Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor schelpje3 » 19 jul 2013 11:31

Rick1974 schreef: Je kind te kort doen omdat je het niet alles kunt geven lijkt me ook zonde.

Dat zou ik graag genuanceerd willen zien.
Een kind groeit liever op in (betrekkelijke) armoede, maar met een liefdevolle moeder en fijne vader, die aandacht heeft, begeleidt, troost, bemoedigt.
Dan een egocentrische vader en moeder, beiden met een fulltime baan, zodat het financieel allemaal van een leien dakje gaat, maar slechts quality time voor hun kind hebben.
Ik ben ook niet opgegroeid in weelde en ik heb daar niets van overgehouden.
Het heeft waarschijnlijk gemaakt dat ik betrekkelijk ontspannen in deze crisis sta.
Gewoon een stap, of twee, drie, minder, nou en?

Rick1974
Verkenner
Verkenner
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 mei 2013 23:35

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor Rick1974 » 19 jul 2013 11:43

Beste Schelpje, het gaat niet om alleen materiele zaken, want dat is te overkomen. Maar zoals je zelf af zegt gaat het meer om liefde, ik denk dat je twee kinderen meer liefde kunt geven 10 of meer.

Wat ik wil zeggen, is veroordelen van mensen die de pil of andere dingen gebruiken niet veroordelen. Ook binnen onze gezindte zijn er mensen die er anders over denken dan wat als aanvaardbaar wordt gezien door de mensen om ons heen en daarom maar niets zeggen.

Waar ik problemen mee heb is dat men uit egoïsme besluit om geen kinderen te krijgen, omdat (erg overdreven hoor) de kinderwagen niet in de Ferrari past.......
Soms te scherp met mening maar zet graag refo's met beide benen op de grond.

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor Kvinna » 19 jul 2013 11:45

Een aardige zin in dit verband vind ik dat je niet moet streven naar het maximaal aantal kinderen, maar naar het optimaal aantal.
Dat betekent dat elke stel zelf de afweging moet maken, hoeveel en hoe snel (voor zover je dat in je macht hebt uiteraard). De een heeft een grotere draagkracht dan de ander, misschien een groter netwerk (kan enorm belangrijk zijn), meer geld, een groter huis, een betere gezondheid. Dat telt allemaal mee.
Je moet niet teveel focussen op dat kinderen per se een eigen kamer moeten hebben, een laptop en vaak op vakantie. Met wat schipperen kun je met minder geld ook heel goed voor je kinderen zorgen. Liefde en aandacht is veel belangrijker dan materiële zegeningen. Tegelijk is heel weinig geld wel een ellende in een gezin. Als er eigenlijk geen geld is om een fiets te repareren, gymkleren te kopen, gezond voedsel te kopen, er leuk uit te zien etc is dat heel zwaar voor kinderen (en ouders).

Verder moet je niet teveel kijken naar mensen die keurig hun anderhalve kind hebben. Ik heb dat ook wel eens gedaan, met enige afgunst gekeken naar een gezinnetje met een jongetje en een meisje. Tot iemand zei: weet je dat niet? Ze heeft al drie miskramen gehad. :oops: :oops: :oops:

Ruth2
Sergeant
Sergeant
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 jun 2013 18:43

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor Ruth2 » 19 jul 2013 12:04

schelpje3 schreef:Ik heb nog nooit een moeder horen zeggen: ik baal ervan dat ik kinderen heb gekregen, mn leven had ik heel anders willen inrichten.

Echt niet? ik heb een schoonzus die na 13 jaar overstag is gegaan voor een kind omdat haar man het graag wilde maar wat haar betreft =;
Op haar manier is ze goed voor haar kind maar carriere blijft bovenaan staan en haar eigen uitjes en feesten ook.
Lang leve de oppas zegt zij altijd :(

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor schelpje3 » 19 jul 2013 12:17

Rick1974 schreef:Beste Schelpje, het gaat niet om alleen materiele zaken, want dat is te overkomen. Maar zoals je zelf af zegt gaat het meer om liefde, ik denk dat je twee kinderen meer liefde kunt geven 10 of meer.

Wat ik wil zeggen, is veroordelen van mensen die de pil of andere dingen gebruiken niet veroordelen. Ook binnen onze gezindte zijn er mensen die er anders over denken dan wat als aanvaardbaar wordt gezien door de mensen om ons heen en daarom maar niets zeggen.

Waar ik problemen mee heb is dat men uit egoïsme besluit om geen kinderen te krijgen, omdat (erg overdreven hoor) de kinderwagen niet in de Ferrari past.......

Ik veroordeel niemand hoor, een ieder moet maar zelf zien hoe ze dat regelen, maar kom bij mij niet aan met allerlei vrome argumenten. Of zeggen dat je de Heere Jezus wilt volgen, maar ondertussen wel je leven (en dat van je evt. kinderen) wel allemaal in eigen hand houd. Dat is nl in tegenspraak met elkaar en daar heb ik dan wel een mening over. :wink:

Gebruikersavatar
Duschka
Luitenant
Luitenant
Berichten: 704
Lid geworden op: 01 jun 2012 00:10

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor Duschka » 19 jul 2013 12:36

Kvinna schreef:Verder moet je niet teveel kijken naar mensen die keurig hun anderhalve kind hebben. Ik heb dat ook wel eens gedaan, met enige afgunst gekeken naar een gezinnetje met een jongetje en een meisje. Tot iemand zei: weet je dat niet? Ze heeft al drie miskramen gehad. :oops: :oops: :oops:


Ach 't is altijd moeilijk door de buitenkant heenkijken, toch?
Maar wel herkenbaar hoor.
Wij hebben ook de (stilzwijgende) oordelen wel gevoeld en gehoord, maar toch heeft het -tot ons grote verdriet- jaren geduurd voor we uiteindelijk een kerngezonde baby in onze armen mochten sluiten.
En ook daar hadden mensen natuurlijk weer een mening over ](*,) .
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor hubert » 19 jul 2013 14:11

Duscka:
En ook daar hadden mensen natuurlijk weer een mening over ](*,) .


Je zegt het nog aardig: een mening geven. Maar is het vaak niet een oordeel? Het zou mooi zijn als we de mensen vrij zouden laten in hun keuze! Wat zou de Bijbel toch bedoelen met het begrip 'vrijheid'.
Alles rond gezinsplanning is een puur persoonlijke zaak en dat moet vooral zo blijven.
En we moeten mededogen hebben voor stellen waar het niet bij lukt om kinderen te krijgen en blij zijn met degenen waar het (uiteindelijk) wel bij lukt.
Het blijft een wonder.

RiVi
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 mei 2013 11:30

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor RiVi » 19 jul 2013 21:37

Kvinna schreef:Een aardige zin in dit verband vind ik dat je niet moet streven naar het maximaal aantal kinderen, maar naar het optimaal aantal.
Dat betekent dat elke stel zelf de afweging moet maken, hoeveel en hoe snel (voor zover je dat in je macht hebt uiteraard). De een heeft een grotere draagkracht dan de ander, misschien een groter netwerk (kan enorm belangrijk zijn), meer geld, een groter huis, een betere gezondheid. Dat telt allemaal mee.
Je moet niet teveel focussen op dat kinderen per se een eigen kamer moeten hebben, een laptop en vaak op vakantie. Met wat schipperen kun je met minder geld ook heel goed voor je kinderen zorgen. Liefde en aandacht is veel belangrijker dan materiële zegeningen. Tegelijk is heel weinig geld wel een ellende in een gezin. Als er eigenlijk geen geld is om een fiets te repareren, gymkleren te kopen, gezond voedsel te kopen, er leuk uit te zien etc is dat heel zwaar voor kinderen (en ouders).

Verder moet je niet teveel kijken naar mensen die keurig hun anderhalve kind hebben. Ik heb dat ook wel eens gedaan, met enige afgunst gekeken naar een gezinnetje met een jongetje en een meisje. Tot iemand zei: weet je dat niet? Ze heeft al drie miskramen gehad. :oops: :oops: :oops:


Helemaal mee eens!

Rick1974
Verkenner
Verkenner
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 mei 2013 23:35

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor Rick1974 » 21 jul 2013 09:49

schelpje3 schreef:Ik veroordeel niemand hoor, een ieder moet maar zelf zien hoe ze dat regelen, maar kom bij mij niet aan met allerlei vrome argumenten. Of zeggen dat je de Heere Jezus wilt volgen, maar ondertussen wel je leven (en dat van je evt. kinderen) wel allemaal in eigen hand houd. Dat is nl in tegenspraak met elkaar en daar heb ik dan wel een mening over.


Hebben we daar niet allemaal een beetje last van, we willen leven volgens de bijbel, maar toch af en toe nog een beetje van onszelf er door mengen.
Iemand die de Heere Jezus wil volgen zondigt als ze aan geboortebeperking doen? Zijn alle echte volgelingen dan zonder zonden....

Nog even ter verduidelijking, overwegen van het gebruik van voorbehoedsmiddelen is ook al zonde.
Soms te scherp met mening maar zet graag refo's met beide benen op de grond.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor meribel » 21 jul 2013 12:28

Rick1974 schreef:[q

Nog even ter verduidelijking, overwegen van het gebruik van voorbehoedsmiddelen is ook al zonde.



:-k

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor schelpje3 » 22 jul 2013 13:34

Rick1974 schreef:
Hebben we daar niet allemaal een beetje last van, we willen leven volgens de bijbel, maar toch af en toe nog een beetje van onszelf er door mengen.
Iemand die de Heere Jezus wil volgen zondigt als ze aan geboortebeperking doen? Zijn alle echte volgelingen dan zonder zonden....

Nog even ter verduidelijking, overwegen van het gebruik van voorbehoedsmiddelen is ook al zonde.

Niemand is zonder zonden. En ik denk dat we allemaal een beetje (of heel veel zelfs) van onszelf erbij doen. Van binnen denken we dat we met goede werken ook wel een eind komen.
Zeg je dat laatste met de bedoeling dat niet alleen een zonde begaan al overtreding is, maar ook het denken aan die zonde?

tu quoque

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor tu quoque » 22 jul 2013 14:24

schelpje3 schreef:Zeg je dat laatste met de bedoeling dat niet alleen een zonde begaan al overtreding is, maar ook het denken aan die zonde?


Dat is op zich waar.

Ik weet niet of er eerder in het topic al op in is gegaan, maar waarom is het verkeerd om voorbehoedsmiddelen te gebruiken?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor schelpje3 » 22 jul 2013 14:25

Ik adviseer je om het hele topic even te lezen.
Anders begint alles weer opnieuw :D

tu quoque

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor tu quoque » 22 jul 2013 14:30

schelpje3 schreef:Ik adviseer je om het hele topic even te lezen.
Anders begint alles weer opnieuw :D


Ga ik doen!

Maar als het me daarna nog niet duidelijk is ga ik vrolijk verder ;)

Gebruikersavatar
kamille1984
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 26 jun 2007 10:44

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor kamille1984 » 24 jul 2013 20:15

even wat anders: in de bijbel heeft Job met 20 (eigenlijk 2x10) het grootste aantal kinderen
Jakob had 13 kinderen maar wel bij 4 vrouwen....


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 106 gasten