NOG een nieuwe kerk erbij?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: NOG een nieuwe kerk erbij?

Berichtdoor Boaz » 01 okt 2013 08:57

rotterdam schreef:
Rotterdam schreef:
losse kerken die in blijdschap met elkaar omgaan ?
Er zullen er best een aantal zijn maar het blijven uitzonderingen.


Mijn (evangelische) gemeente heeft al een aantal keren projecten enz georganiseerd samen met andere kerken (oa CGK) en gezamenlijk hagenpreken gehouden. Vorig jaar hebben een aantal kerken bij ons 'het mooiste Bijbelverhaal' gedaan: voorbijgangers vragen naar het mooiste Bijbelverhaal dat ze kenden, hier een 'top tien' van gemaakt, en elke maand een favoriet besproken in de dienst. Na afloop met alle kerken (en genodigden) een hagenpreek.

rotterdam schreef:
Geef me eens een goede reden als je in blijdschap met elkaar omgaat waarom dan niet samengaan ?

Mijn gemeente alleen al telt 3500 leden, en we groeien nog steeds. Afgelopen zondag vertelde de voorganger nog dat we de laaste maanden al 5x grote groepen mensen, en soms maar enkele tientallen, naar huis hebben moeten sturen omdat er geen plek meer was. We gaan per 2014 daarom naar 3 identieke diensten op een zondag. Samen optrekken met de CGK of een andere kerk is bepaald geen optie voor ons. Voor de jeugd wordt nog wel eens iets gedaan met jeugd van een van de andere gemeentes, maar omdat we meer dan 1000 jongeren hebben, is dat ook niet echt meer een mogelijkheid..

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: NOG een nieuwe kerk erbij?

Berichtdoor rotterdam » 01 okt 2013 11:45

Boaz schreef:
Mijn (evangelische) gemeente heeft al een aantal keren projecten enz georganiseerd samen met andere kerken (oa CGK) en gezamenlijk hagenpreken gehouden. Vorig jaar hebben een aantal kerken bij ons 'het mooiste Bijbelverhaal' gedaan: voorbijgangers vragen naar het mooiste Bijbelverhaal dat ze kenden, hier een 'top tien' van gemaakt, en elke maand een favoriet besproken in de dienst. Na afloop met alle kerken (en genodigden) een hagenpreek.

Mooi - een goed begin - helaas een uitzondering

Mijn gemeente alleen al telt 3500 leden, en we groeien nog steeds. Afgelopen zondag vertelde de voorganger nog dat we de laaste maanden al 5x grote groepen mensen, en soms maar enkele tientallen, naar huis hebben moeten sturen omdat er geen plek meer was. We gaan per 2014 daarom naar 3 identieke diensten op een zondag. Samen optrekken met de CGK of een andere kerk is bepaald geen optie voor ons. Voor de jeugd wordt nog wel eens iets gedaan met jeugd van een van de andere gemeentes, maar omdat we meer dan 1000 jongeren hebben, is dat ook niet echt meer een mogelijkheid..


Hoe zou de R.K.K. dat doen met 1 miljard leden ?

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: NOG een nieuwe kerk erbij?

Berichtdoor rotterdam » 01 okt 2013 11:58

Janvanverweg schreef:de plaatselijke kerken zijn gezinnen binnen het grotere familieverband van alle kerken wereldwijd. gezinnen hebben hun eigen identiteit en unieke gewoontes en tradities. sommige gezinnen lijken wat meer op elkaar en andere zijn totaal anders. toch is het famile.
gezinnen leven niet in grote woongemeenschappen ook al hebben ze veel met elkaar gemeen. sterker nog, iedereen juicvht het toe als er een nieuw gezin gevormd wordt. een teken dat de jongelui zelfstandig geworden zijn en als volwassenen verantwoordelijk willen zijn voor hun leven en het leven dat aan hen wordt toevertrouwd.

waarom moeten kerken wel onder een dak? wat is het nut en de meerwaarde? komen meer gelovigen tot volle ontplooing in mega kerken? of in kleine gemeenschappen? hoeveel leraren zijn er nodig in een gemeente van 100000 man en hoeveel in 2000 gemeentes van 50 man? grote gemeenten weerhouden gelovigen om zich ten volle te ontplooien.
laten we ons verheugen in nieuwe kerk initiatieven.

ook dat is een keus. waarom de scheiding? omdat de leer belangrijker gevonden wordt dan het naleven van de leer. heb je naaste lief is van minder belang dan veronderstelde leer geschillen. of trouw zijn aan bep. dominees die ego's hebben. (was het in dit topic dat dit al reden tot scheuring genoemd werd)
het eigen gelijk en het onbijbelse idee dat we anderen op hun geloof moeten beoordelen en veroordelen brengt scheiding. niet het gegeven dat gelovigen naar een andere kerk gaan. 9bij verhuizing naar een andere stad of ander land is er van deze kerk scheidings pijn immer geen sprake!)
nee, de pijn is zelfveroorzaakt omdat we de ander niet vertrouwden en het beter voor hen wisten. onze gekrenkte trots omdat we niet gehoorzaamd werden is de oorzaak. iedereen had de keus om de ander in hun keuze het beste te wensen.
als iemand met ongenoegen en ergenis in een kerk zit, dan belemmerd dat zijn geestelijke ontwikkeling. op een andere plek waar dat ongenoegen en ergeren voorkomen wordt, kan de groei weer doorgaan.
laten we blij zijn dat het mogelijk is om dat te doen ipv met veroordelingen komen.
zijn de gelovigen er voor het instituut kerke of is de kerk er voor de gelovigen?


de plaatselijke kerken zijn gezinnen binnen het grotere familieverband van alle kerken wereldwijd. gezinnen hebben hun eigen identiteit en unieke gewoontes en tradities. sommige gezinnen lijken wat meer op elkaar en andere zijn totaal anders. toch is het famile.

Met alle respect Janvanverweg, maar hiermee ondergraaf je, je eigen stelling.
Geen bezwaar tegen unieke gewoontes en tradities zolang het maar een gezin blijft.
Afscheidingen betekenen "het gezin verlaten".
Ook ga je voorbij aan mijn opmerking over de uitwerking van kerkafscheidingen in het persoonlijk leven van de gezinnen. Ik wijs je nogmaals op alle verdriet en ruzies hierover. Het is contraproductief.

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: NOG een nieuwe kerk erbij?

Berichtdoor Boaz » 01 okt 2013 12:05

Boaz schreef:
Mijn (evangelische) gemeente heeft al een aantal keren projecten enz georganiseerd samen met andere kerken (oa CGK) en gezamenlijk hagenpreken gehouden. Vorig jaar hebben een aantal kerken bij ons 'het mooiste Bijbelverhaal' gedaan: voorbijgangers vragen naar het mooiste Bijbelverhaal dat ze kenden, hier een 'top tien' van gemaakt, en elke maand een favoriet besproken in de dienst. Na afloop met alle kerken (en genodigden) een hagenpreek.

Mooi - een goed begin - helaas een uitzondering

Mijn gemeente alleen al telt 3500 leden, en we groeien nog steeds. Afgelopen zondag vertelde de voorganger nog dat we de laaste maanden al 5x grote groepen mensen, en soms maar enkele tientallen, naar huis hebben moeten sturen omdat er geen plek meer was. We gaan per 2014 daarom naar 3 identieke diensten op een zondag. Samen optrekken met de CGK of een andere kerk is bepaald geen optie voor ons. Voor de jeugd wordt nog wel eens iets gedaan met jeugd van een van de andere gemeentes, maar omdat we meer dan 1000 jongeren hebben, is dat ook niet echt meer een mogelijkheid..


rotterdam schreef:Hoe zou de R.K.K. dat doen met 1 miljard leden ?


Zitten die dan allemaal in één kerkgebouw, denk je?

Faramir

Re: NOG een nieuwe kerk erbij?

Berichtdoor Faramir » 01 okt 2013 12:12

Nee. Hier in een kleine stad (80.000 inwoners) zijn al 5 locaties van dezelfde parochie.
Dat een kerkgebouw te klein is om een hele groep gelovigen te herbergen kan dus geen excuus zijn om niet samen te gaan.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: NOG een nieuwe kerk erbij?

Berichtdoor Janvanverweg » 01 okt 2013 12:50

rotterdam schreef:de plaatselijke kerken zijn gezinnen binnen het grotere familieverband van alle kerken wereldwijd. gezinnen hebben hun eigen identiteit en unieke gewoontes en tradities. sommige gezinnen lijken wat meer op elkaar en andere zijn totaal anders. toch is het famile.

Met alle respect Janvanverweg, maar hiermee ondergraaf je, je eigen stelling.
Geen bezwaar tegen unieke gewoontes en tradities zolang het maar een gezin blijft.
Afscheidingen betekenen "het gezin verlaten".
wat bedoel je? als je de wereldwijde kerk als familie ziet, ondanks verschillen in leer en vorm, dan is afscheiden daarvan onzinnig en onmogelijk. je verwart gezin met familie; plaatselijke kerk met wereld wijde kerk.
als een gezinslid een gewoonte belemmerend vindt en ziet op een andere plek die belemmering niet waarom daar dan moeilijk over doen? gaat het om de kerk als instituut? is het beter om een onwillige en gefrustreerde gelovige in de kerk te houden todat hij met het geloof breekt of gun je hem een plek waarvan hij/zij denkt om in Christus zichverder te ontwikkelen?
rotterdam schreef:Ook ga je voorbij aan mijn opmerking over de uitwerking van kerkafscheidingen in het persoonlijk leven van de gezinnen. Ik wijs je nogmaals op alle verdriet en ruzies hierover. Het is contraproductief.
ik ga er wel op in aleen vinfd je mijn antwoord niet fijn.

de pijn komt voort omdat daarvoor gekozen wordt! dezelde hijbel en pijn kan veroorzaakt worden over de keuze van een tafellaken. als je ervoor kiest om de ander tot een andere keuze te dwingen en de ander negeert je, tja hele gezinnen generaties lang vol pijn.
het is niet de gebeurtenis, maar de keuze die je erbij maakt!
pijnlijk en confronterend maar waar.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: NOG een nieuwe kerk erbij?

Berichtdoor 1a2b3c » 01 okt 2013 13:06

God vraagt nergens van ons om lid te zijn van één instituut als een groot georganiseerd systeem, maar één zijn in Hem.
Maar afgezien daarvan zou ik niet weten hoe je zoiets moet realiseren. Met welke kerk gaat dat dan gebeuren? Iedereen -zeker de roomse- roept natuurlijk gelijk: de onze!
Is er bij de roomsen en de gereformeerden ruimte voor de geloofsdoop om maar wat te noemen?
Vorige week werd in het doop-topic al tegen iemand gezegd: doe hem uit uw midden weg (is gelukkig weggehaald) maar het geeft wel aan hoe 'verdraagzaam' we zijn.
Er zijn gewoon dingen waarin we lijnrecht tegenover elkaar staan. Een kerk is niet geloofwaardig als die tegelijk leert dat de kinderdoop en geloofsdoop waar is, en dat je wel en niet tot Maria mag bidden enz. enz.
Ondanks alle leerverschillen en kerkmuren zijn we één in dat wat we gemeenschappelijk hebben, de fundamentele geloofswaarheden. En dat is echt niet afhankelijk van één synode.

Die cijfers die steeds genoemd worden zeggen me niet zoveel. Volgens mij is een christen iemand die wedergeboren is en Jezus volgt.
Er zijn heel wat mensen als christen geregistreerd die alleen maar in de kaartenbak staan en verder niets.

Ik kan me helemaal vinden in wat Janvvw schrijft.

Faramir

Re: NOG een nieuwe kerk erbij?

Berichtdoor Faramir » 01 okt 2013 13:24

Roomsen is een scheldwoord. In de katholieke Kerk kunnen volwassenen die tot geloof komen gedoopt worden. Is bij de evangelicalen de sacramentele doop mogelijk?

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: NOG een nieuwe kerk erbij?

Berichtdoor Janvanverweg » 01 okt 2013 13:30

Faramir schreef:Roomsen is een scheldwoord. In de katholieke Kerk kunnen volwassenen die tot geloof komen gedoopt worden. Is bij de evangelicalen de sacramentele doop mogelijk?
eeuh, wanneer komt de gemiddelde katholiek tot geloof, voor of na het eerste levensjaar? kan iemand die uit katholieke ouders geboren is en in de rkk gedoopt is zich laten dopen NADAT hij/zij tot geloof gekomen is?????
dat wist ik niet.
dan verschilt de rkk enorm van de prot kerken die dat als overdopen bestempelen.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: NOG een nieuwe kerk erbij?

Berichtdoor 1a2b3c » 01 okt 2013 13:31

Faramir schreef:Roomsen is een scheldwoord. In de katholieke Kerk kunnen volwassenen die tot geloof komen gedoopt worden. Is bij de evangelicalen de sacramentele doop mogelijk?
En de rest van de vele verschillen?
Overigens, ik heb het ook over dopen op geloof wanneer je als kind besprenkelt bent.

En verder was het woord roomsen niet bedoelt als schelden.

Faramir

Re: NOG een nieuwe kerk erbij?

Berichtdoor Faramir » 01 okt 2013 13:39

Voor de duidelijkheid, overdopen is compleet zinloos binnen de katholieke kaders. De doop is namelijk eenmalig mits die in naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest gebeurd.

Maar ik vind het bijzonder kostelijk om te zien dat de evangelicale aanwezigen wel verwachten dat zowel traditioneel protestanten als katholieken (en kopten en oosters-orthodoxen enz enz) hun geloof aanpassen aan het evangelicale geloof.

Dat gaat nooit gebeuren. Hoe bijbels ze ook denken bezig te zijn.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: NOG een nieuwe kerk erbij?

Berichtdoor mealybug » 01 okt 2013 13:58

Het aller triestste is nog dat het de roomsen EN gereformeerden niet aan het verstand is te brengen dat de besprenkeling van een onbewust wezentje NIETS te maken kan hebben met de rijke betekenis van hoe het symbool van begraven worden met en weer opstaan met Hem tot een nieuw leven als een nieuwe schepping, zoals Paulus dat duidelijk beschriijft in zijn brief aan de Romeinen .
'rantismon' is het griekse woord voor besprenkelen, en het wordt door Petrus gebruikt , wanneer hij het heeft over het besprenkelen van bloed.
Geen enkele keer staat er dat er water gesprenkeld wordt bij een doop.

Faramir

Re: NOG een nieuwe kerk erbij?

Berichtdoor Faramir » 01 okt 2013 14:02

Ik negeer de lompe beledigingen voor het gemak maar even. Als er iemand oprechte vragen heeft over dit topiconderwerp hoor ik het wel.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: NOG een nieuwe kerk erbij?

Berichtdoor 1a2b3c » 01 okt 2013 14:04

Faramir schreef:Voor de duidelijkheid, overdopen is compleet zinloos binnen de katholieke kaders. De doop is namelijk eenmalig mits die in naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest gebeurd.

Maar ik vind het bijzonder kostelijk om te zien dat de evangelicale aanwezigen wel verwachten dat zowel traditioneel protestanten als katholieken (en kopten en oosters-orthodoxen enz enz) hun geloof aanpassen aan het evangelicale geloof.

Dat gaat nooit gebeuren. Hoe bijbels ze ook denken bezig te zijn.
Beter lezen, dat wordt nou juist helemaal niet verwacht. Daarom zie ik er ook niets in alles onder één synode te brengen.

Ik ga hier niet op de doop zelf in, daar is het doop-topic voor.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: NOG een nieuwe kerk erbij?

Berichtdoor rotterdam » 01 okt 2013 14:13

1a2b3c schreef:God vraagt nergens van ons om lid te zijn van één instituut als een groot georganiseerd systeem, maar één zijn in Hem.

Ik kan me helemaal vinden in wat Janvvw schrijft.


Voor mij onbegrijpelijk dat mensen, die verder altijd de schrift zo letterlijk en serieus nemen, op dit punt allerlei menselijke interpretaties omarmen.

Zomaar even wat bijbelteksten ;

Filip 4 ; 2 Ik roep Euodia en ik roep Syntyche ertoe op eensgezind te zijn in de Heere.
3 Ja, ik vraag ook u, mijn oprechte metgezel: Help deze vrouwen, die samen met mij gestreden hebben in het Evangelie, ook met Clemens en mijn andere medearbeiders, van wie de namen in het boek des levens staan.
4  Verblijd u altijd in de Heere; ik zeg het opnieuw: Verblijd u.
5 Uw welwillendheid zij alle mensen bekend.  De Heere is nabij.

Efeziërs 4:1 t/m 6 ; In zijn brief aan de Efeziërs beschrijft Paulus de eenheid in Christus: "Als gevangene in de Here, vermaan ik u dan te wandelen waardig de roeping, waarmede gij geroepen zijt, met alle nederigheid en zachtmoedigheid, met lankmoedigheid, en elkander in liefde te verdragen, en u te beijveren de eenheid van de Geest te bewaren door de band van de vrede: één lichaam en één Geest, gelijk gij ook geroepen zijt in de ene hoop van uw roeping, één Here, één geloof, één doop, één God en Vader van allen, die is boven allen en door allen en in allen"


Filip 2 ; 1 Als er dan enige bemoediging is in Christus, als er enige troost is van de liefde, als er enige gemeenschap is van de Geest, als er enige innige gevoelens en ontfermingen zijn,
2 maak dan mijn blijdschap volkomen, doordat u eensgezind bent, dezelfde liefde hebt, één van ziel bent en één van gevoelen.
3 Doe niets uit eigenbelang of eigendunk, maar laat in nederigheid de een de ander voortreffelijker achten dan zichzelf.
4   Laat eenieder niet alleen oog hebben voor wat van hemzelf is, maar laat eenieder ook oog hebben voor wat van anderen is.

Ef 4 ; 16 Van Hem uit wordt het hele lichaam samengevoegd en bijeengehouden door elke band die ondersteuning geeft, overeenkomstig de mate waarin ieder deel werkzaam is. Zo verkrijgt het lichaam zijn groei, tot opbouw van zichzelf in de liefde.

Waarom onderscheid maken tussen het lichaam van Christus en het "instituut" ?

M.i. laat het hogepriesterblijkgebed geen ruimte voor deze houding ;

20 En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor hen die door hun woord in Mij zullen geloven,
21 opdat zij allen één zullen zijn, zoals U, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons één zullen zijn, opdat de wereld zal geloven dat U Mij gezonden hebt.
22 En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven die U Mij gegeven hebt, opdat zij één zijn, zoals Wij Eén zijn;
23 Ik in hen, en U in Mij, opdat zij volmaakt één zijn en opdat de wereld erkent dat U Mij gezonden hebt en hen liefgehad hebt, zoals U Mij hebt liefgehad.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten