Wat te doen als in een preek onwaarheden voorkomen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 25 jul 2013 15:04

Nu ikzelf het Hebreeuws kan lezen en veel in de Bijbel lees, kom ik steeds vaker in de prediking van diverse predikanten punten tegen die niet overeenkomen wat er in de Bijbel staat. In de meeste preken zijn het slechts passages die naar mijn idee niet kloppen.

Zo haalde een predikant Psalm 48:15 aan. Hij zei dat naar aanleiding van het sterven van Elisa dat God met ons is tot de dood toe. Maar in de Hebreeuwse tekst staat in Psalm 48:15 dat de Heere ons geleid over de dood heen. (zoals de Naardense Bijbel vertaald)

Een andere predikant vertelde dat door het geloof bergen in zee geworpen kunnen worden. Nu denk ik niet lichtzinnig over de kracht van het geloof. Maar in Matt. 21:21 (de aaangehaalde tekst) wordt over één berg gesproken en opvallend is dat deze tekst vlak na de tempelreiniging ter sprake komt.

Om elke keer een predikant te contacten en hem te vertellen dat hij een foutje maakt of dat de bedoeling van bepaalde teksten anders is dan toegepast in de preek, dat lijkt me geen oplossing. Maar wat wel?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Speedy
Majoor
Majoor

Re: Wat te doen als in een preek onwaarheden voorkomen?

Berichtdoor Speedy » 25 jul 2013 15:09

Arco schreef:Wat te doen als in een preek onwaarheden voorkomen?

Nu ikzelf het Hebreeuws kan lezen en veel in de Bijbel lees, kom ik steeds vaker in de prediking van diverse predikanten punten tegen die niet overeenkomen wat er in de Bijbel staat. In de meeste preken zijn het slechts passages die naar mijn idee niet kloppen.

Zo haalde een predikant Psalm 48:15 aan. Hij zei dat naar aanleiding van het sterven van Elisa dat God met ons is tot de dood toe. Maar in de Hebreeuwse tekst staat in Psalm 48:15 dat de Heere ons geleid over de dood heen. (zoals de Naardense Bijbel vertaald)

Een andere predikant vertelde dat door het geloof bergen in zee geworpen kunnen worden. Nu denk ik niet lichtzinnig over de kracht van het geloof. Maar in Matt. 21:21 (de aaangehaalde tekst) wordt over één berg gesproken en opvallend is dat deze tekst vlak na de tempelreiniging ter sprake komt.

Om elke keer een predikant te contacten en hem te vertellen dat hij een foutje maakt of dat de bedoeling van bepaalde teksten anders is dan toegepast in de preek, dat lijkt me geen oplossing. Maar wat wel?

Heel belangrijk is om jezelf er in te verdiepen en de verklaring die je zelf ziet bij eerste nalezing uit te zoeken en en uit te werken, naast de verklaring die de predikant geeft. Doordat er veel commentaren zijn en ook veel woordenboeken is het goed om die te vergelijken. En als het vaak voorkomt bij een predikant is het goed om eens een middag met hem te gaan zitten en dan samen het door te nemen. Je komt tot verrassende gesprekken en ontdekkingen.

Zelf heb ik dat ook meegemaakt dat je op zoek gaat en denk wat slaat hij de plank mis en dan blijkt er in het Hebreeuws een uitzondering van toepassing te zijn waar dus een hele andere verklaring voor gegeven kan worden en dan kom je tot verrassende ontdekkingen.

Een andere tip is om wat je hoort en constateert in een leesgroep eens te bespreken. Dan kom je ook diverse meningen en verklaringen tegen. En ook zeer leerzaam.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 26 jul 2013 21:52

Arco schreef:Om elke keer een predikant te contacten en hem te vertellen dat hij een foutje maakt of dat de bedoeling van bepaalde teksten anders is dan toegepast in de preek, dat lijkt me geen oplossing. Maar wat wel?

Om te beginnen zou ik je niet al te belerend opstellen, want wie zegt dat jij het niet fout hebt?
Wanneer 'de fout' de boodschap totaal anders maakt en vooral afdoet van het evangelie, zou ik de ds contacten en vragen om verduidelijking, niet om te zeggen hoe fout het wel niet was. Een ds. vind het vast niet erg om met jou een tekst in te duiken.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 27 jul 2013 14:59

In elke preek komen onwaarheden voor, dus dan kan je nog wel even bezig blijven.

De vraag is natuurlijk hoe je naar een preek moet luisteren. En wat een preek eigenlijk is.

In de protestantse traditie heeft de preek langzamerhand iets gekregen van een college. Je komt er om kennis op te doen. Je zou er aantekeningen kunnen maken. Als je die aantekeningen een jaar later bij de hand hebt als er weer over hetzelfde onderwerp gepreekt wordt, ja, dan kun je de verschillen, de fouten en de ongerijmdheden gaan aanwijzen. Jij weet inmiddels wat er moet komen, je kent het college uit je hoofd en je bent als kerkganger (zeg maar rustig student) in staat om de predikant (zeg maar rustig professor) op de vingers te tikken. Hé, dominee, hier gaat u de mist in. Puntje vergeten, citaatje verkeerd, volgorde niet goed enz. enz.
Deze opvatting leidt dus tot een zaal vol kenners, die een spreker beoordeelt op zijn voordracht. Het gezag ligt niet bij de voorganger, maar bij de hoorders. Een uit de hand gelopen uitvloeisel van de Rformatie, waarin opeens de individuele gelovige zelf mag uitmaken hoe hij het geloof ziet, beleeft en interpreteert: mis, dominee, sorry, maar u zit helemaal mis. Ik denk dat er dan meer mis is met deze gegroeide praktijk, dan met wat de dominee zegt.

Een preek is namelijk niet alleen een leercollege, waarin een vastgesteld cahier keer op keer foutloos opnieuw moet worden voorgedragen.

In een preek wordt getracht een verbinding tussen God en mens te leggen. Die verbinding vindt altijd plaats door Christus. Bonhoeffer heeft eens gezegd dat Christus op drie manieren aanwezig is: in het sacrament (brood en wijn = lichaam en bloed), in de gemeente (= lichaam van Christus) en in het woord (Christus is het Woord Gods). Dat woord is zowel de Bijbellezing als de uitleg. In die uitleg wordt, als het goed is, Christus aan het hart van de mensen gebracht, opdat mensen geloven zullen (lees Ev. Joh.: "deze dingen zijn geschreven opdat gij gelooft (...)").
Het doel van lezing en uitleg is dus de mensen te overtuigen van het Evangelie en om het geloof te wekken (wakker te roepen). Daarbij mag overreding gebruikt worden, mensen bewegen en ontroeren, mensen de beloften voorspiegelen, hoop, troost en geloof bieden. Let wel, dat is soms ploegen op een harde rots, omdat mensen heel behoudend in elkaar zitten. Die blijven liever zichzelf, lekker kritisch, lekker onbeweeglijk, koud en hard.
Een preek moet de mensen echter openbreken met warmte en liefde. Het verlangen mag gewekt worden. Van minder belang is de techniek van de preek, de intentie is veel belangrijker. Ook over de "waarheden" is nog wel wat te zeggen:

In een preek gaat het namelijk om waarheden te communiceren, die voor veel mensen op dat moment helemaal geen waarheid zijn! Dus je moet niet verwachten dat hoorders in staat zijn om de dominee of voorganger op onwaarheden te betrappen. Als de voorganger predikt dat God in Christus liefde is, dat Hij de mens zoekt, dat Hij niet wil dat iemand verloren gaat, dan zullen er juist veel mensen zijn die roepen: "niet waar!, heb ik ernstig bezwaar tegen". Als opgeroepen wordt tot vergeving en verzoening, willen veel mensen daar niet van horen. Of, wanneer een dominee mensen op hun zonden wijst van ongelovigheid en ongehoorzaamheid, dan hoor je ook afkeurende geluiden uit de zaal: "deze rede is hard, wie kan hem horen!".

Kortom, het is geen goed idee om de preek te zien als een voordracht waar iedereen van kan controleren of die juist is of niet.
Nee, een preek is een liefdesverklaring, een hartelijk gemeend verzoek van God om contact te leggen. Daar past geen belerend vingertje bij met de opmerking: "sorry, Heer, maar nu betrap ik U toch echt op een foutje".
Ook al lijkt die kritiek dan allereerst gericht tegen de dominee, verbi divini minister, in feite zou zo'n arrogante houding wel eens tegen Christus zelf gericht kunnen zijn.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 30 jul 2013 21:08

Tsja, jij leest het Hebreeuws en legt een tekst op een bepaalde manier uit. De ds. doet hetzelfde. Punt 1: Nu kun je zelf zien dat je met 1 tekst diverse kanten uit kunt. En van die diverse kanten hoeft niet perse slechts 1 uitleg goed te zijn.
2: Een predikant(e, ja ook die!) heeft gestudeerd en heeft waarschijnlijk toch iets meer ervaring met het lezen van de grondtalen dan jij..
Wat niet wil zeggen dat een ds. het nooit eens fout kan hebben.
Vraagje: Kun je ook Grieks en Aramees lezen? Het blijkt namelijk nogal eens dat er verbanden zijn tussen teksten in het Oude en het Nieuwe Testament, waardoor blijkt dat een tekst toch wat anders uitgelegd moet worden dan je op het eerste gezicht zou denken.
Wat betreft mijn opmerking over dat predikanten gestudeerd hebben: Hiermee bedoel ik de predikanten die een degelijke opleiding genoten hebben. Waarmee ik niet zeg dat anderen het dan altijd fout hebben. Maar die kans is wel groter is mijn ervaring. Helaas, dat moet ik er wel bij zeggen...
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 31 jul 2013 12:47

Arco schreef:Wat te doen als in een preek onwaarheden voorkomen?

Ik zou niet direct in aanvallende termen als foutje gaan spreken. Het lijkt mij vriendelijker om ds een mailtje te sturen met de vraag, zoals je hem hier stelt.
Of opbellen als je het mailadres niet hebt en hem vragen om een gesprek.
Als je zo gesteld bent op letterlijke teksten, kun je beter de Statenvertaling nemen, alles wat daarna komt, is "verwaterd" in zekere zin.
Ik had het ook met een tekst: Hij geeft het Zijn beminden in de slaap, i.p.v. Hij geeft het Zijn beminden ALS in de slaap en dat is toch wezenlijk anders.
Soms maakt idd één woordje HET verschil.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 jul 2013 21:26

Daarnaast is het denk ik ook goed om na te gaan of je kritiek echt klopt. Een gevaar van het kennen van de grondtalen is misschien dat je zo gaat letten op fouten, dat de focus teveel op het taalkundige aspect komt te liggen.

Ik weet niet de context van de genoemde voorbeelden, maar ik kan niet voorstellen dat een predikant zegt: God is met je totdat je sterft en daarna is het klaar. Maar in het kader van dit leven kan je stellen dat God tot het einde van je leven hier bij je is. Daarnaast is er over de vertaling vast wel een en ander te zeggen. Jij kan Hebreeuws maar er zijn mensen die dat nog veel beter kunnen. En dan kiezen de vertalers van SV en HSV en bijvoorbeeld ook de King James voor "tot de dood" en die van de NBV, Willibrord enz voor "voor eeuwig". Een opmerkelijk verschil wat vast niet alleen is ontstaan door slecht lezen. Kortom, wees voorzichtig met het geven kritiek, voordat je echt zeker weet dat het een fout is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 31 jul 2013 21:37

Marnix schreef:Daarnaast is het denk ik ook goed om na te gaan of je kritiek echt klopt. Een gevaar van het kennen van de grondtalen is misschien dat je zo gaat letten op fouten, dat de focus teveel op het taalkundige aspect komt te liggen.

Ik weet niet de context van de genoemde voorbeelden, maar ik kan niet voorstellen dat een predikant zegt: God is met je totdat je sterft en daarna is het klaar. Maar in het kader van dit leven kan je stellen dat God tot het einde van je leven hier bij je is. Daarnaast is er over de vertaling vast wel een en ander te zeggen. Jij kan Hebreeuws maar er zijn mensen die dat nog veel beter kunnen. En dan kiezen de vertalers van SV en HSV en bijvoorbeeld ook de King James voor "tot de dood" en die van de NBV, Willibrord enz voor "voor eeuwig". Een opmerkelijk verschil wat vast niet alleen is ontstaan door slecht lezen. Kortom, wees voorzichtig met het geven kritiek, voordat je echt zeker weet dat het een fout is.
Waarvan akte...
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Terug naar “Archief”