Teken de petitie tot behoud van het godsdienstig onderwijs!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Teken de petitie tot behoud van het godsdienstig onderwijs!

Berichtdoor JeeWee » 05 jun 2013 22:08

Ouders van kinderen op de openbare basisschool hebben in Nederland het recht om godsdienstig of humanistisch vormingsonderwijs voor hun kind aan te vragen. Zo kan de openbare school handen en voeten geven aan haar motto: “Iedereen is welkom”.

Het kabinet is van plan de subsidie op het godsdienstig en humanistisch vormingsonderwijs te beëindigen. Dat zou enorm jammer zijn voor alle kinderen die momenteel dit onderwijs volgen op hun openbare basisschool.

De kinderen die deze lessen volgen, zijn hier over het algemeen heel enthousiast over. En dat is niet zo vreemd! Want wie vindt het nu niet fijn om te luisteren naar mooie (bijbel)verhalen en met elkaar na te denken over de thema's die bij deze verhalen (vertrouwen, moed, eerlijkheid, vergeving, etc.) horen op allerlei leuke manieren (filosoferen, knutselen, drama en nog veel meer). Voor kinderen zijn deze lessen dus heel leuk.

Maar de lessen zijn niet alleen leuk. Ze zijn ontzettend nuttig en leerzaam. Kinderen leren te ontdekken wie ze zijn, hoe zij zich verhouden tot belangrijke levensvragen en leren woorden te geven aan dat wat zij belangrijk vinden. En juist in een multiculturele samenleving als Nederland, hebben wij keihard burgers nodig die deze vaardigheden bezitten om respectvol om te kunnen gaan met zichzelf en met mensen die er andere overtuigingen op na houden!

Deel je mijn mening? Klik dan op deze link, lees de inhoud van de petitie, (raak nog meer overtuigd van het belang van dit onderwijs) en onderteken hem!

P.S. Wil je zien hoe het er in de lessen PC GVO aan toe gaan? Bekijk dan dit filmpje!
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

yobem
Luitenant
Luitenant

Re: Teken de petitie tot behoud van het godsdienstig onderwi

Berichtdoor yobem » 05 jun 2013 22:35

Kolder, zeker ook die argumenten uit het filmpje.

Een goede openbare basisschool heeft geen extra subsidie-juf nodig om godsdienst/levensbeschouwing de school binnen te sjouwen. Ik geef les op een excellente openbare basisschool en ik zou er niet aan moeten denken dat het geld daar aan op gaat. Iedere juf of meester moet een veilige haven zijn waar levensbeschouwelijke vragen en overwegingen een veilige weg vinden en worden ingepast in de openbare cultuur, als kleurgever aan de diversiteit binnen de school. Dat is bij mij op school ook zo vanzelfsprekend als wat en dat hoort het overal te zijn, zonder subsidie. Alle argumenten die genoemd worden vallen in het niet als een openbare basisschool gewoon zelf zijn werk goed doet. En dat kan prima van het huidige budget en met goed management.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 06 jun 2013 08:58

Ik ben ook niet echt een voorstander van de petitie/godsdienst onderwijs op openbare scholen.
Als ouders willen dat hun kinderen Bijbelverhalen horen en over na denken moeten ze hun kinderen maar naar een bijzondere school sturen. Scheiding van Kerk en Staat leidt mijns inziens tot neutraal onderwijs van de Staat op scholen zonder bijzondere grondslag. De Kerk is dan de instantie die les over de eigen religie kan aanbieden en dat ook betaalt.
Ik kan mij wel voorstellen dat op een openbare school les wordt gegeven over religies/levensbeschouwingen.
Maar het lijkt mij het beste (voor een neutrale openbare school) dat de normale onderwijzer dat doet. Niet inhoudelijk vanuit de eigen achtergrond van een gelovige-lesgever, maar vanuit een lesmethode neutraal uitleg geven van wat de religie inhoudt: christendom, islam, jodendom, hindoeïsme, humanisme enz. Ik ga er vanuit dat dit al tot het normale lespakket hoort!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 06 jun 2013 09:00

blijblij schreef:Maar het lijkt mij het beste (voor een neutrale openbare school) dat de normale onderwijzer dat doet. Niet inhoudelijk vanuit de eigen achtergrond van een gelovige-lesgever, maar vanuit een lesmethode neutraal uitleg geven van wat de religie inhoudt: christendom, islam, jodendom, hindoeïsme, humanisme enz.
Neutraliteit bestaat niet, ook niet in het lesgeven of in lespakketten.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 06 jun 2013 09:06

Ik ken het 'een beetje' van binnenuit.

Ik geloof dat het goed is dat iedereen wordt geconfronteerd met les over religies en de inhoud daarvan.
ik vind het ronduit BIZAR dat er wél verplicht les wordt gegeven over homoseksualiteit en daar alle D66'ers & friends voor op de barricades gingen en dat er nu geen ruimte is voor godsdienstles op álle scholen!

En verder hebben we ook als christenen de opdracht om het evangelie overal te brengen.
Goed, ik kan me voorstellen dat niet-christenen daar geen boodschap aan hebben, maar dan blijft het voor christenen wel een opdracht om daar voor te vechten.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 jun 2013 09:17

JeeWee schreef:En verder hebben we ook als christenen de opdracht om het evangelie overal te brengen.
Goed, ik kan me voorstellen dat niet-christenen daar geen boodschap aan hebben, maar dan blijft het voor christenen wel een opdracht om daar voor te vechten.

Zolang je in dat 'gevecht' ook maar alle andere religies meeneemt. Want ik heb geen enkel probleem met algemeen levensbeschouwelijk onderwijs, maar als de bedoeling is 'het evangelie te brengen', dan pas ik daar echt voor.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 06 jun 2013 09:36

Mortlach schreef:Zolang je in dat 'gevecht' ook maar alle andere religies meeneemt. Want ik heb geen enkel probleem met algemeen levensbeschouwelijk onderwijs, maar als de bedoeling is 'het evangelie te brengen', dan pas ik daar echt voor.

Kijk dan even naar de petitie en de titel er van...

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 06 jun 2013 10:38

JeeWee schreef:Ik ken het 'een beetje' van binnenuit.

Ik geloof dat het goed is dat iedereen wordt geconfronteerd met les over religies en de inhoud daarvan.
ik vind het ronduit BIZAR dat er wél verplicht les wordt gegeven over homoseksualiteit en daar alle D66'ers & friends voor op de barricades gingen en dat er nu geen ruimte is voor godsdienstles op álle scholen!

En verder hebben we ook als christenen de opdracht om het evangelie overal te brengen.

Er is een verschil tussen voorlichting en evangelisatie.
Les over homoseksualiteit heeft niet tot doel om iedereen homo te maken, maar om uit te leggen dat er zo iets bestaat als homoseksualiteit! (en gezien de discriminatiecijfers is dat nodig ook)
Dus godsdienstles moet ook dat soort voorlichting zijn. Het lijkt mij dat een normaal opgeleide juf of meester dat uitstekend kan doen! (ook over homoseksualiteit trouwens) Het lijkt mij niet de bedoeling dat kinderen geleerd wordt dat "de bijbelverhalen allemaal zo gebeurd zijn enz enz". Bij godsdienstles moet uitgelegd worden wat de inhoud van een geloof is.

Evangelisatie is m.i. niet passend binnen de schooltijden. Net zo min dat een evangelisatieteam binnen mag komen bij een meubelmaker of accountantskantoor tijdens werktijden. Bij evangelisatie moet er geen sprake zijn van verplichting, m.a.w. het niet kunnen ontvluchten, maar van vrije keuze om het verhaal aan te horen: dus op straat, tijdens speciale avonden of via een folder.

yobem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor yobem » 09 jun 2013 00:10

JeeWee schreef:Ik ken het 'een beetje' van binnenuit.

Je bent niet goed op de hoogte. Het is zelfs een vereiste op iedere basisschool om over geestelijke stromingen les te krijgen:

Kerndoel 38 (PO): De leerlingen leren hoofdzaken over geestelijke stromingen die in de Nederlandse multiculturele samenleving een belangrijke rol spelen, en ze leren respectvol om te gaan met seksualiteit en met diversiteit binnen de samenleving, waaronder seksuele diversiteit.

Dat blijft ook gewoon overeind. De overheid wil af van luie openbare scholen die dit doel niet zelf bewerkstelligen vanuit het onderwijsbudget, maar die een gesubsidieerde externe organisatie de school binnen laten fietsen. De overheid schrapt daarom een extra financieel voordeeltje. Terecht, omdat het volstrekt overbodig is, een juf of meester is capabel genoeg om kinderen iets te leren over geestelijke stromingen. Als een ouder meer diepgang wil in godsdienstonderwijs dan moet zo'n ouder voor een bijzonder onderwijsschool kiezen.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 09 jun 2013 20:46

In dit geval vind ik het geen stokpaardje hoor. D66 staat op de bres als het gaat over homo-emancipatie en homo-voorlichting, en staat met hooivork en fakkels klaar als het gaat over homo docenten op een christelijke school. De paradox van die club is toch wel dat iedereen zo vrij en blij mag zijn als ie wil, mits het in ons vaarwater past en het geen christenen zijn. "we zijn liberaal, mits u onze punten onderschrijft".
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 01 jul 2013 10:25

Het kabinet is van plan de subsidie op het godsdienstig en humanistisch vormingsonderwijs te beëindigen. Dat zou enorm jammer zijn voor alle kinderen die momenteel dit onderwijs volgen op hun openbare basisschool.

Heeft iemand hier een bron voor mij? Dit nieuws is mij namelijk helemaal ontgaan.
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 02 jul 2013 10:14

Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Terug naar “Archief”