot voordeel is dat je zowel de hoeveelheid inspanning en de resultaten beter kan meten. Ik zou graag een loopband in huis hebben om te kunnen trainen. Je maakt een plan om te trainen, hartslagmeter er bij, en je kunt aan de slag. Je mist alleen de frisse lucht.
Ik weet niet wat duurder is, de racefiets of de hometrainer.


buiten fietsen is uiteraard heel andrs dan binnen; verkeer, wegen, omgeving. ik zou niet durven zeggen wat 'beter' is. het maakt ook niet veel uit, zodra je maar wat doet!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: wielrennen of home trainer

Berichtdoor meribel » 24 aug 2013 20:56

Buiten fietsen lijkt mij veel en veel motiverender en daarom beter vol te houden dan op zolder op een hometrainer.

Bovendien kan je pas stoppen als je weer terug bent. Met een beetje geluk raak je de weg kwijt, dus extra inspanning.


Hometrainer is ongetwijfeld goedkoper dan racefiets met fietskleren, schoenen en helm.

Bambi

Re: wielrennen of home trainer

Berichtdoor Bambi » 24 aug 2013 21:45

==
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: wielrennen of home trainer

Berichtdoor Mortlach » 26 aug 2013 01:00

Bambi schreef:Op een hometrainer lijkt mij gauw te gaan frustreren. Je fietst je een ongeluk, kijkt steeds tegen dezelfde muur aan en je komt geen millimeter vooruit.


Het hangt er maar vanaf hoe je persoonlijkheid werkt. Ik vind buiten fietsen terwijl je nergens naartoe gaat een ellende. Andersinds mag je me gerust een uur op een hometrainer binnen zetten, zolang er wat digitale zaakjes zijn af te lezen, houdt dat mijn geest heerlijk bezig door gemiddelden uit te rekenen en conversies te maken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: wielrennen of home trainer

Berichtdoor Marnix » 26 aug 2013 10:59

Hm ik vind buiten fietsen veel fijner dan binnen. Dan zit je op een apparaat je suf te trappen en je komt geen meter vooruit. :) Als je buiten fietst kan je lekker van de natuur genieten :)

Voor beweging maakt het niet zoveel uit, het gaat er gewoon om hoeveel je trapt, soort parcour enz.

Belangrijk is sowieso dat je een vorm van beweging kiest die je leuk vindt, dan is het veel makkelijker je te motiveren en het vol te houden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: wielrennen of home trainer

Berichtdoor Kvinna » 26 aug 2013 11:50

Als je buiten traint, is het lastig vol te houden als het weer niet meewerkt. Het is te warm in de zomer. Het is te nat in de herfst. Het is te koud/glad wat ook in de winter. Ik zou liever binnen iets doen, en dan een radiootje of dvd erbij, en het lukt wel.
Je kunt binnen trainen, en ook nog lekker buiten gaan lopen of fietsen, je kunt combineren.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: wielrennen of home trainer

Berichtdoor schelpje3 » 26 aug 2013 12:14

Ik ben destijds gaan hardlopen om lekker de frisse wind te kunnen voelen. En de ene keer ren ik door de stad, de andere keer fiets ik eerst een stukje en ren door het park of de velden.
En ik pak ook wel eens de auto en ga dan het bos door of langs het water.
Wij hadden een hometrainer, in het begin was het knokken om een plekje, maar al snel stond dat ding te verstoffen. Dus ik heb hem verkocht.
Ik heb onlangs een MP3 speler gehad, ik ga Evi downloaden en het met haar in mijn oor proberen.
Moet nl. weer van onderaf starten.
Het duurt lang voordat je conditie hebt opgebouwd, maar je bent het in no time kwijt. :cry:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: wielrennen of home trainer

Berichtdoor Marnix » 27 aug 2013 08:21

Klopt. Alleen heb je als het goed is nu wel een bepaalde basis en zit je wel iets eerder op niveau dan de eerste keer, ook omdat je nu weet dat je het kan.

Kvinna schreef:Als je buiten traint, is het lastig vol te houden als het weer niet meewerkt. Het is te warm in de zomer. Het is te nat in de herfst. Het is te koud/glad wat ook in de winter. Ik zou liever binnen iets doen, en dan een radiootje of dvd erbij, en het lukt wel.
Je kunt binnen trainen, en ook nog lekker buiten gaan lopen of fietsen, je kunt combineren.


Smaken verschillen. Ik denk zelf dat buiten trainen wel beter is, niet voor je conditie maar wel voor het ontspannen. Minder impulsen, lekker buiten in de natuur. Wat het weer betreft, dat is denk ik ook een beetje een mindset. Tenzij het boven de 30 graden en heel benauwd is kan je in de zomer prima hardlopen of fietsen. Als het regent kan je je daar gewoon op kleden. Na het sporten moet je toch douchen, je hebt als je fietst geen zware kleding aan dus zo vervelend is het niet. En in de winter kan je je gewoon kleden op de kou, handschoenen aan, lange broek, jack.... de rest van je lichaam blijft door het bewegen wel warm.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
*Annette*
Majoor
Majoor
Berichten: 2272
Lid geworden op: 06 feb 2007 19:22

Re: wielrennen of home trainer

Berichtdoor *Annette* » 27 aug 2013 09:33

Alleen fietsen op de hometrainer wordt op de duur ook maar saai, wielrennen is een optie maar wat doe je in de winter als het koud is, sneeuwt, regent etc. Natuurlijk kun je je eigen er op kleden, maar de stap om werkelijk te gaan is dan vaak wel moeilijker...

Ik zou zeggen stap naar de sportschool, heb je verschillende mogelijkheden. Individueel trainen, groepslessen etc. en vaak is er ook wel een stukje begeleiding mogelijk in het opbouwen van je conditie en/of afvallen.
Wat de toekomst brengen moge........

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: wielrennen of home trainer

Berichtdoor Evelien » 27 aug 2013 09:59

bbbrrr sportschool. Moet ook wel je ding zijn. Die lucht al, zwetende mensen die lekker stinken. Ga je op zo'n hometrainer of ander apparaat zitten of staan waar 1.000 mensen al hebben op gezeten (ieuwel).

Je zou ook kunnen afwisselen: hardlopen en hometrainer.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: wielrennen of home trainer

Berichtdoor meribel » 27 aug 2013 10:27

Hahaha waar duizenden mensen al op hebben gezeten.. :D Die kom je toch overal tegen hoor



Maar @ johannes, ,smaken verschillen duidelijk, vraag is of je al wat voor actie dan ook heb ondernomen?

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: wielrennen of home trainer

Berichtdoor johannes1 » 27 aug 2013 11:33

Nee tot nu toe zit ik in dubio. Aan de ene kant kan je met een home trainer altijd iets doen aan beweging, maar aan de andere kant lijkt mij het uitdagender om te wielrennen, omdat je dan buiten bent, wat ziet van de omgeving en het altijd anders is.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: wielrennen of home trainer

Berichtdoor Kvinna » 27 aug 2013 12:16

Als je buiten gaat trainen, is het zinvol een maatje te hebben. Samen is leuker, en je slaat niet zo makkelijk over.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 126 gasten