Getuigen zijn op Grote forums

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Genade
Verkenner
Verkenner

Getuigen zijn op Grote forums

Berichtdoor Genade » 04 jul 2013 13:00

Mischien een idee om getuigenissen van wonderen , van genezing, van radicale verandering door wedergeboorte , om die op de grote forums te plaatsen, er bestaan forums waar miljoenen mensen op kijken, als iedere christen met ervaringen daar zijn getuigenis op schrijf, worden veel meer schapen gered.
Jezus is voor ons allemaal gestorven en we moeten iets van bezorgdheid voelen voor andere mensen, als God in je hart leeft, maak je je zorgen om de naaste , God wil dat niemand verloren gaat.

Voorbeeld is een filmpje van een getuigenis over God, filmpje is 17 miljoen keer bekeken .
https://www.youtube.com/watch?v=xRSjzY0s0SM

Er staan veel getuigenissen op Youtube, de mogelijkheid is die bij de grote website forums brengen, als we God bidden om hulp, moed ,wijsheid , vervulling van de Heilige Geest, kunnen we iedereen op internet bereiken met het woord .

gravo
Majoor
Majoor

Re: Getuigen zijn op Grote forums

Berichtdoor gravo » 04 jul 2013 15:36

Genade schreef:Voorbeeld is een filmpje van een getuigenis over God, filmpje is 17 miljoen keer bekeken .
https://www.youtube.com/watch?v=xRSjzY0s0SM

Mijn belangrijkste vraag bij dit filmpje is: hoe erg is het als ik hier helemaal niets van geloof? Mag ik mezelf dan geen christen meer noemen?

De redenen waarom ik hier niets van geloof zijn de volgende:

1. Niemand heeft ooit God gezien. Dat is een Bijbels en zeer belangrijk wezenskenmerk van God. Hoe zouden andere geestelijke werkelijkheden zoals hel en hemel dan opeens wel zichtbaar kunnen zijn?
2. Er is nog nooit iemand aantoonbaar teruggekomen uit de dood. Er zijn wel talloos veel verhalen over. Maar in een verhaal kan alles, in de werkelijkheid niet.
3. Iemand die een trauma meemaakt kan zich zeer levendige beelden herinneren, die echter toegeschreven moeten worden aan het brein en niet aan de werkelijkheid.
4. Iemand die zo toegetakeld is moet vervolgens iets vinden waarmee hij zijn brood verdient; dan zou zo'n "getuigenis" een prima business-case kunnen zijn. Er zijn er genoeg die waarde hechten aan hoopvolle fantasieën.
5. We hebben het hier over een Amerikaans aandoend filmpje. Zoals je weet is er vooral in Amerika geen enkel taboe wanneer het er om gaat om geld te maken. Dit lijkt ook zo'n "succes" als het gaat om aandacht krijgen en dus geld verdienen. Hij gaat er vast een heleboel zaaltjes mee rond.
6. Dit geval heeft nog niet geleid tot enige opwinding buiten evangelicaal of pentecostaal christendom, nog het minst in de wereld van (medische) wetenschap. Dus laat maar.
7. Er wordt van alles beweerd, maar niets getoond of bewezen. Makkelijk zat. Kan ik ook.
8. Het past precies in het potje van christenen die geen christen kunnen zijn, wanneer ze geen letterlijke vervulling van wonderen voor hun eigen ogen zien gebeuren. Per abuis denken veel van deze christenen dat zo'n praatje aanhoren hetzelfde is als "met eigen ogen zien". Quod non. Iets wordt geen bewijs door het een "getuigenis" te noemen. Vaak voorkomende fout bij goedgelovige christenen.

Na deze kritiek blijft mijn hoofdvraag echter: heb ik de ruimte als christen om dergelijke aanmatigende claims af te wijzen. Of mag ik me geen christen meer noemen, wanneer ik niet in stille aanbidding en verwondering "ja" en "amen" zeg op dit soort "getuigenissen".

Die indruk krijg ik wel eens.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 11 jul 2013 11:04

@Genade

Ja, ik stem voor! Laat de getuigenissen maar komen! Dat is beter dan bekritiseren...

Mvg,

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 30 okt 2013 20:54

Ik zit nu al bijna 2 jaar op forums te hangen en dit is voor het eerst dat ik iemand zie die vraagt hoe Hij de Heer kan leren kennen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 30 okt 2013 23:25

Ik heb meegemaakt dat iemand n.a.v. gesprekken op een forum echt zijn leven in de handen van de Here Jezus legde en de Bijbel begon te lezen. Dat geeft mij altijd moed om misschien voor die ene, te vertellen over wat de Schrift voor plan heeft met de wereld, maar ook met ons als individueel mens.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 07 mar 2014 12:59

Hier een mooi getuigenis van een man die in Irak heeft gevochten en PTSD had gekregen ervan:
http://www.christianforums.com/t7808778/#post65134269
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 07 mar 2014 14:16

gravo schreef:Mijn belangrijkste vraag bij dit filmpje is: hoe erg is het als ik hier helemaal niets van geloof? Mag ik mezelf dan geen christen meer noemen?
Als je de definities van de gemiddelde Amerikaanse pinkstergemeente neemt ben je vast geen christen. Jij zult gelukkig wel beter weten denk ik, Gravo. Het is een zorgwekkende ontwikkeling dat dergelijke leren steeds meer terrein winnen - ook in Nederland.

Hoe kan het toch dat het christendom van tegenwoordig zoveel met vermeende (maar vaak medisch-wetenschappelijk achterhaalde) wonderverhalen komen? Hoe kan het dat het christendom steeds meer uit is op een soort 'overwinningsgeloof'? Geloof moet altijd hier en nu de meest bizarre tekenen vertonen? Ligt dat aan het vertrekken van de intelligentia? Een veranderende tijdsgeest? Verloedering van theologieën en verwaarlozing van kerkelijke tradities?

gravo schreef:Na deze kritiek blijft mijn hoofdvraag echter: heb ik de ruimte als christen om dergelijke aanmatigende claims af te wijzen. Of mag ik me geen christen meer noemen, wanneer ik niet in stille aanbidding en verwondering "ja" en "amen" zeg op dit soort "getuigenissen"?
Xsidd geeft je al antwoord op deze vraag, kijk maar:
xsidd schreef:Ja, ik stem voor! Laat de getuigenissen maar komen! Dat is beter dan bekritiseren...
Ik vraag me alleen af waarom het beter is om met niet echtgebeurde getuigenissen te gebruiken de achterban te voeden dan tijd en energie te steken in zaken die de wereld wél kunnen veranderen. Feit is dat dit soort 'getuigenissen' het christendom meer kwaad dan goed doen.

EDIT: een taalfoutje eruit gehaald. ;)
Laatst gewijzigd door Pcrtje op 07 mar 2014 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
"Een libelle zweeft over het water..."

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 07 mar 2014 14:19

Genade schreef:Er staan veel getuigenissen op Youtube, de mogelijkheid is die bij de grote website forums brengen, als we God bidden om hulp, moed ,wijsheid , vervulling van de Heilige Geest, kunnen we iedereen op internet bereiken met het woord .
Ik denk dat zo'n 98 à 99 procent van de internetgebruikers op deze wereld al afdoende met het christendom in aanraking is gekomen via het internet. Er is al méér dan genoeg te vinden. Dit soort initiatieven zijn vooral interessant voor de gewone gelovige die niet meer uit de voeten kan met 'de kerk van alle eeuwen en tijden' - want dat is immers saai en achterhaald.
"Een libelle zweeft over het water..."

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 07 mar 2014 14:41

Pcrtje schreef: Ik denk dat zo'n 98 à 99 procent van de internetgebruikers op deze wereld al afdoende met het christendom in aanraking is gekomen via het internet. Er is al méér dan genoeg te vinden. Dit soort initiatieven zijn vooral interessant voor de gewone gelovige die niet meer uit de voeten kan met 'de kerk van alle eeuwen en tijden' - want dat is immers saai en achterhaald.

Misschien verkijk je je daarop.
Er zijn genoeg mensen, ook in Nederland, die bij benadering niet weten wat het Christendom inhoudt en waar het voor staat.
Die mensen weten echt wel waar de dorpskerk staat, en weten echt wel van het bestaan van het christendom af, maar wat het inhoudt is hen nooit uitgelegd.

Terug naar “Archief”