'Hun zijn veel dommer als mij'... Alles over taalergernissen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: 'Hun zijn veel dommer als mij'... Alles over taalergerni

Berichtdoor meribel » 09 aug 2013 18:33

nou, gelukkig maar.

Ik gebruik al jaren trouw het woord 'fotoën' ipv fotograferen. Ik hoop dat het ooit een keer opgenomen wordt, vind het veel logischer. oja en wij braaien hier, dat gebarbeque ..ik bedoel, hoe schrijf je het...zelfs dat is al ingewikkeld.

Ook kinderen vinden altijd van die fantastische woorden uit, worden meestal enkel in het gezin gebruikt.

Frits28
Mineur
Mineur
Berichten: 132
Lid geworden op: 30 jul 2013 15:41
Locatie: Rotterdam

Re: 'Hun zijn veel dommer als mij'... Alles over taalergerni

Berichtdoor Frits28 » 09 aug 2013 18:35

Braaien komt uit Zuid Afrika.
En u zult door allen gehaat worden omwille van Mijn Naam; maar wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: 'Hun zijn veel dommer als mij'... Alles over taalergerni

Berichtdoor meribel » 09 aug 2013 18:39

I know!

daar hebben ze echt véél logischere woorden,

ik pleit ervoor dat we meer afrikaans in onze taal stoppen.

jan33willem
Verkenner
Verkenner
Berichten: 84
Lid geworden op: 11 feb 2009 04:13

Re: 'Hun zijn veel dommer als mij'... Alles over taalergerni

Berichtdoor jan33willem » 09 aug 2013 18:51

Natuurlijk kun je je eraan ergeren dat mensen de Nederlandse taal anders gebruiken dan jezelf doet, maar de "afwijkingen van de standaard" die we om ons heen horen zijn niet arbitrair.

De meeste Nederlandsprekenden zeggen "mijn broer", en niet onaanzienlijk deel zegt "me broer", maar niemand zegt "mo broer" of "ma broer" etc. Waarom is dat?

Mensen hebben het over "een stukje appel" en "een stukje bewustwording" en "een beetje bewustwording", maar "een beetje appel" heb ik nog nooit iemand horen zeggen. Waarom is dat?

Waarom zeggen sommige mensen "hun hebben dat gedaan", maar zeggen diezelfde mensen nooit "hem heeft dat gedaan"?

Foutief taalgebruik is taalgebruik dat afwijkt van de norm, die meestal arbitrair bepaald is door de dominante groep binnen een samenleving. Maar zoals de voorbeelden hierboven aangeven, is foutief taalgebruik ook onderworpen aan bepaalde regels, net zoals algemeen geaccepteerd Nederlands. Het zijn alleen wat andere regels. Echt foutief taalgebuik, zoals "Jan Piet als dan boot morgen vrijblijvend zonder tegen gelopen huis huis" hoor je nooit, omdat niemand er een touw aan vast kan knopen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: 'Hun zijn veel dommer als mij'... Alles over taalergerni

Berichtdoor Mortlach » 09 aug 2013 18:53

Ik herinner me nog een discussie die ik had met een aantal collega-vertalers over mijn gebruik van 'rellen' als werkwoord. Ik rel, jij relt, wij hebben gereld. Ik vond dat gewoon kunnen, maar de rest was het daar echt niet mee eens.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: 'Hun zijn veel dommer als mij'... Alles over taalergerni

Berichtdoor Mortlach » 09 aug 2013 18:59

jan33willem schreef:Natuurlijk kun je je eraan ergeren dat mensen de Nederlandse taal anders gebruiken dan jezelf doet, maar de "afwijkingen van de standaard" die we om ons heen horen zijn niet arbitrair.

De meeste Nederlandsprekenden zeggen "mijn broer", en niet onaanzienlijk deel zegt "me broer", maar niemand zegt "mo broer" of "ma broer" etc. Waarom is dat?


Omdat de fonologie van het woordje mijn - wat de meeste mensen uitspreken als 'mun' en niet als 'mein' - toelaat het in te korten naar 'muh', wat we dan typografisch weergeven als 'me'. je kunt fonologisch niet van mun op mo of ma uitkomen.

