afwijzen van inenting - de theologische achtergrond

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

afwijzen van inenting - de theologische achtergrond

Berichtdoor gravo » 14 jul 2013 00:03

Het afwijzen van inenting, actueel nu er weer een uitbraak van de mazelen is, komt maar bij een kleine minderheid van de christenen voor. Het is dan ook aannemelijk dat dit gebeurt op grond van een theologisch verschil met al die andere christenen.
Niet inenten komt in christelijke vooral voor bij de zogenaamde bevindelijk gereformeerden. Een theologisch kenmerk van de grootste kerk van deze richting, de Gereformeerde Gemeenten die dit ook als haar theologische eigenheid beschouwt, is de opvatting over de uitverkiezing.
Geen enkele andere kerk heeft geformuleerd wat dit kerkverband geformuleerd heeft, namelijk (het wordt nu een beetje theologisch) dat het genadeverbond onder de beheersing staat van de uitverkiezing.
Dat wil zeggen dat het verbond der genade, de zaligmakende verbintenis die God in alle vrijheid met mensen aangaat allereerst en vooral vanuit Zijn barmhartigheid en liefde door iets anders wordt beperkt en beheerst, namelijk door de uitverkiezing, het verschrikkelijke besluit (zoals het ook wel wordt genoemd). Gods genade en barmhartigheid wordt dus niet door het recht beperkt (zodat schuldige mensen uiteindelijk geen genade kunnen krijgen, omdat ze met wettig en overtuigend bewijs veroordeeld zijn), maar door iets anders, namelijk door het genoemde eerdere besluit van God. Het eerste besluit beperkt God in zijn barmhartigheid. Zijn barmhartigheden en goedertierenheden hebben dus een einde (zo gezegd is dit in feite een onbijbelse uitdrukking).
God lijkt door deze leeruitspraak uiteindelijk Zelf gebonden te worden aan Zijn eeuwig raadsbesluit, waardoor Hij nog wel genade voor recht mag laten gelden, maar slechts in zoverre Hij dit raadsbesluit niet overtreedt. De angel is de speculatie op de inhoud van dit raadsbesluit (op de inhoud van Gods welbehagen), namelijk dat God maar een paar mensen zalig zal maken ten opzichte van vele miljarden mensen. Deze speculatieve veronderstelling is de motor voor allerlei angst en vrees en tot een grote zwaarmoedigheid met uiterlijke en innerlijke verharding (God zal ons niet genadig zijn, er is geen liefde voor mij). Dit leidt tot theologisch en praktisch verdriet en ongeluk. Er valt niets meer te verwachten, dan te sterven en daarna....het oordeel.

De fout is dat er zo'n grote rationaliteit (logica) in de theologie wordt geschoven, dat Gods onafhankelijkheid en vrijmacht wordt ingekaderd, waardoor Gods genade geen zaak meer is van het hart, maar administratief van aard wordt. Liefde en genade zijn niet langer de bron van waaruit wordt gehandeld, maar de instrumenten waarmee een rationeel besluit wordt uitgeoefend. Dat leidt tot een zeer hard en liefdeloos godsbeeld. Iets wat we helaas ook in deze kringen terugzien. Als onze hemelse Vader zo met ons omgaat, hoe zullen wij dan als aardse vaders met onze kinderen omgaan?

Het gevolg van deze leeruitspraak (in 1931 al gedaan, maar nog steeds van kracht) is, dat in de beleving van veel gelovigen uit dit kerkverband Gods besluiten altijd gevreesd moeten worden en weinig goeds inhouden. Er is dus een ongezonde focus ontstaan op met name de kwade gevolgen en de verschrikkelijke uitkomsten van Gods besluiten. Vooral het besluit over wie er zalig wordt en wie niet, de uitverkiezing, is hier debet aan.
Je kunt zonder meer zeggen, dat de uitverkiezingsleer in deze kringen vooral zo invloedrijk is omdat geloofd wordt dat God slechts enkele mensen voor de zaligheid heeft uitverkoren en dat de overgrote massa door God in de zonden gelaten wordt, waarin ze zichzelf hebben gestort. Dood en verderf, ze behoren tot Gods werkelijkheid.
In feit is dat het grote thema geworden in de Gereformeerde Gemeenten: de veronderstelde verlorenheid van het overgrote deel van de mensen binnen(!) en buiten hun kerkverband. Het percentage van mensen waarvan men echt gelooft dat het wedergeboren en dus uitverkoren is, ligt hooguit (maar dan heb je het over een heel liberale gemeente) op 5%.
In de praktijk ziet men zichzelf dus bijna allemaal als waarschijnlijk niet-bekeerde, niet-verkoren en dus gedoemde en niet-begenadigde mensen. Met zo'n wetenschap is uiterst moeilijk te leven, want dit wordt als een zeer reële en verschrikkelijk bedreigende zaak gezien. men weet dat men waarschijnlijk naar de hel gaat. Zo hard is het voor velen. Alhoewel er natuurlijk eindeloos veel vluchtheuvels gemaakt worden om die angst en pijn te verlichten. De troost moet dan komen van opmerkingen als "vraag er maar veel om", "nu is nog het heden der genade", "het kan nog gegeven worden" enz.
Maar de praktijk is dat de gehele gemeente nog steeds week in, week uit, als onbekeerd wordt aangesproken. Je hele leven lang wordt er dus wel gezegd dat zaligheid mogelijk is, maar sterker nog dan dit wordt onophoudelijk gecommuniceerd, dat er slechts weinigen zullen zijn.

Wie niet gelooft dat dit waar is hoeft deze mensen maar één ding te vragen, namelijk of zij van zichzelf mogen zeggen dat zij een waarachtig wedergeboren kind van God zijn. Dan zal het genoemde percentage er moeiteloos uitkomen. Want elke antwoord dat geen volmondig "ja" is, zal een uitgebreide formulering zijn die niets anders kan betekenen dan een volmondig "nee".
Is dit percentage toch hoger dan 5%, dan durf ik de stelling aan dat men zich persoonlijk niet meer kan vinden in de leeruitspraken over de uitverkiezing. En dan is er echt iets fundamenteels in het kerkverband veranderd.

In het licht van bovenstaande theologische achtergrond is het begrijpelijk dat Gods besluiten inzake ziekte en gezondheid ongeveer hetzelfde zullen liggen. Dezelfde focus op vooral de negatieve kant van Gods uitverkiezing (Gods heeft er maar een paar verkoren), ligt er ook op de praktische zaken van het leven. Men kijkt er niet van op dat mensen ziek worden en sterven. Het leven is een damp. In het doopformulier (gaat toch over kinderen) staat "dit leven hetwelk toch niet anders is dan een gestadige dood".
Kortom, men heeft leren leven met een harde God. Bij de keuze of we vooral de goede of juist de kwade gevolgen van Gods handelen in ons leven moeten benadrukken, zal men eerder in de kwade gevolgen van Gods besluiten de leer over God herkennen, dan in de goede gevolgen.
Dus: een kind dat de mazelen krijgt en daar ernstige gevolgen aan over houdt is voor mensen uit dit kerkverband eerder een bewijs en een teken van Gods handelen, dan dat de mogelijkheid tot inenting als een goed gevolg van Gods voorzienigheid wordt beschouwd.
Men heeft zich, op grond van de unieke leeruitspraak, dus in de situatie gemanoevreerd dat men God vooral kent van Zijn toornende, afwijzende en straffende kant. God is eerder dit, dan een God van liefde en barmhartigheid. Ja, Hij is wel barmhartig, maar alleen voor "de Zijnen", de uitverkorenen, degene van wie de namen in het raadsbesluit genoemd staan.
Minachtend spreekt men ook wel over al die makkelijke christenen, voor wie God altijd alleen maar liefde is en vergeving en barmhartigheid en "waarbij iedereen zo maar zalig wordt".
Nee, de Gereformeerde Gemeenten zijn eerst en vooral gefascineerd (geobsedeerd?) door de kwalijke gevolgen die Gods raadsbesluiten hebben voor de mensen. Men moet immers ook leven met de harde werkelijkheid dat een schare die niemand tellen kan, een massa damnata, waar zij met grote waarschijnlijkheid zelf toe behoren, eeuwige pijnen in de hel zullen moeten lijden? Wat stelt de mazelen daarbij nog voor. En bovendien, is dit aardse tranendal, inclusief de verschrikkelijke gevolgen van de zonden in ons leven, waaronder de ziekten van onze kinderen, niet al beetje een bewijs van de stelling dat God de mens met Zijn straffen zal bezoeken?
Hoe erger het leven is, hoe sterker deze duistere leer omtrent God wordt bevestigd. Zeker als er ook nog bakken van kritiek worden uitgestort op deze kleine minderheid van de christenen. Ze worden dan ook nog door de wereld "vervolgd om des geloofs wille". Wat heb je dan nog voor bewijs nodig dat je geloofsovertuiging de ware is!

Er zal alleen een ander standpunt over inenting worden ingenomen, wanneer de genoemde theologische angel aangaande de uitverkiezing uit de leer wordt getrokken.

Dat vele mensen in deze kringen toch tot inenting overgaan, duidt er daarom op dat er wel degelijk een verschuiving in het theologische denken aan de hand is. Men kan voor zijn geweten nu makkelijker de zegeningen van goede dingen (gezondheid, medicijnen en voorzorgsmaatregelen) aan God koppelen dan vroeger.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: afwijzen van inenting - de theologische achtergrond

Berichtdoor elbert » 15 jul 2013 07:04

Dat de weigering om je kind in te laten enten, iets met de kijk op de uitverkiezing te maken zou hebben, is nieuw voor me. Ook in opmerkingen van mensen uit de bevindelijke hoek, hoor ik bij de kwestie inenten niet of nauwelijks de uitverkiezing langskomen.
De argumenten die ik wel tegen ben gekomen, zijn de volgende:
1) De voorzienigheid van God waartegenin zou worden gegaan door inenting.
2) De afhankelijkheid van God die onder druk zou komen te staan als men zich zou laten inenten.
3) Het inspuiten van een ziekteverwekker als bescherming tegen ziekte.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: afwijzen van inenting - de theologische achtergrond

Berichtdoor schelpje3 » 15 jul 2013 10:40

Ik herken wel e.e.a. hieruit gravo.
Ik ben in deze waarheid opgegroeid. Men moet niet onderschatten welke worstelingen deze mensen hebben! Het zijn in de regel echt geen starre eigenwijze mensen, die persé tegen de stroom in willen roeien.

Mag ik vragen met welk doel je dit stuk geplaatst hebt? Er staan nogal extreme uitspraken in en voorzie al weer het nodige commentaar.
Voorbeeld: dat God er maar een paar uitverkoren zou hebben.
Dat klopt niet! Het is een schare die niemand tellen kan. Maar het staat haaks op het ruime evangelie dat her en der verspreid wordt en waar velen aan gewend zijn geraakt, nl. dat God liefde is, enkel vergevingsgezind is, dat het allemaal wel zal meevallen en dat de hel niet bestaat.

Als je in de Catechismus leest dat wij ZIEKTE EN GEZONDHEID uit Zijn Hand ontvangen, wie zijn wij dan om ons ertegen te wapenen?
Als de ziekte er is, mogen wij gebruik maken van de middelen evt.

Ik las ergens dat deze mensen hun vee wel vaccineren. Volgens mij is dit verplicht als je geen biologisch/dynamisch bedrijf hebt (?)
En dan nog, het is appels met peren vergelijken, want een dier heeft geen ziel!
Zo plaats je mensen in een onterechte verdachtenhoek en ik vind dat nogal kwalijk op een forum als dit, met de naam REFO erboven.
Je kunt het ergens (niet volledig) mee eens zijn, wat je medechristenen doet, maar het badinerende toontje van sommige hier, jegens een bepaalde groep (de biblebelt) vind ik heel kwalijk!
Alsof de meerderheid, de niet-biblebelt bewoners het allemaal wel bij het rechte eind zou hebben.
De eeuwigheid zal het uitwijzen.

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: afwijzen van inenting - de theologische achtergrond

Berichtdoor alexander91 » 15 jul 2013 11:02

schelpje3 schreef:Als je in de Catechismus leest dat wij ZIEKTE EN GEZONDHEID uit Zijn Hand ontvangen, wie zijn wij dan om ons ertegen te wapenen?
Als de ziekte er is, mogen wij gebruik maken van de middelen evt.
Ik zie eigenlijk een soort tegenspraak van het laatste met het eerste. Als de Heere ziekte geeft, wie zijn wij dan om die ziekte (Gods wil dus) te bestrijden met medicatie? Laat de Heere die ziekte dan toch ook genezen?

PS ik vind dat je niet mag verwachten dat een ander zijn/haar vooroordelen niet op een overdreven manier mag neerzetten terwijl jij dat wel doet onder het mom van "ruime evangelie". Er is een meerderheid van christenen die ertussenin staat en een deel ervan noemt zich ook overtuigd reformatorisch...

PPS de kern van je geloofsinvulling/overtuiging duid je dus met waar je mee opgegroeid bent en waar men aan gewend is geraakt. Als jij je niet van je achtergrond af kunt zetten, hoe kun je dan van een ander verwachten dat die zijn/haar achtergrond weglaat en "jouw" overtuiging gaat volgen?

PPPS ik herken wel wat je zegt dat velen op dit onderwerp behoorlijk betweterig een groep kleineren, en ik doe daar ook aan mee. Mijn excuses daarvoor. Ik denk dat het komt doordat het een onderwerp is waarbij heel veel mensen het wel inenten volkomen logisch vinden en het helemaal met de Bijbel kunnen rijmen, en zelfs Bijbelse argumenten kunnen vinden waarom het mag. Maar dan blijken er toch behoorlijk wat mensen te zijn die dat heel anders zien, en in eerste instantie dit op vertrouwen op God leggen. Dat raakt natuurlijk diep en dan krijg je vanzelf wat extremere reacties. Het is niet goed, maar we zien het continu gebeuren. Ik ben ondertussen bijgedraaid en vind dat mensen op de Biblebelt zelf mogen kiezen (dwang was ik zowieso al tegen). Wat ik alleen nog duidelijk wil hebben voor mezelf is hoe de mensen daar Gods voorzienigheid dan zien in zijn totaliteit. Het moet namelijk wel consequent zijn, en die consequente basis die zoek ik.
Laatst gewijzigd door alexander91 op 15 jul 2013 11:21, 2 keer totaal gewijzigd.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: afwijzen van inenting - de theologische achtergrond

Berichtdoor meribel » 15 jul 2013 11:07


Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: afwijzen van inenting - de theologische achtergrond

Berichtdoor mealybug » 15 jul 2013 11:08

schelpje3 schreef:Ik herken wel e.e.a. hieruit gravo.
Ik ben in deze waarheid opgegroeid. Men moet niet onderschatten welke worstelingen deze mensen hebben! Het zijn in de regel echt geen starre eigenwijze mensen, die persé tegen de stroom in willen roeien.

Mag ik vragen met welk doel je dit stuk geplaatst hebt? Er staan nogal extreme uitspraken in en voorzie al weer het nodige commentaar.
Voorbeeld: dat God er maar een paar uitverkoren zou hebben.
Dat klopt niet! Het is een schare die niemand tellen kan. Maar het staat haaks op het ruime evangelie dat her en der verspreid wordt en waar velen aan gewend zijn geraakt, nl. dat God liefde is, enkel vergevingsgezind is, dat het allemaal wel zal meevallen en dat de hel niet bestaat.

Als je in de Catechismus leest dat wij ZIEKTE EN GEZONDHEID uit Zijn Hand ontvangen, wie zijn wij dan om ons ertegen te wapenen?
Als de ziekte er is, mogen wij gebruik maken van de middelen evt.

Ik las ergens dat deze mensen hun vee wel vaccineren. Volgens mij is dit verplicht als je geen biologisch/dynamisch bedrijf hebt (?)
En dan nog, het is appels met peren vergelijken, want een dier heeft geen ziel!
Zo plaats je mensen in een onterechte verdachtenhoek en ik vind dat nogal kwalijk op een forum als dit, met de naam REFO erboven.
Je kunt het ergens (niet volledig) mee eens zijn, wat je medechristenen doet, maar het badinerende toontje van sommige hier, jegens een bepaalde groep (de biblebelt) vind ik heel kwalijk!
Alsof de meerderheid, de niet-biblebelt bewoners het allemaal wel bij het rechte eind zou hebben.
De eeuwigheid zal het uitwijzen.



''Ik ben in deze waarheid (?) opgegroeid''
Pravda betekende destijds in de USSR ook waarheid.
Traditie, bedoel je, denk ik.

De heidelbergse catechismus zegt ook dat God alles uit niets geschapen heeft, maar de Bijbel zegt dat God de mens uit aarde, stof gemaakt heeft .
Ik vind Gravo's stuk erg goed en ben het geheel met hem eens.
Alleen tegenargumenten op bijbelse gronden zouden me nog kunnen overtuigen van iets anders.
De Bijbel leert volgens mij zeer duidelijk dat Zijn Verborgen Raad onnaspeurlijk is en dat de mens, die geheel anders ''denkt'' dan God, niet wijs mag zijn boven hetgeen geschreven is.
Staat dat ook nog ergens in de Leerregels?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: afwijzen van inenting - de theologische achtergrond

Berichtdoor schelpje3 » 15 jul 2013 12:25

mealybug schreef:

''Ik ben in deze waarheid (?) opgegroeid''
Pravda betekende destijds in de USSR ook waarheid.
Traditie, bedoel je, denk ik.

De heidelbergse catechismus zegt ook dat God alles uit niets geschapen heeft, maar de Bijbel zegt dat God de mens uit aarde, stof gemaakt heeft .
Ik vind Gravo's stuk erg goed en ben het geheel met hem eens.
Alleen tegenargumenten op bijbelse gronden zouden me nog kunnen overtuigen van iets anders.
De Bijbel leert volgens mij zeer duidelijk dat Zijn Verborgen Raad onnaspeurlijk is en dat de mens, die geheel anders ''denkt'' dan God, niet wijs mag zijn boven hetgeen geschreven is.
Staat dat ook nog ergens in de Leerregels?

Waarom heb jij toegang tot het religieforum?
Om via een omweg toch jouw evangelie te kunnen verkondigen hier?
Als jij al een vraagteken zet achter Waarheid, zegt dat alles!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: afwijzen van inenting - de theologische achtergrond

Berichtdoor schelpje3 » 15 jul 2013 12:30

alexander91 schreef: Ik zie eigenlijk een soort tegenspraak van het laatste met het eerste. Als de Heere ziekte geeft, wie zijn wij dan om die ziekte (Gods wil dus) te bestrijden met medicatie? Laat de Heere die ziekte dan toch ook genezen?

PS ik vind dat je niet mag verwachten dat een ander zijn/haar vooroordelen niet op een overdreven manier mag neerzetten terwijl jij dat wel doet onder het mom van "ruime evangelie". Er is een meerderheid van christenen die ertussenin staat en een deel ervan noemt zich ook overtuigd reformatorisch...

PPS de kern van je geloofsinvulling/overtuiging duid je dus met waar je mee opgegroeid bent en waar men aan gewend is geraakt. Als jij je niet van je achtergrond af kunt zetten, hoe kun je dan van een ander verwachten dat die zijn/haar achtergrond weglaat en "jouw" overtuiging gaat volgen?

PPPS ik herken wel wat je zegt dat velen op dit onderwerp behoorlijk betweterig een groep kleineren, en ik doe daar ook aan mee. Mijn excuses daarvoor. Ik denk dat het komt doordat het een onderwerp is waarbij heel veel mensen het wel inenten volkomen logisch vinden en het helemaal met de Bijbel kunnen rijmen, en zelfs Bijbelse argumenten kunnen vinden waarom het mag. Maar dan blijken er toch behoorlijk wat mensen te zijn die dat heel anders zien, en in eerste instantie dit op vertrouwen op God leggen. Dat raakt natuurlijk diep en dan krijg je vanzelf wat extremere reacties. Het is niet goed, maar we zien het continu gebeuren. Ik ben ondertussen bijgedraaid en vind dat mensen op de Biblebelt zelf mogen kiezen (dwang was ik zowieso al tegen). Wat ik alleen nog duidelijk wil hebben voor mezelf is hoe de mensen daar Gods voorzienigheid dan zien in zijn totaliteit. Het moet namelijk wel consequent zijn, en die consequente basis die zoek ik.

Mensen die ziek waren in de Bijbel, ten tijde van de rondwandeling van de Heere Jezus op aarde, werden deze ook door Hem genezen.
Ziekte kan ons overkomen tot beproeving.
En God heeft ons nog veel gelaten. Het verstand, de wetenschap.

En bij mij is het geen kwestie van slaafse navolging aan mijn ouders hoor. Ik heb in mijn puberteit wel een zoektocht gemaakt, mede vanwege een aantal "verkeringen".
En ik ben inmiddels niet piep meer, dus het leven heeft mij vaak genoeg voor een bewuste keuze geplaatst.

Ik ben ook tegen dwang, als het in kan druisen tegen het geweten van de mens. En de meeste weigeraars hebben goede gronden!
Het is iets anders als mensen uit achteloosheid of pure verwaarlozing dergelijke beslissingen nemen.

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: afwijzen van inenting - de theologische achtergrond

Berichtdoor alexander91 » 15 jul 2013 13:08

schelpje3 schreef:Mensen die ziek waren in de Bijbel, ten tijde van de rondwandeling van de Heere Jezus op aarde, werden deze ook door Hem genezen.
Ziekte kan ons overkomen tot beproeving.
En God heeft ons nog veel gelaten. Het verstand, de wetenschap.
Maar tegenwoordig laten we de genezing over aan doktoren en apotheken: aan mensen. Moeten we de genezing van zieken dan niet gewoon aan de Heere God of de Heere Jezus overlaten? Alleen in de Naam van God mochten de discipelen genezen. Dat doen artsen niet. Waarom wel de wetenschap voor genezing en niet voor preventie? Ons geschapen lichaam bevat zelfs preventiemechanismes, dus preventie in algemeniteit lijkt mij niet per se verkeerd.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: afwijzen van inenting - de theologische achtergrond

Berichtdoor schelpje3 » 15 jul 2013 13:15

Er zijn nog steeds heel veel ziektes waar de medische wetenschap (nog) geen antwoord op heeft.
Ook overlijden nog steeds mensen aan betrekkelijk onschuldige ziektes.
Achter alles zit dus eigenlijk de drang om ons leven in eigen hand te nemen en te houden.
Velen bepalen het geboorteuur van hun kind en velen bepalen hun eigen stervensuur.

Als er iemand ziek is en de dokter moet worden geroepen, medicijnen voorgeschreven, zullen wij de Heere om een Zegen moeten vragen en er niet blindelings van uitgaan dat dit onbetwijfeld wel zal helpen.
Zelfs al heb je HET medicijn, het kan zijn dat je er allergisch voor bent (geworden) je er niet tegen kunt, vanwege allerlei nare bijwerkingen.

En zien wij het Wonder van de genezing nog?

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: afwijzen van inenting - de theologische achtergrond

Berichtdoor alexander91 » 15 jul 2013 13:23

schelpje3 schreef:Er zijn nog steeds heel veel ziektes waar de medische wetenschap (nog) geen antwoord op heeft.
Ook overlijden nog steeds mensen aan betrekkelijk onschuldige ziektes.
Achter alles zit dus eigenlijk de drang om ons leven in eigen hand te nemen en te houden.
Velen bepalen het geboorteuur van hun kind en velen bepalen hun eigen stervensuur.

Als er iemand ziek is en de dokter moet worden geroepen, medicijnen voorgeschreven, zullen wij de Heere om een Zegen moeten vragen en er niet blindelings van uitgaan dat dit onbetwijfeld wel zal helpen.
Zelfs al heb je HET medicijn, het kan zijn dat je er allergisch voor bent (geworden) je er niet tegen kunt, vanwege allerlei nare bijwerkingen.

En zien wij het Wonder van de genezing nog?

Ik zie nog steeds geen grond waarop we kunnen concluderen dat we zelfstandig ziektes mogen genezen die God ons geeft. Als het een zonde is kunnen we het ook niet rechtvaardigen door er een zegen over te vragen. God zal een zonde namelijk niet zegenen volgens mij (corrigeer me als deze uitspraak fout is). Als God geeft, wie zijn wij dan om er iets tegen te doen? Als God het wil, zal Hij het wel genezen. Dan zal het initiatief van Hem komen en niet van ons door naar de dokter te gaan. Dan gaan we ook tegen Zijn Wil in.

De mens heeft inderdaad de drang om te overleven, en als de ene ziekte tegengehouden wordt, dan komt er wel een ander in de plaats.

En wat is genezing van een ziekte als ons leven niet genezen is door de Heelmeester?
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: afwijzen van inenting - de theologische achtergrond

Berichtdoor schelpje3 » 15 jul 2013 13:33

Dit gaat mij te ver.
Je mag in afhankelijkheid een arts bezoeken.
Je mag jezelf ook niet in verzoeking brengen.
Er is een kwaal en die mag behandeld worden.
Dat doet de Heere immers ook!
En gelukkig zijn er ook christelijke artsen, al zijn die niet persé beter dan die andere :wink:

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: afwijzen van inenting - de theologische achtergrond

Berichtdoor alexander91 » 15 jul 2013 13:50

schelpje3 schreef:Dit gaat mij te ver.
Je mag in afhankelijkheid een arts bezoeken.
Je mag jezelf ook niet in verzoeking brengen.
Er is een kwaal en die mag behandeld worden.
Dat doet de Heere immers ook!
En gelukkig zijn er ook christelijke artsen, al zijn die niet persé beter dan die andere :wink:
Hmmm, het is me nog steeds niet helemaal duidelijk waarom we wel initiatief mogen nemen om te genezen als we het aan Gods voorzienigheid overlaten om ziek te worden.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Ruth2
Sergeant
Sergeant
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 jun 2013 18:43

Re: afwijzen van inenting - de theologische achtergrond

Berichtdoor Ruth2 » 15 jul 2013 13:58

Je kan je achtergrond en opvoeding ook stiekumweg verheerlijken, al zeg of denk je van niet maar doe je het wel!
Vroegaah was alles betuhr :D

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: afwijzen van inenting - de theologische achtergrond

Berichtdoor schelpje3 » 15 jul 2013 14:04

alexander91 schreef: Hmmm, het is me nog steeds niet helemaal duidelijk waarom we wel initiatief mogen nemen om te genezen als we het aan Gods voorzienigheid overlaten om ziek te worden.

Ziektes komen vanwege de zondeval, maar de Heere heeft in Zijn goedheid ons nog artsen overgelaten?
En volstaat volgens jou het argument niet dat de Heere Jezus ook zieken genas?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 gasten