Mijn belangrijkste vraag bij dit filmpje is: hoe erg is het als ik hier helemaal niets van geloof? Mag ik mezelf dan geen christen meer noemen?
De redenen waarom ik hier niets van geloof zijn de volgende:
1. Niemand heeft ooit God gezien. Dat is een Bijbels en zeer belangrijk wezenskenmerk van God. Hoe zouden andere geestelijke werkelijkheden zoals hel en hemel dan opeens wel zichtbaar kunnen zijn?
2. Er is nog nooit iemand aantoonbaar teruggekomen uit de dood. Er zijn wel talloos veel verhalen over. Maar in een verhaal kan alles, in de werkelijkheid niet.
3. Iemand die een trauma meemaakt kan zich zeer levendige beelden herinneren, die echter toegeschreven moeten worden aan het brein en niet aan de werkelijkheid.
4. Iemand die zo toegetakeld is moet vervolgens iets vinden waarmee hij zijn brood verdient; dan zou zo'n "getuigenis" een prima business-case kunnen zijn. Er zijn er genoeg die waarde hechten aan hoopvolle fantasieën.
5. We hebben het hier over een Amerikaans aandoend filmpje. Zoals je weet is er vooral in Amerika geen enkel taboe wanneer het er om gaat om geld te maken. Dit lijkt ook zo'n "succes" als het gaat om aandacht krijgen en dus geld verdienen. Hij gaat er vast een heleboel zaaltjes mee rond.
6. Dit geval heeft nog niet geleid tot enige opwinding buiten evangelicaal of pentecostaal christendom, nog het minst in de wereld van (medische) wetenschap. Dus laat maar.
7. Er wordt van alles beweerd, maar niets getoond of bewezen. Makkelijk zat. Kan ik ook.
8. Het past precies in het potje van christenen die geen christen kunnen zijn, wanneer ze geen letterlijke vervulling van wonderen voor hun eigen ogen zien gebeuren. Per abuis denken veel van deze christenen dat zo'n praatje aanhoren hetzelfde is als "met eigen ogen zien". Quod non. Iets wordt geen bewijs door het een "getuigenis" te noemen. Vaak voorkomende fout bij goedgelovige christenen.
Na deze kritiek blijft mijn hoofdvraag echter: heb ik de ruimte als christen om dergelijke aanmatigende claims af te wijzen. Of mag ik me geen christen meer noemen, wanneer ik niet in stille aanbidding en verwondering "ja" en "amen" zeg op dit soort "getuigenissen".
Die indruk krijg ik wel eens.
gravo