Herstel Israël

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boaz
Kapitein
Kapitein

Herstel Israël

Berichtdoor Boaz » 13 aug 2013 19:55

Kort geleden kwam het herstel van Israël aan bod, en vroeg iemand naar teksten. Omdat ik niet meer terug kan halen waar en met wie we hierover van gedachten hebben gewisseld, open ik hier maar een topic over het herstel van Israël.

Hier dan een greep uit teksten waar het direct over indirect over het herstel van Israel gaat:
Jer. 29:14 30:3,11 32:41 33:7
Ez. 28:25,26 34:13,16 36:8-11 37:21,22 43:7
Micha 3:12
Zefanja 3:19,20
Zach. 2:10 8:7,8 10:6
Jesaja 11:11,12 14:1 34:17 45:17 49:6 60:15 62:6,7
Hosea 6:2
Joël 3:1-3
Amos 9:11, 14-15

mealybug
Generaal
Generaal

Re: Herstel Israël

Berichtdoor mealybug » 13 aug 2013 21:41

Boaz schreef:Kort geleden kwam het herstel van Israël aan bod, en vroeg iemand naar teksten. Omdat ik niet meer terug kan halen waar en met wie we hierover van gedachten hebben gewisseld, open ik hier maar een topic over het herstel van Israël.

Hier dan een greep uit teksten waar het direct over indirect over het herstel van Israel gaat:
Jer. 29:14 30:3,11 32:41 33:7
Ez. 28:25,26 34:13,16 36:8-11 37:21,22 43:7
Micha 3:12
Zefanja 3:19,20
Zach. 2:10 8:7,8 10:6
Jesaja 11:11,12 14:1 34:17 45:17 49:6 60:15 62:6,7
Hosea 6:2
Joël 3:1-3
Amos 9:11, 14-15

En Handelingen 3:21-26, de wederoprichting aller dingen.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 13 aug 2013 21:53

Jesaja 66 Wordt een land op een dag geboren
Romeinen 11:15 en vs 25-28
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 14 aug 2013 15:25

@Coby

Ik neem dat de combinatie van de woorden, dat geheel Israël zalig zal worden, en de woorden dat er een volk op 1 dag word geboren, heb ik geconcludeerd dat het volk Israël in 1 dag zalig zal worden.

Nu kan het woord dag uit de Bijbel, ook vertaald worden met jaar.

Mvg,

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 16 aug 2013 12:14

Dat zou heel goed kunnen, dat wanneer alle 12 stammen verenigd zijn en zij zien Wie zij doorstoken hebben tot geloof komen.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 16 aug 2013 14:32

Xidd schreef:
Ik neem dat de combinatie van de woorden, dat geheel Israël zalig zal worden, en de woorden dat er een volk op 1 dag word geboren, heb ik geconcludeerd dat het volk Israël in 1 dag zalig zal worden.

Nu kan het woord dag uit de Bijbel, ook vertaald worden met jaar.

Wilsophie schreef:
Dat zou heel goed kunnen, dat wanneer alle 12 stammen verenigd zijn en zij zien Wie zij doorstoken hebben tot geloof komen.

@ Xidd: Op basis van de eerder genoemde teksten kan je die conclusie niet trekken. Je kunt geen combi maken van teksten of daaruit concluderen dat op 1 dag het volk (Israel) wordt geboren en op die dag zalig wordt.

Overigens betekent het woord 'jom' in het Hebreeuws gewoon 'dag' en geen 'jaar'.

In Matt. 24 (dat gebaseerd is op een citaat is uit Zach. 12) staat: 'En dan zal zal aan de hemel het teken van de Zoon des mensen verschijnen; en dan zullen al de stammen van de aarde(foute vertaling, lees 'het land') rouw bedrijven en zij zullen de Zoon des mensen zien, als Hij komt op de wolken van de hemel met grote kracht en heerlijkheid. En Hij zal zijn engelen uitzenden onder luid bazuingeschal, en zij zullen Zijn uitverkorenen (leden van het huis Israel die nog in de verstrooiing leven*) bijeenbrengen uit de vier windstreken, van het ene uiterste van de hemelen tot de andere uiterste ervan.'

* Johannes 10:16 'Nog andere schapen heb Ik, die niet van deze stal zijn; ook die moet Ik leiden en zij zullen naar mijn stem horen en het zal worden één kudde, één herder.'

Met de komst van de Messias zullen de laatste kinderen van het huis Israel die nog in de verstrooiing leven, teruggebracht worden.

Zach 12: 9-13
'Op die dag zal het gebeuren dat Ik alle heidenvolken die tegen Jeruzalem oprukken, zal willen wegvagen. Maar over het huis van David en over de inwoners van Jeruzalem zal Ik de Geest van de genade en van de gebeden uitstorten. Zij zullen Mij aanschouwen, Die zij doorstoken hebben. Zij zullen over Hem rouw bedrijven, als met de rouwklacht over een enig kind; en zij zullen over Hem bitter klagen, zoals men bitter klaagt over een eerstgeborene. Op die dag zal in Jeruzalem de rouwklacht groot zijn, zoals de rouwklacht van Hadad-Rimmon in het dal van Megiddo.
Het land zal rouw bedrijven, elk geslacht afzonderlijk: het geslacht van het huis van David afzonderlijk en hun vrouwen afzonderlijk, het geslacht van het huis van Nathan afzonderlijk en hun vrouwen afzonderlijk,
het geslacht van het huis van Levi afzonderlijk en hun vrouwen afzonderlijk, het geslacht van Simeï afzonderlijk en hun vrouwen afzonderlijk.'

Met individuele Joden en Israelieten is God altijd verder gegaan, op de dag beschreven in Zach 12 / Joh 10 komt het volk als geheel tot geloof.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 16 aug 2013 20:28

Ze komen pas tot geloof aan het eind van de 70 e week van Daniël en op getuigenis van de 144.000. die weer tot geloof kwamen op grond van het getuigenis van de 2 getuigen, want dat zijn dan de gelovigen op aarde, 2 slechts, de Gemeente is dan opgenomen. Ze komen in ieder geval als eerste volk/natie tot geloof en "aarde" moet idd land zijn "eretz". Foute vertaling dat klopt.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 25 okt 2013 10:58

De zeventig weken zijn al voorbij. Ga maar tellen vanaf de brief van Kores.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 25 okt 2013 11:03

Arco schreef:De zeventig weken zijn al voorbij. Ga maar tellen vanaf de brief van Kores.

Nee er zit een gat van duizenden jaren tussen de 69 weken en de laatste jaarweek.

Zeventig weken zijn bepaald over uw volk en uw heilige stad, om de overtreding te voleindigen, de zonde af te sluiten, de ongerechtigheid te verzoenen, en om eeuwige gerechtigheid te brengen, gezicht en profeet te bezegelen en iets allerheiligst te zalven. 25 Weet dan en versta: vanaf het ogenblik, dat het woord uitging om Jeruzalem te herstellen en te herbouwen tot op een gezalfde, een vorst, zijn zeven weken; en tweeënzestig weken lang zal het hersteld en herbouwd blijven, met plein en gracht, maar in de druk der tijden. 26 En na de tweeënzestig weken zal een gezalfde worden uitgeroeid, terwijl er niets tegen hem is; en het volk van een vorst die komen zal, zal de stad en het heiligdom te gronde richten, maar zijn einde zal zijn in de overstroming; en tot het einde toe zal er strijd zijn: verwoestingen, waartoe vast besloten is. 27 En hij zal het verbond voor velen zwaar maken, een week lang; in de helft van de week zal hij slachtoffer en spijsoffer doen ophouden; en op een vleugel van gruwelen zal een verwoester komen, en wel tot aan de voleinding toe, en waartoe vast besloten is, dat zal zich uitstorten over wat woest is.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 25 okt 2013 11:53

Boerin: "nee, er zit een gat van duizenden jaren tussen de 69 weken en de laatste jaarweek"

dat klopt, het zijn er tenminste 2000 sinds de opstanding van Christus Jezus.
wij leven nog steeds in de 69e jaarweek. De laatste jaarweek, de 70e week van Daniel, zal pas een aanvang nemen als de Gemeente is opgenomen.
Aan het einde van die periode, namelijk een periode van 7 jaar, zal de Messias pas Zijn voeten op de Olijfberg zetten, samen met Zijn heiligen [= de Gemeente] en Zich openbaren aan het Joodse volk.

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 25 okt 2013 12:57

Ze komen in ieder geval als eerste volk/natie tot geloof en "aarde" moet idd land zijn "eretz". Foute vertaling dat klopt.

Voor mij is dit weer een nieuw voorbeeld dat er naar de gereformeerde theologie toe vertaald is in de SV
(dat fenomeen is nog tamelijk nieuw voor mij. Wel wist ik het o.a. van onze takken op de edele olijf: i.p.v. moet tussen zijn)
Immers 'aarde' verdedigt weer de vervangingstheologie en 'eretz' houdt de tekst op de plaats waar die behoort: het volk Israël in het land Israël.

Overigens als ik Jan van Barneveld volg en de krant naast m'n Bijbeltje, schiet dat herstel van Israël al best op, meen ik. Maar of de Gemeente de grote verdrukking helemaal voor blijft met de opname, daar kom ik toch wel kortingsbeding op de fora van tegen hoor. Het blijft voor mij wel hopen.

*P.S. verwijderd i.v.m. off topic*
Laatst gewijzigd door ben db bd op 25 okt 2013 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 25 okt 2013 13:07

ineke-kitty schreef:Boerin: "nee, er zit een gat van duizenden jaren tussen de 69 weken en de laatste jaarweek"

dat klopt, het zijn er tenminste 2000 sinds de opstanding van Christus Jezus.
wij leven nog steeds in de 69e jaarweek.

De tijd is inderdaad stilgezet.
De verwezenlijking van richter Jozuah (=Jeshua) die vroeg of God de zon wilde stilzetten.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 25 okt 2013 15:03

De "tijd" is stilgezet toen Jezus zei in vers 38 van Mattheus 23: " Ziet, uw huis wordt u woest gelaten"
vers 39: Want Ik zeg u: Gij zult Mij van NU AAN niet zien, totdat gij zeggen zult: Gezegend is Hij, Die komt in den Naam des Heeren.

De "tijd" stond vanaf die gebeurtenis "stil" en is er een onderbreking ontstaan tussen de 69e en de 70e week van Daniel.

Christus Jezus heeft Zich sinds die "tijd" verborgen" voor het Joodse volk, en zal de "tijd" pas weer laten lopen aan het einde van de 70e week, als Hij Zijn voeten zal zetten op de Olijfberg.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 25 okt 2013 16:40

De tijd staat idd. stil omdat er nu een verborgen bedeling aan de gang is. De bedeling van de genade, en ook daar komt een eind aan volgens de Bijbel en dan gaat de klok weer lopen voor het volk van God. De Bijbel is daar toch duidelijk over? Wie gelooft dat niet dan?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 25 okt 2013 17:01

Ik merk er weinig van.

Terug naar “Archief”