Mensen hebben het over "een stukje appel" en "een stukje bewustwording" en "een beetje bewustwording", maar "een beetje appel" heb ik nog nooit iemand horen zeggen. Waarom is dat?


Ik heb geen enkel probleem met een beetje appel. Ja, het is niet het mooiste nederlands, maar ik kan best aan iemand vragen als ik een appel aan het schillen ben 'wil je een beetje appel'.

Waarom zeggen sommige mensen "hun hebben dat gedaan", maar zeggen diezelfde mensen nooit "hem heeft dat gedaan"?


'Hem heb dat gedaan' kan daarentegen weer wel. het is wel behoorlijk plat.

Echt foutief taalgebuik, zoals "Jan Piet als dan boot morgen vrijblijvend zonder tegen gelopen huis huis" hoor je nooit, omdat niemand er een touw aan vast kan knopen.


Mijn grammatica-professor vroeg ooit aan het begin van het semester het volgende: waarom is de zin "Het het boek ligt op tafel." fout? Aan het eind van het semester wisten we het.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

jan33willem
Verkenner
Verkenner
Berichten: 84
Lid geworden op: 11 feb 2009 04:13

Re: 'Hun zijn veel dommer als mij'... Alles over taalergerni

Berichtdoor jan33willem » 09 aug 2013 19:16

Mortlach schreef:Omdat de fonologie van het woordje mijn - wat de meeste mensen uitspreken als 'mun' en niet als 'mein' - toelaat het in te korten naar 'muh', wat we dan typografisch weergeven als 'me'. je kunt fonologisch niet van mun op mo of ma uitkomen.

Daar zit wat in ... maar waarom zeggen mensen dan ook niet "ze broer" in plaats van "zijn broer"?

jan33willem
Verkenner
Verkenner
Berichten: 84
Lid geworden op: 11 feb 2009 04:13

Re: 'Hun zijn veel dommer als mij'... Alles over taalergerni

Berichtdoor jan33willem » 09 aug 2013 19:21

Mortlach schreef:Mijn grammatica-professor vroeg ooit aan het begin van het semester het volgende: waarom is de zin "Het het boek ligt op tafel." fout? Aan het eind van het semester wisten we het.

Ben wel benieuwd naar het antwoord!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: 'Hun zijn veel dommer als mij'... Alles over taalergerni

Berichtdoor Mortlach » 09 aug 2013 19:39

jan33willem schreef:Daar zit wat in ... maar waarom zeggen mensen dan ook niet "ze broer" in plaats van "zijn broer"?


Probeer zelf eens langzaam 'me broer' uit te spreken en let goed op wat je lippen doen. En daarna 'ze broer'. Als het goed is, merk je dan dat het veel 'lastiger' is om van een z naar een b te komen dan van een m naar een b.

Van een s naar een b kan weer wel goed, dus kun je wel weer 'heb je se broer gezien' zeggen, maar dus niet (of minder gauw) 'heb je ze broer gezien'

Fonetiek/fonologie is eigenlijk best interessant, al vond ik het destijds verschrikkelijk.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: 'Hun zijn veel dommer als mij'... Alles over taalergerni

Berichtdoor Mortlach » 09 aug 2013 19:41

jan33willem schreef:Ben wel benieuwd naar het antwoord!


Ja, daar was ik al bang voor. Het is alweer even geleden dat ik dat college heb gevolgd, dus ik weet niet zeker of ik het nog zou kunnen uitleggen... Het kwam er op neer dat je door 2 lidwoorden achter elkaar te zetten een fout maakt in de in de mens ingebakken grammatica. Er is simpelweg geen ENKELE taal waarin de de tafel goed is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Re: 'Hun zijn veel dommer als mij'... Alles over taalergerni

Berichtdoor parsifal » 10 aug 2013 06:30

Mortlach schreef:Ja, daar was ik al bang voor. Het is alweer even geleden dat ik dat college heb gevolgd, dus ik weet niet zeker of ik het nog zou kunnen uitleggen... Het kwam er op neer dat je door 2 lidwoorden achter elkaar te zetten een fout maakt in de in de mens ingebakken grammatica. Er is simpelweg geen ENKELE taal waarin de de tafel goed is.


Maar je kunt wel zeggen: de de in die zin is fout. :)
Ik houd wel van fouten die geen echte fouten zijn. Er is een boek met de titel "Wiskunde is leuker als je denkt". Wij hadden een dominee die vrij consequent "als" gebruikte in plaats van "dan" en soms kwamen er ook kloppende zinnen uit, die iets heel anders betekenden dan wat hij bedoelde.

Verder is dit boekje wel grappig:
Afbeelding
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Re: 'Hun zijn veel dommer als mij'... Alles over taalergerni

Berichtdoor pol » 10 aug 2013 08:35

Schelpje... waar doe jij die taaltest?

Voordat wordperfect kwam met taalcorrectie en je alles in het woordenboek op moest zoeken, was ik veel sterker in taal. Ik zat op kantoor en was er behoorlijk goed in. Deed zelfs mee met het groot dictee der nederlandse taal. Maar met taalcorrectie en doordat je het minder gebruikt, zakt het taalniveau aardig terug.
Maar op fb erger ik me nog steeds groen en geel aan fouten zoals:
me kip ligt een ij....

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: 'Hun zijn veel dommer als mij'... Alles over taalergerni

Berichtdoor boer » 10 aug 2013 08:39

meribel schreef:I know!

daar hebben ze echt véél logischere woorden,

ik pleit ervoor dat we meer afrikaans in onze taal stoppen.

Hier pleitten ze voor dat er eerst naar een ''eigen'' woord gezicht zou worden ipv een engels woord, wanneer zich een nieuw begrip aandiende.
Zo werd een lift een hysbak en een computer een rekenaar.

Maar goed, Nederland werd ''bevrijd'' door Engels sprekenden, terwijl hier de uitvinding van concentratiekampen door Engelsen zijn intrede deed, waar de vrouwen en kinderen van de boeren in verdwenen.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: 'Hun zijn veel dommer als mij'... Alles over taalergerni

Berichtdoor JeeWee » 10 aug 2013 09:42

Voor iedereen die houdt van taal en dat wil testen, kun je je aanmelden bij www.beterspellen.nl.
Dat is gratis en je krijgt dan dagelijks een leuke korte test in je mailbox.

Je kunt meedoen op verschillende niveaus en je score wordt bijgehouden en vergeleken met anderen.

Erg leuk!

Klik hier voor de website: http://www.beterspellen.nl/website/index.php
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: 'Hun zijn veel dommer als mij'... Alles over taalergerni

Berichtdoor schelpje3 » 10 aug 2013 10:20

pol schreef:Schelpje... waar doe jij die taaltest?

Voordat wordperfect kwam met taalcorrectie en je alles in het woordenboek op moest zoeken, was ik veel sterker in taal. Ik zat op kantoor en was er behoorlijk goed in. Deed zelfs mee met het groot dictee der nederlandse taal. Maar met taalcorrectie en doordat je het minder gebruikt, zakt het taalniveau aardig terug.
Maar op fb erger ik me nog steeds groen en geel aan fouten zoals:
me kip ligt een ij....

Inderdaad, beterspellen, JeeWee heeft inmiddels de link gegeven.
Ik heb er nog eentje, die ook heel leuk is, een test met bestaande en niet bestaande woorden en het gaat ook nog op snelheid:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wet ... test.dhtml

Het is nuttig om het bij te houden, want ik merk ook dat sommige dingen wegzakken.
Wel handig dat wij vroeger die ezelsbruggetjes leerden, zoals het kofschip (tegenwoordig uitgebreid met Engelse woorden die volledig in het Nederlands zijn ingeburgerd, zoals chillen, (zit dan niet in kofschip) faxen, (die weer wel want eindigt op ks klank)
Soms denk je dat je beter bent dan je eigenlijk bent. :D
Ik doe elk jaar mee met het groot dictee en kan dan goed meekomen. Maar baal toch als er bepaalde foutjes inzitten die ik eigenlijk had kunnen vermijden.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten