Hoe denken jullie over het stukje met de nauwe poort

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Genade
Verkenner
Verkenner

Hoe denken jullie over het stukje met de nauwe poort

Berichtdoor Genade » 03 jul 2013 11:32

Er staan flinke uitspraken in de bijbel, als je lauw bent spug ik je uit, wie zijn leven wil behouden zal het verliezen (we moeten ons overgeven, sterven aan het oude leven,sterven aan het vlees)wie zijn kruis niet opneemt, enzovoort, hoe denken jullie over de radicale zaken in de bijbel.

Er staan er minstens 20 teksten in die nogal radicaal zijn

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Lu ... =nl&set=10

24 Strijd om binnen te gaan door de nauwe poort, want velen, zeg Ik u, zullen proberen binnen te gaan en het niet kunnen,
25 namelijk vanaf het ogenblik dat de Heer des huizes is opgestaan en de deur heeft gesloten. Dan zult u beginnen buiten te staan en op de deur te kloppen en te zeggen: Heere, Heere, doe ons open. En Hij zal antwoorden en tegen u zeggen: Ik weet niet waar u vandaan komt.
26 Dan zult u beginnen te zeggen: Wij hebben in Uw tegenwoordigheid gegeten en gedronken en U hebt in onze straten onderwijs gegeven.
27 En Hij zal zeggen: Ik zeg u, Ik weet niet waar u vandaan komt. Ga weg van Mij, allen die ongerechtigheid bedrijven.
28 Daar zal gejammer zijn en tandengeknars, wanneer u Abraham, Izak en Jakob en alle profeten in het Koninkrijk van God zult zien, maar u buitengeworpen.
29 En daar zullen er komen van oost en west, van noord en zuid, en zij zullen aan tafel gaan in het Koninkrijk van God.
30 En zie, er zijn laatsten die de eersten zullen zijn en er zijn eersten die de laatsten zullen zijn.

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Hoe denken jullie over het stukje met de nauwe poort

Berichtdoor schaapje » 03 jul 2013 12:00

Genade schreef:Er staan flinke uitspraken in de bijbel, als je lauw bent spug ik je uit, wie zijn leven wil behouden zal het verliezen (we moeten ons overgeven, sterven aan het oude leven,sterven aan het vlees)wie zijn kruis niet opneemt, enzovoort, hoe denken jullie over de radicale zaken in de bijbel.

Er staan er minstens 20 teksten in die nogal radicaal zijn

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Lu ... =nl&set=10

24 Strijd om binnen te gaan door de nauwe poort, want velen, zeg Ik u, zullen proberen binnen te gaan en het niet kunnen,
25 namelijk vanaf het ogenblik dat de Heer des huizes is opgestaan en de deur heeft gesloten. Dan zult u beginnen buiten te staan en op de deur te kloppen en te zeggen: Heere, Heere, doe ons open. En Hij zal antwoorden en tegen u zeggen: Ik weet niet waar u vandaan komt.
26 Dan zult u beginnen te zeggen: Wij hebben in Uw tegenwoordigheid gegeten en gedronken en U hebt in onze straten onderwijs gegeven.
27 En Hij zal zeggen: Ik zeg u, Ik weet niet waar u vandaan komt. Ga weg van Mij, allen die ongerechtigheid bedrijven.
28 Daar zal gejammer zijn en tandengeknars, wanneer u Abraham, Izak en Jakob en alle profeten in het Koninkrijk van God zult zien, maar u buitengeworpen.
29 En daar zullen er komen van oost en west, van noord en zuid, en zij zullen aan tafel gaan in het Koninkrijk van God.
30 En zie, er zijn laatsten die de eersten zullen zijn en er zijn eersten die de laatsten zullen zijn.

Ja daar kunnen wij heel wat over zeggen, het heeft te maken met ons laten leiden door de Geest, de vernieuwing van ons denken wat de Geest in ons wil bewerken. Als we ons laten leiden door het vlees dan zijn wij niet op de smalle Weg Mat.1:13 Want het vlees kan niets goeds uitwerken dan alleen maar zonden. (Gal.5:19-21) En dat merken wij dagelijks, dat is direct een antwoord op je andere topic-vraag.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 jul 2013 12:23

In veel huizen hing de beroemde plaat van de brede en de smalle weg.
De moderne christen wil hier niet meer aan en creëert gewoon een 3e weg. Er tussenin dus.
Beetje van de wereld, door de weeks meestal en op zondag de smalle, mits deze niet te smal is.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 03 jul 2013 12:39

meiske
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor meiske » 03 jul 2013 12:57

1a2b3c schreef:Over een derde weg gesproken: http://www.vergadering.nu/evangeref/eva ... rdeweg.htm

Wat een aangrijpend stuk! En er zit een zeer grote kern van waarheid in.
Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst liefgehad heeft!
1 Joh 4:19

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 03 jul 2013 13:32

Mag ik de uitspraak van de Heere Jezus ernaast zetten?

Niemand zal hen uit mijn Hand rukken!

De troost en zekerheid die daar in ligt, zal velen mensen troosten, en uiteindelijk is het God die de mens de hemel inleid. maar ik zet er als kantekening bij.

Zo gij Zijn Stem dan heden hoort, gelooft zijn Heil en troostrijk Woord. Verhard u niet maar laat u leiden!

Met vriendelijke groet,

Cees

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 03 jul 2013 13:59

Zijn christenen niet altijd modern geweest? Alleen in onze tijd heb je christenen die dateren uit 1800 oid.
Deze ouderwetse christeren creeeren een schijnweg. Waar de joden eerst nog vaak wegliepen van God, namen rond de tijd van Christus de farizeeers het roer over. Vanaf toen werd de leer van het Jodendom duidelijk. Toen waren er mensen die je kon herkennen aan hun gewaad, hun gelaat en hun gepraat: farizeeers; witgepleisterde graven, die niets konden met de liefde (1 kor 13) die Christus liet zien. Liefde was te moeilijk en niet te bereiken. Met Christus konden ze ook niet teveel. Christus ging tegen hun gevoel en hart in. Wetticisme en vormgeloof (voor uiterlijke status van geestelijkheid) was een stuk gemakkelijker, en je kon er de gelovigen mee keuren. Alleen als je tot de groep farizeers of schriftgeleerden was toegelaten, had je wat te zeggen en zat je veilig.

Waar zien we dit nog meer? Vroeger was de christelijke kerk sterk varierend en verschillend, maar nu hebben we de leer helemaal uitgekristalliseerd en passen we het ook toe als ... En Christus als voorbeeld willen nemen (of zelfs maar noemen), dat wordt door sommigen als de grootste zonde aangemerkt... En dat allemaal in ons kleine kikkerlandje :-).

Meer ontopic: als je niet op de Bieblubelt woont, dan wordt al snel duidelijk dat het een behoorlijk smalle weg is die je als christen moet gaan.
Je moet trouwens ook goed lezen, er staat dat velen zullen proberen binnen te gaan vanaf het ogenblik dat de deur is toegesloten. Het eerste stuk van vers 25 wordt vaak weggelaten, terwijl die de boodschap een stuk minder scherp lijkt te maken.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 03 jul 2013 17:05

xsidd schreef:Mag ik de uitspraak van de Heere Jezus ernaast zetten?

Niemand zal hen uit mijn Hand rukken!

De troost en zekerheid die daar in ligt, zal velen mensen troosten, en uiteindelijk is het God die de mens de hemel inleid. maar ik zet er als kantekening bij.

Zo gij Zijn Stem dan heden hoort, gelooft zijn Heil en troostrijk Woord. Verhard u niet maar laat u leiden!

Met vriendelijke groet,

Cees
De eigen verantwoordelijkheid in een kanttekening ....? Nou nou!

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 03 jul 2013 19:48

@a1b2c3

Wat had je dan gewild, dat is er neer had gezet?

Dat het van de mens afhangt?

Mvg.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 03 jul 2013 20:04

xsidd schreef:@a1b2c3

Wat had je dan gewild, dat is er neer had gezet?

Dat het van de mens afhangt?

Mvg.
Dat noem ik dan weer doorslaan. Geef het gewoon de plaats die er in de Bijbel aan wordt gegeven, en da's beslist geen plaatsje in de kanttekeningen.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 04 jul 2013 07:34

@a1b2c3

Als ik in het Woord lees, dat Paulus zegt. Dat God bij machte is, de mens te behouden. Je weet vast zelf ook wel, dat dit een spanningsveld is...

God verkiezende genade, en de verantwoording van de mens.

Mvg.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 04 jul 2013 07:41

xsidd schreef:@a1b2c3

Als ik in het Woord lees, dat Paulus zegt. Dat God bij machte is, de mens te behouden. Je weet vast zelf ook wel, dat dit een spanningsveld is...

God verkiezende genade, en de verantwoording van de mens.

Mvg.
Volgens mij vind 1a2b3c dat ook. Maar soms wordt eenzijdig het een benadrukt, en dan zul je zien dat mensen het andere deel extra zullen belichten. Het stukje over de nauwe poort is een stuk dat soms buitenproportioneel wordt gebruikt t.o.v. teksten waarin we aangespoord worden Christus te volgen, naar Hem toe te komen.

Die aansporing of roepstem is een onderdeel van het binnengaan via de nauwe poort. Probeer maar eens aan die aansporing gehoor te geven. Doe het gewoon maar... Stort je hart maar eens uit bij Christus...
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 04 jul 2013 17:00

Cauvin en Arminius hadden dus allebei gelijk, alleen behandelde Cauvin God's aandeel, en Arminius het aandeel van de mens, in de bekering.
:D

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 04 jul 2013 18:12

@alexander91

Bedankt voor je mening, en aanmoediging om tot Jezus te gaan! Ik word daar blij van in mijn hart!:-)

Mvg.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 10 jul 2013 00:42

http://www.morningstartv.com/featured-video-week/cost-following-christ
een preek over doodgaan en opstaan en kosten berekenen
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Terug naar “Archief”