Ik gericht?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Ik gericht?

Berichtdoor schaapje » 08 jun 2013 13:14

http://www.refdag.nl/opinie/narcisme_ke ... d_1_743199

Deze woorden lezend zie je wat het uitricht als de Here God niet meer het middelpunt is van het bestaan van de mens.
Met deze woorden zie wat de zonde is, ....... zelfbeschikking en waar dat toe leidt.

Voor mij springt deze zin eruit, zijn ook de signalen die ik ook op dit forum steeds vaker tegen kom:

"Dat denken is veranderd. Mensen zijn de inspiratiebronnen die boven henzelf uitstijgen, kwijtgeraakt. Beter gezegd: ze hebben ze naast zich neergelegd. De Bijbel als bron die gezag heeft dat van buiten de mens komt, heeft voor velen geen zeggingskracht meer. Er is ruimte voor vormen van vrije spiritualiteit."

En dan te bedenken dat er stemmen opgaan die vinden dat de Kerk zich moet aanpassen aan een zich totaal nieuw ontwikkelde maatschappij.
Alles op zijn kop :shock:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Ik gericht?

Berichtdoor schelpje3 » 08 jun 2013 13:49

Ik word er gewoon somber van en herken het ook zeer!
Het is precies zoals ik zei in het topic over homofilie geloof ik, dat er eigen IK, het genot, als koning heerst in menig leven.
Maar dat een huwelijk zoveel rijker is als je dienend probeert te zijn.
Gericht op het welzijn en geluk van de ander.
Ook al ben je niet 100% gelukkig, valt het huwelijk je eigenlijk tegen, want je man doet of laat dingen die niet fijn zijn, toch.... vraagt de Heere trouw.
En dat zal Hij dan zeker zegenen. En niet als je van de één naar de ander fladdert als een vlinder van de ene bloem naar de andere.
Ook de eerbare eigenschappen lijken ondergesneeuwd te worden omdat jong, krachtig en dynamisch zo IN is.
Maar jong wordt ouder en de krachten verminderen.
Het is bouwen op eigen kracht, dat is zandgrond. Want het zal al vergaan.
Ik kom niet op de sociale media, heb er geen interesse in.
Elke foto die je van jezelf op internet plempt, staat er voor altijd op! En men kan er mee doen wat ze willen.
Ik kreeg laatst ook ineens een afschuwelijke foto doorgestuurd van iemand die daar vast geen toestemming voor had gegeven. :?

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 09 jun 2013 14:14

En toch denk ik niet dat het ik tegenwoordig hoger staat dan vroeger. Vroeger waren huwelijken heus niet beter. Tegenwoordig staat echter overal de schijnwerper van de media op, dus niets kan goed verborgen worden.

Vroeger had je misschien meer een wij-gevoel, maar dat was vaak erg groepsgericht. Ik kan nu niet echt zeggen dat de verzuiling goed is geweest voor de uitbreiding van Gods Koninkrijk. Als je tot de verkeerde zuil behoorde, was je toch al verloren en werd er geen moeite in je gestoken.

De Bijbel als gezagsdragende bron is niet veel slechter af dan vroeger, toen mensen alles maar van andere mensen moeten aannemen als zou het kloppen met de Bijbel. En de dominee van je eigen dorp had vroeger nog zoveel macht, dat je wel uitkeek om openbaar tegen hem in te gaan. En zo leek je voor de buitenwereld vroom en christelijk, en deed je maar mee zonder er goed over na te denken. Tegenwoordig redt je het daar niet meer mee in de huidige wereld. Mensen vragen je naar je achterliggende redenen, en als je dan blijft hangen bij: tja, dat zegt mijn dominee van kerk 2.6, dus dat klopt ook. Op die manier leer je dus veel meer in jezelf te kijken. En ik geloof dat God ook daarmee aan de slag kan gaan. Ook die weg kan bewandelen met een mens. Het kan echter ook mis gaan, en zorgen dat je hart verhard blijft, maar dat was vroeger ook.

Daarnaast vind ik dat je wel erg ongenuanceerd door de bocht gaat om mensen die vinden dat de kerk zich moet aanpassen aan een zich totaal nieuw ontwikkelde maatschappij, af te schilderen als mensen die de Bijbel als gezaghebbende bron naast zich neer leggen. Dat houdt je jezelf blind voor het feit dat de Bijbel ons een taak geeft. Elke tijd heeft zijn eigen thema's mbt het geloof. Waar eerst het god/menszijn van Christus het grootste probleem was, en vervolgens de triniteit, en later de genade en de werken, zijn er nu ook eigen thema's waar mensen mee worstelen. En Augustinus ging in op deze thema's in zijn tijd, en dat moeten we nu ook doen. We moeten ons inleven bij de moderne mens, zoals Christus ook bij zondaren zat en met ze sprak. En dat alles kan heel makkelijk en daar hoef je echt niet de Bijbel voor weg te doen. Dat is zo'n flauw vooroordeel... Alsof we precies weten hoe we kerk moeten zijn en het daarbij willen houden, maar toch lopen er mensen weg...
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 10 jun 2013 12:35

Daarnaast vind ik dat je wel erg ongenuanceerd door de bocht gaat om mensen die vinden dat de kerk zich moet aanpassen aan een zich totaal nieuw ontwikkelde maatschappij, af te schilderen als mensen die de Bijbel als gezaghebbende bron naast zich neer leggen.

Hallo alexander, als je alle topics goed leest dan zie dat dit al zeker bezig is in sommige kerken, ik zie de z.g. maatschappij als de wereld, en het moraal van deze wereld is niet dezelfde als ons wordt geleerd in de Bijbel.

Verder had ik het willen hebben over het ik-gerichtheid zoals dit topic heet.
Ik geloof dat wij in de eindtijd zitten, en de Bijbel spreekt hier nog duidelijker over, dan in bovenstaande link hoe de mensen zullen zijn (niet allen) lees; 2 Tim.3:1-5

Ook zal ik denk ik niet meer posten....de lust is mij volkomen vergaan door alles wat ik lees.

vriendelijke groet.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 jun 2013 12:38

schaapje schreef:
Hallo alexander, als je alle topics goed leest dan zie dat dit al zeker bezig is in sommige kerken, ik zie de z.g. maatschappij als de wereld, en het moraal van deze wereld is niet dezelfde als ons wordt geleerd in de Bijbel.

Ik geloof dat wij in de eindtijd zitten, en de Bijbel spreekt hier nog duidelijker over, dan in bovenstaande link hoe de mensen zullen zijn (niet allen) lees; 2 Tim.3:1-5

Ook zal ik denk ik niet meer posten....de lust is mij volkomen vergaan door alles wat ik lees.

vriendelijke groet.

Dat kan ik me heel goed voorstellen!
Niet vanwege bepaalde forummers die altijd maar dwars willen liggen, maar zichzelf noemde refo's die die lust vervolgens ook weghalen. :?
Ik begrijp het af en toe helemaal niet.
Onder welke prediking zitten sommigen?

refo
Mineur
Mineur

Berichtdoor refo » 10 jun 2013 21:56

schaapje schreef:

vriendelijke groet.

Ik heet refo. Dus neem ik aan dat het over mij gaat.
Ik neem de bijbel ook serieus. Serieuzer dan jij.
Let maar eens op: wat staat er aan het slot van vers 5 in het bijbeldeel wat je noemt?
"Heb ook een afkeer van dezen".
Dus: Paulus schrijft aan Timotheus wat hij volgend jaar kan verwachten.
Hij schrijft dus NIET over 10 juni 2013.

Maar goed, we nemen even aan dat hij dat toch bedoelde.
Dat het gaat over mij, over jou en over schelp no 3.
liefhebbers van zichzelven, geldgierig, laatdunkend, hovaardig, lasteraars, den ouderen ongehoorzaam, ondankbaar, onheilig. Zonder natuurlijke liefde, onverzoenlijk, achterklappers, onmatig, wreed, zonder liefde tot de goeden, Verraders, roekeloos, opgeblazen, meer liefhebbers der wellusten dan liefhebbers Gods; Hebbende een gedaante van godzaligheid, maar die de kracht derzelve verloochend hebben.

Dan staan WIJ er gekleurd op. Of meen je echt dat dat over anderen gaat? Anderen waar je het niet mee eens bent? Ik geloof tenminste niet dat de bijbel oproept een ander de maat te nemen.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 11 jun 2013 09:32

Ik denk dat Dr. Wim Fieret zich lichtelijk vergist.

Eigenlijk heeft ieder mens wel eens een licht narcistische inslag, maar als iemands gedrag er te sterk door bepaald wordt, kunnen er problemen met de omgeving ontstaan. Dan kan er sprake zijn van een psychische aandoening, bijvoorbeeld een narcistische persoonlijkheidsstoornis.

Een veel gehoorde en vaak te lezen stelling dat we tegenwoordig in een bijzonder narcistische tijd leven en dat narcisme zich als een epidemie verspreidt. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt echter dat dit niet zo is. De mate waarin mensen hoog scoren op vragenlijsten naar narcisme neemt wel toe maar dit is een patroon dat al heel lang bestaat. Niet alleen de huidige, maar ook alle vorige generaties zijn een zogenaamde ‘Generation Me’; generaties waarin mensen meer op zichzelf en minder op elkaar gericht zijn. Bovendien is de stijgende score slechts van toepassing op een aantal aspecten die ook bij narcisme voorkomen. Het gaat vooral over assertiviteit, gemakzucht, impulsiviteit en het gericht zijn op uiterlijke zaken maar niet over de meest gestoorde en agressieve kenmerken van narcisme zoals het minachten, misbruiken en afstoten van anderen.

Bron:http://nl.wikipedia.org/wiki/Narcisme

Ik geef Wikipedia hierin 100% gelijk.

Terug naar “Archief”