Zal geheel Israël zalig worden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

gml
Luitenant
Luitenant
Berichten: 532
Lid geworden op: 02 aug 2012 14:11

Zal geheel Israël zalig worden?

Berichtdoor gml » 17 mei 2013 12:05

De laatste tijd houd me het onderwerp Israël bezig. In de Bijbel staat dat heel Israël zalig zal worden.

Romeinen 11:25-26 (NBG'51)
25 Want, broeders, opdat gij niet eigenwijs zoudt zijn, wil ik u niet onkundig laten van dit geheimenis: een gedeeltelijke verharding is over Israël gekomen, totdat de volheid der heidenen binnengaat, 26 en aldus zal gans Israël behouden worden, gelijk geschreven staat: De Verlosser zal uit Sion komen, Hij zal goddeloosheden van Jakob afwenden.

Ook Psalm 130:8 (NBG'51)
Hij [de HERE] zelf zal Israël verlossen van al zijn ongerechtigheden.

Het lijkt nu nog haast niet voor te stellen, aangezien vele Israëlieten niet in Christus geloven als de Messias. Zal het echt gebeuren, kun je je afvragen? Zal het spoedig gebeuren? Wat is jullie visie hierop?

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Zal geheel Israël zalig worden?

Berichtdoor alexander91 » 17 mei 2013 12:08

Volgens mij is de vraag dan meer of je gelooft dat de Bijbel een juiste voorspelling doet; of beter: geloof je de Bijbel, Gods Woord.

Ik zou zeggen: het staat er, en het zal dus ook gebeuren, en de precieze tijden weten we niet.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

gml
Luitenant
Luitenant
Berichten: 532
Lid geworden op: 02 aug 2012 14:11

Re: Zal geheel Israël zalig worden?

Berichtdoor gml » 17 mei 2013 12:14

Het staat er inderdaad, en Psalm 130:4, waarin het genoemd wordt is ook een van de meest mooie psalmverzen, vind ik.

Psalm 130:4 (O.B.)
Hoopt op den HEER, gij vromen;
Is Israël in nood,
Er zal verlossing komen;
Zijn goedheid is zeer groot.
Hij maakt, op hun gebeden,
Gans Israël eens vrij
Van ongerechtigheden;
Zo doe Hij ook aan mij.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Zal geheel Israël zalig worden?

Berichtdoor mealybug » 17 mei 2013 19:03

alexander91 schreef:Volgens mij is de vraag dan meer of je gelooft dat de Bijbel een juiste voorspelling doet; of beter: geloof je de Bijbel, Gods Woord.

Ik zou zeggen: het staat er, en het zal dus ook gebeuren, en de precieze tijden weten we niet.

Klopt, wat we echter wel weten, is dat het plaats zal vinden, nadat de volheid der heidenen is ingegaan.
Als deze bedeling voorbij is gegaan, na de opname van de gemeente?

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Zal geheel Israël zalig worden?

Berichtdoor Wilsophie » 17 mei 2013 22:40

Ik denk nog verder daarna. Want na de opname krijgen we de 7 jaar opgedeeld in 2 keer 1260 dagen en dan hebbn we nog de situatie van het getuigen van de 2 getuigen in Jeruzalem, waardoor 144.000 uit de 12 stammen tot geloof komen. Dus de 10 en de 2 stammen zijn dan bij elkaar dan wel gevonden.
Dan zullen die 144.000 wereldevangelisatie bedrijven onder alle volkeren dan volgt nog de 1000 jaar waarin satan gebonden wordt, en pas dàn zal heel Israël zalig worden. Bovendien zal iedereen dan al dan niet vrijwillig of gedwongen knielen voor de Koning der Koningen. Los van het feit dat er altijd een gelovige overblijfsel was ook onder het Joodse volk en zij zullen ook bewaard worden in de woestijn Petra, zie Openb. 12 en daar gevoed worden, maar nu ga ik weer terug in de tijd.
Maar we zitten dan inderdaad in de 6e bedeling, dat is de volgende bedeling na deze genadebedeling dat is correct.

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Zal geheel Israël zalig worden?

Berichtdoor Boaz » 19 mei 2013 19:47

Het lijkt nu nog haast niet voor te stellen, aangezien vele Israëlieten niet in Christus geloven als de Messias. Zal het echt gebeuren, kun je je afvragen? Zal het spoedig gebeuren? Wat is jullie visie hierop?


Dàt het zal gebeuren, heb ik geen twijfel over. De Bijbel zegt het, dus zal het gebeuren.
Enkele decennia geleden waren er nog maar honderden Messias belijdende Joden, inmiddels duizenden en waarschijnlijk zelfs tienduizenden in Israël. Om over de VS nog maar te zwijgen.

Ik heb een vriend (Israëliër, Joods) in Israël die al jaren niets anders doet dan evangeliseren.
Hij ervaart veel honger naar het Woord van God, maar merkt ook veel tegenstand (vooral van orthodoxe zijde)

Cahier
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 aug 2007 09:38

Re: Zal geheel Israël zalig worden?

Berichtdoor Cahier » 19 jun 2013 10:44

De geciteerde tekst uit Romeinen zegt niets over een mogelijke bekering van het andere deel van Israel. Net zomin als omstreeks het begin van onze jaartelling het oude testament een messias impliceerde die de Romeinen een kopje kleiner zou maken. Het is een kwestie van interpretatie.

In de tekst van Romeinen 11:26 zitten twee punten waarbij de interpretatie cruciaal is voor iemands begrip van de tekst: wat betekent aldus? en wat betekent gans Israël?

Is aldus: zo, op die manier, dwz. door samenvoeging van het bekeerde deel van de Joden met de volheid der heidenen; of is aldus: en dan, dwz. nadat de volheid der heidenen zal binnengegaan zijn, dan zal gans Israël behouden worden.

En vervolgens is er nog de interpretatie van gans Israël. Gans Israël betekent hier niet alle natuurlijke nakomelingen van Israël (i.e. Jacob). Immers daarvan is het duidelijk, dat niet iedereen behouden is. Maar waarom zou het wel moeten slaan op een kleine momentopname in de tijd waarop ‘toevallig’ een paar miljoen Joden zich bekeren, terwijl daarvoor miljoenen zonder Christus gestorven zijn?
Wat is er plotseling gebeurt met Paulus rede dat niet alle nakomelingen van Israël ook daadwerkelijk Israël zijn? Wat is er gebeurt met Paulus rede dat niet kinderen van het vlees kinderen van God zijn, maar dat kinderen van de belofte gelden als nageslacht? (Rom. 9)

Let wel, ik zeg daarmee niet dat er geen hoop is voor Joden (want Paulus is een Israëliet, en de verharding is slechts gedeeltelijk), of dat er geen massale bekering zou kunnen komen. Maar ik ontken dat er ook maar één tekst in de bijbel staat die dat laatste eist.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Zal geheel Israël zalig worden?

Berichtdoor mealybug » 19 jun 2013 11:06

Er staat ook in Rom 11 dat ze, ONDANKS dat ze vijanden zijn van het Evangelie, genade zullen krijgen..

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Zal geheel Israël zalig worden?

Berichtdoor alexander91 » 19 jun 2013 12:45

Cahier schreef:En vervolgens is er nog de interpretatie van gans Israël. Gans Israël betekent hier niet alle natuurlijke nakomelingen van Israël (i.e. Jacob). Immers daarvan is het duidelijk, dat niet iedereen behouden is. Maar waarom zou het wel moeten slaan op een kleine momentopname in de tijd waarop ‘toevallig’ een paar miljoen Joden zich bekeren, terwijl daarvoor miljoenen zonder Christus gestorven zijn?
Wat is er plotseling gebeurt met Paulus rede dat niet alle nakomelingen van Israël ook daadwerkelijk Israël zijn? Wat is er gebeurt met Paulus rede dat niet kinderen van het vlees kinderen van God zijn, maar dat kinderen van de belofte gelden als nageslacht? (Rom. 9)

Let wel, ik zeg daarmee niet dat er geen hoop is voor Joden (want Paulus is een Israëliet, en de verharding is slechts gedeeltelijk), of dat er geen massale bekering zou kunnen komen. Maar ik ontken dat er ook maar één tekst in de bijbel staat die dat laatste eist.
Inderdaad is niet elke jood behouden geweest, en velen sterven ongered. Maar de Romeinenbrief vermeld duidelijk dat eens de laatste Joden toch terug zullen keren en gered worden door God.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Byte
Luitenant
Luitenant
Berichten: 745
Lid geworden op: 25 dec 2012 21:46

Re: Zal geheel Israël zalig worden?

Berichtdoor Byte » 19 jun 2013 21:04

Wat dan met bijvoorbeeld koning Saul? Of andere koningen die kwaad deden in de ogen van de Heere? Ik vind dit lastig
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Zal geheel Israël zalig worden?

Berichtdoor Optimatus » 26 jun 2013 20:02

De tekst aangaande de 144.000 is mijns inziens een tekst waarbij de aantallen ondergeschikt zijn aan de diepere betekenis.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Zal geheel Israël zalig worden?

Berichtdoor alexander91 » 27 jun 2013 17:50

Byte schreef:Wat dan met bijvoorbeeld koning Saul? Of andere koningen die kwaad deden in de ogen van de Heere? Ik vind dit lastig

De profetie gaat niet over Saul en andere overleden joden die niet "besneden van hart" waren. De profetie zegt dat straks in de toekomst eens alle dan levende joden het evangelie zullen aannemen en gered zullen worden. Dan zitten we heel ver in de eindtijd volgens mij. Ik kan het met wat precieze uitdrukkingen mis hebben, maar het punt dat jij lastig vind is erg duidelijk op te lossen vanuit de Bijbel, die is er duidelijk over.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Zal geheel Israël zalig worden?

Berichtdoor xsidd » 28 jun 2013 09:38

Ja, geheel Israël zal zalig worden! Maar niet door menselijke kracht! God Zelf, zal zijn Volk Zichzelf bekend maken!

Gods Geest zal dit doen, en mijn persoonlijke mening en overtuiging is, dat die tijd niet lang meer op zich laat wachten.

Groet.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Zal geheel Israël zalig worden?

Berichtdoor schaapje » 28 jun 2013 10:57

xsidd schreef:Ja, geheel Israël zal zalig worden! Maar niet door menselijke kracht! God Zelf, zal zijn Volk Zichzelf bekend maken!

Is er ooit iemand gered door menselijke kracht?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Zal geheel Israël zalig worden?

Berichtdoor xsidd » 28 jun 2013 17:28

Is het verkeerd om het te benadrukken?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 gasten