Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
LauraC
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3818
Lid geworden op: 16 mar 2007 14:14
Locatie: Metheringham

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor LauraC » 08 okt 2013 11:37

Misschien is het ook wel een beetje instelling qua energie (nu wil ik geen oordeel spreken over de gezondheid van mensen he, want er zijn ook moeders/vaders die door ziekte weinig energie hebben). Ik run hier de boel 9 van de 12 maanden in mijn eentje, heb een bewerkelijke zoon van 5 en tweelingdochters van 19 maanden. Ik ben van 's ochtends 6 tot 's avonds 9 echt continue aan het werk (huishouden/moederen etc), en daar zitten nachten bij van misschien 4/5 uur slaap door een van de meiden. Ik kan daar wel over klagen, maar ik heb geen keus (of tenminste, dit is het leven wat wij gekregen hebben dus we moeten het ermee doen) dus voor mij is het gewoon schouders eronder.
En om heel eerlijk te zijn, nu ik meer kinderen heb denk ik soms weleens: kon ik maar 1 dag gaan werken, dat is vast 'rustiger' dan thuis zijn ;-)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor schelpje3 » 08 okt 2013 11:39

LauraC schreef:En om heel eerlijk te zijn, nu ik meer kinderen heb denk ik soms weleens: kon ik maar 1 dag gaan werken, dat is vast 'rustiger' dan thuis zijn ;-)

Ja, :wink: want na je werk trek je daar de deur dicht en is het klaar. Maar thuis blijf je bezig, 24 uur als het moet.
Wanneer gaan jouw jongsten naar school Laura?

liefie
Generaal
Generaal
Berichten: 5272
Lid geworden op: 16 nov 2004 10:32

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor liefie » 08 okt 2013 11:41

Hier ook een werkende moeder eerst 16 uur in de week nu 20 uur in de week (laatste jaar heel veel extra gewerkt doordat wij een zelfsturend team zijn geworden)
Ik vind het heerlijk om te werken en mij zou je echt straffen als ik niet meer mag/kan werken. Financieel zouden wij het met 1 loon makkelijk moeten redden alleen dan zal er veel luxe af moeten (2de auto enz)
2 ochtenden in de week gaat onze dochter naar het kdv en dat vind ze helemaal geweldig. Voor de rest werk ik in de avonden (5 tot 9) of in de weekenden.

Mijn moeder heeft ook altijd gewerkt (verpleegkundige) en werkt nog steeds 24uur in de week en dat is maar goed ook mijn vader is op 38 jarige leeftijd lichamelijk gehandicapt geworden en 100% afgekeurd.
Dan hadden mijn ouders nu niet zo vrij en ruim gewoond (maar in een klein huisje en mijn vader misschien wel in een verpleeghuis) Ik ben van thuis uit ook geleerd probeer aan het werk te blijven al is het maar een paar uur in de week dat je er in blijft zitten stel je komt voor zo een moeilijke situatie te staan dan heb je iets waarop je terug kan vallen.

Gebruikersavatar
LauraC
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3818
Lid geworden op: 16 mar 2007 14:14
Locatie: Metheringham

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor LauraC » 08 okt 2013 11:42

schelpje3 schreef:Ja, :wink: want na je werk trek je daar de deur dicht en is het klaar. Maar thuis blijf je bezig, 24 uur als het moet.
Wanneer gaan jouw jongsten naar school Laura?

September 2016 bij leven en welzijn. We moeten dus nog even ;-)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor Marnix » 08 okt 2013 12:09

ajl schreef:@ Marnix Huishoudelijke hulp is inderdaad fijn, maar ook wel duur. Op jaarbasis zo 1200e. Die hebben wij nu een jaar niet meer. Het huis is niet altijd zoals ik het het liefst zou willen, maar vies is het ook niet.


Het kost wel wat, hoewel ik het nog wel mee vind vallen. Wij hebben iemand die 1x in de week in twee uur tijd in het hele huis de basics doet. Stofzuigen, dweilen, afnemen, toilet, badkamer alles enz en soms nog wat erbij, ramen zemen bijvoorbeeld. Ze doet het heel snel en goed, we zouden er zelf veel langer mee bezig zijn als we het zelf zouden doen. Daarnaast zijn we druk met van alles en nogwat dus als we het zelf zouden doen zouden we veel minder tijd voor andere dingen overhouden..... misschien zelfs iemand een dag minder werken. En we willen ook wel eens een keer 's avonds vrij zijn, anders hebben we nooit tijd samen. Dan zouden de inkomsten veel meer achteruit gaan dan dat het kost. Maar goed, dat moet inderdaad wel mogelijk zijn. Ik vind het in ieder geval heerlijk, er moet altijd nog genoeg gedaan worden aan klussen en huishoudelijke dingen (was, strijken, extra keer stofzuigen enz) dat ik blij ben dat de basics geregeld worden gedaan.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor meribel » 08 okt 2013 12:57

Behalve hun eigen speelgoed opruimen laat ik mijn kinderen niets doen...

Mijn man en ik zijn ook zo opgevoed en kijken er met veel plezier op terug, dus hebben we besloten het ook zo te doen.


Betekent niet dat ze me nooit helpen hoor, heel graag dweilen en zuigen ze voor me, vouwen was op of helpen koken...maar het móet niet, soms bieden ze het aan en dat is fijn! Dat zeg ik dan ook.

Maar behalve je speelgoed ( oja en je schoenen ) opruimen verder geen taken.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor ajl » 08 okt 2013 13:16

Grappig, ik ben nl ook zo opgevoed en vond het behoorlijk vervelend. Ik ging op den duur bepaalde dingen nl zelf doen, maar mijn broers lieten die verzorging lekker over zich heenkomen. Manlief moest toen hij ongeveer 15 alles zelf doen incl de was. Dat zou ik niet doen. Het voordeel is wel dat hij alles kan en bepaalde dingen zelfs nog beter dan ik ze kan. Dus bepaalde verantwoordelijkheden wil ik ze echt wel geven, al blijft het nu bij je eigen dekbed omhoogtrekken :wink:

@ Marnix Als je beiden full time werkt en het salaris in feite alleen aan jezelf hoeft te spenderen, kost het inderdaad in verhouding niet zo veel. Nu met 4 kinderen ( waarvan 3 op het kdv en 1 bso) en 1,5 salaris vind ik het behoorlijk wat. Het is zo 120e per maand ( = anderhalve week boodschappen).

En ach tijd samen dat kennen wij momenteel sowieso weinig

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor ajl » 08 okt 2013 13:21

LauraC schreef:En om heel eerlijk te zijn, nu ik meer kinderen heb denk ik soms weleens: kon ik maar 1 dag gaan werken, dat is vast 'rustiger' dan thuis zijn ;-)


Rustiger is het niet, maar wel anders. Op je werk ben je vooral met je eigen bezig en dat is ook wel eens prettig. Ik vind werken wel vermoeiender en slaaptekort trek ik beter op een thuisblijfdag dan op een werkdag, omdat je dan toch meer na moet denken.
Wat ik wel een voordeel vind is dat als je een dwars kind hebt, dat je er dan weer 's avonds vol goede moed ermee om kan gaan zonder je geduld te verliezen. Ik vind dat nl best pittig als je een hele dag thuis bent. Dan heb je van die dagen [-(

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor Marnix » 08 okt 2013 14:17

ajl schreef:Grappig, ik ben nl ook zo opgevoed en vond het behoorlijk vervelend. Ik ging op den duur bepaalde dingen nl zelf doen, maar mijn broers lieten die verzorging lekker over zich heenkomen. Manlief moest toen hij ongeveer 15 alles zelf doen incl de was. Dat zou ik niet doen. Het voordeel is wel dat hij alles kan en bepaalde dingen zelfs nog beter dan ik ze kan. Dus bepaalde verantwoordelijkheden wil ik ze echt wel geven, al blijft het nu bij je eigen dekbed omhoogtrekken :wink:

@ Marnix Als je beiden full time werkt en het salaris in feite alleen aan jezelf hoeft te spenderen, kost het inderdaad in verhouding niet zo veel. Nu met 4 kinderen ( waarvan 3 op het kdv en 1 bso) en 1,5 salaris vind ik het behoorlijk wat. Het is zo 120e per maand ( = anderhalve week boodschappen).

En ach tijd samen dat kennen wij momenteel sowieso weinig


Klinkt gezellig. Daarom heb ik er niet zoveel moeite mee als stellen eerst werken en tijd samen hebben en ook wat geld verdienen voordat ze kinderen krijgen. Een huwelijk met nauwelijks tijd samen lijkt me ook niet ideaal. Maar ja, natuurlijk is het wel een financiele kwestie of je het je kan veroorloven of niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor hubert » 08 okt 2013 16:00

@ajl
hubert Hoeveel kinderen hebben jouw collega's gemiddeld? Over het algemeen hebben werkende vrouwen minder kinderen. Bij mij op het werk ( werk 3 dagen) ben ik met 4 kinderen echt een uitzondering. En ik kan mij voorstellen dat het straks weer echt druk is om met 4 kinderen alles te bolwerken.


Mijn opmerking maakte wel veel los en is absoluut niet denigrerend bedoeld. Ik geef weer wat ik zie, hoor en ervaar.
De meeste collega's hebben niet meer dan 2 kids en veel zijn ook bewust kinderloos.
De vrouwen met kinderen klagen wel over drukte, maar zouden toch niets anders willen dan part time werken.
Met vrouwen die thuisblijven heb ik geen ervaring, behalve mijn chagrijnige buurvrouw die niets anders deed dan 2 kids de hele dag overal heen rijden: school, hockey, tennis etc. (ja, ik woon in een rijke buurt). Aan haar gezicht te zien leidt zij een onbevredigd leven. De kids zijn inmiddels volwassen en blijven lekker (gemakkelijk) thuiswonen; de man heeft na zijn pensionering weer een full time baan opgepakt, wellicht om niet thuis te hoeven zijn.

Persoonlijk werk ik liever buitenshuis en ik kan mij voorstellen dat vrouwen dat ook liever doen. Maar misschien ligt dit anders in refokring en ben ik bijziend.

Mijn zusjes werken ook buiten de deur en vinden het heerlijk rustig zo! De hele dag achter kinderen aan zitten is volgens hen erg vermoeiend.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor ajl » 08 okt 2013 18:41

Marnix schreef:
Klinkt gezellig. Daarom heb ik er niet zoveel moeite mee als stellen eerst werken en tijd samen hebben en ook wat geld verdienen voordat ze kinderen krijgen. Een huwelijk met nauwelijks tijd samen lijkt me ook niet ideaal.


Je kan natuurlijk niet verwachten dat als je 4 kinderen hebt tussen de 3 mnd en 5 jaar ( waarvan de jongste nog volledige bv krijgt, dus om de 3 uur) dat er tijd is om samen weekendjes of avondjes weg te gaan. Dat komt vast wel weer. Alleen op dit moment in ons leven lukt dat niet. Dat wil echter niet zeggen dat wij het niet gezellig of fijn met elkaar hebben :wink:

@ Hubert bedankt voor je antwoord. Op mijn werk is het ongeveer hetzelfde; bewust kinderloos of max 2 ( en soms 3 kinderen)
Laatst gewijzigd door ajl op 08 okt 2013 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor hettys » 08 okt 2013 19:07

Terug naar de vraag: gezinsplanning zal vast wel meer gewoon geworden, maar goed, op school leert iedereen verantwoordelijkheid te nemen en rentmeesterschap te betrachten. Je kunt dus moeilijk 10 kinderen nemen als dat zorgt voor financiele problemen. Dat is onverantwoord en een verzoeking richting God.

En God bepaalt uiteindelijk of we daadwerkelijk zwanger worden en hoe groot ons gezin zal worden/blijven. Wij moeten alleen onze verantwoordelijkheid nemen hier. Zijn Wil kunnen wij niet veranderen met een ja of een nee...


God bepaald tegenwoordig helemaal niet meer of we zwanger worden. Dat bepaald de pil. Of het condoom of wat dan ook. Als God zou bepalen wamnneer wanneer we zwanger worden hadden we daarn zelf niet zoveel invloed op. wie zich laat steriliseren krijgt over het algemeen geen kinderen meer.
Ook gif is geschapen.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor MissF » 08 okt 2013 19:15

Je draait het om. God zorgt nog steeds of we zwanger worden gelukkig. Maar we kunnen als mensen wel een poging doen om een zwangerschap te voorkomen. Maar dan nog is er niks 100% betrouwbaar volgens mij. Alleen algehele onthouding
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor Marnix » 08 okt 2013 20:06

Niet 100% maar wel 99,7 procent (pil) en in combinatie met condoom nog hoger. Verder heb je gelijk. En inderdaad, menselijk handelen speelt een grote rol, ook al is dat iets wat altijd al wel zo is geweest, we hebben nu alleen wel wat meer mogelijkheden.

Ajl ik doelde vooral op tijd samen, niet zozeer weg zijn. Ik neem aan dat je dan 's avonds nog wel tijd samen hebt, gewoon thuis. Ik dacht dat je bedoelde dat je dat ook niet hebt. Dan zou ik toch zelf kiezen voor iets gereguleerder plannen ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor hubert » 10 okt 2013 11:42

Hetty
God bepaald tegenwoordig helemaal niet meer of we zwanger worden. Dat bepaald de pil. Of het condoom of wat dan ook. Als God zou bepalen wamnneer wanneer we zwanger worden hadden we daarn zelf niet zoveel invloed op. wie zich laat steriliseren krijgt over het algemeen geen kinderen meer.


Dat brengt mij op het volgende. Bepaalt God inderdaad niets (meer) en klopt het dat we helemaal vrij zijn te doen en laten en geloven wat we willen? Kun je jezelf nog wel christen noemen als je gelooft in een onmachtige God?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten