Xidd schreef:
Ik neem dat de combinatie van de woorden, dat geheel Israël zalig zal worden, en de woorden dat er een volk op 1 dag word geboren, heb ik geconcludeerd dat het volk Israël in 1 dag zalig zal worden.
Nu kan het woord dag uit de Bijbel, ook vertaald worden met jaar.
Wilsophie schreef:
Dat zou heel goed kunnen, dat wanneer alle 12 stammen verenigd zijn en zij zien Wie zij doorstoken hebben tot geloof komen.
@ Xidd: Op basis van de eerder genoemde teksten kan je die conclusie niet trekken. Je kunt geen combi maken van teksten of daaruit concluderen dat op 1 dag het volk (Israel) wordt geboren en op die dag zalig wordt.
Overigens betekent het woord 'jom' in het Hebreeuws gewoon 'dag' en geen 'jaar'.
In Matt. 24 (dat gebaseerd is op een citaat is uit Zach. 12) staat: 'En dan zal zal aan de hemel het teken van de Zoon des mensen verschijnen; en dan zullen al de stammen van
de aarde(foute vertaling, lees 'het land') rouw bedrijven en zij zullen de Zoon des mensen zien, als Hij komt op de wolken van de hemel met grote kracht en heerlijkheid. En Hij zal zijn engelen uitzenden onder luid bazuingeschal, en zij zullen Zijn uitverkorenen (leden van het huis Israel die nog in de verstrooiing leven*) bijeenbrengen uit de vier windstreken, van het ene uiterste van de hemelen tot de andere uiterste ervan.'
* Johannes 10:16 'Nog andere schapen heb Ik, die niet van deze stal zijn; ook die moet Ik leiden en zij zullen naar mijn stem horen en het zal worden één kudde, één herder.'
Met de komst van de Messias zullen de laatste kinderen van het huis Israel die nog in de verstrooiing leven, teruggebracht worden.
Zach 12: 9-13
'Op die dag zal het gebeuren dat Ik alle heidenvolken die tegen Jeruzalem oprukken, zal willen wegvagen. Maar over het huis van David en over de inwoners van Jeruzalem zal Ik de Geest van de genade en van de gebeden uitstorten. Zij zullen Mij aanschouwen, Die zij doorstoken hebben. Zij zullen over Hem rouw bedrijven, als met de rouwklacht over een enig kind; en zij zullen over Hem bitter klagen, zoals men bitter klaagt over een eerstgeborene. Op die dag zal in Jeruzalem de rouwklacht groot zijn, zoals de rouwklacht van Hadad-Rimmon in het dal van Megiddo.
Het land zal rouw bedrijven, elk geslacht afzonderlijk: het geslacht van het huis van David afzonderlijk en hun vrouwen afzonderlijk, het geslacht van het huis van Nathan afzonderlijk en hun vrouwen afzonderlijk,
het geslacht van het huis van Levi afzonderlijk en hun vrouwen afzonderlijk, het geslacht van Simeï afzonderlijk en hun vrouwen afzonderlijk.'
Met individuele Joden en Israelieten is God altijd verder gegaan, op de dag beschreven in Zach 12 / Joh 10 komt het volk als geheel tot geloof.