Reformatorische mannen en evangelische vrouwen koud en hard?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Reformatorische mannen en evangelische vrouwen koud en hard?

Berichtdoor Omega » 06 aug 2003 10:18

Een variant op "Refo's stug en angstig in het openbaar" is deze, minstens zo opvallende, persoonlijke constatering: Bepaalde reformatorische mannen en evangelische vrouwen komen vaak hard, koud en gevoeloos over. Vanzelfsprekend is dit geen wetmatigheid en zijn er ongetwijfeld genoeg uitzonderingen te noemen. Maar laat ik deze conclusie verduidelijken met enkele voorbeelden.

1. Ik heb veel contacten met mannenbroeders uit de Oud Ger. Gem. en Ger. Gem. in Ned. Opvallend is dat ze een hard oordeel hebben over evangelischen, asielzoekers, vrouwen in broek, ja eigenlijk t.o.v. iedereen die niet tot hun kerk behoort. Vrouwen uit die kringen zijn echter opvallend gematigd in hun oordeel.

2. Een tijd geleden woonde ik een vergadering van de kiesvereniging van de CU bij. Wat mij opviel was dat met name de vrouwen daar zich nogal afzetten tegen de SGP en nogal hatelijke opmerkingen maakten t.o.v. die partij. Zo was er b.v. geen enkel begrip voor het vrouwenstandpunt van de SGP en werd die partij met de nodige beledigende opmerkingen aan de kant gezet. In een interview met CU-kamerlid Heeringa in een landelijke krant bezigde ze nogal harde taal t.o.v. de mannelijke critici binnen haar eigen partij n.a.v. het gedwongen vertrek van Leen van Dijke. Ook op de diverse christelijke fora valt het mij op dat evangelische vrouwen vaak veel harder oordelen dan hun mannelijke geloofsgenoten.

Vergis ik mij nu? Is dit toeval? Of zit er toch een kern van waarheid in?
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Gebruikersavatar
@tlantis
Sergeant
Sergeant
Berichten: 470
Lid geworden op: 25 jul 2003 10:43
Contacteer:

Re: Reformatorische mannen en evangelische vrouwen koud en h

Berichtdoor @tlantis » 06 aug 2003 11:04

Hmmm... inderdaad een opvallende stelling.

Omega schreef:2. Een tijd geleden woonde ik een vergadering van de kiesvereniging van de CU bij. Wat mij opviel was dat met name de vrouwen daar zich nogal afzetten tegen de SGP en nogal hatelijke opmerkingen maakten t.o.v. die partij. Zo was er b.v. geen enkel begrip voor het vrouwenstandpunt van de SGP en werd die partij met de nodige beledigende opmerkingen aan de kant gezet. In een interview met CU-kamerlid Heeringa in een landelijke krant bezigde ze nogal harde taal t.o.v. de mannelijke critici binnen haar eigen partij n.a.v. het gedwongen vertrek van Leen van Dijke. Ook op de diverse christelijke fora valt het mij op dat evangelische vrouwen vaak veel harder oordelen dan hun mannelijke geloofsgenoten.
Wat het vrouwenstandpunt betreft is dat wel logisch... het gaat immers direct tegen vrouwen in, dus logisch dat juist deze groep eerder kritiek heeft. De manier waarop komt waarschijnlijk voort uit de frustratie dat zeer vaak de CU aangesproken wordt op het beleid van de SGP. Mensen kennen de verschillen niet.

Over het algemeen vindt ik het echt heel jammer hoe christenen over hun medechristenen spreken, ook op dit forum komt het vaak voor dat respect ver te zoeken is. Het is te hopen dat we het straks in de hemel wat beter met elkaar kunnen vinden... *een diepe zucht*
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 06 aug 2003 11:57

Wat het ook is....

Het is iig heel fout!!! We moeten juist liefde uitstralen.
Respect hebben voor iemand anders opvattingen.
Kun je je een christen noemen als je mensen gaat veroordelen op pricipice?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Gebruikersavatar
Theodoor
Verkenner
Verkenner
Berichten: 99
Lid geworden op: 03 mei 2003 11:29
Locatie: Ugchelen
Contacteer:

Berichtdoor Theodoor » 06 aug 2003 12:01

1. Ik heb veel contacten met mannenbroeders uit de Oud Ger. Gem. en Ger. Gem. in Ned. Opvallend is dat ze een hard oordeel hebben over evangelischen, asielzoekers, vrouwen in broek, ja eigenlijk t.o.v. iedereen die niet tot hun kerk behoort. Vrouwen uit die kringen zijn echter opvallend gematigd in hun oordeel.


dit komt mij bekend voor!!!
toen er in Elspeet (refobolwerk) een azc kwam vond ik de reacties op radio en tv rond uit grof, deze uitspraken kwamen wel van echt refo's!!
missen hun een deel van de 10 geboden ofzo!!!
HEBT UW NAASTE LIEF ALS U ZELF
Loser,Loser,Double Loser, Get the Picture,Duhhhh

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3134
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 06 aug 2003 12:06

theodoor zou jij je er niet tegen verzetten als er zo azc in je dorp komt?(in jou geval stad)
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 06 aug 2003 12:15

johannes1 schreef:theodoor zou jij je er niet tegen verzetten als er zo azc in je dorp komt?(in jou geval stad)


Wat is dat nou voor excuus? Bij jezus was iedereen welkom hoeren tolenaaren enz... Zouden dan asielzoekers niet welkom zijn bij ons?
Ze zijn hier van harte welkom zolang er maar een mogelijkeheid is om ze goed op te vangen.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3134
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 06 aug 2003 12:18

je moet niet onderkennen dat asielzoekers problemen met zich mee brengen. laat ik een ander voorbeeld nemen een gevangenis wil je ook niet in de buurt hebben, dus waarom wel een azc?

maar dit is off topic laten we verder gaan op het werkelijke onderwerp
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
Gershwin
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2002 20:25
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 06 aug 2003 12:28

johannes1 schreef:je moet niet onderkennen dat asielzoekers problemen met zich mee brengen.

you mean: niet ontkennen of wel onderkennen
volgens mij zijn jouw ontmoetingen (omega) vooral toevalstreffers, ik denk dat elke bevolkingsgroep een flink aantal chagrijnige mensen kent...
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 06 aug 2003 12:38

johannes1 schreef:je moet niet onderkennen dat asielzoekers problemen met zich mee brengen. laat ik een ander voorbeeld nemen een gevangenis wil je ook niet in de buurt hebben, dus waarom wel een azc?

maar dit is off topic laten we verder gaan op het werkelijke onderwerp


gevannenis kan er ook nog wel bij hoor.

Ik woon nu om precies te zijn naast 3 cafes, 1 bioscoop, 1 sexshop/hoerentent. Dus problemen genoeg :mrgreen:

Maar des al niet te min deze mensen moeten gewoon een plek hebben om opgevangen te worden. De binnenstad lijkt me niet de geschikte plek. Maar er moet gewoon een goede opvang zijn dus laten we niet het probleem bij het azc zoeken. maar bij ons zelf.

Oke als je nog wil reageren doe et dan ff via een pb'tje

PS: kon het niet laten om nog 1 post te posten over dit onderwerp.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Gebruikersavatar
Theodoor
Verkenner
Verkenner
Berichten: 99
Lid geworden op: 03 mei 2003 11:29
Locatie: Ugchelen
Contacteer:

Berichtdoor Theodoor » 06 aug 2003 13:12

johannes1 schreef:theodoor zou jij je er niet tegen verzetten als er zo azc in je dorp komt?(in jou geval stad)


nee zolang het niet om economische vluchtelingen gaat niet!!!
Loser,Loser,Double Loser, Get the Picture,Duhhhh

Gebruikersavatar
FV
Sergeant
Sergeant
Berichten: 449
Lid geworden op: 01 jul 2003 14:30
Locatie: Zeist

Berichtdoor FV » 06 aug 2003 13:43

om nog even op dat AZC door te gaan... Bij ons gaat zeer waarschijnlijk het AZC weg, maar ik hoor daar juist weer protesten tegen! (en dat terwijl de refo's bij ons ook goed vertegenwoordigd zijn)

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3648
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Berichtdoor henkie » 06 aug 2003 15:03

Graag terug naar het onderwerp! :)

joris

Berichtdoor joris » 06 aug 2003 16:36

Ik heb veel contacten met mannenbroeders uit de Oud Ger. Gem. en Ger. Gem. in Ned. Opvallend is dat ze een hard oordeel hebben over evangelischen, asielzoekers, vrouwen in broek, ja eigenlijk t.o.v. iedereen die niet tot hun kerk behoort. Vrouwen uit die kringen zijn echter opvallend gematigd in hun oordeel.
Dit sis volgens mij omdat die mannen een traditie in stand moeten houden, namelijk dat zij de woordvoerder en he thoofd van het gezin zijn. En dan moet je stevig om de hoek komen.
Ik heb zelf gemerkt dat die harde oordelen komen omdat ze praten vanuit een aangeleerde overtuiging waar ze nooit over hebben nagedacht.

Evangelische vrouwen stevig? Misschien komt dat omdat die vrouwen wel hun mond mogen open trekken? misschien heb je niet zo vaak een vrouw haar mening horen verkondigen?

T lijkt mij beiden gewoon grote onzin. Grote mond ligt in je karakter of in je onbeschofdheid verder niet.

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant
Berichten: 300
Lid geworden op: 18 dec 2002 23:41

Berichtdoor Thedudehimself » 06 aug 2003 20:02

In reactie op Joris: ik vind het geen onzin. Volgens mij snijdt Omega's analyse wel hout. Wel aardig sociologisch getheoretiseer verder op deze pagina! Blijft een punt dat mensen die zo doen moeten worden aangesproken op hun gedrag door hun omgeving. Wij zijn wat dat betreft even verantwoordelijk!
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

joris

Berichtdoor joris » 06 aug 2003 21:04

Thedudehimself schreef:In reactie op Joris: ik vind het geen onzin. Volgens mij snijdt Omega's analyse wel hout. Wel aardig sociologisch getheoretiseer verder op deze pagina! Blijft een punt dat mensen die zo doen moeten worden aangesproken op hun gedrag door hun omgeving. Wij zijn wat dat betreft even verantwoordelijk!

dan wil ik mij graag aansluiten bij je laatste twee zinnen.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten