Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor JeeWee » 15 jul 2013 12:31

We zeggen het niet hardop.
Maar we merken het wel.
Want waar zijn de gezinnen gebleven met 8, 10 of nog meer kinderen?
Ik denk aan dat gezin bij ons op het dorp, met 22 kinderen.
Of aan mijn oud-tante die uit een gezin van 19 kinderen kwam.
Er was geen pil, geen condoom.
En toen die er kwamen, mochten die niet gebruikt worden.

Is geboortebeperking in onze gezindte gewoon geworden?
Hoe lang is het geleden dat voorbehoedmiddelen absoluut niet konden?

Hoe gaan we daar mee om?
Nee, ik spreek even geen mening of waardeoordeel uit, maar ik ben benieuwd hoe dat nu is onder jullie.
Vroeger liet men komen wat kwam.
Dat zie je nu alleen nog bij hoge uitzondering.
De gezinsgrootte wordt redelijk gepland.

Is het zo dat we er gewoon niet meer over praten maar dat als een vanzelfsprekendheid ervaren?
"De tijden zijn anders en grote gezinnen zijn nauwelijks meer te doen"...

Laat je maar horen!
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor schelpje3 » 15 jul 2013 12:43

Het zal misschien niet hardop bevestigd worden, maar ik zie het ook wel hoor.
Met veel creativiteit wordt toch getracht de gezinsgrootte binnen de perken te houden.
Bij ons speelde dit niet, niet elke vrouw wordt snel zwanger, of snel achter elkaar.
Eerlijk gezegd moet ik er niet aan denken om 19 kinderen op te voeden in deze tijd. :?
Ik heb het niet over geld of ruimtegebrek, of het al dan niet op vakantie kunnen, maar zorgen dat ze allemaal op een goed plekje terechtkomen, met een goede opleiding, die tegenwoordig onontbeerlijk lijkt te zijn.
En tussen die 19 kinderen zit er altijd wel eentje die dwars is, een probleem heeft, en je moet als moeder en vader ook wel de goede gezondheid hebben om het te kunnen volbrengen.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor boer » 15 jul 2013 12:58

Zoals zovele teksten wordt ook het ''gaat heen en vermeningvuldgt u'' letterlijk opgevat, terwijl de diepere betekenis, zeker in deze bedéling, natuurlijk is, dat we ons als geestelijke bouwstenen vermenigvuldigene en het Evangelie verkondigen tot de einden der aarde.In het NT legt Jezus uit dat wij nu allen broeders en zusters zijn, met één Vader.
Het gaat er niet om dat we de lichamelijke familie zo groot mogelijk maken, maar de geestelijke.
Zo zie ik het tenminste.

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor alexander91 » 15 jul 2013 13:02

Waren zulke grote gezinnen 2 eeuwen geledend dan wel heel normaal? De medische vooruitgang heeft ervoor gezorgd dat vroeggeboorte zeer sterk is beperkt. Gevolg daarvan op de eerste termijn was dat grote gezinnen veel makkelijker bereikt werden. Als je oude stambomen bekijkt dan zie je dat heel veel kinderen vroeg stierven vroeger.

Tegenwoordig zorgt geldgebrek ook al voor een beperking. Vroeger leverden veel kinderen ook veel werkers op voor het huisgezin. Die relatie is er nu niet meer want kinderen zijn vooral bezig met onderwijs tot ze uit huis gaan. Een kind een fatsoenlijke toekomst geven is tegenwoordig van veel zaken afhankelijk.

Daarnaast gebruikte men in vroeger tijden (rond jaar 0) gebruik van natuurlijke voorbehoedsmethodes, zoals het zogen van kinderen voor enkele jaren (had niet 100% effect, maar het effect was er wel degelijk).

Tenslotte, grote gezinnen zijn echter wel de aankomende motor van de samenleving. Vooral gezien het feit dat vooral welvarende Nederlanders waarvan beide partners werken, weinig kinderen krijgen. We mogen dus blij zijn met de toekomstige generatie die in de biblebelt gegenereert wordt :-). Over het zelf-oplossende vermogen van het atheisme gesproken... :P
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor JeeWee » 15 jul 2013 13:17

Het gaat er nu even niet om ofe een groot gezin moeilijk is of misscheien wel onmogelijk in deze tijd.
Maar het gaat er mij in dit topic een beetje om dat we officieel nog steeds gezinsplanning m.b.v. voorbeheodmiddelen afwijzen, maar toch...
Niemand ziet het, niemand hoeft het te weten...
Dus kan het dan wel?

Mij hoor je niet zeggen dat gezinsplanning niet goed is. We hebben tenslotte onze verantwoordelijkheid.
Maar, als we zeggen op de Heere ter vertrouwen, moeten we het dan niet accepteren als hij je 10 of meer kinderen 'toeschikt' i.p.v. zelf je zaakjes te regelen en bijvoorbeeld te 'stoppen' bij twee?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor boer » 15 jul 2013 13:20

alexander91 schreef:Waren zulke grote gezinnen 2 eeuwen geledend dan wel heel normaal? De medische vooruitgang heeft ervoor gezorgd dat vroeggeboorte zeer sterk is beperkt. Gevolg daarvan op de eerste termijn was dat grote gezinnen veel makkelijker bereikt werden. Als je oude stambomen bekijkt dan zie je dat heel veel kinderen vroeg stierven vroeger.

Tegenwoordig zorgt geldgebrek ook al voor een beperking. Vroeger leverden veel kinderen ook veel werkers op voor het huisgezin. Die relatie is er nu niet meer want kinderen zijn vooral bezig met onderwijs tot ze uit huis gaan. Een kind een fatsoenlijke toekomst geven is tegenwoordig van veel zaken afhankelijk.

Daarnaast gebruikte men in vroeger tijden (rond jaar 0) gebruik van natuurlijke voorbehoedsmethodes, zoals het zogen van kinderen voor enkele jaren (had niet 100% effect, maar het effect was er wel degelijk).

Tenslotte, grote gezinnen zijn echter wel de aankomende motor van de samenleving. Vooral gezien het feit dat vooral welvarende Nederlanders waarvan beide partners werken, weinig kinderen krijgen. We mogen dus blij zijn met de toekomstige generatie die in de biblebelt gegenereert wordt :-). Over het zelf-oplossende vermogen van het atheisme gesproken... :P


Als materialisme en welvaart je motieven zijn, heeft het atheisme weinig te klagen.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor JeeWee » 15 jul 2013 13:24

alexander91 schreef:Waren zulke grote gezinnen 2 eeuwen geledend dan wel heel normaal? De medische vooruitgang heeft ervoor gezorgd dat vroeggeboorte zeer sterk is beperkt. Gevolg daarvan op de eerste termijn was dat grote gezinnen veel makkelijker bereikt werden. Als je oude stambomen bekijkt dan zie je dat heel veel kinderen vroeg stierven vroeger.

Inderdaad waren gezinnen van meer dan 12 kinderen ook vroeger een grote uitzondering.
Maar gezinnen met 8 of 10 kinderen waren heel normaal en u wordt er gek naar je gekeken als je 5 kinderen hebt.
Inderdaad was er vroeger veel meer kindersterfte, maar dan praten over een eeuw of langer geledn.
Pakweg 30, 40 jaar geleden was er al minder kindersterdte en toch veel grote gezinnen in onze kringen.
Maar er wordt ook nu nauwelijks over gezinsplanning en voorbehoedmiddelen gesproken omdat reformatorische kerken (en de RK-kerk!) dit stellig afwijzen.
Toch gebeurt het stilzwijgend...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor schelpje3 » 15 jul 2013 13:28

JeeWee schreef:Het gaat er nu even niet om ofe een groot gezin moeilijk is of misscheien wel onmogelijk in deze tijd.
Maar het gaat er mij in dit topic een beetje om dat we officieel nog steeds gezinsplanning m.b.v. voorbeheodmiddelen afwijzen, maar toch...
Niemand ziet het, niemand hoeft het te weten...
Dus kan het dan wel?

Mij hoor je niet zeggen dat gezinsplanning niet goed is. We hebben tenslotte onze verantwoordelijkheid.
Maar, als we zeggen op de Heere ter vertrouwen, moeten we het dan niet accepteren als hij je 10 of meer kinderen 'toeschikt' i.p.v. zelf je zaakjes te regelen en bijvoorbeeld te 'stoppen' bij twee?

We doen in het verborgene allemaal misschien wel dingen waarvan we niet willen dat een ander het weet.
Maar de Heere ziet het!
Er is m.i. niets op tegen om wat tijd tussen 2 zwangerschappen te laten, maar dat betekent dan: onthouding.
SAMEN eens worden, hoe lang de periode duurt om elkaar "met rust" te laten.
Ik denk dat elke moeder het wel kan beamen, als je je kind volledig b.v. geeft, vergt dat heel veel van je en heb je over het algemeen minder behoefte aan lichamelijk contact. Ik zeg nadrukkelijk: dat zal niet iedere moeder zo beleven, maar ik wel en diverse andere moeders die ik erover gesproken heb, ook.
Ik heb een hele lieve begripvolle man, dus het is bij ons verder nooit een probleem geweest.
Maar kan me wel voorstellen dat dat zo kan worden.
Tja, en wat dan DE oplossing is? Toch dienen denk ik, (voor de vrouw)
Een periode van onthouding is eigenlijk altijd wel heilzaam.

Ruth2
Sergeant
Sergeant
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 jun 2013 18:43

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor Ruth2 » 15 jul 2013 13:46

Er werd altijd al aan "gezinsplanning" gedaan al was er geen pil oid. de "natuurlijke" cyclus kon al wel bijgehouden worden bij de meeste mensen en daar maken en maakten er veel gebruik van!
Mijn opa en oma "moesten" trouwen, mijn oma vond de eerste heel zwaar en "lastig" 5 jaar later is er nog eentje gekomen omdat het toch wel leuk zou zijn voor de kinderen en het gezin was toen echt "compleet" (ook nog een jongetje en een meisje) maar toen ze er wat slordiger in werd om goed te "rekenen" is er "per ongeluk" nog eentje bijgekomen.
Ik had ook een opa en oma die niet aan "gezinsplanning" deden, met name mijn opa was daar fel in, maar dat terzijde, en die hebben in 28 jaar tijd 11 kinderen en de nodige miskramen gekregen.
Het was denk ik beiden niet "ideaal".
Ik heb er persoonlijk niet mee te maken gehad, mijn man of ik zijn waarschijnlijk niet erg vruchtbaar en ik ben blij met de 2 kinderen die ik/we dan toch nog heb mogen krijgen!
Mijn ouders hebben in 8 jaar tijd 7 kinderen gekregen, ik kan jullie vertellen dat het niet echt iets was om jaloers op te worden, al moet ik wel zeggen: nu wij allemaal ouder zijn geworden en allemaal ons plekje en bestemming hebben gevonden, dat wij als zussen en broers wel veel aan elkaar hebben en dat de zorg voor onze ouder wordende ouders wel goed verdeeld kan worden!
Maar dat zal ook niet bij iedereen zo zijn, dat is denk ik per mens ook weer heel verschillend!
Moeilijke materie blijft het zeker en ik weet niet of ik 8 of 10 kinderen had kunnen opvoeden en ze had kunnen geven wat ze nodig hebben, maar nogmaals ik heb gemakkelijk praten en ik hoor ook van mensen met grote gezinnen dat ze vaak "beschaamd" worden door de extra's die ze bijv. weer toebedeeld krijgen omdat ze het zelf niet zo breed of zelfs arm hebben.
Een heel verhaal maar ik hoop dat jullie het een beetje begrijpen :wink:

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor JeeWee » 15 jul 2013 15:09

Boeiend verhaal Ruth. En zoals jouw verhaal zijn er velen denk ik.

Moeten we dan eigenlijk niet zeggen dat we in een andere tijd leven en er nu andere mogelijkheden zijn en we dus die mogelijkheden ook moeten gebruiken?
Nu wordt het gewoon doodgezwegen.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Byte
Luitenant
Luitenant
Berichten: 745
Lid geworden op: 25 dec 2012 21:46

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor Byte » 15 jul 2013 15:57

Wij plannen in zoverre wel, mijn vrouw slikt gewoon de pil. Zie dit niet als bezwaarlijk maar ik heb nu 4 kids in huis 1 vriendje ;) en word nu al gek Hihi
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 14 jul 2013 11:33
Locatie: Leiden

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor EenVasteBurcht » 15 jul 2013 15:59

Het is natuurlijk ontzettend duur om zoveel kinderen op te voeden in deze tijd. Kinderbijslag is maar weinig geld, en alle kinderen moeten een opleiding krijgen, er moet brood op de plank... bedenk ook dat moeders meestal niet kan werken met zo veel kinderen, wat ook weer geld kost. Het kan alleen als de vader een heel goede baan heeft.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor JeeWee » 15 jul 2013 17:21

Er zijn 1001 praktische redenen om de grootte van je gezin te plannen.

Maar dat is niet echt de Bijbelse visie die de reformatorische kerken hanteren.
Hoe ga je daar dan mee om?
In hoeverre rekenen we dan nog met wat God ons toeschikt, met Zijn voorzienigheid?
In hoeverre vertrouwen we dan nog op Hem?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 14 jul 2013 11:33
Locatie: Leiden

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor EenVasteBurcht » 15 jul 2013 17:28

Dat God Voorziet betekent natuurlijk niet dat je geen enkele eigen verantwoordelijkheid of invloed op je leven hebt. We hebben als mensen niet voor niets verstand gekregen, en de mogelijkheden om gezinnen te plannen zijn er altijd al, dat kan tot op zekere hoogte ook zonder anticonceptiva. Ja, als God je in zou geven dat je een groot gezin moet stichten, moet je aan die opdracht voldoen, maar meestal geeft God niet zulke duidelijke opdrachten in onze levens. Door middel van een persoonlijke relatie met God en een Christelijke levenswandel kun je samen met je echtgenoot en met Hem jouw eigen keuze daarin maken. En die kan best zijn dat het voor jou gewoon niet gegeven is om een gezin van 12 koters te runnen. Niet iedereen kan dat, hoor !

Hooguit zou je kunnen bediscussiëren of het uberhaupt geoorloofd is om anticonceptiva te gebruiken. Maar dat is een andere discussie dan of je je gezinsgrootte mag plannen.

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor alexander91 » 15 jul 2013 17:29

Twee eeuwen geleden was kindersterfte hoog en werden gezinnen niet heel groot. Toen was er dus niet heel veel reden om over gezinsplanning na te denken. Het werd wel gedaan, maar op minder grote schaal.

Dat we 30-100 jaar geleden allemaal grote gezinnen kregen, is een gevolg van medische vooruitgang om kindersterfte een halt toe te roepen, en een lage bewustzijn van kinderplanning. De regering maakte het ook mogelijk om grote gezinnen te hebben mbv subsidies en privileges.

Tegenwoordig kan dat niet meer, en komen we meer terug op het vroegere peil van gezinsgrootte, maar we schieten er nu wel weer doorheen met veel piepkleine gezinnetjes of geen kinderen.

Gezinsplanning vind ik overigens geen prettig woord want het heeft sterk de nadruk op controle in zich, en dat is wat overdreven. Maar je ziet wel dat alles zich weer wat stabiliseert na de schokgolf van de medische en hygienische vooruitgang rond de jaren 1900.

Waar je praat over gezinsplanning, kun je het ook hebben over kinderproductie. In principe zou een goed huwelijk voor gemiddeld 1 kind per jaar kunnen zorgen. Als je op je twintigste getrouwd bent, dan behoor je op de 50e wel 30 kinders te hebben. Anders is je huwelijk niet goed.
Maar dat heeft niemand, dus stiekem plant iedereen uiteindelijk, want het zou in principe mogelijk moeten zijn.

De nadruk is echter ook verschoven op een goede opvoeding en een goed huwelijk tussen man en vrouw. Het hebben van tig kinders kan daar zeker een obstakel bij zijn. Enige gezinsplanning is in mijn ogen dan ook de verantwoordelijkheid die je moet nemen. Je kunt niet als een blinde maar kinders blijven fokken omdat het voor je gevoel zo hoort. De Bijbel leert iets te vaak dat we onze eigen daden moeten verantwoorden en dat we er niet als beesten op los kunnen leven. Alles heeft zijn consequenties, zo ook het oneindige baren van kindertjes.

Terug naar de vraag: gezinsplanning zal vast wel meer gewoon geworden, maar goed, op school leert iedereen verantwoordelijkheid te nemen en rentmeesterschap te betrachten. Je kunt dus moeilijk 10 kinderen nemen als dat zorgt voor financiele problemen. Dat is onverantwoord en een verzoeking richting God.

En God bepaalt uiteindelijk of we daadwerkelijk zwanger worden en hoe groot ons gezin zal worden/blijven. Wij moeten alleen onze verantwoordelijkheid nemen hier. Zijn Wil kunnen wij niet veranderen met een ja of een nee...
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten