Moeten de ouderen nu ook nog de verzorgingstehuizen uit?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Moeten de ouderen nu ook nog de verzorgingstehuizen uit?

Berichtdoor JeeWee » 13 jun 2013 14:37

Het wordt steeds gekker: het regeringsbeleid dwingt ouderen om hun vertrouwde plek in het verzorgingstehuis te verlaten en weer op zichzelf te gaan wonen. Zittende ouderen moeten zich ook afvragen of er straks nog geld voor hen is. Honderden ouderen moeten door het huidige kabinetsbeleid nu al gedwongen hun verzorgingstehuis verlaten.

Bij Opella, een zorgaanbieder in Wageningen, worden honderd ouderen van gemiddeld 87 jaar oud getroffen. Gisteren was het de beurt aan een honderdjarige bewoonster. Evenals negen anderen gaat zij weer op zichzelf wonen. In Trouw vertelt Ko Portengen, bestuurder van Zorggroep Solis in Deventer, dat hij honderd ouderen vorige week moest vertellen dat ze moeten verhuizen

Waar gaan we heen? Springen we zo met ouderen om?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Moeten de ouderen nu ook nog de verzorgingstehuizen uit?

Berichtdoor schelpje3 » 13 jun 2013 15:03

In Rotterdam krijgen alleen ouderen boven de 85 nog thuiszorg. Dus wie 83 jaar is en zijn heup breekt, heeft gewoon dikke pech.
En veel verzorgingshuizen hebben een wachtlijst, dus soms haal je het bovenste plekje niet eens.
En hoe willen ze dat in de praktijk gaan doen, zijn er geschikte huisjes voor die oudjes?
Wat je straks krijgt is, dat een oudere die bijv. een longontsteking oploopt en daarvoor naar het ziekenhuis moet, op sociale indicatie daar blijft liggen, omdat hij niet meer naar huis kan en geen plekje in de verzorging kan krijgen. Dus o o wat besparen we toch.
Ik ben geen SPer, noch PvdAer, maar begin nu toch wel te mopperen dat het behoorlijk a sociaal gaat worden in Nederland.
Wat gaan we nu eens WERKELIJK doen met de graaiende managers???
Je kunt heel wat goed werk verrichten met al die bonussen!!

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 13 jun 2013 15:20

''Gaan we zo met ouderen om ?'' ...LOOOOL
Neem eens een voorbeeld aan islamieten, hoe die hun ouders tot het graf toe verzorgen en in huis nemen.
Verder is de regering natuurlijk een parlementaire afspiegeling van wat het volk wil, dus niet zeuren.
Als je ouders je niet alleen hebben gekregen omdat ze toch kinderbijslag kregen voor de extra kosten van een kind, kun je nu dus gewoon iets terug doen :-)

Voor zeuren is het trouwens veel te laat, dat had je moeten doen toen je belastinggeld werd uitgegeven aan oorlogen, belegd door pensioenfondsen en mee gespeculeerd in plaats van de behoudende spaarrekening.

En verder denk ik dat je nog niets gezien hebt van wat er nog komen gaat.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 13 jun 2013 15:25

boer schreef:
En verder denk ik dat je nog niets gezien hebt van wat er nog komen gaat.

Deze zin lijkt me het enige zinnige uit je betoog :-)
Want als dat wel zo zou zijn, heb ik vleugjes van de waarzegster van Endor...

Nu weer terug naar mensen die letterlijk uit de verzorgingshuizen worden gezet?
Laatst gewijzigd door JeeWee op 13 jun 2013 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 13 jun 2013 15:51

Jij gaat er vanuit dat alle oude mensen ouders zijn en dus kinderen hebben.
De tijd dat iedereen grote huizen heeft ofe ene aangebouwde ouderenwoning, is al lang voorbij.

Daarbij is de tijd dusdanig veranderd dat het vaak een vereiste is dat er in een gezin twee mensen werken omdat er anders nauwelijks rond te komen is.

Verder lijkt het me sowieso niet zo zinnig dat mensen van pakweg 85 jaar bij hun kinderen van 60 gaan wonen die op hun beurt ook weer kinderen én kleinkinderen hebben.

Ouderen hebben vaak hun leven lang voor zorg betaald en nu is het er niet...
Schrijnend.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 13 jun 2013 16:59

Mw. Bussemaker heeft al een oplossing: mannen moet meer gaan mantelzorgen.
Enfin: overdag werk je als man en vrouw. Daarna werk je snel je kids naar bed en vervolgens ga je door naar je ouders om ze even te helpen bij het douchen :roll: Dat het inmiddels allang niet meer normaal is dat je bij je ouders om de hoek woont, maar 200 km verder laten we maar even buiten beschouwing.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

irmo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor irmo » 13 jun 2013 17:01

Triest en absurd. Meer kan ik eigenlijk niet over zeggen. Ik vraag me wel af wanneer de eerste demonstratie nou eens gaat komen tegen dit beleid. Want zover ik kan zien, is het wel klagen, klagen, klagen, maar ik heb nog niemand op het Malieveld zien staan. Wanneer gaan we dat eens doen?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 jun 2013 10:25

Tuurlijk is er best geld, het wordt alleen in een ander (verkeerd) potje gedaan.
De overheid belooft van alles:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ouderenzorg
Maar maakt het vervolgens niet waar!
Ernstig.
De ouderen en kwetsbaren dienen onze allergrootste zorg te zijn. Prioriteit!
Misschien is het wel zinvol om de diverse kamerleden, met zorg in hun portefeuille, eens te mailen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 jun 2013 10:34

Er was genoeg geld, maar dat is jarenlang uitgegeven, aan andere landen die hun huishoudboekje niet in orde konden houden. Of aan andere peperdure gebouwen, bonussen, wachtregelingen.
Je had ooit een TV programma, waarin getoond werd hoeveel geld er jarenlang over de balk werd gegooid aan rotondes die nooit gebruikt en overbodig werden, bruggen die onneembaar waren, wegen die plots ophielden enz enz. Het programma heette geloof ik ook "over de balk".
De verzorgingshuizen houden ook heel veel mensen aan het werk, voornamelijk vrouwen!
Die dus waarschijnlijk dan in de WW terecht gaan komen.
Het gezond verstand lijkt weg.
De degelijke Hollandse zuinigheid. nl, sparen en dan pas kopen, is ook foetsie.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 15 jun 2013 10:46

De overheid is inderdaad bezig met het herorganiseren van de zorgin rap tempo, juist zodat iedereen benodigde zorg kan blijven krijgen. Dat betekent minder mensen in vz-huizen, mensen eruit, eigenlijk op termijn helemaal geen vzhuizen meer. Als je het nodig heb dan een verpleeghuis, en anders thuisblijven met thuiszorg die complexere zorg aankan.

Dit is overigens wat de meeste gewoon willen; zolang mogelijk thuis blijven wonen.

Of de overheid de juiste keuzes maakt betreffende het geld uitgeven. Ik ben persoonlijk helemaal niet tegen het anders organiseren, wel denk ik dat de privatisering van de zorg niet de juiste keuze was maar ja..achteraf weet iedereen het altijd beter natuurlijk.

Ook is het jammer dat veel geld in management 'lijkt' te blijven hangen maar roepen dat die directeuren maar minder moeten verdienen en dan is het geldprobleem opgelost is onzin natuurlijk.

Dat met het sluiten van vz huizen banen verdwijnen is niet waar, de zorg wordt verplaatst dus ook de werkgelegenheid.

Nu gaan mensen misschien vragen ; ja maar rutte gaat ook al bezuinigen op de thuiszorg, hoe kan dat dan? Ja maar daar gaat het vooralsnog om huishoudelijke zorg.
Het klopt wel dat zorg wat mensen kunnen krijgen steeds minder wordt, vergoedingen minder vanzelfsprekend en de zorg die je kan krijgen is niet meer oneindig.
Maar ja, door de vergrijzing zijn er ook gewoon ongelooflijk veel meer mensen bijgekomen, en komen er nog steeds bij, die zorg nodig heb. Dus het is ergens ook wel logisch.

Ik vind overigens dat boer zeker wel een punt heeft mbt het zorgen voor elkaar. ALs je lid ben van een kerk zijn er als het goed is natuurlijk broeders en zusters die voor elkaar willen zorgen. Ook als je kinderloos bent. ( en als dat totaal afwezig is in de kerk waar je lid van bent dan moet je je misschien wel even achter de oren krabben )

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 jun 2013 11:02

Ik zag een tijd geleden een docu over een directeur die de leiding gaf in een "gewoon" verzorgingshuis en hij zag daar heel veel geld weglekken aan allerlei zaken die anders konden.
Hij heeft dus een kleinschalig zorgcomplex laten bouwen, met kleine huiskamers, max 6 bewoners, en de besparing zat in het personeel. Hij had er veel minder nodig nl.
De bewoners schilden zelf hun aardappeltjes, dopten de boontjes, er was er eentje die het vlees braadde, degene die nog goed ter baan waren, stoften de meubeltjes, één man kon zelfs stofzuigen. Zo hadden ze allemaal een taak en gelukkig dat ze er waren! Ze mochten allemaal een eigen meubelstuk meenemen, dus het stond er gezellig vol met meubels uit de jaren 50 en 60. Er was een grote binnentuin, die ze ook zelf bijhielden. Je zou er je oude moedertje zo naar toe brengen.
ZO zou het moeten, dacht ik.
Ook de directeur van het Humanitas complex had het begrepen, de bewoners mochten hun hondje, kanarie of poes meenemen en "naar het eindje brengen". In de praktijk gaf dat geen moeilijkheden, eerder voordelen. Want de bewoners waren gelukkiger en positiever.

Het bezuinigen gaat vaak van de verkeerde kant. Als je in je huishouden ziet dat er een tekort gaan dreigen, waar begin je dan met snijden?
Je gaat toch je jongste kind er niet uitgooien, omdat die zoveel p ampertjes nodig heeft? :wink:

Heel veel ouderen zijn nog best kras en bijdehand. Die kunnen echt nog veel dingen zelf en willen die verzorging niet in.
Pakweg 20 jaar geleden kon je er gewoon heen als je 60 of 70 was, nu moet je hoogbejaard zijn en echt een lichamelijk of neurologisch probleem hebben.
Mijn oom van 95 is vorig jaar nog afgewezen, omdat hij zei dat hij zijn eigen boodschapjes nog deed en zelf zijn potje kookte. (vraag niet hoe, maar hij krijgt het voor elkaar) Nu lukt dat met hulp van lieve zusters van B uurtzorg, op zich best goed.
Ik heb ook nog een tante van 97(!) die op zichzelf woont, wel in een aanleunwoning, maar ze heeft alleen hulp bij douchen, omdat ze bang is om te vallen en haar zoon en schoondochter doen de boodschappen.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 15 jun 2013 12:53

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wet ... ngen.dhtml

Ga hier maar eens tegen protesteren, of degene straffen die dit flikken, dan blijft er wellicht weer wat geld over voor betere zorg.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 15 jun 2013 13:41

boer schreef:http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wetenschap-Gezondheid/article/detail/3439312/2013/05/10/Ziekenhuizen-frauderen-met-rekeningen.dhtml

Ga hier maar eens tegen protesteren, of degene straffen die dit flikken, dan blijft er wellicht weer wat geld over voor betere zorg.

Dit is geconstateerd en wordt aangepakt. Demonstraties niet meer nodig..

Maar dat ouderen uit verpleeghuizen worden gezet is nieuw en verdient daarom tegengas.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 jun 2013 13:49

boer schreef:http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wetenschap-Gezondheid/article/detail/3439312/2013/05/10/Ziekenhuizen-frauderen-met-rekeningen.dhtml

Pak dan zelf het vliegtuig en schilder een spandoek. :roll: i.p.v. ons te commanderen op afstand.
Zoals JeeWee zegt, dat is al een punt van aandacht. Inmiddels "oud nieuws dus".

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 15 jun 2013 21:12

JeeWee schreef:[
Dit is geconstateerd en wordt aangepakt. Demonstraties niet meer nodig..

Maar dat ouderen uit verpleeghuizen worden gezet is nieuw en verdient daarom tegengas.

Er worden geen ouderen uit verpleeghuizen gezet

En dat de eisen om te wonen in een verzorgingshuizen worden aangescherpt is niet nieuw

En @ boer: ek wens jou 'n goeie vlug

Terug naar “Archief”