Op CIP.nl stond het onderstaande artikel te lezen:
Het christendom heeft goede papieren, vindt Andries Knevel. Zo is de opstanding van Jezus goed te onderbouwen met redelijke argumenten. Dat geldt ook voor de Evangeliën, ook al lijken sommige dingen in die verslagen elkaar tegen te spreken. Toch zouden die contradicties geen probleem moeten opleveren voor gelovigen.
Knevel: "De Bijbel is niet de Koran. De Koran is in één keer uit de hemel gevallen. De Bijbel is een boek dat geschreven is in een periode van rond de 1100 jaar. Die Bijbel heeft de hele geschiedenis van die 1100 jaar met zich meegenomen. Het heeft niet een enkele schrijver, maar wel meer dan vijftig. Die hebben allemaal een andere schrijfstijl of genre; geschiedenis, profetie, spreuken, evangeliën, brieven of apocalyptische stukken. Je kan dus wel zeggen dat een bepaald Bijbelgedeelte niet overeenkomt met een ander stuk, maar wanneer je dat zegt heb je een foute visie op de Bijbel. Veel mensen denken namelijk dat de Bijbel een notariële akte is." Voor een groot deel heeft de kerk deze visie ook uitgedragen, constateert Knevel.
Als je de drie evangeliën naast elkaar legt dan klopt het verhaal over Jezus. De ogenschijnlijke tegenstrijdigheden die je er in kan vinden worden pas een probleem wanneer je de Bijbel ziet als een notariële akte. Andries Knevel: "Het zijn stukken die geschreven zijn met de visie en de interesses van de schrijver. Als er hier op straat een ongeluk gebeurt en je zet er drie mensen naast dan komen ze met verschillende versies op het ongeval. De ene persoon houdt van auto's en maakt vooral melding van het aantal auto's dat erbij betrokken is. De tweede persoon schrijft vooral over de slachtoffers en de derde persoon maakt melding van de tweehonderd mensen die uit het EO gebouw kwamen hollen. Als je die verhalen vergelijkt dan lijken ze elkaar misschien tegen te spreken. Toch kloppen alle drie de verhalen wel degelijk. Bij elkaar vormen ze een prachtig getuigenis. Zo is het ook met de Evangeliën. De Bijbel is een getuigenis van meervoudige stemmen."
"De kerk heeft veel te lang de indruk gewekt dat de Bijbel een notariële akte is waarbij alles moest kloppen," zegt Andries Knevel. "Daardoor zijn sommigen christenen, zoals Maarten 't Hart afgehaakt. Zo iemand las de Bijbel als 'hier staat tien, daar staat 11, dus klopt het niet'. "Hij heeft de Bijbel gelezen in het oude paradigma van 'alles moet kloppen'. Hij is niet opgevoed in de traditie dat de Bijbel een verzameling is van verschillende schrijvers. Die verschillende stemmen in de Bijbel hoeven geen probleem te zijn. Maarten 't Hart is het voorbeeld van iemand die rationeel de Schrift las en die van het geloof viel. Zo zijn er met name in de jaren 60, 70, 80 Nederlanders van de Schrift geraakt. Een van de redenen is dat ze een verkeerd beeld hebben meegekregen van hoe de Bijbel in elkaar zit."
************************************************************
Klopt het, wat de heer Knevel hier beweert? Lezen veel mensen op deze manier de Bijbel?
En haken ze daarom af?