Is het eten van honden- en kattenvlees anders?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Is het eten van honden- en kattenvlees anders?

Berichtdoor JeeWee » 21 jun 2013 18:02

Vandaag start het hondenvleesfestival Yulin Dog in China. De verwachting is dat er zo'n 15.000 honden worden gedood. Meestal op een zeer pijnlijke manier. Alleen al in China worden jaarlijks meer dan tien miljoen honden en vier miljoen katten op wrede wijze vermoord door mensen die geloven dat hoe banger een dier is en hoe meer pijn het heeft, hoe beter het vlees smaakt.

Ook ik heb ooit hond gegeten. Dat was op de Filipijnen. Ik hoorde dat pas nadat het op had. En in China heb ik kattenvlees op. Ook dat hoorde ik pas achteraf.

Maar om nu toch de feiten van de emotie te scheiden: waarom eten we wel kip, konijn, koe en vis en vinden we het gek om hond of kat te eten? Is er bijbels iets tegen?

Hier kun je het artikel in Trouw lezen , Honden en katten levend in de frituur, dat moet stoppen.

Afbeelding
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

meribel
Kolonel
Kolonel

Re: Is het eten van honden- en kattenvlees anders?

Berichtdoor meribel » 21 jun 2013 18:50

Dat is gewoon een cultuurdingetje, ik denk ook vaak ontstaan door wat voor dieren er voorhanden zijn of waren..
Zo at Johannes sprinkhanen en ergens in een zuid Amerikaans land smullen ze van cavia.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 jun 2013 22:44

ik zou er geen probleem mee hebben hond of kat te eten. de manier waarop ze in china met die beeten omgaan is dan wel weer barbaars.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 22 jun 2013 08:37

JeeWee schreef:Maar om nu toch de feiten van de emotie te scheiden: waarom eten we wel kip, konijn, koe en vis en vinden we het gek om hond of kat te eten? Is er bijbels iets tegen?
Ja, de Bijbel geeft ons duidelijk voorschriften wat we mogen eten.
De bijbelse voedselwetten zijn eenvoudig, redelijk, praktisch en wijs.
Als je dit artikel gelezen hebt is het duidelijk.
http://www.wereldvanmorgen.org/artikel_wudw%20eten.htm

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 22 jun 2013 12:59

Ze eten daar wel meer gekke dingen, maar daar vinden ze het gek dat we hier een rauwe haring (met uitjes) in het keelgat laten glijden.
Ik vind het persoonlijk ook onzin om kangoeroe, struisvogel, vissen van heel ver weg te gaan eten.
Maar om nu een hond te gaan eten =;
Het is een gezelschapsdier, evenals de kat, cavia, konijntje (krijg ik trouwens ook niet door mn strot.)
Als ik op een boerderij zou wonen zou ik waarschijnlijk ook ons eigen koetje of schaapje niet eten.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 22 jun 2013 13:44

schelpje3 schreef:Ze eten daar wel meer gekke dingen, maar daar vinden ze het gek dat we hier een rauwe haring (met uitjes) in het keelgat laten glijden.
Ik vind het persoonlijk ook onzin om kangoeroe, struisvogel, vissen van heel ver weg te gaan eten.
Maar om nu een hond te gaan eten =;
Het is een gezelschapsdier, evenals de kat, cavia, konijntje (krijg ik trouwens ook niet door mn strot.)
Als ik op een boerderij zou wonen zou ik waarschijnlijk ook ons eigen koetje of schaapje niet eten.

De vraag van JeeWee was of de Bijbel iets tegen honden c.q. kattenvlees eten had.
Jou antwoord is een gezellig praatje maar wat mij nu tegenvalt van jou is dat je de Bijbel er totaal niet bij betrekt in je antwoord. Anders slaat je JeeWee om de oren met Bijbel teksten als het over zijn geaardheid gaat en nu laat je de Bijbel dicht (sorry, niet hard bedoeld). Dit onderwerp is misschien nog wel belangrijker dan de topic die over homo gaat.
Laatst gewijzigd door benefietdiner op 22 jun 2013 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 22 jun 2013 13:47

benefietdiner schreef:De vraag van JeeWee was of de Bijbel iets tegen honden c.q. kattenvlees eten had.
Jou antwoord is een gezellig praatje maar wat mij nu tegenvalt van jou is dat je de Bijbel er totaal niet bij betrekt in je antwoord. Anders slaat je JeeWee om de oren met Bijbel teksten als het over zijn geaardheid gaat en nu laat je de Bijbel dicht. Dit onderwerp is misschien nog wel belangrijker dan de topic die over homo gaat.

Waarom zou ik de Bijbel erbij betrekken als jij fikkie of minoes wilt gaan consumeren? :roll:
En waar sla ik JeeWee om de oren?
Voorzover ik weet behandel ik hem met het respect wat hij verdient.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 22 jun 2013 13:54

schelpje3 schreef:Waarom zou ik de Bijbel erbij betrekken als jij fikkie of minoes wilt gaan consumeren? :roll:

Omdat er zoveel over in de Bijbel staat wat jij ongemoeid laat. Ik vraag mij daarom ook af hoe het toch komt dat christenen hier geen acht op slaan. Zie de website die ik als antwoord aan JeeWee gaf.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 22 jun 2013 14:00

Ik laat niets ongemoeid in de Bijbel, maar er moet ruimte en gelegenheid voor zijn. Ik ben geen j.g. die met Bijbelteksten loop te strooien, dat werkt totaal niet. Eerder wekt het ergernis op.
Deze vraag is irrelevant m.i. Wij eten hier geen kat of hond, dat wekt weerzin op. Tijdens WO II werd het soms gedaan, omdat de mensen zoveel honger hadden, maar ook toen kregen velen het niet door de keel.
Dus waarom zou je dan je argument uit de Bijbel moeten halen?
We hoeven toch ook niet te gaan zoeken of het geoorloofd is om mensenvlees, tulpenbollen of goudvissen te eten?

maaarten

Berichtdoor maaarten » 22 jun 2013 15:41

Wat voor dieren je allemaal wel of niet mag eten lijkt me niet een vraag waar we vanuit de Bijbel antwoord op dienen te geven; het is duidelijk dat de spijswetten van het OT niet worden opgelegd aan nieuwtestamentische christenen en voor de rest wordt er niets over gezegd.

Verder zou ik in China trouwens zonder enige gewetensnood hond of kat eten, om het een keertje uit de proberen. Dieren doodmaken, om ze op te eten is nu eenmaal een normale bron van voedsel. Ik zie niet waarom het dan met het ene dier wel en met het andere dier niet zou mogen.
Laatst gewijzigd door maaarten op 23 jun 2013 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Flight
Mineur
Mineur

Berichtdoor Flight » 22 jun 2013 16:57

maaarten schreef:Dieren doodmaken, om ze op te eten is nu eenmaal een normale bron vaan voedsel. Ik zie niet waarom het dan met het ene dier wel en met het andere dier niet zou mogen.

Geldt deze uitspraak van je ook voor het eten van bedreigde diersoorten? Gorilla bijvoorbeeld?

maaarten

Berichtdoor maaarten » 23 jun 2013 11:33

Flight schreef:Geldt deze uitspraak van je ook voor het eten van bedreigde diersoorten? Gorilla bijvoorbeeld?

Nee, ik zou geen bedreigde diersoorten willen eten. Dan gaat het er niet zozeer om dat ik een bepaalde soort principieel niet wil eten, maar als we als mensen de natuur dusdanig verstoren dat een diersoort met uitsterven bedreigd wordt, dan gaat het natuurlijk veel te ver, daar zou ik niet aan mee willen werken.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 23 jun 2013 19:23

maaarten schreef:Nee, ik zou geen bedreigde diersoorten willen eten. Dan gaat het er niet zozeer om dat ik een bepaalde soort principieel niet wil eten, maar als we als mensen de natuur dusdanig verstoren dat een diersoort met uitsterven bedreigd wordt, dan gaat het natuurlijk veel te ver, daar zou ik niet aan mee willen werken.

Dus voortaan geen zalm of tonijn meer? :?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

maaarten

Berichtdoor maaarten » 24 jun 2013 11:56

Mortlach schreef:Dus voortaan geen zalm of tonijn meer? :?

Tja, ik moet bekennen dat ik niet zo goed op de hoogte ben van welke diersoorten allemaal bedreigd zijn.

Maar ik zal eens kijken hoe het ervoor staat met zalm en tonijn, wat dat eet ik allebei regelmatig. Het zou wel jammer zijn als ik de tonijn moet laten varen, want dat is een hele handige bron van eiwitten.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 24 jun 2013 12:23

Hoe dan ook, de Bijbel zegt dat we alles mogen eten wat het vleeshuis te koop heeft.

Terug naar “Archief”