NOG een nieuwe kerk erbij?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

NOG een nieuwe kerk erbij?

Berichtdoor schelpje3 » 14 jun 2013 14:08

Zonet las ik op Refdag dat er een geheel nieuw soort kerk bij komt:
Reformatorisch en baptist, gaat dat samen? Volgens de baptist Alexander Roks uit Veenendaal prima. Een nieuwe baptistengemeente in Overberg combineert reformatorische prediking met geloofsdoop. „Een andere doop kennen we niet.” Wie zijn de reformatorische baptisten en hoe zijn ze in Nederland vertegenwoordigd? Een verkenning van een nieuw fenomeen.
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_746564

Is dit goed of juist niet goed? En waarom wel, waarom niet?

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: NOG een nieuwe kerk erbij?

Berichtdoor elbert » 14 jun 2013 14:19

Nou ja, weer zo'n splintergroepje erbij.
Verder is het een labadistische groep: reformatorisch en alleen ware gelovigen lid van de zichtbare kerk. (Meer over Jean de Labadie is hier te lezen: http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... -labadisme).
Erg katholiek (d.w.z. algemeen christelijk) is het dus niet.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: NOG een nieuwe kerk erbij?

Berichtdoor Speedy » 14 jun 2013 14:21

schelpje3 schreef:Zonet las ik op Refdag dat er een geheel nieuw soort kerk bij komt:
Reformatorisch en baptist, gaat dat samen? Volgens de baptist Alexander Roks uit Veenendaal prima. Een nieuwe baptistengemeente in Overberg combineert reformatorische prediking met geloofsdoop. „Een andere doop kennen we niet.” Wie zijn de reformatorische baptisten en hoe zijn ze in Nederland vertegenwoordigd? Een verkenning van een nieuw fenomeen.
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_746564

Is dit goed of juist niet goed? En waarom wel, waarom niet?


Het rammelt aan alle kanten als je ziet welke kritiek er is gekomen op www.sola5baptisten.nl en degenen die dit allemaal afkeuren www.reformatorischebaptisten.nl
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: NOG een nieuwe kerk erbij?

Berichtdoor mealybug » 14 jun 2013 14:24

schelpje3 schreef:Zonet las ik op Refdag dat er een geheel nieuw soort kerk bij komt:
Reformatorisch en baptist, gaat dat samen? Volgens de baptist Alexander Roks uit Veenendaal prima. Een nieuwe baptistengemeente in Overberg combineert reformatorische prediking met geloofsdoop. „Een andere doop kennen we niet.” Wie zijn de reformatorische baptisten en hoe zijn ze in Nederland vertegenwoordigd? Een verkenning van een nieuw fenomeen.
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_746564

Is dit goed of juist niet goed? En waarom wel, waarom niet?
Refdag:''De Ruiter ziet als essentieel kenmerk van de reformatorische baptisten de visie op de gemeente als vergadering van ware gelovigen, maar waar iedereen welkom is. „De doop is het sluitstuk van geloof en bekering. De dopeling moet eerst onderwijs ontvangen. Het is niet zo dat iemand snel gedoopt wordt als hij of zij Jezus aanneemt. Wat dat betreft voelen we ons meer thuis in de wereld van de puriteinen.”

Heel wat bijbelser toch dan een onbewuste besprenkeling. Ik kan me er wel in vinden.
De reacties van de al bestaande kerken (die natuurlijk niet uit scheuring voortgekomen zijn, ..ahum) spreekt ook weer boekdelen.
Dat alleen al zou reden genoeg zijn om over te stappen.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: NOG een nieuwe kerk erbij?

Berichtdoor mealybug » 14 jun 2013 14:28

*Verwijderd i.v.m. off topic*

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: NOG een nieuwe kerk erbij?

Berichtdoor JeeWee » 14 jun 2013 14:39

Ik zou wat deze 'nieuwe' stroming betreft Gamaliëls raad willen betrachten....
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: NOG een nieuwe kerk erbij?

Berichtdoor elbert » 14 jun 2013 14:43

Wat we ook van Refobaptisten kunnen zeggen, duidelijk is wel dat ze het in veel met Calvijn eens zijn, behalve zijn visie op de kerk. Daarin zijn ze anabaptistisch. En ja, dat is een hokje. Maar goed, dan moet je jezelf ook geen refobaptist (2 hokjes) noemen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: NOG een nieuwe kerk erbij?

Berichtdoor schelpje3 » 14 jun 2013 14:50

Het lijkt een beetje een "trend" te worden, zeg ik voorzichtig, dat juist gergemmers zich hiertoe aangetrokken voelen. Ook tot de evangelische kerk bijv.
In de kerken van diverse familieleden, trekken met name jonge stellen weg naar deze kerken.
Hoe zou dat toch komen?

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: NOG een nieuwe kerk erbij?

Berichtdoor elbert » 14 jun 2013 15:04

schelpje3 schreef:Hoe zou dat toch komen?
Ik geef 2 mogelijke oorzaken:

- Het kan een kwestie van sfeer zijn: men voelt zich in de eigen kerkelijke omgeving niet meer thuis, ervaart groepsdruk waar men zich niet aan kan/wil conformeren enz.
- Het kan ook een kwestie van toegenomen opleiding en mondigheid zijn: men neemt geen genoegen met de antwoorden die in de eigen kerk worden gegeven en vormt zelf zijn eigen theologische mening. In het geval van de "gergem" speelt mee dat deze kerk geen eigen universitaire cultuur kent: geen universitaire theologische opleiding, waarbij breed aandacht is voor uiteenlopende meningen. Voeg dat bij kerkgangers die wel hoger opgeleid zijn, dan kan dat meningsverschillen met de kerkleiding opleveren. Dat is met mensen als prof. Blaauwendraad en dr. van der Zwaag dan ook gebeurd (hoewel beiden trouwens niet de evangelische kant op zijn gegaan).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3467
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: NOG een nieuwe kerk erbij?

Berichtdoor benefietdiner » 14 jun 2013 19:48

schelpje3 schreef:Hoe zou dat toch komen?
wat de refozuil betreft kopieer ik het antwoord uit de: Reformatorische Baptisten.nl 'Terug naar Golgotha'
.http://www.reformatorischebaptisten.nl/ ... el%202.htm

Op 1 april 1971 verscheen de eerste editie van het Reformatorisch Dagblad. Het is het belangrijkste herkenningspunt van wat na verloop van tijd de ‘refozuil’ werd genoemd. Er kwamen Reformatorische scholen; de Reformatorische Maatschappelijke Unie werd opgericht. Inmiddels is er een Reformatorische Omroep. Hoe verhoudt zich deze zuil tot het evangelie van Jezus Christus? Welk evangelie klinkt er van de kansel in de diverse bevindelijke kerken?
Het verlammende van de Reformatorische kerken is de dubbele boodschap, die er vanuit gaat. Aan de ene kant krijgen de kerkleden het idee dat ze Christen zijn. Ze zijn ‘gedoopt’, hebben belijdenis gedaan, betalen hun kerkelijke bijdrage etc. Ze houden zich aan de gedragscodes en kledingcodes. Op zaterdagavond voor 12 uur thuis, geen tv in de huiskamer. Vrouwen dragen rokken en ’s zondags in de kerk een hoed. Psalmen worden niet-ritmisch gezongen en ‘Here’ schrijf je als ‘Heere’. Aan de andere kant krijgen de kerkgangers te horen dat ze geen Christen zijn. Er moet iets bijzonders in hun leven hebben plaatsgevonden, waardoor ze de zekerheid gekregen hebben, dat ze bekeerd zijn of, zoals men wel eens hoort, dat zij “de Heere mochten leren kennen”. Er wordt eindeloos geschreven over de verhouding van aanbod en belofte, over de standenleer, etc. Het trieste verschijnsel doet zich voor dat de leiders van de diverse kerken niet meer echt communiceren met wat er op het grondvlak leeft. Men heeft slechts oog voor één ding: hoe houden wij de regie binnen ons kerkgenootschap? Hiervoor ziet men maar één oplossing: ten koste van alles vasthouden aan het oude. Dat levert leiders op, bij wie het ontvangstgedeelte van het communicatie-apparaat is uitgeschakeld. Alleen het zendgedeelte werkt nog. De oude leer wordt via de vaste kanalen van kerkblad en kansel tot in het oneindige herhaald. Kerkleden die door het indienen van een gravamen of door publicaties proberen de ogen van de leiding te openen voor de echte vragen, worden uitgerangeerd. Dit overkwam bijvoorbeeld Prof. Blaauwendraad. Ondertussen blijft de dominee doorgaan met preken, want gepreekt moet er worden. Wat wordt er eigenlijk gepreekt? Als tot geloof komen betekent in lijdzaamheid afwachten, totdat ‘het’ komt, als de belofte “Stel uw vertrouwen op de Here Jezus en gij zult behouden worden” met allerlei onbijbelse voorwaarden wordt omkleed, dan komt de prediking in de bevindelijke kerken neer op de prediking van een onbereikbare god.


Dat is mijn (en velen anderen) reden dat ik vertrokken ben uit de Ger.Gem.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1927
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: NOG een nieuwe kerk erbij?

Berichtdoor Pcrtje » 14 jun 2013 19:55

schelpje3 schreef:Reformatorisch en baptist
Als ik het me goed herinner zijn baptisten toch ook uit de Reformatie voortgekomen? Dus baptisten zíjn reformatorisch..!
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: NOG een nieuwe kerk erbij?

Berichtdoor alexander91 » 15 jun 2013 08:26

schelpje3 schreef:Het lijkt een beetje een "trend" te worden, zeg ik voorzichtig, dat juist gergemmers zich hiertoe aangetrokken voelen. Ook tot de evangelische kerk bijv.
In de kerken van diverse familieleden, trekken met name jonge stellen weg naar deze kerken.
Hoe zou dat toch komen?

Het lijkt een trend, maar het is in mijn ogen een gevolg van de poging van kerkleiders aldaar om de leden af te schermen van de "wereld" en ook van de "andere kerken". Je moet er niet teveel mee bezig zijn, want anders wordt je erin meegetrokken, is de mening. Maar in deze maatschappij kunnen we mensen niet meer afschermen, en informatie bereikt iedereen, en iedereen wordt opgeleid in ons onderwijs systeem om zelf te denken. Geen enkele kerk zorgt in uiterlijke zaken voor de leden (tenzij de situatie heel erg is), maar als mens in deze eeuw in Nederland moet je goed aan jezelf werken en zorgen dat je opgeleid bent, wil je een fatsoenlijk leven kunnen leiden, en helemaal als je op je 20e wilt trouwen en kinderen wilt krijgen. Zelf denken en zelfstandig zijn, zijn dus nodig voor een redelijk leven. Maar dat leidt vanzelf tot het nadenken over het geloof, en als je van jongs af aan geleerd wordt de autoriteit van de Bijbel boven alles te herkennen, en vervolgens kom je er als jongvolwassene achter dat er heel veel "kerkwaarheden" zijn, maar je wordt geleerd dat evangelisch en Rooms in elk geval fout is. Als je dan ook nog eens achter vreemde kronkels in de eigen kerk komt die in elk geval op het eerste gezicht lijken te conflicteren met de Bijbel, wat verwacht je dan? En die vraag geldt nog veel sterker als de kerk heel hard benadrukt dat zij de waarheid hebben, en dat als je het niet erkent, dat je dan niet mee kunt gaan in de kerk en zeker geen Lid kunt zijn van de Kerk.

Nog een kerk erbij hadden we dus wel kunnen verwachten, en zeker als we zien dat er geen pogingen gedaan worden om kerken te verenigen, want zeg nou zelf, wat is nu een wezenlijk verschil tussen GG, GGiN en HHK en nog meer van dat soort kerken. Een HHK op de veluwe is veel behoudender dan de GG in Dordrecht of Eindhoven, etc... Ik vind het bizar om te zien dat mensen die zich ware Kinderen van God noemen, geen enkele moeite hiervoor doen en zich er maar bij neer leggen, of er in sommige gevallen zelfs sterk aan vast houden maar niets te doen, ook al is hun eigen familie erdoor verscheurd. In mijn ogen, en ook als ik de kerkgeschiedenis doorlees, dan verbaas ik mij erover hoeveel de persoonlijke emotie en politieke gevoelens van invloed zijn geweest op kerkscheuringen. De verschillen die we zien zijn in werkelijkheid allemaal kleiner, simpelweg omdat onze psyche van nature onze eigen keuzes goed wil praten. Bega je bijvoorbeeld een miskoop met een auto of kleding, dan toch probeer je het goed te praten. Dat zit in onze natuur (!). Zo is het ook met kerkscheuringen en de verschillen. Op basis van slechte menselijke emoties vind de scheuring plaats, en als je dan tegenover je naaste je moet verantwoorden, dan komen de leugens, dan worden de verschillen uitvergroot, dan worden woorden uit hun verband gerukt, dan worden katholieken beelden vereerders die alleen Bijbels in de oorspronkelijke taal (Latijn) wilden. Maar daar klopt niets van. Netzoals dat alle GGers alleen Bijbels in Oud-Hollands willen of dat men alleen maar opkijkt naar ware kinderen van God: dominees, ouderlingen en belangrijke mensen uit de familie (neem je die als voorbeeld, dan is dat ook aanbidding!).
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: NOG een nieuwe kerk erbij?

Berichtdoor mealybug » 15 jun 2013 10:04

De quote van Benefietdiner vindt ik erg toepasselijk, en ook met Alexander ben ik het wel eens.
Ik hoop dat het voor de meesten nu eindelijk eens belangrijker wordt dat we ons realiseren door Christus gekocht te zijn, ipv door een kerkgenootschap, welke we trouw beloven.
De belijdenis der zonden (en symbolische afwassing daarvan op de bekering) is niet hetzelfde als een pennenstreek voor de gemeente waar men lid van is, genaamd geloofsbelijdenis, maar een overgave aan Hem, waaruit men vervolgens gaat leven.
En sorry als het te separerend is, maar dat IS het in de Bijbel ook, een tweesnijdend zwaard.

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: NOG een nieuwe kerk erbij?

Berichtdoor alexander91 » 15 jun 2013 10:35

elbert schreef:Ik geef 2 mogelijke oorzaken:

- Het kan een kwestie van sfeer zijn: men voelt zich in de eigen kerkelijke omgeving niet meer thuis, ervaart groepsdruk waar men zich niet aan kan/wil conformeren enz.
- Het kan ook een kwestie van toegenomen opleiding en mondigheid zijn: men neemt geen genoegen met de antwoorden die in de eigen kerk worden gegeven en vormt zelf zijn eigen theologische mening. In het geval van de "gergem" speelt mee dat deze kerk geen eigen universitaire cultuur kent: geen universitaire theologische opleiding, waarbij breed aandacht is voor uiteenlopende meningen. Voeg dat bij kerkgangers die wel hoger opgeleid zijn, dan kan dat meningsverschillen met de kerkleiding opleveren. Dat is met mensen als prof. Blaauwendraad en dr. van der Zwaag dan ook gebeurd (hoewel beiden trouwens niet de evangelische kant op zijn gegaan).

Ik had al gereageerd en zie hier nu in terug dat je me al voor was met de toegenomen opleiding.

Ik herken beide oorzaken, en inderdaad, mensen als prof. Blaauwendraad zijn niet evangelisch geworden, maar zij willen gereformeerd zijn, en er als mensen over praten met andere mensen, niet met stenen muren.
Waar het eerst bleef bij professoren en gepromoveerde mensen, zullen steeds meer lager opgeleide mensen ook genoeg kennis hebben om zaken ter discussie te stellen. Zij zijn dus een voorbode van wat komen zal.
Maar als je je er makkelijk vanaf wilt maken, dan zeg je gewoon dat dit een eigenschap is van de eindtijd waarin we leven. Want nu leven we echt in die tijd. En dus niet zoals men dacht in de middeleeuwen toen de renaissance aanbrak (carpe diem ipv memento mori), en ook niet toen de verlichting en de wetenschap aanbraken als grote gedachtegoeden, en ook niet met het humanisme, en ook niet met het communisme en fascisme, maar precies nu in ons leven. De mensen die de "oude" waarheid in deze tijd ontkennen, die zijn een teken van de eindtijd... Volgens mij is een dergelijke reden dus helemaal niet van belang, en mag ook geen rol spelen in de christelijke keuzes die we maken. Die keuzes kunnen alleen goed zijn als ze gegrond zijn op de Bijbel, op Christus, en niet op een menselijk gevoel van eindtijd omdat iets tegen je eigen gevoel en gewoonte in gaat (dat doet het evangelie toch ook!?).
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

maaarten

Re: NOG een nieuwe kerk erbij?

Berichtdoor maaarten » 15 jun 2013 11:06

Pcrtje schreef:Als ik het me goed herinner zijn baptisten toch ook uit de Reformatie voortgekomen? Dus baptisten zíjn reformatorisch..!


De anabaptisten uit de reformatie zijn niet hetzelfde als de moderne baptisten. Dat groepje uit de reformatie was voor het grootste deel een rare sekte, die ook niet schroomde om geweld te gebruiken. Pas met de belangrijke anabaptistische leider Menno Simons is de groep qua geweld en opstanden e.d. veranderd en zijn ze juist heel pacifistisch geworden, maar nog steeds met een erg strenge levensstijl en een hele strenge tucht. Ze zijn voor het grootste deel naar Amerika gevlucht, omdat ze hier vervolgd werden, en de hedendaagse nazaten van die groep zijn de Amish, of andere vergelijkbare groepen (Mennonites, Hutterites etc.).

De moderne baptistische beweging komt voort uit de puriteinen (denk aan John Bunyan), en is van oudsher qua genadeleer net zo reformatorisch als de rest van de puriteinen. Daarom worden er ook heel wat baptisten in Nederand door reformatorische christenen gelezen (Bunyan, Philpot, Spurgeon), omdat ze met uitzondering van de doopleer en de verbondsleer net zo reformatorisch zijn als de refokerken in NL. In de afgelopen eeuw of twee zijn veel baptisten echter veel minder gereformeerd geworden, en daarom is de huidige baptistische beweging die we in bijvoorbeeld NL kennen veel meer 'arminiaans', in hun genadeleer. Bij de baptisten in Amerika is de gereformeerde leer weer een beetje bezig aan een comeback (denk aan John Piper, Paul Washer, John McArthur), en dat waait nu ook weer over naar NL, waar je nu dus ineens sola5baptisten en refobaptisten en kerkscheuringen krijgt....

Kijk, ik vind het mooi als baptisten weer wat meer naar hun roots kijken en Spurgeon en Bunyan enzo gaan lezen, maar kerkscheuringen en polemische taal tegenover de gevestigde refomatorische kerken zie ik minder graag......

(P.S. voledigheidshalve dien ik denk ik te vermelden dat er altijd wel en een arminiaanse en een gereformeerde groep baptisten is geweest, de zogeheten 'general baptists' of 'free will baptists', die meer arminiaans zijn en de 'particular baptists' of 'strict baptists', die meer gereformeerd zijn, en die oorspronkelijk de hoofdmoot was. Bunyan, Philpot en Spurgeon waren dus allemaal particular baptists.)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 99 gasten