xsidd schreef:Is het verkeerd om het te benadrukken?
Laten we zeggen dat het overbodig is.
Moderator: Moderafo's
xsidd schreef:Is het verkeerd om het te benadrukken?
xsidd schreef:Je kunt het als overbodig zien, wat ik respecteer uiteraard.
Toch, zie ik het zelf niet als overbodig....
Want om te zeggen de Heere zal het doen, in de contekst, als God iets groots gaat doen voor Zijn Volk, is anders, ja geheel anders als zeggen de Heere zal het doen, en vast te zitten in de uitverkiezingsleer. En je niet te bekeren, maar zeggen God moet het toch doen?!
Groet:)
.mealybug schreef:
Wij kunnen zelf diedeeur niet open doe, volgens de leer.
Jezelf bekeren, foei toch.
De nadruk ligt 100 keer vaker op onze slechtheid dan op Gods Goedheid.
Of wj goed of slecht zijn maakt echter helemaal niet zo veel uit, maar of wij bereidwillig zijn om onze zonden te belijden en af te laten wassen.
Pas NA dat wij dat gedaan hebben en tot geloof gelomen zijn, zijn wij ook verzegeld.
(Ef 1:13,14)
maar goed, dat is allemaal veel te bijbels waarschijnlijk
gml schreef:Het lijkt nu nog haast niet voor te stellen, aangezien vele Israëlieten niet in Christus geloven als de Messias. Zal het echt gebeuren, kun je je afvragen?
Prisoner schreef:Als je hiermee bedoelt dat alle Israëlieten inbegrepen zijn, dan kan het antwoord onmogelijk 'ja' zijn, want anders zou Judas Iskariot ook behouden zijn.
Of bedenk de farizeeën onder wie er waren die de heilige Geest hadden gelasterd, terwijl lastering van de Heilige Geest de enige zonde is die niet vergeven wordt?
Ik denk dat de tekst uit Romeinen 11 iets anders wilt zeggen dan hetgene dat jij erin ziet.
De Romeinen waren van nature namelijk geen Israëlieten en Paulus wilde de Romeinen aansporen om respect voor de Israëlieten te hebben, omdat beloofd was dat in het zaad van Abraham, dat is Christus, alle volken gezegend zouden worden. Let op: Alle volken! Dat is dus niet alleen het Joodse volk.
De redding is uit de Israëlieten. Zij stemden ermee in God zijn volk te zijn.
Paulus vraagt de Romeinen om dit te waarderen, omdat God hun gebruikt heeft om ons te redden.
Dat verharde deel van Israël wordt "verhard" genoemd, omdat het niet erkent dat Jezus de Messias is, de nakomeling uit Abraham door wie iedereen op de hele wereld gezegend is geworden.
Je zou kunnen zeggen dat ze hun ogen gesloten houden. Ze zijn blind. Onwetend.
Echter die onwetendheid heeft zo moeten zijn, want als ze niet eerst onwetend waren, hadden ze de Heer niet laten kruisigen en zouden wij niet gered zijn.
Conclusie: God heeft ons door hun onbegrip gered.
Het wil niet zeggen dat elke afzonderlijke Jood gered wordt.
Het wil zeggen dat hun dat onbegrip niet aangerekend zal worden, omdat wij geloven dat het nodig was dat zij eerst ongehoorzaam moesten zijn.
Dat er staat: "En zo zal heel Israël zalig worden", slaat terug op het vorige vers, waar staat: "totdat de volheid van de heidenen zal ingegaan zijn". Het laat namelijk zien dat de heidenen wat de Heer aan hun zijde hebben, ook tot Israël behoren. Hij is onze koning. En hij is de koning der Joden.
mealybug schreef:Er wordt een duidelijk scheiding gemaakt tussen heidenen en israelieten, dus bekeerde heidenen zijn geen israelieten.
vervangingsleer is dit.
Als de heidenen zijn ingegaan, daarna zal geheel Israel zalig worden.dat moment komt nog, het is een tijdsaanduiding.
Zij zullen zich bekeren, denk ik , wanneer ze de Zoon zien die zij destijds doorstoken hebben.
En anders zullen zij gered worden omdat God dat hun vaderen beloofd had.
Prisoner schreef:Dat er staat: "En zo zal heel Israël zalig worden", slaat terug op het vorige vers, waar staat: "totdat de volheid van de heidenen zal ingegaan zijn". Het laat namelijk zien dat de heidenen wat de Heer aan hun zijde hebben, ook tot Israël behoren. Hij is onze koning. En hij is de koning der Joden.
mealybug schreef:Er wordt een duidelijk scheiding gemaakt tussen heidenen en israelieten, dus bekeerde heidenen zijn geen israelieten.
vervangingsleer is dit.
Als de heidenen zijn ingegaan, daarna zal geheel Israel zalig worden.dat moment komt nog, het is een tijdsaanduiding.
Zij zullen zich bekeren, denk ik , wanneer ze de Zoon zien die zij destijds doorstoken hebben.
En anders zullen zij gered worden omdat God dat hun vaderen beloofd had.
alexander91 schreef:Em, als je het label vervangingsleer ergens op wilt plakken, moet je dat wel eerlijk doen en daar waar het klopt...
De vervangingsleer is een leer die stelt dat Israel heeft afgedaan en dat de heidenen in de plaats zijn gekomen. Kern van de vervangingsleer is dat Israel niet interessant meer is voor God.
Prisoner zegt dat de heidenen tot Israel behoren. Dat is op geen enkele wijze vervangingsleer.
Of misschien geldt het label vervangingsleer tegenwoordig voor alles wat naar Calvijn riekt, en dan heb ik het natuurlijk helemaal mis .
Ik weet niet hoe dit een reactie is op wat ik zei, maar blijkbaar zijn de remmen losgeslagen.mealybug schreef:Hnd 1:6 Zij dan die waren samengekomen, vroegen Hem aldus: Heere, zult U in deze tijd het koninkrijk voor Israel herstellen?
Hnd 1:7 Hij echter zei tot hen: HET KOMT U NIET TOE tijden of gelegenheden te weten die de Vader in zijn eigen macht heeft gesteld.
Volgens de invloedrijke theoloog Augustinus (354-430) is de Gemeente in de plaats van Israël gekomen, vervolgend moesten de kanttekaren wel zaken gaan vergeestlijken in de boeken der profeten, zoals Ezechiel en Maleachi, anders klopte hun theologie ook niet meer.
Vandaar ook dat de profetieen over Syrie en Egypte etc nauwelijks aandacht krijgen in de gereformeerde bezindten, want deze schijnen toch echt letterlijk ipv geestelijk uit te komen.
Het ergste van al die theologen is dat zij Gods ondoorgrondelijke beschikkingen wel degelijk na weten te speuren,
denken ze, ondanks het: ''wees niet hoogmoedig, maar vrees'' uit Rom 11.
Naar de verkiezing zijn zij geliefden om der vaderen wil.
Eerst de jood en dan de griek.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten